Hur skall vi gå tillväga med vår förkylda lillskrutta 2 mån? Hon samla slem och snuva under dagen och det skall upp - oftast på kvällen. När vi buffar för att få till insomningen enligt schemat KRÄKS hon upp allt, och dessvärre tror jag också att frågorna (skriken ) som uppkommer vid buffningen triggar det - hon blir ju mer snuvig och slemmig och det skall upp. Häromkvällen buffade jag i 30 minuter, vilket avslutades med en rejäl slemkräkning (modell hinkvis) och fick amma igen. 30 minuter känns för oss väldigt länge, storskruttan (kurad vid 5 mån) buffade vi aldrig så länge. MEN problemet kvarstår - när hon kräks vid buffningen kommer ju vargen in...
Problem två: hon vaknar på nätterna och är alldeles täppt i näsan och måste sugas ren - vilket förstås vänder upp och ned på tillvaron igen. Jag upplever att hon behöver dia en liten stund för att suga ur näsan och få bort slemmet ur näsan men hon är inte hungrig. Mjölken sköljer bort slemmet och hon slipper harklet. Men det bryter ju sömnen som hon behöver.
Hur skall vi göra? Ignorera förkylningen - och köra schemat fullt ut med buffning och allt? Jag VET ju att hon behöver sin sömn det men det känns just nu svårt att genomföra när hon somnar om så lätt och gott efter en liten amning, som sköljer ned slem och inte skapar mer (som det gör om hon frågar).
Hon sover bra dagtid (om inte magen är full med slem, då somnas det inte förrän det kräkts) 2,5+2+1,5 och natt mellan 21-07 är det tänkt. Fast natten är inte så lång och hon tappar ju timmar och vi har inte styrt upp den mer eftersom hon har varit sjuk hela sitt liv, sånär som första veckan.
Har skrivit mer under Späda barn och små "SM på superförkyld 6,5 veckors" men har inte lärt mig länka, och hoppas på fler goda råd i detta forum. Eller en stor spark i baken.