Leka med kompisar - vad tycker ni?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Jeanette m Rasmus o Linus

Leka med kompisar - vad tycker ni?

Inlägg av Jeanette m Rasmus o Linus »

Jag skulle vilja ha era synpunkter på följande lilla dilemma.

Min stora pojk är 4½ och kompisar har börjat bli en allt viktigare del i tillvaron. Han går 15 tim per vecka på förskolan (5tim/dag ti-to) och trivs som fisken i vattnet. Två av kompisarna brukar han träffa även på fritiden och leka med och det är väl helt i sin ordning tycker jag, han leker väldigt bra med båda två och man ser knappt röken av dem när de är här.
Vi brukar turas om så de träffas ungefär varannan gång här och varannan gång hos resp kompis. MEN ibland blir det lite för mycket och för ofta tycker jag och brukar dra till med nödlöngner :oops: att vi ska göra något annat. Eller så svarar jag helt enkelt inte ibland när jag ser att det är de som ringer :oops: :oops: :oops: .
De vill träffas flera gånger i veckan och gärna 4 tim varje gång. Jag tycker att en gång per vecka och kompis är fullt tillräckligt och max 3tim per gång. De träffas ju på dagis också.
Till saken hör att vi bor väldans barnvänligt i radhusområde med massor av ungar i alla åldrar, rena bullerbyn, med bilfri innergård där de kan cykla, gunga, gräva i sandlådan, spela boll eller bara kuta runt i skogsområdena som omger området. Sonen kan vara med så länge han önskar och när de passar oss.
Hans kompisar bor i hus där det inte finns barn i närheten, så jag förstår att de har ett annat behov av att träffa kompisar, men samtidigt går de heltid på dagis (den ena kompisen 9tim/dag 5 dagar/vecka :shock: ) så man tycker att de skulle vilja umgås lite i familjen och att det inte behöver hända saker HELA tiden.
Söndagar är enda dagen i veckan som pappa i vår familj är ledig och då vill jag/vi att i alla fall våran familj ska hitta på saker eller bara göra ingenting tillsammans.
Samtidigt vill jag ju inte att sonen ska bli utanför.
Stolt mamma till två killar födda nov-02 och jun-06
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Inte behöver du oroa dig för att han blir utanför :!:
Han är ju bara 4,5 år!
Våra små damer 4 och 6 år gamla, (som går c:a 10 tim/vecka) tjatar på att de vill ha med kompisar hem. Vi gör så ibland, (kanske en gång varannan vecka) men säger också ifrån att de inte passar den dagen de frågar. Ljuger om så behövs... :oops:
:arrow: Har mycket att göra, hinner inte
:arrow: Har annat för oss
:arrow: Det får vi ta en annan dag
Har du nummerpresentatör och ser deras nummer är det ju PERFEKT :!: :D Inget att bli generad för alls att du gör så :!:
Om du tycker en dag i veckan är o.k, så bestäm det helt enkelt! Så är det bara! Och söndagar blir bannlysta, det är er egen dag!
Man undrar ju lite över så pass små barn som går så långa dagar som kompisarna gör...Inte ska det behöva lekas mer än så egentligen. Man har inte med det att göra :oops: , men man undrar när själva familjen hinner träffas... :cry:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Jeanette m Rasmus o Linus

Inlägg av Jeanette m Rasmus o Linus »

Hej Anna!
Tack för svar.
Ja man kan ju verkligen undra över vissa människors val i livet. Både Rasmus kompis och hans lillebror började dagis när de var 12månader och har gått mer än heltid sen dess :cry:
Trenden häromkring är att barnen börjar mellan 12-14 månader och går i alla fall 35 tim/vecka,oftast mer.
Rasmus började visserligen när han var 18 månader men har gått mellan 15-20 timmar sedan dess och samma kommer det bli för lillebror. Vi försöker även så att mormor/morfar/farfar/moster hämtar tidigare eller ibland har dem en heldag. Jag kommer att säga upp mig från mitt jobb till hösten för att kunna arbeta halvtid på sambons företag, för mig är det prio nummer ett att de har så korta dagar som möjligt på dagis. 9tim om dagen fem dagar i veckan är ju helt horribelt även för större barn :evil:

Jag pratade faktiskt igår med den ena mamman om att söndagar passar oss inte så bra, då det är pappas dag med familjen, och det förstod hon.
Så jag får väl fila på något fint sätt att säga att jag tycker det räcker med en gång i veckan också, men det är svårt när de tydligen tycker att man ska umgås med kompisar dagligen utöver dagis.
Själv tycker jag det är oerhört viktigt att barnen får vara själva och även ha tråkigt ibland. Rasmus är jätteduktig på att leka själv, kan vara på sitt rum ett par timmar och jag vill inte att han ska tappa det genom att det ska vara ständig underhållning och fart och fläkt.
Stolt mamma till två killar födda nov-02 och jun-06
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"