Ramsa i boken VS ramsa på dvd:n som följde med boken

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Tack Lua!

Jag vet att man skall ge FÖRUTSÄTTNINGAR - jag uttryckte mig fel. Jag försöker verkligen med det, men ibland lägger man kanske näsan i blöt lite för mycket. Jag skall tänka på det lite extra mycket, jag lovar!

Men hur göra vid dagslurarna och ryggläget? Nu sover han, men det tog 25 minuter. Som sagt, att han är nöjd och glad är ju härligt (han har knorrat rätt bra tidigare), men jag tror verkligen inte att han somnar på rygg. Har visserligen inte testat... Skall jag det? :?
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Lua

Inlägg av Lua »

Oj, nya funderingar medan jag skrev :!:

:idea: Först och främst: lös problemet med sängplatsen! Varför sover han inte i spjälsäng?

:arrow: Du stör honom faktiskt :) Det kommer att komma perioder när de lär sig nya färdigheter, vända sig, ställa sig upp, skrika som en katt... Grejjen är att de måste få komma på själva hur man gör. Så låt honom hållas! Antingen så somnar han. Då kan du gå in efter 10 minuter (inte 20!) och vända honom rätt. Eller så hör du att han ber om din hjälp. Då går du snabbt in och hjälper honom att vända sig: ta tag i lilla armen och hjälp. Det ska kännas som om han gjorde det själv, typ :)

:idea: Låt honom sen ligga mycket på golvet när han är vaken. Busa och inspirera honom att vända sig, både rygg :arrow: mage och tvärtom. Så fort han kan det jättebra är ju nämligen problemet ur världen :!:

Kram Lua. :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Tack igen! Wow, det är så skönt när svaren kommer så fort! :D

Spjälsäng är på gång! Eventuellt dyker det upp en här redan i eftermiddag, men hur som helst blir det snartsnartsnart! Annars har jag hittills velat skilja på dag- och nattplats, för att underlätta att tala om att på natten sover vi LÄNGE! Fast hur som helst, även nu i vaggan sover han med kläder, utan att ha badat och utan filt. Plus med annan ramsa! :wink:

Du har helt rätt i att jag stör honom. Jag skall helt klart backa, inte bara ett steg, utan ett helt kvarter!!! Han säger säkert till om han inte somnar på rygg - även om jag verkligen försöker att undvika att rusa in för minsta lilla. Det är faktiskt först idag som det har stökat så här! Annars har jag ropat ramsor från hela lägenheten (men avvaktat in i det längsta!) och undvikit att gå in. Har smugit bort till dörren någon gång när han varit tyst länge, bara för att konstatera att han sover (eller ej).

Bra kommentar om att få honom att tro att han vänder sig själv! Skall definitivt jobba på den - när han är vaken!!!

Vad lustigt det är - igår verkade det som om han egentligen ville sova mer på dagen (fast han omöjligt gör det!) och idag vill han inte sova alls! Men jag tror att det är här som våra bakslag finns! Det här kommer att ta tid, definitivt! Men jag skriver dina kommentarer på min näsa, med tydlig penna: LÄMNA HONOM I FRED!

Kanon! Tusen tack!

Angående mörkläggningen förresten: Vi har ett lite lätt hopplöst läge. Vi har: persienner, rullgardin, vanlig gardin, plus dubbelt tyg hängande för fönstret - och det kommer ändå in ljus, om än väldigt lite! Men när spjälsängen kommer skall jag hänga svart tyg på gaveln, så stänger det ute lite mer!

Nu skall jag mixa palsternacka innan underverket vaknar igen!
Lua

Inlägg av Lua »

:thumbsup: :D

Kram!
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Spjälsängen kommer imorgon! Men det är för lustigt, jag har frågat tusen gånger om den är i träfärg eller målad och i så fall i vilken färg, men det är något med karlar, de kommer inte ihåg sådant! Jaja, det blir säkert bra ändå. Bara jag får ner grabben i en spjälsäng blir jag glad, oavsett färg.

Nu ligger han igen. Den här gången direkt ner i vaggan och med sin mamma ute i köket, där hon då och då (killen protesterade en del) ramsade mitt i diskandet. Walle sov på fem minuter. På mage. Att lämna utrymme kallas det :wink:

Såg honom förresten själv vända sig från rygg till mage för första gången idag!
Lua

Inlägg av Lua »

=D> Heja -vilket kanonjobb :!:

ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej Lua!

Uppe tidigt på forumet! Imponerande!

Vi har haft en hyfsad natt. Pappan lade igen igår vilket gick hur bra som helst. Någon halvtimme senare vaknade underverket väldigt upprörd, men med en ramsa i bagaget somnade han om efter lite stökande. En dröm kanske? Eller bakslag?
Litet uppvak klockan sex, behövdes ramsa där också (men jag väntar verkligen).

Sedan vaknade han kvart över sju för att INTE somna om. Totalt slängde jag ut fyra ramsor under trekvart, men de gjorde just ingen nytta. Tyvärr blev han också mer och mer ledsen före åtta, men under någon tiondels sekunds tystnad rusade jag in och ropade: "Godmorgon!" så positivt och sprudlande jag bara kunde. Blicken jag fick från sonen var obetalbar! Han tittade på mig som "Men jösses, är DU här? Vad ROLIGT!" så läget var nog helt rätt, även om han knappt hunnit mer än att dra efter andan!

Lite misslyckad känner jag mig ändå för att han inte somnade om ordentligt, men jag skall inte låta mig nedslås. Han har ju för sjutton inte ens haft tiderna i en vecka och det FÅR TA TID!
Som jag hörde en mamma säga till sin tvååring, som ville ha jordgubbar NU:
"Vad skall man ha när man fiskar krabbor?" Sonen svarade buttert: "Tålamod". Den tesen funkar i de flesta fall, särskilt bra här! :lol:

Nu ser jag fram för en lugn dag med många och bra förutsättningar för daglurar :wink:

Ha en trevlig dag!
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Okej, jag ger upp. Hade inte tänkt posta idag, känner att det har varit lite "duttvarning" på postandet i tråden. Jag behöver ju inte skriva en analys på varje läggning :wink:

Men jag behöver hjälp med schemat!! Var rätt nöjd med det, men upptäcker att det inte håller. Är på dag nummer två i uppföljningsveckan och tänkte att skall jag ändra schema skall jag göra det NU :!: Inser att det i alldeles för hög grad är baserad på hans 30-minuters-lurar.

Så här ser det ut nu:

08 Väckning. Flaska
10-10.45 Sova (för sent?)
11 Flaska
12.30-14 Sova
14 Mat: fast och flaska
14.30-16 Vagnspromenad. Ca 15.15-16 Sova
17 Flaska
17.30-18.15 Sova
19 Bad, gröt+flaska & skratt
20 Sova

Okej, så här är problemet. Killen sover normalt enbart 30 minuter, inne som ute, vagn eller säng spelar ingen roll. Jag har i schemat gett utrymme för längre tupplurar, men än så länge har det inte fungerat. Förrän nu...
Vid halv-ett-luren sov han först bara tjugo minuter. Vaknade, jag ramsade. Tio minuter senare somnar han om - i tio minuter. Jag ramsade vidare och HAN SOMNAR OM!!! Får till slut väcka honom klockan två! Långt ifrån en och en halv timmes sömn, som jag drömmer om, men ändå tjugo minuter längre totalt!
Men nu blir det ju strul med vagnssömnen! Den ligger för tisigt i schemat! Normalt somnar han mellan 15.05 och 15.15, men det kan variera även där. Nu var han svårsomnad och somnade först när jag lagt honom på mage och vagnat lite, ca halv fyra. Sov 30 min, men om han vaknade för att minuterna passerat (det mest troliga) eller för att jag strulade med vagnen vid trappsteg, det vet jag inte.

Okej, skall jag tidigarelägga första luren och senarelägga vagnsprommisen? Har ni några idéer, åsikter och förslag? Normalt sover han bara 30 min per lur, men om det nu skall trilla på plats och bli en timme till totalt, då skiter sig schemat helt, tror jag! Och det är väl en timme till jag skall utgå ifrån, eller??? Han ÄR trött på kvällen (och precis just nu, faktiskt), så han behöver den extra timmen, tveklöst!

Tips och råd mottages EXTREMT tacksamt! Vill ändra så snart som möjligt, innan det sitter som en smäck - vilket det inte gör nu, men det är på väg.

Annars vaknade han så klart för tidigt, men idag var han NÖJD och glad. Brydde sig inte mycket om mina ramsor, tystnade bara en stund, men så länge han inte klagade och gnällde, så tyckte jag att det var ok ändå. Plockade inte upp förrän han var tyst, hur som helst.

I det stora hela är han en underbart nöjd och gullig kille, men han har verkat sömnigare under ett par dagar. Kanske börjar han hinna ikapp sig själv och är på väg att sova ÄNNU bättre???

Kramar från Göteborg, där solen skiner och vinden viner :D
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!: :D

Fråga på du :wink: :!:

Titta inte bakåt eller åt sidorna, glöm "brukar" och "normalt sett"... Titta framåt - med målet för ögonen. Klart att han kan sova längre än 30 minuter - det kan alla :wink: Däremot finns det en del juveler som har 30 minuter som naturligt sömnrytmpass och då ska schemat läggas utifrån det. Duggan: har du nån tanke här :?:

:idea: Ang. schemat: Jo, det är nog lite länge med 2 timmars vakentid på morgonen. Det är vanligt med 1,5 timme innan första luren. Och sista vakenpasset tycker jag är för kort. Det bör vara dagens längsta, 2,5 timme typ. Ett förslag:

8.00-9.30 Mål 1. Vaken 1,5 h
9.30-10.15 Sova 45
10.15-12.30 Mål 2. Vaken 2h, 15 min
12.30-14.30 Sova 2 h
14.30-16.45 Mål 3. Vaken 2h, 15 min
16.45-17.30 Sova 45 min
17.15-20.00 Mål 4. Nattslurk. Vaken 2,5 h

:arrow: Detta är ett klassiskt schema som jag använt till alla mina tre. Det är lätt att justera i när sömnbehovet minskar eftersom.

Funderingar :?:

ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Underbara Lua - jag kan lita på dig!!! Tack för att du svarar så snart!

Bara så att jag förstår säkert:

8.00-9.30 Mål 1. Vaken 1,5 h
9.30-10.15 Sova 45
10.15-12.30 Mål 2. Vaken 2h, 15 min Alltså mat klockan 10.15? Eller när som helst inom vaken-tiden?
12.30-14.30 Sova 2 h
14.30-16.45 Mål 3. Vaken 2h, 15 min
16.45-17.30 Sova 45 min
17.15-20.00 Mål 4. Nattslurk. Vaken 2,5 h Och här fördelar jag två mål?

Anledningen till mina, i dina ögon, banala frågor är nämligen att vi stenhårt kört matning var tredje timme tidigare. Visserligen var det lite glesare här och var (morgonmål klockan sex och nästa klockan tio), men i princip var tredje timme. Därför har jag utgått från det nu med. Men jag känner också att schemat vi har inte fungerar, bland annat för att det är för tätt mellan de sista lurarna, samtidigt som han måste sova mer, eftersom jag inte ofta fått honom att somna mer än 30 minuter.

Återkom gärna med kommentarer om målen bara, så skall jag fundera över hur vi skulle kunna praktisera det. Det ser helt klart intressant ut!

// Åsa
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Och det skall väl vara 17.30 även på sista tidsangivelsen, inte 17.15?

Om en kille är van vid tre timmar mellan maten, då borde han väl ändå inte gå under av tre och en halv tid ett tillfälle? Alltså, om jag matar först elva och sedan halv tre? Man blir så jäkla van vid sina rutiner så jag har väl lika svårt att överge dem som han hade att överge nappen :P
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Åsa,

Detta är ett TOPPENSCHEMA! Har använt på Tor och det var det som "satt" bäst av alla scheman. :wink:

Man "brukar" säga att det skall vara 3,5-4 timmar mellan målen förutom kvällsslurken som kan komma så tätt som 1 timme inpå om man vill :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

Kul att bli uppskattad - tack :D :heart: :!: Jo, 17.30 ska det va... :oops:

Svar på de röda: mat vid 10.45-11 skulle jag tycka. Mål 4 och nattslurk ryms inom sista vakenpasset.

:arrow: Alltså mattider: 8, 11, 14.30, 17.30 och så nattslurk vid halv 8. Han går inte alls under av 3,5 timme mellan målen, det brukar bara främja aptiten!

ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Vilken underbar resurs det här forumet är!!! :heart: Det är så fantastiskt att få hjälp så här med en gång!

Vi sätter igång imorgon direkt. Tyvärr skall jag vara hos doktorn 15.20 (och visa födelsemärken, tänk på mig snälla, jag är livrädd!!!) så jag måste börja med en marginalkvart :oops: . Men sedan förlänger jag uppföljningsveckan och är NITISK till och med nästa helg! Schemat låter jättebra, ungefär som jag har velat ha det. Men jag får ju också försvara mig lite med att den sista tuppluren fick jag lägga in för att överhuvudtaget överleva... Eftersom han sovit så lite behövde jag en "buffert" och där fick jag lägga in den sista luren. Annars hade vi haft flera timmars totalgnäll.

Det är lustigt - härom dagen var han så harmonisk. Pratade med fötterna när han skulle sova (då jag klagade på att han lade sig på rygg) och inte ett gnäll. De senaste dagarna har varit gnälliga. Jag har en teori att sömnen liksom hunnit ikapp honom och att han mer och mer saknar den där timmen som han inte lyckats sova. Nu skall jag slaviskt följa schemat och är övertygad om att han inom en snar tid kommer att sova sina timmar.

Tusen tusen tack!!! Det skall bli spännande imorgon! Känner mig HOPPFULL!!!

// Åsa
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Jag kom på en sak...

En dum sak. Man bör ju låta barnet sova ute i vagn vid åtminstone ett tillfälle under dagen. Jag bor i lägenhet och kan inte ställa vagnen på gården, så för mig kombineras luren med en promenad (skönt att röra på dödköttet själv också). Under uppföljningsveckan bör jag vara ute med vagnen under samma tid varje dag - men när?? Det lär dröja innan han sover två timmar i vagnen - eller ens mer än 30 minuter, även om tiden kommer, så klart. Men det känns sent med vagntur för sömn under 16.45-luren. Eller? Går jag under 2-timmarspasset riskerar jag också världens gnällspik. Han brukar snabbt jobba upp sig efter sin lur i vagnen och det är så lagom kul att gå med en vagn som hörs all världens väg. Vet inte varför, kanske blir han uttråkad? Sittdelen skall snart på, men han är inte riktigt så stor ännu. Det lustiga är att han tystnar så fort dörren i entrén gått igen. När vi sedan ställer vagnen i förrådet, då skrattar han...

Jag erkänner - jag tänker mest i bokstäver just nu. Men hur har ni gjort? Har ni varit ute under de tidiga två timmarna? Eller gått en promenad med ett vaket barn under vakentid? Det är väl helt ok, bara han kommer ut, eller?

Usch, när jag skriver alla frågor verkar de så dumma. (Jösses, rekord! Walle är lagd för kvällen och sover efter fem minuter!!! Inte konstigt i och för sig, han har åter sovit för lite, men ändå! Det känns härligt!) Jag är inte så mycket ute efter färdiga lösningar, utan mest höra hur ni gjorde.

VUXENTID!!! Och jag är helt slut, så jag skall sova tidigt! Men det är underbart, det med!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"