mammajohanna skrev:

För det första: Hur ska man göra ifall man behöver göra en längre biltur (typ 5 h) med ett kurat barn?

Kan man tillfälligt ha barnet att sova mellan föräldrarna ifall man är tvungen att övernatta på ett ställe där det inte finns någon barnsäng? Eller kan man då förstöra hela kuren på en enda natt?
Vi har nyss varit på tur upp till Anna i Gastsjön. En liten nätt resa på 7 timmar. Huvva va vargar det var här. Kan berätta hur vi gjorde. Vi har tvillingar på då 9½ mån och en 3 åring. Tvillingarna är inte kurade utan vi har kört standardmodellen med dem och sonen kurade vi då han var 5,5 mån.
Mina och Lisens sovpass 10-11.30 samt 15-15.45. Karl 13-13.45. Så vi gjorde klart och hoppade i bilen 9.45, 10.00 sov båda tjejerna. Vi hade tänkt låte de sova i fall de inte vaknade efter 1½ tim. Men de vaknade prick 11.30. Vi fortsatte köra ca 1 tim, då de fortfarande var rätt nöjda. Stannade och värmde mat. Körde en bit, stannade och gick en runda, kissepaus för alla osv. Åkte vidare. Hade tänkt försöka hålla dem vakna till 15, men 14 sov de och sov ca 1 tim. Allra sista biten var inte så kul, de hade verkligen tröttnat, sov vi snackade på i bilen och ignorerade dem en stund, inga leksaker i händerna och gav dem snuttar och gosedjur, de sov efter ngn minut, tog sig en 5-10 minutare. Och sen var det bara några minuter kvar till Anna. Där lades de i samma rum som en bunt andra främmande barn, de var totalt 8 st. De slocknade direkt oxh sov till morgon, trots en massa bök hos andra barn och tidiga uppvak på andra.
Karl han är så stor så lurarna är ju knappast ngt problem, han sov en stund, ca 30min-1 tim senare.
På hemvägen kom vi iväg lite senare, ville säga hejdå och så till alla. 10.20 kom vi iväg och de slocknade på 2 sekunder. Sov i nästan 2 timmar. Vi stannade och värmde mat, och matade dem under färd. Körde så länge det gick. De sov igen, stannade på IKEA, de fick röra på sig och få en korv. Sen tog de en 5-10 minutare igen. Karl han slocknade redan 11.00, han var helt slut efter helgen hos Anna
Måste också tillägga att vi andra natten ändrade till sommartid rakt av för alla barnen, så det blev en hel timme tidigare direkt. Gick bra.
Vi har resesängar till alla tre barnen, så vi har stooooor packning. De är verkligen min rekommendation. Men annars får man ju lösa det på bästa sätt.
Hoppas det var ngt av detta som kunde hjälpa.
åsa