Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Godmorgon :D

Tack för sov och mattider. Känns som att Malte orkar vara vaken mycket längre mellan sovpassen helt plötsligt...dygnet har för få timmar för honom just nu....Måste fundera vidare. Ev får vi skära ned till 1.5 mitt på dagen. Annars korta natten lite men det vill jag egentligen inte..

Lua: har ni gått över på två lurar :?: Vet att du ville göra det tidigt. Isak är väl över halvåret nu :?: Mia: hur sover Frida :?:

Vi hade en cirkusnatt i spjälsängen förra natten, så jag lade honom i vagnen inatt igen. Lugnt och skönt. :wink: Ska ta ny sats i helgen....DÅ ska jag vara lite mer förberedd på att det kan vara lite struligt. Hur var det för er andra vid flytten :?:

ulrikaj: Malte har alltid haft en 30 min skarv på em, den luren är nu 20 min istället. Skönt att allt funkar bra. Malte sover i bara blöja, både på dagen och natten. Tyvärr är det inte speciellt svalt i hans sovrum trots att fönstret är öppet. Han är alldeles varm när jag plockar upp honom på morgonen.

Susanne*: heja Charlie, och heja mamma. Nu borde du kunna backa rejält. Visst är det SKÖNT när de kan äta mat med sked. Fick också ta det lite lugnt i början annars hade Malte ätit upp en hel burk..typ...Jag var snabbare med gröten än med maten. Nu har vi bytt ut grötmålet helt. Nu när det är så varmt vill han gärna amma en kort stund efteråt ändå.

Mia: Oj vad det måste kännas konstigt när barnen blir stora. Har svårt att förerställa mig att Vega och Malte ska börja skolan t ex. Samtidigt tycker jag tiden rusar iväg. Malte är redan 5 månader. Vart tog DEN tiden vägen :shock:

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Ja och jag som alltid tyckt min mamma varit sååååå jobbig när hon varit orolig när vi var ute och "röjde" i ungdommen.Jag har nu mycket mer förståelse för hur hon kände och jag vet att jag kommer bli precis lika dan med mina barn.... :roll: :oops:

Känner oxå att Liw orkar vara uppe längre mellan sovpassen.det blev så markant när hon blev 5månader.

Igår badade vi i våran badbassäng på tomten.Jag,Jacob och Liw.Det var jätte härligt.Att äntligen kunna gå ut utan massa kläder på sig och att gå barfota.Som man har längtat.Förra somaren låg jag mest i sängen den här tiden och mådde illa och tyckte synd om mig själv. :wink: :? :oops:
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Vilken sagolik dag!!! Och unik i flera avseenden!

:!: Ostindiefararen Götheborg har kommit hem! Och vi var där! Pulsen var rätt hög, när vi körde genom HORDER av båtar, stora som små, som skulle hälsa långseglaren välkommen. Vi såg det underbara skeppet, filmade och fotograferade (jag grät en smula), sedan flydde vi fältet. Vi var INTE ensamma!!! Och det var trångt! Men ändå fantastiskt!

:!: Waldemar har seglat för första gången! :D Och som han sov i förpiken! Jag tog med ligginsatsen till vagnen och bäddade ner honom i. Gunget i fören, ihop med motorbuller (senare seglingsgung och porlande vatten) söver, det kan jag lovar. Inga problem att hålla scheman till sjöss! Nästan bättre där än "i verkligheten".

Och vilken glad unge! Tidigare har jag sagt tusen gånger: "Han är ingen flinis. Han är en betraktare." men nu skrattar han bara någon går förbi. Glad till tusen - fast flytvästen var varm. Men glad ändå! :P

Idag var en gåva! Den skall jag spara i mitt minne så länge jag bara kan!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Godmorgon :D

ÅsaB: vad härligt :D Har också bra erfarenheter av båtliv och barn. Vega sover jättebra när vi har varit ute på sjön.

Vi har haft lite vändningstrassel, som nu verkar ha gett med sig, men Malte envisas med att vakna för tidigt, idag vaknade han första gången 05.45, fick en pangramsa och tystnade omedelbart sedan vaknade han 06.15 och somnade INTE om före morgon. Slutade med att jag fick ta upp en ganska arg bebis. Funderar på om vi har för mkt sömn på schemat :roll: Imorgon tänkte jag få till ett omsomnande på morgonkvisten om det så ska ta mig halva fm :shock: :wink: Har ju gått igenom detta med syrran ett par varv, så jag vet ju vad som gäller. Ändå känns det lite jobbigt.

Är fortfarande nyfiken på hur era bebbar sover: Lua och Mia

Lite svalare väder idag. Läste att det skulle bli 12 kalla grader i veckan..burr....

Kram
Linda
fjällström
Kontakt:

svalt

Inlägg av fjällström »

Hej på er alla :)
Idag är det svalt och sköönt i Norrbotten! Lite vind i träden också som ger extra svalka (långärmat idag). Skönt med en lite småmulen dag :wink:

Jag hade tänkt ta bort endera 22-målet eller 04-målel, (när jag slutade väcka 04 sov hon oftast fram till 06) men hon behöver verkligen båda helt plötsligt :shock: Hon har aldrig strulat på nätterna tidigare. Har sovit 19-07 utan bök (har matat 22 + 04), men nu vaknar hon ALLTID efter 45 minuter på kvällen. Hon kan då stöka i en timma. Är tyst så länge vi vagnar, men skriker upp sig i samma sekund som vagnen stannar. Igår tog jag upp och matade och hon åt då från båda brösten :shock: Åt igen 22 och vaknade 03. Matade då direkt och hon sov sen till väckningen kl 7.

Dagslurarna har fungerat några veckor. Även långluren (jag har då alltid tagit upp och matat när hon sovit 5 minuter) har gått smärtfritt!

Men nu äter hon som en galning under vakentiden. Hon som aldrig har tagit påtår förut. Men sover mer än 45 minuter, det gör hon inte längre.

Hon behöver plötsligt hur mycket mat som helst :!: Hon är nu tre månader och två veckor gammal. Är det vanligt att de plötsligt behöver mer då :?:
Hon vägrar fortfarande flaska, så den berömda "nattmackan" går ju inte hem här inte. Kan jag börja ge gröt lite försiktigt :?: Hon äter banan och spottar mangopuré när det bjuds.
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

LindaVega skrev:. Är fortfarande nyfiken på hur era bebbar sover: Lua och Mia
Oj, jag har missat att du varit nyfiken, Linda :wink:
Jag är ju inget schemafreak :oops: direkt, känner att vi behöver inte vara så petnoga med tiderna... För ett par veckor sen hade vi två lurar ett tag, men nu är vi tillbaka på tre, jag tror värmen gjorde sitt till :!:
Men ungefär så här:
natt 20-7
fmvila 20 minuter (runt nio)
långvilan 2,5 timme (ca 11-13.30)
emvila 45 min (runt 16)
sömn: ca 14,5 timme/dygn

äter gör hon såhär:
7.00 ammas
10.30 lunch (burkmat-efterrätt-vatten)
ca 14 välling+frukt (vill INTE ha gröt längre :? )
ca 17 middag (hemgjord mat av vår middag eller burkis igen)
19.00 välling

Hoppas du får till ett omsomnande i morgon bitti, Linda :!:

fjällström - jag vet att många märkt av lite extrastrul runt tre månader, det verkar kunna gå att få i hur mycket som helst i de små liven :lol: Om jag vore du :wink: skulle jag sikta på att ta bort 22-målet först!

Jag hoppas ni alla haft en underbar sommarhelg - helt makalöst med högsommar i början av juni :D

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Åh, hade gärna velat se Götheborg. Kanske till sommaren. Måste ha varit riktigt pampigt.

Kram till alla i sommarvärmen. Nu har vi varit på stranden en stund i två dagar. Passar på när lilleman sover ju. Badat har vi också förstås.

Fjällström - jag började med gröt 3.5 månad ca. Grönsaker började jag med förra helgen vid 4 månader. Det går nu att proppa in en hel del faktiskt. Tycker jag märker skillnad på sömnen faktiskt. Visst är det otroligt - till slut :shock: Avvaktar dock någon vecka till innan jag tar bort nattmålet. Han blir ofta så pigg av det så det ska bli skönt. Då är maken hemma mer också...har varit lite slitigt så läst allt men orkar inte riktigt få energin till att skriva.

Nu väntar sängen...

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tack Mia :D Vad tätt du har mellan fm-vilan och långluren. Är Frida trött redan kl 11.00 om hon sovit vid 9.00 :?:

Vi tjurar på med schemat ett tag, sedan skär jag ned till 1.5 på långluren.
Vi fick till ett halvt omsomnande imorse kan man säga. 05.55 vaknade han och fick en pangramsa. Han hade vänt på sig så jag gick snabbt in och vände först. Efter ramsan gnölade han på i minst en halvtimme, ganska arg emellanåt. 06.30 var det tyst. Jag gick upp och drack en kopp te. 06.45 hörde jag honom igen, då sprang jag snabbt in och gjorde morgon. Konstigt nog klarar han av fm bra trots att han vaknar ungefär en timme för tidigt. Jag har varit noga med att inte kompensera med sömn på dagen, men det är ändå piggt och glatt mest hela tiden. :roll: Ska köra stenhårt med pangramsa några mornar och hoppas att de tidiga mornarna försvinner.

En annan fråga till dig Mia. Ser att du ammar på morgonmålet. Står sig Frida på det till lunch :?: Malte är jättehungrig numer när jag tar upp honom på morgonen vid 07.00 Han äter då i flera omgångar. Trots det är det gnälligt mellan 09.30 fram till lunchen kl 10.00 :roll: Då äter han som att han aldrig sett mat förut. Han ammar först ena sidan, mat 100-150 g och sedan ammar jag honom från andra bröstet. De senaste dagarna har jag tjuvstartat och ammat första sidan ca 09.45 så att han ska äta maten lite lugnare....

Jag funderar på att fylla på med gröt eller välling efter morgonamningen, men är som vanligt lite bekväm :oops:

Linda
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Ja Linda, det är lite tätt mellan de två första lurarna, men hon sover bara en liten "skvätt" på morgonen - den dryga veckan vi hade två lurar var hon vaken till 10.30 och sov då 1,5 timme, och sen sov hon igen runt 15 lika länge, vilket passade mig jättebra! Jag tror den här tidiga kortluren hon vill ha nu beroro mycket på värmen, faktiskt!

Jo, jag ammar på morgonen, båda brösten när hon vaknar, sen brukar det bli en slurk till innan hon ska sova, men jag tycker mina bröst känns tomma och trista :? så jag tror nog det är en tidsfråga innan det är dags för henne att äta frukost med oss! Eftersom hon inte längre gillar gröt blir det kanske fil/yoghurt...

Hoppas du får till morgnarna!

Susanne* - har Charlie fått bada ännu? Ska bli spännande att se vad Frida tycker om sjöbad - i badkaret är hon riktigt galen :wink:

He´rå :!:
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

LindaVega - vi har också problem med att Waldemar vaknar på morgonen. Nu krånglar han inte så farligt, men han bryr sig inte mycket om någon ramsa om han vaknar efter halv sju (skall upp åtta). Jag vet att åtta till åtta ÄR en svår tid att ha natt på, men jag VILL INTE behöva kliva upp klockan sju! Då orkar jag inte med någon kväll alls! Man har ju en sambo också, som gärna skall få träffa sin kvinna vaken! Jag är trött av mig och somnar ändå tidigt, men nu blir det i allafall lite gemensam vuxentid.
Jag har beställt mörkläggningsgardiner och undrar om de kan göra skillnad. Trots persienner, mörkläggningsrullgardin och tjockare vanliga gardiner med svart foder, så är det inte riktigt mörkt!

Vi har haft över 30 grader i helgen :!: Walle sover i vagnen, men har haft svårare med skarvarna igen. Märker ni något i värmen? Sover era skräp lika bra som vanligt? Jag hängde blött tyg över vagnen idag, men han vaknade ändå efter en timme. Somnade visserligen om, men nästa skarv var han vaken igen. En och en halv timme av två - är nöjd ändå, men undrar om han gungar för lite eller om värmen påverkar. Vore konstigt om den INTE gjorde det! Vi håller på att koka bort!

Tack och lov sover han ok på nätterna ändå!

Det blir svalare i veckan!!! Tack och lov!

Ha det bra! // Åsa
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Mia: Kan du inte ge välling på morgonen också.

ÅsaB: Malte har också märkt av värmen, lite skarvar på långluren, VARM bebis trots sovning i bara blöja och i skugga. Tror du gör rätt i att mörklägga HELT. Jag tycker att det gör skillnad i alla fall. Ett annat tips är att sätta kardborre ( finns självhäftande) på både rullgardinen och fönsterfodret ( eller vad heter det :roll: :?: ) Det har jag gjort i Vegas rum och där är det riktigt mörkt. Har satt upp mörkläggningstyg i Maltes rum, men det krävs ju att det är tätt runt fönstret så att det inte sipprar in ngt ljus.

Jag är också kvällstrött, men jag tycker att kvällen blir betydligt längre med läggning vid 19.00. Kliver hellre upp en timme tidigare. Fast på helgerna vill man ju ha både tidig kväll OCH sovmorgon..hrm... :roll: Tidigare brukade vi "få" varsin dag på helgen att sova ut på. Så fort jag slutar amma Malte gör vi nog likadant igen. Jätteskönt att få sova ngn timme extra en dag i veckan. Att få komma upp till dukat frukostbord är ju inte fel heller.

Nu ska jag plocka upp Malte och så är det grötdags

Linda
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej Linda!

Tyvärr funkar inte kardborre på varken rullgardin eller foder hos oss. Rullgardinen är lite för smal och går precis kant i kant med persiennreglagen. Fodret är inte tillräckligt mörkläggande heller, så nu ställer jag min håg till mörkläggningsgardiner, som skall upp med kardborre, kardborre och åter kardborre!

Imorgon skall det bli svalare och på onsdag ännu mer. Blir spännande att se om vi får någon förändring. Två kvällar på raken har vi haft total-strejk på sista luren! SKALL INTE SOVA!!! Har till och med gått in och buffat, men han är bara AAAAARRRRRRGGGGGG!!!!!!! Och då har han fått rasa av sig, något annat har jag inte kunnat göra. Men det är tröttsamt. Och sonen blir ju också så vansinnigt trött på kuppen. Nåväl, det ger sig nog. :)
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Har precis cyklat ner med tjejerna (Astrid fick festkväll :D ) till havet och badat. Helt ljuvligt. Det är ju som om man vore på andra sidan jordklotet. Maken har ju äntligen anlänt till Sverige igen 8) jaherregudsåviktigmankanvaradå... 8) Hoppas jag inte varit alltför gnällig här...men det har varit segt. Jag är ju så van...men nästan 1 månad. :shock: :twisted:

Mia - Charlie har inte badat i havet än men det får han snart göra. I helgen passade jag på att vara där nere när han sov. Är ju så soligt och varmt. Till helgen åker vi upp till öarna och då blir det bada av. Ska bli spännande. Är Frida också en badälskare då :?: :D Jag har aldrig sett någon som så riktigt njuter av att bada som Charlie. I början flöt hela han bort i sinnet och nu storskrattar han.

Prata inte med mig om tidiga mornar...alla här hemma är morgonpigga...utom jag. När maken är hemma går han alltid upp dock. Vi har kämpat i alla år med Astrid men hon vaknar ändå fortfarande mellan 05.30 och 06.30. Hon får dock gå tillbaka till sängen igen...Charlie visar samma tendenser...

ÅsaB - jag tycker vagn är lättare på dagen och i värsta fall då att somna dem.

Idag åt lilleman en hel liten burk majspuré :?: Fast en hel del var överallt förstås också. :D

Nu ska jag sätta mig ute...så varmt det är.

Kram :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej Susanne!

Jag kör Walle i vagn under den långa luren! Inomhus gick det inte alls. Tyvärr har han lyckats vakna i skarvar de senaste dagarna, men med lite hjälp somnat om, så vi har fått hyfsat med sömn ändå. Han är den där sorten som behöver otroligt mycket gung och ojämnt underlag!

I värsta fall får jag ta till vagnen även för kortluren på eftermiddagen, men jag hoppas att det ger sig efter hand.

I kväll har han också vaknat efter kvällsläggningen, vilket inte har hänt ALLS sedan vi kurade. Jag fortsätter att skylla på värmen! Suck.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

LindaVega skrev:Mia: Kan du inte ge välling på morgonen också.
Jo, men då blir det tre vällingmål/dag... lite mycket tycker jag :? Och så älskar hon att sitta med vid bordet, kavar sig fram till barnstolen och huckrar (uhuhuhuuuu) när vi sitter där... Så det lutar åt att hon får äta frukost med oss :wink: Är det nån som har nåt bra frukostförlsag i stället för gröt?

Vad skönt att få lite avlastning nu Susanne* - en hel månad själv :shock: pust... Jo, Frida är en fisk i vattnet! När hon badat i poolen har jag fyllt så pass att hon kan ligga på mage och plaska, och då ställer hon sig på alla fyra och liksom KASTAR sig framåt (som Anja Pärsons sälen :lol: ) sen skyndar hon sig att vända sig till rygg så det skvimpar över henne... min mamma (momma :heart: ) tyckte vi var halvgalna som lät henne hållas - hon vågade inte ens sitta kvar och se "eländet" :roll: Så det ska bli spännande att bada i sjön med henne :shock:

ÅsaB, jag tror också vikan skylla mycket på värmen, idag har Frida sovit VÄL mycket, och hon somnade med flaskan i munnen ikväll, omöjlig att få liv i, och jag känner riktigt hur åskan hotar därute - oroväckande stilla och tyst är det också. Så vi får hoppas natten blir svalare och luften lättare nu [-o<

Kram på er :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"