Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Lua

Inlägg av Lua »

Rapport natt 4 :!:

:arrow: Vagning: 0 :thumbsup:
:arrow: Ramsor: 5
:arrow: Total vakentid: 22 minuter, i två omgångar mot morgonkulan! :D

Bra va :?: Så sköööönt att ha satt dit ramsan! Första natten kändes det ganska jobbigt. Han frågade inte särskilt intensivt men lääääänge. Lite norrbottniskt seg, så där. Allis hade mer av medelhavstemperament när vi vagnade bort hennes nattmål. Högljudda protester och sedan var det bra.

Kram till alla fina människor från Lua. :heart:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej på er alla :D

Bra jobbat Lua och Linda - låter fantastiskt. :D

Åter från en 11 dagars turné. Underbart roligt och härligt. Skidåkning älskar jag och så underbart att se barnens glädje. En stor rosa hjälm och ett lika stort leende var allt man såg på lilla A. Stora L såg vi inte alls så länge liftarna var öppna. Vi hade med hennes bästis också. Hemma på Västkusten fick vi fullservice av mamma. Hon tom tog en natt med lille Charlie fram till nattmålet. :heart:

Men intressant att resa runt med fullpackad bil, liten Charlie och dessutom kompis till stora raringen.

Och nätterna är fortfarande ett annat äventyr. Vi har backat nästan helt på vagnandet och vagnar för besked och sedan skakar. Han är inte direkt ledsen eller arg - bara ibland när han får skrika upp sig. Kan vara vaken i då olika omgångar mellan typ 1-3 timmar. Han somnar allt mellan 1-15 minuter mellan varven dock.

När jag själv var sjuk provade jag att backa som några av er tipsade om och det blev samma resultat ungefär. Ännu mer rörigt faktiskt.

Så vi får väl kämpa på och minimera insatserna :?:

Han går nu också mot att somna tidigare men har senaste nätterna valt att inte ta upp för påfyllnad 22.00 utan hålla 6 timmar om det så blir 3 eller 4. Verkar störa honom mer att väckas och han äter nästan inget.

Har också börjat ramsa vilket verkar ta en del.

Men varför går det inte... :?:

Har också gett utpumpad bröstmjölk 1 över 2 veckor samt testat 50/50 med modersmjölksersättning några dagar. Sedan 3 dagar vägrar han dock. Vill inte strida för mycket med ömma järngreppet än.

För övrigt är killen på ett strålande humör och ska helst stå hela dagarna. :D :D

En fråga - när ger ni tillägg ni som ger det på kvällen bara :?: Jag har gett efter badet men det kanske är fel tid :?:

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
nilam

Inlägg av nilam »

=D> =D> till Lua och Linda.....ja vill också :wink:

Susanne*-- jag ger tillägget endast 19,30 sista målet är mellan 18-19 så "toppfyller" jag med 50-100 ml väldigt varierande.

Här hade vi EN hel natt för en vecka sedan,sen har vi återgått till mat vid 03,30 tiden :roll: Just nu är det :sleep:,vi är så trötta hela familjen, på lördag ska vi ha dop, så orken går åt till annat.

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Vad skönt att höra att det går framåt för er andra. Det finns hopp! snart sover alla våra små hela nätterna skall ni se. Och jag har ju aldrig hört talas om tonåringar som behöver vagnas till sömns 8)

Läggningen i kväll funkade bra. Pust. Lade honom en halvtimme "för" tidigt och utan att han gått upp i varv. Hoppas nu på att ni andra hade rätt och att det varit övertrötthet. Vi får se hur det går i morgon. Nu får vi hoppas på en lika lugn natt som igår.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Hej

idag går allt på tok :( och jag undrar om jag gör rätt :?: . Förmiddagsluren blev inte en och en halv timme utan snarare en. Redan efter en halvtimme fick jag vagna och då en timme gått funkade inte vagningen längre utan theo skrek upp sig mer och mer. Tog upp honom och gav honom mat som han åt med frisk aptit. Gav ytterligare mat efter ca en timme totalt ca 200 ml. Lades att sova för lunch vid 11.30. Efter en halvtimme samma visa och då jag tog upp honom efter bara en timmes sömn var han otröstlig tills han fick mat. Han satte i sig 180 ml i ett svep. Nu börjar jag bli rädd för att jag väckt hans överlevnadsångest igen. Han har ju fått skrika efter maten och jag har försökt vagna om. Gör jag rätt? Borde jag kanske i stället ta upp honom tidigare och fylla honom med mat. Som det är nu hinner jag ju aldrig före och han kopplar väl snart ihop att han måste skrika för att få mat. Undrar hur eftermiddagen kommer att bli? Han har ju bara sovit 2 timmar sedan kl 6 i morse och det verkar ju stört omöjligt att få honom att sova längre än en timme. Han vill ju upp redan efter 30 min. iofs verkar han fortsätta att växa med stormsteg. Märker det på att han växer ur sina kläder så det är kanske det. Tycker ni att jag skall skippa schemat för ett tag och låta honom styra mat och sovtider igen? om det är någon annan som känner igen sig får ni gärna tipsa eller peppa. Just nu känner jag mig ganska misslyckad :(
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej King Mary :D
Kanske bara jobba MOT schemat en tid och inte låta det ta överhanden så du får prestationsångest. Inte är du misslyckad inte - du jobbar ju för ditt barns bästa.

Lille killen här är någon vecka yngre än din men jag tänker inte sätta helt fast schema än. Bara jobba MOT och snarare iakttaga hans cykler. Jobbar dock hela tiden efter SM.

LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Susanne*: nu har ju Charlie haft nattvakentid sedan start, annars kunde man ju fundera på om han sover för mkt på dagtid. Eftersom han är glad och pigg på dagarna verkar han ju kompensera någonstans :? Hur mycket sover han nu-totalt-och på dagen :?:

Kan tänka mig att ni har fastnat, vore intressant att höra vad AW har för teori. Själv har jag svårt att se vad ni kan/inte kan göra

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Ja...man är ju inte direkt erfaren utan jag har ju bara mina två egna barn som jag utgår från... när ´man försöker ge råd och tips till andra.Sen när man inte känner barnen närmare är det svårt att ibland komma med något bra.Jag tror som Linda att det kunde vara intressant att höra vad AnnaW har för råd och tips till er.
KingMary,jag tror absolut att eran kille är i en ökningsfas så som han äter :) Jag tror inte att det gör något om du backar lite grann och ser till att han får den mat och vaken/sömn han behöver.Jag räknade antal vakentimmar ibörjan för att Liw inte skulle sova för mycket timmar på dagen.Det är flera som inte har något schema förän till 4månaders.(mia bla.)
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hejsan allihop!

Vilken trevlig tråd! Hoppas det går bra att jag hänger på här. Jag har en liten Rufus som är 3 månader och som är en rätt duktig sovare. Vi är precis på gång att börja med ramsning, ta bort nappen (gulp!) och lägga om nattschemat lite, men vi vet inte riktigt hur ännu. Det är jätteintressant att läsa om hur ni andra har gjort.

Vi har skippat 1-målet sen en månad och 4-målet sen en dryg vecka. Nu följer han ungefär detta schema:

6.45 – 8.30 vaken 1,75t
8.30 – 10.00 sova 1,5t
10.00 – 12.00 vaken 2t
12.00 – 14.00 sova 2t
14.00 – 16.00 vaken 2t
16.00 – 16.45 sova 45min
16.45 – 19.15 vaken (mat 17.15 + 18.45)
22.30 nattslurk

På nätterna buffar vi om det behövs eller petar in nappen (vilket ofta räcker). Han sover oftast efter nattslurken till 4.30 då han gnölar lite. Normalt ingen buffning, möjligtvis nappen. Sen sover han ofta till 5.30 och gnölar sen till och från fram till 6.15 eller 6.30 innan han somnar om. Ibland blir det buffning men lika ofta bara "napp-i-petning". Såg att det faktiskt fanns fler här som gjort som vi, dvs skippat 4-målet först. Det har gått rätt bra med enda nackdelen att jag inte riktigt vet hur vi ska gå vidare till 10-timmars-schema. Själv sover jag nu i princip varje natt minst fem timmar i sträck och det är väldigt skönt.

Finns det någon som haft napp men har (eller ska) sluta med det? Kanske kan berätta lite om vad som hände eller så kan vi dela föräldraångesten över att ta bort den inbillade tryggheten i nappen... :lol:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hej och välkommen är du nemita :) Vad roligt med ännu en som man får dela funderingar med!
Jag tänkte på din första fundering om 10timmars natten.Ni kan inte tänka er att gå direkt på 11,5 timmmars natt?Liw sover så numera och det går alldeles utmärkt.Mycket bättre nu än när hon fick mat på natten.Hon är hungrig och glad när hon vaknar på morgonen och äter upp allt på engång och är därför hungrig igen till nästa mål mat.Innan var det mycket trugande hit och dit.Jag tror det är många oxå som väntar en månad om man vill det och sedan när bebisen är 4månader hoppa över direkt på 12timmar eller 11timmar.Ioch med att hon började sova över själv hoppade vi på tåget och körde 11,5timmar hela tiden och hon klarar det jättebra.Hon tar igen igen det på dagen då hon äter mera.Nu har vi ju oxå börjat med både gröt och smakisar och det är väll lite mastigare så hon står sig.
Sen det här med nappen.Hemska och underbara nappen :)
Vi har nyligen tagit bort den för 3nätter sedan och det har gått över förväntan faktiskt.Jag började på morgonen och lade ner henne mätt och glad och ramsade henne.Hon gnölade ett tag men somnade efter ca10minuter.Till natten var det värre när både hon och brorsan skulle sova samtidigt då han ligger vägg i vägg.Hon var ganska arg rent ut sagt i ca 15minuter och sedan somnade hon.Hennes bror har haft napp ända tills han var 3år och det funkade bra när han blev så pass stor att han kunde stoppa in den själv.Han var ca 8månader men innan dess var det inte speciellt roligt för så fort han vaknade ville han ha nappen och man visste aldrig när det skulle bli.Ibland uppåt 10gånger på en natt,så dan efter var man inte pigg och glad själv.Annars är ju nappen så bra..bara att stoppa in och då somnar dom oftast påengång.Men långsiktigt är det sämre.Så bestäm er för en dag och stålsätt er till tänderna att det här är inget bra långsiktigt.För vill man själv oxå sova hela nätterna är det enda raka att slopa den.Och när man ändå kurar så kan man ta bort den samtidigt.Du kan väll berätta hur det går.
kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

Välkommen Nemita! :heart:

Jag sätter också en peng på att sätta 11-12 timmar på en gång.

Rapport natt 4:

Inte ett knyst förrän strax före 7. Sedan var det prat och gnöl och bök ända fram till god morgon. Vagning: 0. Ramsor: 4. Jag är nöjd.

KRAM från Lua. :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

ååååh, min älsklingslillprins är sååå klok..

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Ge honom en gosnäsa från Fjällmor!

:wink: :lol:
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Lua
Vilket team ni är!
Lua

Inlägg av Lua »

Tack :!: :oops: :heart:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej på er :D
Wow Lua =D> Härligt att det finns skolboksexemplar också. :wink:

Tack Ulrika och Linda för feedback. Han är vaken oftast runt 9 timmar per dag. +/1 30 min kanske. Så snarare för mycket är för lite men det är nog marginellt. Morgon oftast runt 06.30/07.00 tiden och natt nu runt 21 tiden.

Han orkar dock inte med så många 2 timmars pass på dagen utan mer 1.5 timma. På kvällen dock 3 timmar drygt.

Kan inte här se att han kan sova så mycket mindre på dagarna. Han har ju sovit bra och långa pass - förutom idag då allt varit upp och ner pga läkartider m.m. Han fick då två månaders OK stämpel. :D

I natt var han "enbart" gnölig i 40 minuter och sedan bara några skak efter det kommande timme innan maten. Så små små framsteg.

Lilla tjejen hade vi mycket sömnstrul med och hon är ordentligt kurad vid 6 månader. Hon var dock mycket hetsig och svårsomnad. Lille killen är mer cool och somnar så lätt så jag får inte ihop det riktigt.

Nu ska jag i säng strax och ladda för natten. Maken i Spanien så vi hoppas på en bra natt. :D

Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"