Ska det vara så här?!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kes

Ska det vara så här?!

Inlägg av Kes »

Hej!

Vi påbörjade SHN-metoden igår kväll med vår dotter som snart blir 10 månader. Vi har tidigare gjort försök med att buffa, sjunga och ramsa under natten, men har inte haft någon större effekt. Rutinerna för dagen är nästan spikade som de rekommenderas enligt metoden men våra nätter har ändå varit struliga med att vår dotter vaknar i snitt 1 gång i timmen.

Vi har (knappt :wink: ) överlevt första natten och undrar om det verkligen ska vara så som vår natt såg ut.

Det började bra med att hon somnade inom 10 minuter, då buffade vi ej utan höll enbart händerna på hennes rygg. Detta för att hon är så van att bli buffad. Gnydde efter 80 minuter men somnade om själv och sov sedan ända till 01:15 och det var då det började. Blev inte lugn av att jag enbart höll utan fick buffa och då blev hon genast lugn men blev arg/ledsen så fort jag gick därifrån med ramsan. Kunde inte överrösta skriket med ramsan men ramsade och buffade på. Ibland hörde hon ramsan men oftast inte. Efter 1½ timme kom min man upp och tog över ramsandet och hon lyssnade genast lite bättre men vi fick fortsätta ytterligare 30 minuter innan hon slutligen somnade efter dryga 2 timmars gråt, buffning och ramsande. Somnade dock efter en slutlig bekräftelseramsa.

:arrow: Vi undrar nu om det verkligen ska vara så här med så lång otröstlig period :?: . Kändes mer som 5-minuters-metoden eftersom hon blev helt slut av gråt och skrik. Tidigare har hon vaknat ungefär vid denna tid varje natt och då har vi inte kunnat få henne att somna om utan gett upp och tagit upp henne för att amma.
Mamma till Sn?ckan f?dd 12/2 -04.
mia75

Inlägg av mia75 »

Jag kände precis som ni efter första natten. Jag var trött, besviken, arg, ledsen och kände enormt medlidande med Emil. Men jag samlade krafter och stöd härifrån (tack alla) och kämpade vidare med ännu starkare röst i ramsan! :D
Och redan andra natten gick mycket bättre. Efter bara fyra nätter sov han tio timmar i sträck. Morgonen har vi fått kämpa med, men nu efter fem veckor är allt bra, någon enstaka ramsa då och då på morgon bara.
Så håll ut! Kämpa på! Ni är jätteduktiga och det kommer att gå bra!
:D :D :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
lilltjejen

Inlägg av lilltjejen »

Hej!

Här är försök till några tips.

Ni har börjat kuren och nu finns ingen återvändo. Bryter ni nu blir det ÄNNU jobbigare nästa gång. Så kör på med inställningen att det ska funka.

Ladda för natten med en massa ATTITYD. Här ska minsann sovas :twisted: - inget annat.

Lägg till rätta. Om hon protesterar redan då så buffa som besked tills hon är tyst. Tryck till lite extra på rumpan/ryggen och GÅ direkt med en ramsa. Som ska vara hög, med magstöd om den lilla skriker. Ska överrösta henne. Fortsätt ramsa på väg bort, utanför dörren, bort från dörren. Sedan ska ni AVVAKTA.

Gör ljud i huset. Spela hög musik. Slamra med disk eller vad som helst.

Det ni ska försöka göra är att lyssa HUR hon skriker. Det är svårt i början men ni kommer snart att lära er höra skillnad på ARG :evil: , ledsen, allmänt missnöje, gnöl, beklagande och diverse andra olika skrik. När hon är arg så blir hon inte tyst av ramsan/buffning. Det hjälper inte vad ni än gör. Det är först när hon är ledsen som hon är mottaglig för den hjälp ni ska ge i form av ramsa/buffning.

Hon kommer förmodligen gallskrika när ni slutar buffa men det är protester. Hon är skitförbannad för att ni slutat buffa och talar om det för er genom att skrika. Vänta och lyssna. Avtar skriket efter en stund. Kolla klockan. Bara några sekunder kan kännas som en evighet.

Det är oerhört lätt att fastna i vagning/buffning/ramsning. (Det gjorde vi) Det resulterar i att barnet gallskriker i protest direkt man slutar. Det var ju så skönt - varför slutade ni? tycker det. Går inte bra alls.

Tystnar den lilla inte så är det bara att börja om.

Läs lathunden igen och igen och igen. Det kommer att fungera!!!! Bara ni tror på det. Ni har några jobbiga nätter framför er men sen, sen kommer lyckan.

Och AVVAKTA. Låt barnet reagera. Lyssna på hur barnet skriker. För att hon ska kunna göra framsteg måste ni göra baksteg. Ju fortare ni blir coola 8) och låter barnet reagera ifred, desto fortare kommer det att gå. Barnet ska inte somna ledset. Bekräftelseramsan har sedan sista ordet.

Kom igen! Kämpa på!!!!!!!!!!!
Dipl. SHN-kurare!
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Vad jag förstår har ni bara buffat?
Att vagna kanske fungerar bättre?
Läs på ordentligt om både buffning och vagning!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
JH

Vet hur det känns!

Inlägg av JH »

Jag vet hur det känns! Första natten vaknade Elsa mer än 10 ggr(tappade räkningen framåt småtimmarna och hade inte börjat skriva ner vad vi gjorde under natten - ett tips: GÖR DET! Då ser man framstegen även när det känns som att det inte händer nåt!). Det tog allt från 45 till 10 minuter att få henne lugnt varje gång och det var sååå jobbigt! Vi är mitt i kuren så jag är absolut ingen expert, men det känns redan väldigt mycket bättre :D I natt sov hon 10 timmar i sträck för första gången (6:e natten) och det kändes helt fantastiskt \:D/

Hon kan fortfarande bli jättearg av ramsan ibland, men ofta räcker det med en påminnelse och en bekräftelse för att hon ska blir lugn och somna om, det trodde jag ALDRIG efter första natten! :roll:

Så kämpa på! Du är jätteduktig tappa bara inte tron på kuren för då märker den lilla det direkt! :twisted:
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
ia

Inlägg av ia »

Hej Kes!

Har inte sa mycket att tillagga efter de utmarkta rad som redan har getts... vill istallet bara skicka lite pepp!!!

Ni jobbar pa jattebra och det kommer att ga battre, sa hall ut bara! Och lilltjejen har alldeles ratt, det blir bara jobbigare nasta gang om ni backar, sa det ar bara att kora pa med malet i sikte, en hel utvilad familj :D . Vi ser fram emot rapport i morgon -- skriv och beratta hur det gar!

kram
Maria
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:) :wink: efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Fråga till Lilltjejen:

Du skrev att man skall buffa tills barnet är tyst och sen ska man gå ut med ramsan. Högt så att det överröstar om barnet skriker. Men man har ju buffat tills det är tyst. Är det utifall att det börjar skrika på en gång så fort man slutar buffa eller? Ska man gå ut då iallafall?

Jag HAR läst lathunden MASSOR med gånger, men det snurrar runt i huvudet ibland med ramsor hit, buffning dit, skrik, rop, lite gnäll, besked, påminnelse, bekräftelse, nytt skrik...

/Förvirrad...
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

HelBoB skrev:Fråga till Lilltjejen:

Du skrev att man skall buffa tills barnet är tyst och sen ska man gå ut med ramsan. Högt så att det överröstar om barnet skriker. Men man har ju buffat tills det är tyst. Är det utifall att det börjar skrika på en gång så fort man slutar buffa eller? Ska man gå ut då iallafall?
Hej, jaag är inte Lilltjejen, men jag svarar ändå - hoppas det är OK.

Precis som du skriver - in och ut som ett skollat troll om det behövs, men du ska UT ur rummet med ramsan och barnet ska få chans att reagera. Och in igen för att svara på nya frågor - när de ställs. Det är inte lätt att höra skillnad på arga och ledsna skrik....även en förbannad liten kan tårarna spruta om, men han/hon är ändå inte förtvivlad.

Det är första, andra och kanske möjligen tredje natten, sedan ska ramsan ta över. Den ska vara precis lika bestämd som buffningarna - ingen tvekan i rösten.

Lycka till allihopa!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
lilltjejen

Inlägg av lilltjejen »

Tack LO som svarade på frågan!

:lol:
Dipl. SHN-kurare!
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008