Tips och råd på vägen - har startat SHN kuren?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Daisy77

Tips och råd på vägen - har startat SHN kuren?

Inlägg av Daisy77 »

Hej!
Är en mamma till en liten kille på 6 mån. Vi har startat SHN-kuren men skulle behöva lite råd från er erfarna.

1. Vid läggning gör vi så att vi lägger tillrätta, buffar lite som markering och avslutar med solfjäder, sedan går jag ut med ramsan. Han ligger still när jag buffar och håller men så fort jag släpper så spänner han kroppen igen och börja r röra på sig. Jag har då inte gjort något utan fortsatt ut genom dörren och han har somnat till min ramsa (tar ca 5-10 min). Men han kryper runt i sängen under den tiden och låter (hamnar oftast åt helt fel håll och ovanpå täcket).
Är detta ok eller ska han buffas och hållas mer så att han ligger still när jag går?

2. På dagarna så somnar han oftast bra, samma procedur som ovan men han sover nästan alltid exakt 30 min på mina inplanerade 45 min, är detta ok?
Middagsluren har jag tänkt ska vara 1,5h och det funkar ibland. Men ofta om jag är ute och går med vagnen så sover han 30 min (surprise!?) och är sedan vaken men tyst i ca 20-40 min och somnar sedan om. Ska jag då väcka honom när 1,5h har gått totalt eller ska han sova 20 min då eller ännu längre? Det känns ju som om mitt schema förstörs om han får sova så länge?

3. Vi har kurat i tre nätter nu och han somnar om efter ramsan när han vaknar på nätterna men jag tycker att han borde vakna lite mer sällan nu, eller?
Nu vaknar han typ kl. 03 ramsar nån gång, 04 ramsar kanske 15-20 min och sedan 5.30-6 och framåt, han ska vakna 7.30 är det tänkt.
Gör vi nåt fel nånstans? Borde han inte vakna mer sällan nu, visserligen är det ju bättre än innan kuren då han vaknade i prinicip varje timme men ändå?

Långt inlägg, men hoppas ni orkar läsa och svara

Tacksam för svar -
med hopp om en hel natts sömn framöver...
Kram :D :?:
Mamma till finaste brödratrion födda juli 2006, februari 2010 och nu guldklimpen i mars 2016
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Bra jobbat - det ser verkligen fint ut :wink:

:arrow: Gör nu bara inte (det klassiska) misstaget att tro att kuren på något vis ska fortsätta av sig själv, så att han vaknar färre och färre gånger per automatik eller för att han själv tar hand om kurandet.

:arrow: Ledningen är er och enbart er.

:arrow: För att lilla barnet ska kunna (fortsätta) göra framsteg, krävs att ni gör "baksteg" - först, och kontinuerligt :!:

1. Helt rätt. Du ger besked om vad som gäller, och polletterna har redan börjat trilla ner. Du går och låter honom vara i fred. Att han sedan byter ställning, knölar runt etc, är ingenting du ska lägga dig i. Det viktigaste är inte att han sover varje minut han "ska". Det viktiga är att han har förutsättningarna. Så ge honom dem, så har du gjort ditt :lol: När han sovit i tio minuter (inte tjugo), hur han nu behagat somna, kan du / ni gå in snabbt och lägga, t o m lyfta, honom rätt, utan att han märker det. Men stör honom inte i hans arrangemanger :!: Du har säkert själv en del inbökningstricks för dig innan du somnar.

2. Ramsa honom upplysningsvis efter de där 30 min så han förstår att det är meningen att han ska sova vidare. Det är en klassisk sömnskarv (mest klassiskt efter 20 respektive 45 min) som går förbi med lite (minimal) hjälp.

Stör inte om han ligger vaken eller halvvaken och nöjd. Håll ett öga på klockan, bara. Han bör väckas inom marginalkvarten (då rubbas inte schemat), även om det betyder att han inte får mer än 45 min sömn sammanlagt den gången (av 1,5 tim). Det går också förbi, bara du fredar honom för alla orosvargar. Fråga klockan, inte barnet, om du förstår :wink:

3. Se min inledning. Att ramsa 15-20 min är för mycket ramsande, det blir inflation. Läs på i Lathunden, hela tiden, läs och peppa dig hela vägen - SHN-kuren är en process, som måste fortskrida; målet måste man ha för ögonen och hela tiden påminna sig om, så att man inte fastnar i diverse träsk under tiden - t ex ramsningsträsket - och hux flux har etablerat ett nytt mönster, där lilla barnet väntar sig återkommande "underhållning" vare natt, vid varje uppvaknande, och mer och mer (tills man är tillbaka på ruta ett).

Mer förtroende för lilla barnet, alltså - och för dig själv :wink: Vägen kan vara vindlande ibland, men det är framåt den går. Om man inte stannar.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Daisy77

Inlägg av Daisy77 »

Hej och tack för svar!
Ska försöka ta till mig dem och försöka ännu mer.
Vad jag menade under natten är inte att jag ramsar i ett kör i 20 min utan att det tar ca 20 min av "dialog" innan lillkillen somnar om igen, men jag försöka att avvakta ännu mer.
Tack för bra böcker! och trevligt och matnyttigt forum
Mamma till finaste brödratrion födda juli 2006, februari 2010 och nu guldklimpen i mars 2016
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:wink: :!: :lol:
Daisy77

Somnat efter ensamlek - korrigera schemat?

Inlägg av Daisy77 »

Hej, hoppas nån kanske kan svara på det här.
Jag har infört ensamlek för min son (7mån) på mornarna och idag inträffade det som jag läst om i barnboken, min son låg ner och lekte lite och sen bara somnade rakt upp och ner!!
Det såg jättemysigt ut.
Men hur ska jag nu göra med sovtiderna idag???
Nu sover han fortfarande, har sovit ca 15 min. (från 8.35)
Ska eg sova fm 9.15-10
sen lunch 11
sova middag 12.30-14
Mellis 14
Sova igen 16.15-17
17.30 gröt
19 amning+välling och 19.30 natt

Är det nån som har någon erfarenhet av det här?
Började kuren för inte så länge sen så vill gärna hålla schemat men det tar emot att väcka honom nu.
Tacksam för svar
/Anna
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Anna!

Hur gjorde du? Olle tog sig också en minilur under ensamleken i början, men jag höll koll så den blev 5 min eller max 20 min om han inte vaknade själv. Sedan är det bara att följa schemat som planerat. Om sonen din inte sover hela kommande luren så är det ingen fara. Det viktigaste är inte att han sover exakt de minuter han ska, utan att han har förutsättningarna. Så ge honom dem och backa!

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Daisy77

Inlägg av Daisy77 »

Hej och tack för svar
Tyvärr blev allt knasigt efter den där sovstunden. Han sov visserligen bara 20 min och vaknade av sig själv. Men nästa lur blev en halvtimma försenad och av middagsluren blev det bara 45 min, och jag som hade planerat in lunch med kompisar eftersom han har somnat så bra just vid middagsluren!
Nu har em-luren blivit för tidig också så vi kanske får ta en powernap på 5min om han ska orka hela kvällen.

Men nu vet jag hur jag ska göra till nästa gång, tack!
Nu när jag ändå fick svar från så undrar jag också att jag inte får till dagssömnen till mer än 30 min i stöten på fm/em. Han tycker han är klar då och det är ju inom marginalkvarten. Den långa luren blir oftast 30 min, paus, sedan 30 min igen. Så det blir ju 2h sömn på dagen och det är meningen att det ska bli 12h natt men nu är vi på ca 11h. Ska jag ändå nöja mig eller kan jag ändra schemat på nåt sätt till det bättre?
/Anna
Elle

Inlägg av Elle »

Anna, ha tålamod! Kuren är en process som tar tid och måste få ta det. Ibland är det tre steg fram och ett tillbaka. Ha schemat klistrat framför näsan och följ det slaviskt. Sedan om han inte sover exakt de minuter han ska, ja det gör inget, bara han har förutsättningarna. Så inga förändringar på schemat utan jobba med att sätta det ni har nu. Det kan ta ett tag innan dagslurarna sitter som en smäck men snart är ni där!

Lycka till!
/Elle
Daisy77

Inlägg av Daisy77 »

Hej igen!
Nu skriver jag för att jag behöver lite peppning och råd!

Lillkillen somnar bra och själv både på dan och på kvällen.
På nätterna har han vaknat? till och skrikit till ganska ofta, men oftast somnar han om själv eller efter att jag har ramsat 1 omgång.

Men nu tre nätter i rad har han vaknat runt tolv och somnar inte om. Han börjar gny lite men sen ökar det och ramsan tar inte som jag vill. Då har jag gått in och solfjädrat/buffat och han blir lugn men så fort jag släpper börjar han skrika igen. Ibland lugnar han ner sig och det verkar som om han försöker somna om själv men efter ett tag eskalerar det till skrik igen.
Det (skrik - lugn - gnyr - somnar inte, fast jag tror det, skriker upp sig igen osv) har hållit på nästan en timme el. längre innan han har somnat om på riktigt och då sover han till morgonen utan avbrott.

Jag har läst om de vars barn har trasslat nån natt efter införandet av kuren, som en sista protest/fråga. Men tyvärr är vi ju nu inne på vår tredje natt av trassel så jag är lite skeptisk till att det skulle vara det.

Nu när jag ändå skriver ett inlägg undrar jag också om det sista sovpasset. Då vaknar min son oftast och är ganska ledsen fort. Så är det inte annars då han är jätteglad. Jag väcker inte honom eftersom jag har haft så svårt att få honom att sova 45min utan han får sova 30min och sen tar jag upp honom när han vaknar. Borde jag jobba hårdare för att han verkligen ska sova 45 min, nu har han ju förutsättningar att sova så länge men vaknar alltid efter 30min. Kan det vara därför han blir ledsen?

Införandet av rutiner och denna metod har redan fört med sig många positiva saker :) men behöver hjälp med det fortsatta arbetet :!:
/Anna
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Daisy77 skrev:Han börjar gny lite men sen ökar det och ramsan tar inte som jag vill. Då har jag gått in och solfjädrat/buffat och han blir lugn men så fort jag släpper börjar han skrika igen.
:D Nej, det här är inget återfall i stor stil, precis som du heller inte tror.

Det här är fel svar på nya frågor :cry:

Och nya frågor kommer, allt eftersom - om inte annat så börjar man (barnet) undra, allt eftersom polletterna trillar ner, om detta som man verkligen börjar lära sig ska vara, gäller nu också :?: Ikväll med :?: I natt också :?: Den här luren med :?: Osv.

Vad du gjort nu är ett klassiskt misstag. Du har börjat gå in som om det vore första natten på kuren, då diverse besked skulle utgå och utgå genast. Men alltid, även de, följas av ramsan, som då arbetades in. Och ramsan skulle ta över mer och mer, helst helt och hållet redan under andra natten.

När då barnet ställer en fråga - och gärna en som man så att säga inte hört förut, eftersom situationen ju också är ny, för varje natt ny tills kuren är genomförd (och kuren är en process! Det jan vara fem steg fram och två tillbaka, som i alla processer) - och du inte vet hur du ska svara ("ramsan tar inte som jag vill"), släpper du det viktigaste verktyget, det så att säga vardagsbestående, och desarmerar det genom att gå in. Det betyder att barnet mycket snart väntar sig, förstås, att du ska komma in. Och det i sin tur betyder att barnet snart tror att det är farligt och fel när du går (precis som du själv, mer eller mindre, nu :shock: ). För med dig in, när du slutade lita på Attityden, dialogen med ramsan och din förmåga att lugna, tog du ett helt litet koppelorosvargar.

Förstår du :?:

Mitt förslag är att du läser på från början - och backar bandet en smula. Backa det till natt nr 2. Läs Lathunden före och efter och under tiden du håller på :wink:

Du kommer snabbt upp på banan igen - tillsammans med lilla älsklingen, som lättat följer efter, så fort han slipper förvirringen och de motsägande beskeden.
Daisy77

Inlägg av Daisy77 »

Hej och tack för svar!

Jo, jag har ju resonerat så att jag väntar med att ramsa tills det känns som om jag måste gå in och göra något. Då det inte hjälpt har jag känt att vi måste bryta situationen - kris alltså. Eftersom det är ju så svårt när jag inte tycker det hjälper att ramsa och han bara skriker och skriker.
Men om jag förstår rätt så ska vi lita mer på ramsan och dialogen och inte gå in alls eller?
Vad du menade med natt två var väl att ramsan ska ta över men man ska inte ramsa vid minsta lilla?

Jag laddade mentalt för natten men då hade han väl på känn att jag fått lite pepp här för då sov han hela natten!!

/Anna
Daisy77

Nya frågor om schema för 9 månaders!

Inlägg av Daisy77 »

Hej alla ni som sitter på forumet!

Jag har en 9 månaders son som det är mycket fart på. Vi kurade för några månaders sen och det schemat vi har haft har funkat mycket bra men jag börjar fundera på att dra ner till två lurar om dagen. Eller är det ok att vara kvar som vi är tills det verkligen börjar strular? Strulet hittills är att han inte riktigt vill sova sista gången samt att han alltid vaknar innan han ska.

Jag har sett många scheman här (men inget som är på tre lurar fortfarande för 9 mån) men har svårt att få ihop till något eget, därför har jag lite frågor.

Jag har en långlur mellan 12.30-14 och om jag drar ner till två lurar verkar det ju mest logiskt att ha en på fm och en på em.
Ni som har gjort så, är det lätt att ändå komma tillbaka till ett långt sovpass mitt på dagen igen senare för det vill jag ju ha senare när han bara ska sova en gång per dag?

Mitt schema ser ut nu
Natt 19.30-07.30 (men blir i princip numera alltid 07)
07 Amning
07.30 Gröt
9.30-10 sova
11 lunch
12.30-14 sova
14.15 mellanmål
16.30-17 sova
17.30 middag
vällingslurk 19

Vad tror ni om följande schema?

19.30-07 Natt
07 Välling eller amning
09 Gröt
10-11.30 sova
12 Lunch
14.30 mellanmål
15-15.45 sova
17.30 Middag
19 Välling

Hoppas någon har något bra tips!
/Anna
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Ja, det verkar läge att dra ner till två lurar!

Jag skulle dock behålla natten 12 timmar lång. Annars ser lurarna bra ut, vi hade exakt samma tider om jag minns rätt (men natt 19-7).

Ett alternativ du skulle kunna göra, är att helt enkelt ta bort em-luren, och lägga redan kl 19. Det blir vakentid 14-19, vilket är rätt länge. Då kan du slänga in en 5-minutare vid behov, utan att schemat påverkas. Se bara till att antalet sömntimmar blir rätt i schemat du sätter. Du avgör ju själv vad som passar er familjs tider bäst.

Det är också rätt tätt mellan måltiderna, men det hade vi också för Anton i den åldern och han åt (äter) som en häst. Men om aptiten blir dålig, så kan det vara dags att försöka ha 3,5 timmar mellan målen.

Bra jobbat med kuren :D
Daisy77

Inlägg av Daisy77 »

Hej och tack för svar och tips!

Jo, jag tycker eg också att det blir lite tätt mellan målen men vet inte riktigt hur jag ska få till det.
Kan man ha middag 17.30 och ändå hinna med välling innan läggning kl. 19?
Min lilla kille är inte jätteförtjust i välling och få nästan aldrig i sig mer än ca 80ml och jag undrar om han kommer vilja ha så tätt inpå middagen.
Jag ska fundera lite till innan jag sätter ett nytt schema så jag får återkomma med resultatet senare
/Anna
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Anna!

Ja, nattslurken kan komma så tätt som en timme efter middagen. Så erbjud den strax innan läggning.

/Elle
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"