2 frågor av en "förstagångsfrågare"

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mammajohanna

Inlägg av mammajohanna »

Idag uppstod en situation, när jag inte alls visste hur jag skulle agera. Vår son är nu 7½ månader, sover 45 min på förmiddagen, 1½ h på eftermiddagen och 12 h natt. När han idag skulle sova sin 1½ timmeslur så bara krånglade han. Efter ungefär 20 minuters sömn grät han bara, trots vagning + ramsa. Jag höll på i minst 40 min med att vagna av och till, men han skrek strax jag släppte vagnen. Jag försökte också med att dra vagnen längs vägen (för det har hjälpt förr), medan de två äldre barnen (3 och 6 år) fick försöka klara sig själva (de var både inomhus och utomhus under denna episod). När det gått en dryg timme av hans egentliga "sovtid", tog jag upp honom och tänkte att om han vill sova så försöker lägga honom inomhus i spjälsängen i stället...

Det här var första gången under vår drygt månadslånga kur som jag tagit upp honom tidigare än marginalkvarten. Han har som sagt ont p.g.a. tandsprickning, magen är lös + att han har gaser och han har ätit dåligt med fast föda i 2-3 dgar. Modersmjölken har han dock druckit med glädje.
Ja... hur skulle jag ha gjort? Var det fel att ta upp honom, trots att det var alldeles uppenbart att han inte ville sova? Men jag fick ju honom inte lugnad i vagnen! Jag blev alldeles villrådig :? där ute med vagnen (det var dessutom världens oväder!!) och tänkte att kan man ta upp en halvsovande/vaken, arg liten krabat redan efter 35 min när han egentligen ska sova 1½ h?

Tacksam för svar!
mammajohanna

Inlägg av mammajohanna »

Hej igen! Av någon anledning fick jag inget svar eller någon kommentar på mitt senaste inlägg, men nu är jag här igen med nya frågor...

:arrow: För det första: Hur ska man göra ifall man behöver göra en längre biltur (typ 5 h) med ett kurat barn? Våra tre barn har alla somnat lätt i bilen (vi har bara kurat den yngsta) och småningom kommer i juni att göra en biltur som tar några timmar. Hur gör man då ifall det är tänkt att barnet bara ska sova 45 min? Jag är inte så säker på att han kommer "att vara sin egen klocka" till det brummande billjudet. Ska man stanna och göra en paus, kliva ur bilen och sedan göra en nystart (och stanna igen och gå runt bilen ifall han verkar somna om...)?

:arrow: Kan man tillfälligt ha barnet att sova mellan föräldrarna ifall man är tvungen att övernatta på ett ställe där det inte finns någon barnsäng? Eller kan man då förstöra hela kuren på en enda natt?

Tacksam för svar! :D
nilam

Inlägg av nilam »

Hej
Ska vi se, inlägget i onsdags stryker vi ett streck över :roll: ingen skada sked.

Det där med bilåkandet har jag inget konkret svar, men attityd och skulle det bli lite längre sovning just den dagen så är ni snabbt på banan igen.

Om jag har varit i situationer som inte funnits barnsäng, så hade jag antingen låtit barnet sova i vagnen, man kan ställa insattsen på golvet eller så hade jag bäddat direkt på golvet.
I somras var vi i USA och fick en natt ett hotellrum med endast 2 enkelsängar, jag var gravid så tjejerna sov natten på golvet :shock: inga problem, vi bäddade med handukar och attityd.

Jag tror inte att du pajar något om man gör det en gång bara man är DÄR direkt sen när man är hemma och allt är "som vanligt".

Hur har det gått med emluren sen i onsdags :?:

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
J och Å

Inlägg av J och Å »

mammajohanna skrev: :arrow: För det första: Hur ska man göra ifall man behöver göra en längre biltur (typ 5 h) med ett kurat barn?

:arrow: Kan man tillfälligt ha barnet att sova mellan föräldrarna ifall man är tvungen att övernatta på ett ställe där det inte finns någon barnsäng? Eller kan man då förstöra hela kuren på en enda natt?
Vi har nyss varit på tur upp till Anna i Gastsjön. En liten nätt resa på 7 timmar. Huvva va vargar det var här. Kan berätta hur vi gjorde. Vi har tvillingar på då 9½ mån och en 3 åring. Tvillingarna är inte kurade utan vi har kört standardmodellen med dem och sonen kurade vi då han var 5,5 mån.
Mina och Lisens sovpass 10-11.30 samt 15-15.45. Karl 13-13.45. Så vi gjorde klart och hoppade i bilen 9.45, 10.00 sov båda tjejerna. Vi hade tänkt låte de sova i fall de inte vaknade efter 1½ tim. Men de vaknade prick 11.30. Vi fortsatte köra ca 1 tim, då de fortfarande var rätt nöjda. Stannade och värmde mat. Körde en bit, stannade och gick en runda, kissepaus för alla osv. Åkte vidare. Hade tänkt försöka hålla dem vakna till 15, men 14 sov de och sov ca 1 tim. Allra sista biten var inte så kul, de hade verkligen tröttnat, sov vi snackade på i bilen och ignorerade dem en stund, inga leksaker i händerna och gav dem snuttar och gosedjur, de sov efter ngn minut, tog sig en 5-10 minutare. Och sen var det bara några minuter kvar till Anna. Där lades de i samma rum som en bunt andra främmande barn, de var totalt 8 st. De slocknade direkt oxh sov till morgon, trots en massa bök hos andra barn och tidiga uppvak på andra.
Karl han är så stor så lurarna är ju knappast ngt problem, han sov en stund, ca 30min-1 tim senare.

På hemvägen kom vi iväg lite senare, ville säga hejdå och så till alla. 10.20 kom vi iväg och de slocknade på 2 sekunder. Sov i nästan 2 timmar. Vi stannade och värmde mat, och matade dem under färd. Körde så länge det gick. De sov igen, stannade på IKEA, de fick röra på sig och få en korv. Sen tog de en 5-10 minutare igen. Karl han slocknade redan 11.00, han var helt slut efter helgen hos Anna :D

Måste också tillägga att vi andra natten ändrade till sommartid rakt av för alla barnen, så det blev en hel timme tidigare direkt. Gick bra.

Vi har resesängar till alla tre barnen, så vi har stooooor packning. De är verkligen min rekommendation. Men annars får man ju lösa det på bästa sätt.

Hoppas det var ngt av detta som kunde hjälpa.

åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
lenita

Inlägg av lenita »

[quote="nilam"]

Om jag har varit i situationer som inte funnits barnsäng, så hade jag antingen låtit barnet sova i vagnen, man kan ställa insattsen på golvet eller så hade jag bäddat direkt på golvet.
I somras var vi i USA och fick en natt ett hotellrum med endast 2 enkelsängar, jag var gravid så tjejerna sov natten på golvet :shock: inga problem, vi bäddade med handukar och attityd.

/quote]

Har haft samma fundering inför en resa som kommer till Valborg :D Vi ska vara hos släkten i Stocholm, sova natt på ett ställe och förmodligen dagarna på ett annat ställe där ingen barnsäng finns. Det är klart att det borde funka att bädda på golvet och skärma av och ta fran ATTITYD :D Tack! nu har jag också lösningen på det lilla problemet:)

Lenita
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
http://www.familjeliv.se/hem/lento/presentation.php
mammajohanna

Inlägg av mammajohanna »

Tack för alla svar :D !

Ett litet svar till "nilam": Jo, eftermiddagslurarna har gått ganska bra sen den jobbiga onsdagen. Vi har behövt vagna ibland och då har han somnat om. Det är nog tänderna (=3 st tittade fram på bara några dagar!) + en besvärlig och ihållande hosta som gjort att det varit krångligt den senaste veckan.
nilam

Inlägg av nilam »

Skönt :D :D

Vet att /LO har tipsat om nässpray mot hosta :shock:

//N

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej mammajohanna!

Vi brukar göra såhär vid längre bilresor:
:arrow: Starta då en lur börjar, så att man börjar med sovandet. Då känns det som att man kommer iväg en bit i lugn och ro.
:arrow: Alternativt starta ca 2 timmar innan gonatt, och så stanna och ta på pyamas och ge välling på vanlig välling-tid. Och så sova natt i bilen.
:arrow: Eller helt enkelt starta resan på kvällen, i lagom tid för barnet att börja sova natt.
:arrow: Eller ta resdagen som en undantagsdag, och försöka hålla koll så att antalet sömntimmar åtminstone blir ungefär rätt. Är man nykurad, så är detta inget att rekommendera...

Det beror lite på hur mkt man kan styra tider för resan och hur långt det är. Annars ladda med matmutor för att underlätta vakentider i bilen!

Angående sova borta i delat rum:
Jag skulle absolut försöka ha egen säng till barnet. Jag och Anton har delat säng två gånger. Båda gångerna har Anton sovit som en stock, och jag inte alls. Men efter senaste gången fick vi ta hand om oroliga frågor i 3 nätter efteråt. Anton är annars en extremt säker sovare, så jag kan verkligen inte rekommendera att sova i samma säng. Kan ni ta med en resesäng? Vi har en jättesmart säng, som inte väger mer än 2-3 kg, samt är i storlek med en (större) sovsäck när den är i ihopfälld. Läs här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 5738#75738

Dela rum är inget problem, så länge man kan mörklägga ordentligt. Vi brukar ha med ett mörkt påslakan att klämma fast i fönstret, men det finns ju också mörkläggningstyger speciellt för ändamålet.

Hoppas att ni får en bra resa!!
mammajohanna

Inlägg av mammajohanna »

Nu var det ett bra tag sen jag senast tittade in på denna hemsida! Vårt sovande går så klanderfritt att det inte funnits anledning att befinna sig på detta forum på länge :sleep: TACK Anna och alla dina adepter som hjäpt oss till detta!! Och ett hett tips till alla som kämpar med dagslurarna ute i vagn: flytta in barnet och låt det sova i egen säng. Det hjälpte i alla fall oss som ju var tvungna att vagna en hel del från det att lilleman blivit ungefär 7-8 månader.

Men nu till min undran. Lillkillen fyller 1 år i mitten av augusti och vi kör fortfarande med två dagslurar. När ska man ta bort förmiddgasluren? När sömnen strulat i typ en vecka? Och kan man sedan fortsätta med samma schema som man haft innan eller borde man sätta eftermiddagsluren lite tidigare, så att det första vakenpasset inte blir så långt? Just nu känns det inte som att vi behöver ändra på någonting, men vissa dagar har han av och till haft svårt att klara 1½ h på eftermiddagen, så det kan ju hända att han småningom skulle klara sig med mindre sömn. Vi har nu natt kl.20-8, och dagslurarna infinner sig 10-10:45 och 13-14:30.

Tack på förhand och lycka till alla där ute som kämpar. Ge inte upp, småningom kommer ni också att få skörda god nattsömn, det tror i alla fall jag!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej! :D

Vad skönt att ni sover gott!

Du märker nog när det är dags att skifta till en lur. Om schemat börjar krångla, och det inte går över på ett par dagar så är det dags att byta. En del byter till en lur vid 10 månader (det gjorde vi!) och andra behåller två lurar ända till 15-16 månader. Allt beroende på barnet och på de tider man själv behöver passa :D .

Såhär ser Antons schema ut nu, kan ju vara inspiration till ert en-lursschema:
08 Gomorron
8.15 Frukost (fil o musli, frukt, macka mm)
11.30 Lunch
12.30-14 Sova lur (Anton är en tröttis, så var och varannan dag sover han gärna 2 timmar här)
14.30 Mellis (gröt eller frukt eller så)
17.30 Middag
19.30 Välling
20 Gonatt

MVH Jenny
mammajohanna

Inlägg av mammajohanna »

Tack för svaret!
Jag undrar ännu att när ni böt till EN dagslur, böt ni "starttid" på den då så att det första vakenpasset inte skulle bli så långt, eller hade ni kört med sova kl.12:30 redan när ni hade två lurar? Jag undrar alltså om man borde försöka behålla schemat som det har varit och bara plocka bort den första luren, eller om det funkar att fixa om tiden på samma gång som man övergår till en dagslur.
Mvh
mammajohanna
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Vi bytte starttid på dagluren när vi gick till en lur. Det var inga problem! VI bestämde en kväll, när två-lurars-schemat krånglat i någon vecka, att imorgon byter vi till en lur :!: Och så bestämde vi vilken tid vi ville ha luren. VI fick även möblera om lite i mattiderna så att det skulle funka. Dagen efter körde vi på det nya schemat och det fungerade så gott som direkt.

i ca en vecka fick vi dock vara lite extra förberedda vid de gamla lur-tiderna, då var det lite tröttgnälligt. En tur till tvättstugan eller lekplatsen plus en liten matmuta löste det. VI kämpade också några veckor med 45-minuters-skarven på luren, men sedan skarven försvann har luren suttit perfekt!

Ni har ju er nuvarande långlur ganska tidigt på dagen, så jag tror att det skulle funka med vilket som för er, dvs antingen:

:arrow: behålla långluren och bara ta bort fm-luren (släng in en 5-minutare om det behövs)

eller

:arrow: lägga långluren lite tidigare på dagen.

Om du vill ändra tiden, så bestäm vilken tid du vill ha på luren och bestäm en dag när ni ska ändra. Bättre att ta de förändringar som ska göras på en gång, istället för att dutta med små förändringar flera gånger. Om du förstår hur jag menar!

Hoppas det var svar på din fråga, annars får du fråga igen :D
/Jenny
nilam

Inlägg av nilam »

Hej mammajohanna :!:

Roligt att läsa uppdateringen :D

Håller med JennyH

Mellantjejen strulade också med sina 2 lurar vid ca 11 månader, hon fick förutsättningen att sova, ibland sov hon, ibland inte, efter några veckor så började hon "sova" igen, sen hade jag 2 lurar fram till 14-15 månader.

Jag gjorde precis som JennyH, bytte till 12,30-14,00.

En bekant som jag har hade långluren 10-12 på sina killar, hon ville ha em fri, så hon kunde åka iväg, fungerade för henne, placera långluren så det passa ER familj.

//N

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"