Ramsa i boken VS ramsa på dvd:n som följde med boken

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol:
Haha, har helt missat denna tråden tidigare, hur nu det gick till :shock: :?: Men vilken skön läsning! Underbart jobbat med kuren!

Vi bor också i lägenhet utan möjlighet att lätt variera ute/inne. När lilleman var liten så hade jag fm-luren som promenadlur, och ibland em-luren också. Långluren i spjälisen, för jag orkade aldrig vara ute så länge. Dessutom ville jag äta lunch då 8) .

Om det är för den friska luftens skull, så öppna upp fönstret ordentligt och lägg inne. Funkar likasåbra!
/Jenny
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej JennyH och välkommen til min (frustrerade) tråd!

Vi har varit igång en timme - klockan är tio i åtta. För en timma sedan vaknade skräpet, utan dramatik. Jag försökte att inte bry mig, jobba på att andas med magen och rabbla låttexter i huvudet. Efter tjugo minuter höll han fortfarande på, så då bidde det en ramsa. Samma sak tio minuter senare. Glada ramsor: Hallå kompis, här sover vi fortfarande!

Strax efter den sista ramsan sade han blankt nej, här skulle det minsann inte sovas mer. Så då steg morsan hans upp och satte på Mozart (och kaffe).

Tio minuter senare sov han. Jag trodde inte att det var sant, men aktade mig för segerdanser och gester - då har han visat tendenser på att vakna ( :? ). Skruvade ner och stängde sedan av cdn. Kröp ner brevid gosemannen i soffan och fick ligga där tills kvart i sju. Då var det dags igen. Arg direkt. På med Mozart och istället för att krypa ner under filten (suck) sitter jag med dagens första rapport, samt en laddande kopp latte. För två sekunder sedan svor han värre än någonsin, men nu har han lugnat sig.

Kan man hamna i ett Mozart-träsk??? Och kommer grannarna klaga? Vem vill EGENTLIGEN höra Mozart före åtta en söndagmorgon? Genom väggarna och golvet? Bättre än Metallica, ja, men ändå!

JennyH - du som är diplomerad och allt. Vad säger du? Hur styra upp morgonen? Vi har ett nästan becksvart sovrum - och han vaknar tidigare än någonsin.
Skall jag sova en natt på soffan? Jag erkänner, jag har nog vaknar tjugo gånger i natt! Ner med axlarna, Åsa, ner med axlarna...

Och ramsandet under långluren: Skall jag ramsa så fort jag hör honom (vilket innebär att jag MÅSTE lyssna efter honom) eller skall jag in i det längsta låta honom vara?

Jag vågar knappt skriva det här, men han sover. Jag skall snart VÄCKA honom!!!! Undrar om det finns mp3-spelare för 4-månaders? :P
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej Åsa

Angående långluren: Jag är en avvaktare, dvs brukar lyssna en stund vart det barkar MEN nu har ni ju en hel del trassel med just denna lur DÅ skulle jag vara framme snabbt som attans istället. Han behöver uppenbarligen hjälp att komma över en skarv. Om han sover i vagn kan du vagna lite lugnt precis före skarven kommer, dvs mysvagna i 10 min. Förhoppningsvis vaknar han inte riktigt till då och kan snabbare komma ned i djupsömn. Ett annat tips är att låta honom somna in med vagnen silla och sedan gå på promenad precis före skarven och sedan gå luren ut.

Så fort han börjar kunna sova hela luren kan du backa. Då kan du också avvakta lite mer före åtgärd.

Om han aldrig har sovit hela luren ut ( visst är det så) skulle jag se till att det blev prio ett. Dvs hugga honom innan han ens har tänkt tanken att vakna.

Tycker att du gör ett strålande jobb. :thumbsup:

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

för att förtydliga mig lite. Alltså att hugga tag i vagnen innan han ens har tänkt tanken på att vakna...

Linda
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Tack Linda!

Jag är på det stadiet att jag testar ALLT! Nu har jag inte honom i vagnen under långluren, det känns just nu som en omöjlig figur. Fast får vi inte till längre sovande idag testar jag det imorgon, tveklöst. Fast jag kan väl tänka mig att sitta på en stol utanför sovrummet med en bok (inte SNH :) ) i näven, beredd att producera en ramsa, helt beroende på hur han låter. Antar att det blir en av bekräfteslekaraktär, eftersom han helst inte skall hinna vakna ordentligt.
Hade honom av olika skäl i vagnen i fredags. Det var intressant att se hur han var på väg att vakna efter varje halvtimme. Händerna började röra sig, ögonen öppnas nästan... Första halvtimmen var inga problem. När den andra skarven började närma sig gick jag och småskakade vagnen. Händerna satte igång... Jag var full av tillförsikt. Solen sken. Vi var på bra underlag (lagom hårt grus) och hade inga förändringar i närheten (trottoarkanter och liknande, som kan skaka liv i grabben).

MEN...

Då kommer två brandbilar och en ambulans förbifarande med allsköns oljud...

Att säga att det sedan var omöjligt att få honom att somna om behöver jag väl inte??? :) Jag försökte. Inte ett ord sade jag, jag körde vidare, fram och tillbaka på grusvägen. Höll honom i skuggan, filten över vagnen, men... Ja, du vet.

Stol utanför sovrummet testas idag.

Nöjd son somnade förut. Trodde jag. Tio minuter efter läggning (MASSOR av skratt innan, följd av läggning med The Ark spelandes högt i köket) spanar jag in (tänkte hämta kläder) och ser honom på rygg, med fötterna i luften. Nöjd. "Okej, bara han är nöjd" tänker mamma. Så börjar han gapa, jag går in och vänder (sakligt), ramsar ut. Ca fem minuter senare sover han (klagade lite) och nu har han tio minuter kvar. Håll nu tummarna för att jag skall få det roliga uppdraget att VÄCKA!!!

Förresten: efter andra omsomningen till Mozart i morse fick jag ju gå in och väcka. Då låg han på tvären vid huvudänden av spjälsängen. Då FÅR man klaga. MEN - jag skall ju lämna i fred, så jag vet ju inte förrän efteråt att så är fallet!!! Men han sov ju å andra sidan ändå :!: :P

Solen skiner idag igen! Det skall jag ta vara på bättre. Och mormor och morfar är på ingång för brunch. Lite andningspaus, i allafall!

Grattis - alla mödrar där ute!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Åsa!

Skickade dig ett pm :!:
/J
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Uppgiven suck från Götet...

Har haft mormor och morfar på besök, vilket innebar uppskattad skratt-hjälp. Glad kille lade sig och satte igång med protester. Jag påminde en gång och totalt tog det fem minuter innan han sov, helt godkänt. Vore dock trevligt om han somnade lite gladare bara, men med tålamod och mycket skratt kommer det nog.

Vi satte igång med en trevlig och ganska högljudd Mors-dags-brunch. Tjo och tjim, inte en varg i närheten.
Trettiofem minuter senare vaknar han! Jag hade inte en chans att mota Olle i grind. Han skulle ju sova en timme åtminstone!!!
Ramsar och han lyssnar. Får skit från gästerna över min höga röst:"Han somnar ju inte när du låter sådär! Du måste låta snäll..." Hm, visst. Som om jag låter elak! Jag är bestämd, jag måste ju det!

Jag ger utrymme. Och vad får jag för det? Inte ett jä-la dugg. Tysta sekunder, kanske någon minut, kanske två. Jag försöker att inte ramsa i onödan, men känner att jag behöver påminna ibland.
Tio i två (han vaknade tio över ett och har schemalagd lur till halv tre) har han slutat fråga och väsnas så att jag tror att polisen snart kommer att ringa på dörren. Så jag inväntar en tyst tiondels sekund och plockar upp.

Blä.

Gästerna undrar: Måste han verkligen sova så länge? Du kanske skall nöja dig med att han sover så långa nätter? Han vill ju inte sova, han behöver det nog inte. :roll:

Men vad vinner vi på det????? En kille som, i allafall i mina ögon, är uppenbart ÖVERTRÖTT, hela dagen. En kille som inte säger ett ord, mer än i sovsammanhang. En kille som visserlilgen håller igång konstant, men som också labil - gråt eller skratt, vilken reaktion får vi?

Han ÄR tempramentsfull. Han ÄR envis. Han har sedan han föddes visat en OTROLIG vilja, styrka och vakenhet. Mormor säger att hon aldrig sett en unge bete sig på det viset. Han är ett muskelmonster. Visst, han har sina dubbelhakor, men sedan är det muskler. Han är aldrig still. Han ser sig omkring oavbrutet. Han vill ha action HELA TIDEN!!! Han rör sig till musik, han ligger inte still på mattan. Jag kan inte gå ut ur rummet i tjugo sekunder - då ligger han plötsligt under en fåtölj som han inte ens var i närheten av när jag gick ut. Han vill ha allt på sina villkor - men han är fyra och en halv månad!!!

Hur skulle det se ut om han fick bestämma??? Jag VET att han måste sova! När han är utsövd (eller tror sig så vara), då pratar han hela tiden. De fyra sista dagarna har han knappt sagt ett ljud - mer än lite klagomål. Gnällig är han. Lätt till tårar. Eftermiddagen är jääääääättelång. :(

HAN MÅSTE SOVA!!! Och jag blir GALEN!!! ](*,)

Blä igen.

// Åsa (som skickade med SHN-boken med mormor för ökad förståelse)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Usch jag känner verkligen med dig :cry: Det underlättar ju inte att ha besök hemma heller. Skriken låter aldrig så höga som när någon annan är där. I alla fall jag brukar ha svårt med attityden de gångerna. :x Min mamma kan också vara rätt frågande till att ramsa när barnet skriker, spelar ingen roll att jag har förklarat, jag tror att hon tycker synd om barnet och vill trösta ( typ).

Du hade inte de bästa förutsättningarna idag, men imorgon kan du ta nya tag med långluren, eller hur :thumbsup:

Jag tror ännu mer att du måste VISA att man sover 1.5 eller 2 timmar ( kommer inte ihåg hur lång lur ni har :oops: ) Mota Olle i grind är fortfarande mitt bästa tips. Storasyster hade en besvärlig skarv på 45 min på långluren när hon var bebis. Jag gick på promenad i säkert två veckor VARJE dag för att sätta den. Då lät jag henne somna i med vagnen stilla, när exakt 40 minuter hade gått tog jag vagnen och började traska. Efter den kuren så satt långluren stensäkert. behövde bara påminna om det vaknades i skarven.Vet att AW pratar om ganska "brutala" skogspromenader för besvärliga skarvar. Dvs ordentligt gung i vagnen när man går.

Håller alla tummar och tår för er

Linda
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

...finns det någonstans du kan gå där du känner att det inte gör så mycket att det hojtas, ngn motionsslinga i skogen typ. Då slipper du en massa konstiga blickar OM han skulle vakna. Du blir mer avslappnad också..... :?:

Linda
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

...en sak till. Är han riktigt mätt inför långluren :?: Jag menar riktigt riktigt mätt. Du kanske kunde ge en liten knock-out slurk ( om det går) precis före sovpasset. Bara under en övergångsperiod och för att ge de allra bästa förutsättningarna för lång, skön sömn.

..( nu ska jag sluta bombardera dig med svar :oops: :wink: )

Linda
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Du får bombardera mig hur mycket som helst! Jag tar emot allt så tacksamt så du kan inte ana!

Jag har matat extra mycket de senaste dagarna. Det finns alltid kvar i flaskan, så mätt är han. Men jag kan mycket väl tänka mig att ge honom lite till inför långluren. Det är mycket väl värt ett försök.

Eftersom jag inte fick chansen att mota i grind idag gör jag ett försök imorgon (tror jag), inne då alltså. Fast å andra sidan, är vädret ok kanske jag ändå tar och gör försöker i vagnen. Kyrkogården brukar vara bra att gå på, där möter man i allafall inte några brandbilar!!!

Nu skall vi snart lägga för nästa lur. Han har varit jätteglad en lång stund, men börjar kinka lite, så nu gäller det att motarbeta för fullt. Nu skall vi skratta! Och ja, jag har en ny dag imorgon med nya försök. Och jag tror faktiskt att morgonen kan vara lättare då, eftersom mannen är på jobbet då. Det är faktiskt lättare när man är själv! Då behöver jag inte tänka att jag stör någon annan. Han har varit förkyld ett tag, så jag tycker att han måste få sova. Det har liksom inte fungerat så bra... :wink:

Tack för alla tips!
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Det är de små små sakerna som gör det... :)

Jag kan i allafall glädja mig åt att sonen sov sista sovpasset riktigt bra. Det tog fem minuter innan han sov och sedan FICK JAG VÄCKA!!! Han var inte sprudlande glad när så skedde, men med lite flaska först i magen kunde han sedan gå med på att banangröten faktiskt var riktigt ätbar. Han till och med skrattade, sparkade med benen och var riktigt glad. En lång stund!

Okej, det var inte mycket att hurra för, men jag hurrar likt förbannat!!! :P

Nya tag imorgon. Nu erkänner jag - jag har funderingar på marginalkvartar. Skall jag ta till dem när han väl sover, för att få honom att ändå ta igen en del av den där sömnen han inte får??? Eller är det NITISKT schema till varje pris som gäller under veckan??

Kramar - hoppfull (åtminstone lite) Åsa
Gäst

Inlägg av Gäst »

ÅsaB skrev: Kyrkogården brukar vara bra att gå på, där möter man i allafall inte några brandbilar!!!
:lol: :lol: Nej, men på just denna kyrkogård brukar man möta mig och mina jobbarkompisar i lunchtider :!: Kyrkogården ligger mellan mig och Göteborgs mest (o)spännande restauranger. Man kan välja på den indiska, den flottiga pizzerian, kinakrogen med världens smalaste kines samt nobelgrillen! Så ganska ofta har jag mat med mig hemifrån till jobbet... :twisted:

Åter till ämnet:
I det här fallet tror jag att tålamodet är den ingrediens som saknas. Med konsekvens och trygg attityd så är både tidiga morgnar och daglurarna snart i hamn :!: :D

:arrow: Håll tiderna benhårt en vecka till. Marginalkvart endast vid någon slags kris :wink:
:arrow: Pangramsa vid minsta uppvak i tidiga morgonen, och sedan minimera ingipanden.
:arrow: Massor av mat, och en liten mini-insomningsslurk innan långluren i några dagar för att ta bort eventuella matvargar.
:arrow: Mörklägg någorlunda även daglurarna inomhus.
:arrow: SKRATTET till gonattet och innan dagslurarna (pratade vi om det förut, gud så glömsk jag är??). SUPERVIKTIGT! Helst ett kiknande skratt!

Lite hållpunkter här ovan, för att uppdatera tråden med vad jag och Åsa pratat om. Glömde jag något?

/J
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Med JennyHs hjälp (den stackaren fick ta emot KUR-samtal på söndagkvällen, Mors dag och allting!) har jag nu en plan. Precis som hon skriver: TÅLAMOD och KONSEKVENS! ATTITYDEN måste också komma tillbaka!

Och dagen har börjat rätt bra! Jag vågar nästan inte säga något, men med den lilla positiva morgon-kick-offen, så känner man ännu mer hopp, inspiration och lust! \:D/

Jag har åter som ambition att ligga lite lågt här ett par dagar. Jag kör en ny NITISKT uppföljningsvecka och antecknar nooooga i ett annat dokument. Förhoppningsvis kommer jag att kunna lämna lite positiva besked om ett par dagar - eller veckor... TÅLAMOD!!! Det TAR tid! Mornar och dagslurar ÄR svåra! Men det betyder inte att det är omöjligt!

Idag kan jag ta mig an hela världen! Skönt att ha den känslan tillbaka! :P

JennyH - Gillar man sushi så är det stället kanon! (Och jag extraknäcker vägg i vägg i video/godisaffären!) Och den indiska restaurangen är också bra. Resten är inte så mycket att hurra för, det kan jag hålla med om! Men det öppnar ju ett nytt ställe också, har du sett det?
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Låter som en bra plan :thumbsup:

Linda
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"