14 månader, vaknar ofta!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Vinga

14 månader, vaknar ofta!

Inlägg av Vinga »

Hej alla!
Jag är helt ny här, det verkar vara en trevlig sida!
Vår lilla goding är snart 14 månader. Han är glad och pigg på dagarna, och somnar oftast lätt vid 20-tiden på kvällen, efter tydlig kvällsrutin. Jag läste Anna-Karins inlägg, och vi tycks ha samma bekymmer! problemet är att efter ett par timmar vaknar han och skriker. Ibland somnar han om själv, ibland om vi klappar på honom, men ibland hjälper inget: Han vill inte bli klappad, bara ålar bort, vill inte bli upplyft, vill inte ligga, inte sitta, inte stå, inte bli buren. Det brukar sluta med att han får en flaska välling, då brukar han sova 6-7 timmar efter det. Han har ingen napp, bara en gosetrasa.
Ibland när han somnat om efter en stunds skrik och därefter nedvarvning (innan vällingen) sover han bara en lten stund, ibland en kvart, ibland en halvtimma, och sen är det samma visa igen. Vad är det som väcker honom hela tiden efter att han väl somnat??
Han äter fortfarande en gång på natten.
Tänkte nu börja plugga SHN för att köra första veckan på makens semester. Eftersom han somnar bra på kvällen, är jag lite fundersam på hur jag ska göra? Ska jag buffa och solfjädra och ramsa precis som för små barn? Han är ju så stor nu, så han ligger ju inte direkt kvar där man lägger honom, och jag vet inte om jag kan hålla honom på plats och samtidigt buffa? :? Han skall börja på dagis i augusti, jag antar att de är de tiderna som man ska införa redan nu? Han kommer få eget rum lagom till semestern, ska jag vänta med att ta bort nattmålet tills dess, dvs låta honom få eget rum, sluta äta natt samt kura på samma gång, så att man väver in alla förändringar i varann?
Kommer säkert ha massa fler frågor innan vi kör igång, och säkert under tiden också, men jag börjar med dessa! Hoppas på svar!
Ha det goo och sköt om er alla som läser detta! :wink:
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Vinga!

Välkommen till Forumet :D

Klokt beslut att ta tag sonen sömn! Ja, du genomför en regelrätt kur men buffar inte. Det brukar vi inte göra på barn över året. Istället lägger du tillrätta på mage och solfjädrar tills han känns söntung. Det kan ta låååång tid de första gångerna. Följ kuren enligt boken, även om han somnar bra på kvällen så följ den ändå. Kom ihåg att läsa, läsa och läsa och dessutom öva rdentligt på verktygen tills de sitter benhårt. När ni väl börjar kuren ska ni känna er bensäkra på vad ni gör så ni kan ge betryggande svar till sonen.

Jag tycker att ni ska införa alla nyheter på samma gång, det är ju lättare att ta allt på ett bräde. Ja, inför tiderna som de har på dagis redan nu så länge de täcker sonens behov av sömn. Men det får ni ju ta upp med personalen så att det fungerar.

Återkom om du har fler funderingar, lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Vinga och välkommen hit :D

Du har så rätt så, det här är ett jättebra föräldraforum, där vi alla har barnens bästa för ögonen!

Jag börjar med din sista fundering: jag tycker det verkar klokt att köra "hela paketet" på en gång, jag är inte mycket för att ändra lite i taget :wink: och så hinner du läsa på och tagga dig ordentligt fram tills dess!

Du har ju redan lite vunnet, när han inte har napp och somnar gott på kvällen! Jag tycker inte du ska buffa honom, utan första kvällen lägger du honom tillrätta, så som han tycker är bekvämt, solfjädra kort (om han inte är van och är lugn) och gå ut med ramsan! Och bekräftelseramsan är viktig här, att det är ramsan som följer honom in i sömnen.

Vid ev uppvak, går du in, lägger ttillrätta, och solfjädrar honom lugn, men inte till sömns. Du är helt tyst, inget tröstande eller ramsande, förrän du går ut, med ramsan som du avslutar utanför dörren!

Jag tror inte det är nåt speciellt som väcker honom, alla människor vaknar till under natten, när sömnen är ytligare, och det är det er lilleman måste lära sig att göra också, själv, med er hjälp :!:

Fundera orentligt på ett bra schema, som passar er, det finns en massa förslag här:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153

Och fråga på om du har funderingar, här är vi många som gärna försöker hjälpa till! :D

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jaha, Elle, då var vi ute samtidigt igen, då :wink: :heart:
Du ser, Vinga, här behöver ingen vara ensam om sina funderingar!!!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Vinga

Tack för era svar!

Inlägg av Vinga »

Ska köpa boken och plugga på ordentligt!
Det man funderar på är ju om man blir "låst" till rutinerna väldigt mycket?
Det är ju inte så att man lever varje dag likadant, ibland är det nåt läkarbesök, ibland är man bortbjuden osv, och man kanska inte alltid kan säga att "vi kommer en timma försent, för grabben måste sova". Är man bjuden på bröllop tex så är det ju lite trist att komma för sent!
Ibland är man bortbjuden och man vet att det kommer bli en sen kväll. Barnet somnar gott även borta, men kanske även ett kurat barn har problem med att bli flyttad mitt i natten, satt i bilen och sedan lagd i sin säng?
Självklart förstår jag att första veckorna är speciella, och att man bör ha så lite utsvävningar som möjligt, men sen?

En annan fråga, hur förstår barnet att solfjädern och just denna ramsa är det som gör honom trygg? Han kommer bli arg om jag håller honom på plats om han inte är lugn när han hamnar i sängen!

Jag förstår också att mattiderna är väldigt viktiga, och att barnets aptit kommer öka efter hand. Min pojk äter inte alltid så bra, han vill gärna pilla med nån leksak under tiden, annrs är det trist att äta. Om han vägrar äta på de tider jag beståmt i schemat, vad gör jag då? Är det den tiden som ges chans att äta och sen får han vänta till nästa gång?

Jag kanske frågar för tidigt, kanske får jag svar på även detta i SHN-boken?

Ha det så gott allihopa! :wink: Hälsn. Vinga
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D

Många fuderar som du, kring rutiner, och tror att man blir väldigt låst och måste sitta hemma för all framtid :? Men så är det INTE, tvärtom! Ett barn som får sina behov tillgodsedda hela tiden, får sova och äta ordentligt, har alltid reserver att ta av, och ett barn som lärt sig sova och somna tryggt, kan sova i princip var som helst! Men de första veckorna är jätteviktiga, då är det allra bästa att låta alla tider sätta sig ordentligt, och boka av det mesta!
Du kommer själv att märka, vilken frihet rutinerna ger :!:

Från början av kuren, komemr gossen såklart att undra vad det är du pysslar med, han vet ju inte att ramsan och solfjädern är till för att hjälpa honom sova! Men små barn lär sig fort, och här kommer vikten av attitydens betydelse in - du visar honom att detta är det rätta, och han kommer att köpa det, tämligen omgående! Precis som när vi lär barnen äta, vilket inte är helt lätt i början, så lär vi dem att somna tryggt själva :!:

Jag tycker din son ska få äta själv, i största möjligaste mån! Då finns varken plats eller lust till att pilla med leksaker! Så ge honom maten, och om du vill kan du altid hjälpa till vid sidan om, men äta kan han själv nu, stora karln :wink: Och schemat följer du, så hakar pojken på! Ingen mat mellan målen - aptit är världens bästa krydda :!:

Ha´t så gott själv :D

/Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "