7 mån - mycket gråt + svårmatad??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kristin

7 mån - mycket gråt + svårmatad??

Inlägg av Kristin »

Hej!

Det var jättelänge sedan jag besökte forumet :D. Lillen (som nu har blivit hela 7 månader) fick en typ av RS-virus i slutet av januari och var rätt dålig i minst 2 månader därefter. Eländet satte sig på luftrören och han får "puffar" med kortison och emellanåt adrenalin varje dag :cry:. Tur ändå att hjälpmedel finns. I alla fall, så länge vi sköter "puffandet" så mår han bra, trots att han ofta är förkyld.

Precis innan han blev sjuk i januari fungerade alla rutiner bra och det var då bara vargtimman (ca 05/05.30) som spökade. Sedan vändes allt uppochned. Nu är vi på rätt väg igen och han fixar nätterna (och vargtimmarna) bra.

Nu till min fråga: Han kan vara OTROLIGT missnöjd framförallt efter första morgonluren och vi vet inte vad detta kan bero på eller vad vi skall göra åt det. Han kan gråta HYSTERISKT. Egentligen blir han inte med säkerhet glad förrän efter den andra lunchluren :shock:. Konstigt, konstigt....????

Undrar om schemat är fel? Se nedan.

06.15/30 God morgon. Han dricker Baby Semp Plus före 07.00. Inga större mängder, omkring 130 ml (det varierar). Oftast glad fram till första morgonluren 08.30. Väcks/vaknar 10.00.

H Ä R B Ö R J A R D E T S T O R A M I S S N Ö J E T! :evil:

Maken upplever det väldigt svårt att sätta ned honom överhuvudtaget! Sätter han honom i matstolen börjar han gallskrika. Emellanåt måste han avbryta matningen (burkmat) för att lugna honom och därefter ge honom Baby Semp plus. :roll: :roll:

Efter matningen är han ibland glad ibland gnällig. Maken kan återigen ha svårt att sätta honom ifrån sig.

Det är så konstigt för jag märker inget av detta när jag är hemma på kvällen eller på helgerna....???? (Fast jag HAR matat honom med burkmat efter 10 och han har skrikit sig genom måltiden. Detta har hänt även vid kvällsgröten. WHY?????? Är han så otroligt hungrig????

Det KAN ju vara så att lillen skall ha maten direkt när han vaknar kl 10 och att han hinner bli så himla hungrig vid 10.30 då vi brukar ge honom mat.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vi märker att han börjar kunna vara vaken längre mellan lurarna. Idag var han varken i nästan 3 h mellan lur 1 och 2 :D. Kanske dags att ändra schemat? Det var även svårt att söva honom omkring 16.15 (han har en 20 min på schemat). Han somnade 16.45 och fick sova i 20 min.

Maken och jag är oense om att ändra schemat :evil:. "Han sover ju hela natten", säger maken. "Varför ändra dagslurana då????"

Som jag skrev ovan så upplever maken ganska mycket missnöje även efter kl 10-målet och att lillen är så svår att sätta ifrån sig. Detta går (förstås) maken på nerverna. Vi kan ju inte bära på honom, eller hur?

Sorry, det här blir långt :oops:. Åter till schemat:

lur 1=08.30-10.00
lur 2=12.30-14.00
lur 3=ca 16.15 + 20 min.

Byta till 2 lurar? HUR?

Baby semp plus 07.00
burkmat 10/10.30
Baby semp plus 14.30
Gröt 1,5 portioner 17.00

Har sen nattslurk (21.30 - blandar Baby semp plus med majsvälling), då han ej vill ha strax före natti natti.

Hoppas på er hjälp!

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Kristin!

Jag försöker mig på några få råd, även om jag inte har någon komplett "analys" av läget, direkt.

Maten: Mina båda har ätit mer än så vid den åldern, så kanske är han lite hungrig. Det är länge att gå på bara 130 ml, tycker jag, så det skulle kunna förklara morgonhumöret. Med min lilla fick vi börja ge 2 mål lagad mat redan vid 6,5 mån för hon KRÄVDE helt enkelt mer mat. Och hon ville ABSOLUT äta själv - INTE bli matad minsta bit. Har han möjlighet till det? Egen sked, plockbitar (avocado, smörgås, banan, majs, ärter, bär - det finns mycket som är lättuggat för så små). Då kanske också det blir roligare att sitta i matstolen. Många små "kan helv"-typer tycker matstunden blir betydligt angenämare om de just får äta själva! En matordning skulle då kunna vara Babysemp när man vaknat och sen gröt vid gemensam frukost med familjen lite senare, lunch 11/11.30, babysemp 14.30, middag 17 och gröt/nattslurk 30 min innan läggning. Det framkommer inte när det är... så jag kan inte heller ge råd om total sovmängd :?, men 3 lurar brukar man kunna behålla till de är 8-9 mån. Med den matordningen kan du säkert slopa nattslurken där vid 21.30 också - den ska han ju inte behöva längre.

Ledsen/inte sätta ner: Har du Barnaboken gör du (och framför allt också maken) klokt i att läsa på ordentligt om Åttamånadersångesten - född till ett jag - för jag kan sätta en rätt stor slant på att det är där ni är. Och läser man där får man många ögonöppnare - och man får också lättare att odla sitt tålamod när humöret inte är på sitt allra soligaste. Och så gäller det att vara en trygg guide för sitt barn och visa hur livet ser ut här i världen. Ta med honom i det dagliga arbetet. Ha kul ihop hela familjen (eller, ja, maken och storebror då förstås - när du jobbar :wink:). Social delaktighet råder bot på mycket - både åttamånadersångest och trots! Var ute i vaket tillstånd så man får upptäcka världen tillsammans... Ja, du förstår säkert.

Förkylningar: Usch, vad trist han har haft det stackarn, med RS :cry: . Disa fick det vid 7 veckor och var rejält dålig ett tag, men har hämtat sig fint. Hon har nu infektionsastma, men om det beror på RS eller inte är förstås svårt att säga. I höstas när vi gick på ÖF så var både hon och storebror förkylda nästan konstant - den ena förkylningen avlöste den andra och de var bara friska någon vecka innan det satte igång igen. Med mycket hosta på nätterna som följd. Till slut (efter julen) valde jag att istället stanna hemma från ÖF och annat och bara träffa kompisar ute - där smittan inte sprids på samma sätt. Och jisses, vilken förändring :shock: ! Inte EN ENDA FÖRKYLNING :!: Lite snorig näsa vid ett tillfälle, men helt utan veckovis av hosta som varenda förkylning i höstas förde med sig. Så har ni möjlighet till att träffa folk så istället kunde det vara ett alternativ i några veckor för att ge honom en liten paus. Så små piltar drabbas oerhört av att ständigt vara krassliga. För oss har det varit ett megalyft :D och dessutom har vi betydligt roligare ute i skogen eller på stranden än inne på lokal, men det är ju en annan historia.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hur går det Kristin :?:
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Tackar som frågar :).

Nja, det går faktiskt inget vidare.... Lillen HAR ju ständiga förkylningar och humöret är väldigt ojämnt. Nu är han inne i en sämre period och luftrören är klart påverkade. Vi kan inget annat göra än att låta honom inhalera adrenalin och kortison :cry:. Man har liksom blivit van att han är så missnöjd även om vi undrar VAD det beror på.... :roll: ÄR det luftrören? ÄR det TÄNDER (han har 4 på gång på den övre tandraden)? ÄR det hans PERSONLIGHET (blir snabbt uttråkad)? HAR han ONT någonstans (öron, hals vad???)? Osv osv osv. Det är i alla fall mycket tårar under en dag. Just nu mer tårar och missnöje än glada miner :( :roll: :shock:.

Nu på kvällskvisten försökte övriga familjen att äta middag. Lilleman hade precis fått mat (grät t o m EFTER matningen :shock: ). Vi satte honom på golvet (på en mjuk matta) utan blöja (brukar gå hem) och han var kanske nöjd i 5 minuter :shock: :evil: . OBS! Han brukar inte vara nöjd i matstolen om han inte skall äta. Flyttade honom sedan till en babysitter. Nöjd :D ! När missnöjet kom flyttade vi honom till en sådan där hoppgunga och WOW vad glad han blev :thumbsup:. När han hade hoppat "skiten" ur sig :wink: var storebror klar och då satte vi dem brevid varandra på golvet. Mycket NÖJD! Vi häpnade jag och mannen :heart: . Han var säkert nöjd i 45 min totalt sett. :shock: :shock:

VAD ÄR NORMALT????? Jag har INGET minne av att storebror var "så här". Över huvudtaget!!!!! Å andra sidan har storebror varit KÄRNFRISK och har alltså inte haft samma sjukdomshistoria som lillebror.

Som sagt, vi KAN få sådana här guldstunder med lilleman, men det är helt klart ett undantag. Maken "vittnar" om att det ÄR mycket missnöje under dagarna. Han sa idag "så här har lillebror varit sedan jag blev pappaledig". Maken blev pappaledig någon vecka efter lillen blev sjuk i RS i slutet av januari...... :cry:

Det är så svårt att "åtgärda" hans missnöje när vi inte vet vad det beror på.....????? Blir det bättre när han lär sig krypa/gå??

Vill lägga till en sak, många gånger GRÅTER han verkligen så det handlar inte bara om "gnäll", utan han blir riktigt upprörd :shock:.

Är det bara att han mår dåligt eller är det något annat???????????????????????? Vad missar vi????

Kram
Kristin - rätt uppgiven
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Glömde skriva: vi tänker dra ned storebrors dagisnärvaro. Några dagar i maj och hela juni, juli och halva augusti. Nu har storebror varit hemma i 2 dagar och skall bara gå ett par dagar nästa vecka då de har utflykt.

//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
J och Å

Inlägg av J och Å »

Hej K

Storebröder är guld.

Vi har ju 2 tjejer på 10 mån och de är inte alltid glada. Men de har liksom alltid fixa ändå. Så jag kan inte leva mig in i din sits. Här är det gnäll av andra orsaker (tar saker av varandra, vill köra samma bil, vara i min famn och hjälpa till osv osv, frustration av utvecklingssprång)

Karl är en del hos mormor och morfar och går inte på dagis. Är han inte hemma gnäller de mer och är Kungen hemma är de oftast såååå nöjda.

Ett klokt beslut att det inte blir så mkt dagis tror jag. Ni är ju en familj, och de vill vara tillsammans. Tänk så mkt hjälp storebror kan ge. :heart:
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"