Kräkrs vid buffning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Blompan

Kräkrs vid buffning

Inlägg av Blompan »

Hej!
Hur skall vi gå tillväga med vår förkylda lillskrutta 2 mån? Hon samla slem och snuva under dagen och det skall upp - oftast på kvällen. När vi buffar för att få till insomningen enligt schemat KRÄKS hon upp allt, och dessvärre tror jag också att frågorna (skriken ) som uppkommer vid buffningen triggar det - hon blir ju mer snuvig och slemmig och det skall upp. Häromkvällen buffade jag i 30 minuter, vilket avslutades med en rejäl slemkräkning (modell hinkvis) och fick amma igen. 30 minuter känns för oss väldigt länge, storskruttan (kurad vid 5 mån) buffade vi aldrig så länge. MEN problemet kvarstår - när hon kräks vid buffningen kommer ju vargen in... :oops:

Problem två: hon vaknar på nätterna och är alldeles täppt i näsan och måste sugas ren - vilket förstås vänder upp och ned på tillvaron igen. Jag upplever att hon behöver dia en liten stund för att suga ur näsan och få bort slemmet ur näsan men hon är inte hungrig. Mjölken sköljer bort slemmet och hon slipper harklet. Men det bryter ju sömnen som hon behöver.

Hur skall vi göra? Ignorera förkylningen - och köra schemat fullt ut med buffning och allt? Jag VET ju att hon behöver sin sömn det men det känns just nu svårt att genomföra när hon somnar om så lätt och gott efter en liten amning, som sköljer ned slem och inte skapar mer (som det gör om hon frågar).
Hon sover bra dagtid (om inte magen är full med slem, då somnas det inte förrän det kräkts) 2,5+2+1,5 och natt mellan 21-07 är det tänkt. Fast natten är inte så lång och hon tappar ju timmar och vi har inte styrt upp den mer eftersom hon har varit sjuk hela sitt liv, sånär som första veckan. :cry:

Har skrivit mer under Späda barn och små "SM på superförkyld 6,5 veckors" men har inte lärt mig länka, och hoppas på fler goda råd i detta forum. Eller en stor spark i baken.
//Blompan med guldklimpar sept -04 och mars -07
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Kräkrs vid buffning

Inlägg av annawahlgren »

Blompan skrev:Jag upplever att hon behöver dia en liten stund för att suga ur näsan och få bort slemmet ur näsan men hon är inte hungrig. Mjölken sköljer bort slemmet och hon slipper harklet.
:D Jag måste säga att jag inte förstår det här. Hur kan mjölken "skölja bort slemmet" :?: "... dia en liten stund för att suga ur näsan och få bort slemmet ur näsan" :?:

Kanske någon annan förstår bättre eller du själv kan förklara :?:

Vad jag kan se är att du inte tilltror buffningen någon stlrre välgörande effekt utan tycker den framkallar frågor dvs skrik som förvärrar slembildningen :roll: och då ska du naturligtvis inte hålla på med den. Den ska vara lugnande och i högsta grad positivt driven.

Om den nu alls ska tillämpas - den är ju till för att lugna, inte motsatsen, och som verktyg för kurbarn, men det är hon ju inte.

Varför vagnar du inte i stället, efter att ha tränat först med tyngd i vagnen så du får in rätta tekniken :?:

Sova måste hon ju som du själv inser och särskilt om hon inte är frisk ordentligt behöver hon sin sömn. Då måste du prioritera det och göra det i en Attityd av Sjvklarhet - "på natten sover man!" (respektive lurarna) - inte tveksamhet och villrådighet och osäkerhet.

Om hon ligger på mage och sover, rinner snor och slem ut, enligt Guds och naturens ordning. Varför detta härjande med henne :?: Varför inte lite större förlitan till att hon ordnar saker och ting själv :?: Slem är otrevligt men inte farligt eller fel. Det är i varje fall vad du ska förmedla, så att hon känner förtroende från dig.

Men som sagt, jag förstår inte riktigt. Är hon på något vis fysiskt förhindrad att själv hosta och snora :?: Allvarligt sjuk eller rörelsehindrad :?: Eller har du henne liggande på rygg :?: (Sorterar också under avdelningen rörelsehindrad :cry: )
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Blompan

Inlägg av Blompan »

Hejsan!
Sådär ja, en spark i baken var vad mamma behövde. :wink: Nu är allt bättre!

Luddigt tänkt, luddigt skrivet vad det någon som sa och det stämmer ju.
Jag menar att en slurk mjölk konstigt nog kan skölja bort harklet i halsen samt att hon när hon diar liksom har sugit in snoret/kråkorna och det runnit ned i magen...verkar det som. Hon har haft lättare att andas i allafall. Fast mjök är ju ingen vidare slemlösare annars men vad gör man? MEN de sista två dagarna är jäntan knappt snuvig längre och det känns bra!

Lillskruttan fick dock RS-virus när hon var 1,5 vecka :cry: och har varit sjuk sen dess så lite oroliga vargar har vi (jag) väl i bagaget. Nu börjar hon bli bättre och det är nog sannerligen dags att sluta suga ur näsan på natten - förr var det tvunget för att hon skulle kunna amma - och vi har väl fortsatt av bara farten... :oops: Dock inte de senaste nätterna.

Buffningen har vi tilltro till, fast det kanske inte verkar så - ibland behöver man bara få lite distans till sina tankar upptäcker jag, samt att hon dessutom kräkts före vi hunnit buffa det oroliga barnet i sängen, vilket frikopplar buffningen helt - det har nog mest varit en "slump", dvs hon hade kräkts förr eller senare oavsett. Oron som ledde till buffningen kan härledas till slem i magen. Jag var mest orolig att hon skulle förknippa buffningen med kräkning. Men maken som är jägare (och skjutit sina vargar) har skött nätterna så...Hon svarar fint, och eftersom storasyster fick kunglig nattsömn så känns buffning som ett trevligt svar på tal.

:?: Är buffning bara för kurbarn? Vi vagnar på dagarna (om det behövs ) och buffar på nätterna - är det heltokigt det eller? Inte för att vi tänker byta metod (har vi börjat tänker vi genomföra) men om vi får fler små troll.

:?: Vad är skillnaden mellan att ta bort ett nattmål med vagning/buffning och att kuras? Jag tänker mig en kur är när man använder alla verktyg - och gör ett strikt schema för ett barn (som haft det upp och ned) och vi nu kör en minikur på ett standardmodellerat barn och tar bort nattmål (samt jagar bort nästäppan) MEN dagen är ju likväl strukturerad med schema.

:?: Luddigt tänkt igen .... jag menar vad är skillnaden mellan hanteringen av ett barn som har standardmodellschema och får hjälp att ta sig förbi nattmål och ett kurbarn?

:?: För bägge typer (som jag inte riktigt ser skillnaden mellan men behöver upplysas om) ser jag att man ger barnet förutsättningar för att sova (och äta) men man kan ju inte gärna sova åt dem? Vår lilla dam t ex sov kort idag på dagen och vi vagnade - under det shemalagda passet , det är väl så för såväl kurbarn som övriga?

Tills sist ett stort tack till AW för över två års fantastisk nattsömn men vår storskrotta. Hon är en stjärnsovare och det är otroligt skönt när man har en till att tänka på!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart :lol: Pris och beröm :-({|=

I en tråd på Diskussionsforum, "Finlandssvenskt gnällforum", skrev jag nyligen följande:

:arrow: SHN-kuren är en kur. En kur tar man till för att kurera någonting som är illa. Som t ex en penicilllinkur mot allvarlig sjukdom, som inte låter sig botas med Alvedon. Ju svårare sömnproblem, desto viktigare att man genomför kuren till punkt och pricka för att uppnå önskat resultat. Penicillin bör intas efter receptet till mängd och fördelning över dygnet och kuren slutföras tills sjukdomen inte föreligger längre. (Obs! NEJ, jag jämför inte sömnproblem med sjukdom. Jag jämför bara kur med kur.)

:arrow: Till att lugna små oroliga barn och hjälpa dem i ro finns många såkallade verktyg, varav flera klassiska och lika gamla som människan själv: man vaggar, vyssjar, sjunger vaggvisor. Med SHN-kuren har jag arbetat ut och effektiviserat dessa verktyg (och några till). För en liten unge som "bara" behöver hjälpas att komma i ro kan ju vaggvisan, i form av en rytmisk godnattramsa x4, fungera alldeles tillräckligt lugnande för barnet att somna om - utan att man behöver ta till hela resten av artilleriet. Man kanske skulle kunma jämföra med en sömnlös vuxen som nöjer sig med att dricka ett glas varm mjölk med honung - och det fungerar! - i stället för att kasta i sig ett gäng starka sömntabletter.

:arrow: Standardmodellen beskriver ett barna-initierat tillvägagångssätt för god, förebyggande spädbarnsvård och ska ses som en riktllinje. Den kan man gå efter från första dagen. Ett "standardmodellat" barn sover 6 tim natt vid en månad, 8 tim natt vid två, 10 tim natt vid tre och 12 tim natt vid fyra månader och behöver alltså aldrig SHN-kuras, lika lite som en frisk person behöver någon penicillinkur.

:arrow: En "minikur " är mer en repetition än fusk eller SHN light o man säger. Vi talar då om barn som sovit fint förut, kurade förut, eller för all del Standardmodellade från början, och så har någonting hänt som fått det hela ur spår. Vanligen har de ömma föräldrarna då ifrågasatt den goda nattsömnen i stället för att hålla den helig. Man har av (femtioelva) olika skäl börjat ta upp barnet, peppra det med egna frågor (i handling) och förvirra det - i bästa fall; i värsta fall skrämma det, i handling: "Vargen är här! Vi måste genast sätta dig i säkerhet!" Med minikuren återgår man till ordningen på två-tre-fyra kvällar / nätter.

:arrow: Schemat, dvs de fasta tiderna och återkommande rutinerna, är något SHN och SM har gemensamt, under samma syfte: att göra dagen (och natten) förutsägbar till vad som ska hända (och inte hända). Rutinerna brukar vara så pass välgörande för både barn och vuxna att ingen av parterna ens vill tänka på att ifrågasätta dem. Man behöver ju inte heller se sig särskilt vida omkring för att konstatera att de allra flesta vuxna lever efter synnerligen inrutade "scheman" här i världen :wink: :lol:
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Tror att det är en klok ide att ni inte suger ut snoret hela tiden. Jag har hört att produktionen ökar ju mer man suger. Lite av moment 22.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Blompan

Inlägg av Blompan »

Hej igen!
AW: Nu har polleten trillat ned angående kur etc. Tack för utförligt svar!
Här sovs det numera igen, väldigt trevligt - speciellt när man kan imponera på sin egen mor (på besök) som är skeptiskt till hela proceduren. "Ja, det där kan ju inte fungera på alla barn iallafall" . Nähänä, men det passar mina svarar jag. End of discussion. Konstigt nog fungerar det dessutom på våra kompisars barn också...Märkligt :wink:

Susanne G: Kände inte till det om snoret som "fortplantar" sig. Men vet att nästäppa får man för att det då blir högre temperatur i näsan vilket i sin tur dödar baseluskerna - så om man då suger ur snoret så sjunker temperaturen och de kanske får nytt fäste och det blir mer snor...osv. Kankse? Men nu är hon snart frisk och kan dia utan nässugning! :D

Tack för hjälpen!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"