Alldeles för morgonpigg/vargtimmen???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hegro

Alldeles för morgonpigg/vargtimmen???

Inlägg av Hegro »

Nu har vi levt med härligt sköna nätter och välfungerande dagslurar i lite drygt 5 veckor. Allt fungerar bara hur bra som helst. Utom den där eländiga vargtimmen. Vi kommer bara inte förbi den. Enda skillnaden nu är att Emil inte vaknar och gråter och måste hjälp att somna om. Nu vaknar han, som efter en inbyggd klocka, kl.6.00 (Vi har morgon kl.7.30) men ligger och snackar och grejar för sig själv därinne. Och då ska det om jag förstått det hela rätt, vara helt ok. Han klarar sig själv och jag stör inte honom då. Men inte en enda gång att han somnar om! Han är verkligen tvärpigg och efter ca 30-40 minuter så har han ledsnat på sitt eget sällskap där i mörkret och börjar protestera. Tar väl ytterligare 10 minuter innan han gråter ordentligt. Jag har försökt att ta ramsan direkt vid första lilla tecken på uppvaknande, även varit inne och solfjädrat men han är så pigg så :roll:
En morgon fick jag bara nog och buffade ungen till sömns kände bara att jag gör vad som helst bara jag får honom att sova vidare, och det var ju väldigt mysigt och skönt. Han sov hela 15 minuter till då och jag har inte tänkt måla in mig i det hörnet så det gör vi inte om. Brukar bli att det får bli morgon runt 6.45-7 istället. Kan ju inte låta honom ligga och gråta varenda morgon i nästan en timma. Eller? Så som det är just nu så har vi ju egentligen morgon vid 6.45 :oops: Det är ju inte hans fel att jag lät honom tro att det skulle vara så. Om man tänker efter, och det ska man ju, så är han ju egentligen jätteduktig som håller tiden så bra. Men nu skulle jag vilja rätta till det.
Så hur går vi vidare nu? Det känns som att dagschemat kommer i otakt också. Första luren ska ju vara kl.9.30 men han är ju tvärslut kl.9 redan. Ska jag hålla på den bestämda tiden ändå? Känns som om han vaknar ännu tidigare när han sovit för lite på dagen eller somnat för sent på kvällen.
Emil 040625 och Lina 061204
Mina älsklingar
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Mitt tips är att få till en omsomning no matter what på morgonkvisten! Han börjar inte gråta för att han är pigg och har långtråkigt- nej, han gråter för att han VILL men inte KAN somna om själv!

:idea: Alla de mina har gjort precis likadant i typ 4-dagarsperioder och då har jag helt enkelt sett till att få ett omsomnande när gråten kommer. På med ramsan och var ihärdig med den så löser det sig!

:idea: Sedan händer det allt som oftast att de vaknar vid 5-tiden och fixar en halvtima. Skillnaden är att när de lärt sig att somna om själva så gör de det då och sover således klart! Men då behövs det lite träning och det är där man får guida dem med ramsan! Gå inte in - vid det här laget ska ramsan fixa allt utom superdupermegamaxikris :wink: !

:D Lycka till - det här fixar du!
Hegro

Inlägg av Hegro »

Tack för svaret. Och jag förstår precis hur du menar, men inte hur vi ska få till det :? Just nu gråter han ihärdigt och hur ledsamt som helst. Har hållt på i ganska precis en timma. Det mattas ju liksom aldrig av. Och ramsan som sitter så fint annars verkar bara göra honom tvärförbaskad och ge honom ny energi att ta i och skrika lite högre en stund. Har varit inne en gång och solfjädrat men han tystnar inte av det heller. Känns verkligen ine bra att låta honom ligga och gråta så länge.
Mina älsklingar
Hegro

Inlägg av Hegro »

Ok! 7.10 och killen somnar om till slut :D =D>
Har jag förstått rätt nu:

Vår morgontid är 7.30, men jag ska utnyttja marginalkvarten och låta honom sova över vår utsatta tid?
Mina älsklingar
JH

Inlägg av JH »

Ja, det här svaret kommer väl för sent, men till en annan gång :D

Du behöver inte låta honom sova över den vanliga tiden om han har somnat så pass lång tid innan morgon. Den extra marginalkvarten utnyttjar man för att få till ett omsomnade. Alltså, om han fortfarande är vaken 07.30 så fortsätter man att försöka få honom att somna om ändå, i 15-20 min till. Somnar han då så låter man honom sova i 5 min och sen väcker man med tjo och tjim :D

Vad bra att du och sonen fick till ett omsomnande! =D>
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Hegro

Inlägg av Hegro »

Ok, då förstår jag. Fast det blev aldrig någon marginalkvart. 3 minuter över halv började han röra på sig och då tyckte jag det var säkrast att gå in och göra morgon innan han hade hunnit vakna till för mycket själv.

Och trots en timmes gråt och tandagnisslan så sitter den lilla gullungen och kvittrar så glatt i sin säng nu medan han leker med sina saker. Inte ett spår av några men efter morgonens ledsamheter :lol:
Mina älsklingar
JH

Inlägg av JH »

Du gjorde helt rätt! :D

Visst är det fantastiskt att de är så glada?! Tänk på att han ändå sovit heeela natten ochär så skönt utvilad!
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Toppenbra gjort och fin "räddning" på slutet!

:idea: Det är just precis så - att när man är övertygad om att "nej - nu havererar det totalt" så helt plötsligt funkar det! Då har barnet nått sin kulmen av frågor och somnar nöjd och besvarad! Det är den kulmen man alltid måste över för att det ska ge resultat och man guidar dem över kulmen med ramsan!
Hegro

Inlägg av Hegro »

Det häftiga med att det här forumet finns är, att när man väl satt sig ner och skrivit de frågor man har kring det som inte fungerar, så känns det som att bara det hjälper. Det är som att man formulerar det för sig själv så att det blir tydligt vad problemet är och man får den där extra lilla kicken som behövs för att få grepp om situationen. Att man sen får massa bra råd och pepping (och bekräftelse) gör att man klarar av att kämpa förbi den där gränsen som känns så jobbig och svår.
Ni är verkligen guld värda som orkar fortsätta att hjälpa nästa och nästa och nästa...... =D>
Mina älsklingar
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"