Vågar födda 06, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Tack för era betryggande, insiktsfulla och kloka svar. Värmer i hela hjärtat :heart:

Duggan, att sätta ord på värsta farhågan är att hon är utvecklingstörd, vilket jag ju inte tror hon är. Som TorsMamma refererar till AW så tror jag man vet om något verkligen är fel och det tror jag inte det är med Alice. Jag ska stå på mig!!

Nian skrev:
Allt kommer i sin takt och en gul kloss far inte skaka det fundament du byggt med Alice och star sa tryggt pa.
, Nej, den ska verkligen inte få förstöra våra fina dagar då vi njuter av tillvaron. BARN SKA JU NJUTAS som AW skriver!! Inte ska sådana här saker få ta bort den glädjen. Du tyckte jag skulle be om lite bakomliggande statistik och det ska jag be om när jag kommer dit. Idag ringde BVC för att ändra tiden och då frågade jag varför jag skulle dit igen och om det var vanligt. Hon svarade lite slingrande att de måste skicka till barnläkare om de är osäkra och att det var fler saker än klossen. Även att hon inte vänder sig från rygg till mage samt att huvudet inte riktigt följde med då läkaren försökte dra henne upp från liggande till sittandes. Dock blev läkaren imponerad när hon la henne på mage att hon var så stark i nacken :D

TorsMamma skrev
Spontant tänker jag:
- Kom till mig så skall vi laga mat
Vad gullig du är :heart: Det där att Tor inte heller har så stort intresse av att vända sig från mage till rygg kanske har att göra med att våra kära magsovare inte har samma behov av att komma över på mage som ryggsovarna :wink:

Indra, tänk om jag gått på ditt BVC istället. Här har det redan varit ett par orosmoment. När Alice bara var 10 dagar gammal var hon röd i armhålan och fick remiss till Danderyds sjukhus. Där var de inte glada att vi kom med tanke på smittorisken för en sådan liten. De tyckte BVC själva kunde rådgett om svampen som det var. En annan gång tycket BVC att hennes huvud var lite litet (mitt huvud är inte heller så stort :) ) samt frågade jag om en liten prick i hennes mun och då förstod jag att hon misstänkte gomspalt :!: Jag var inte ens särskilt orolig då jag tyckte det var absurt. De hade ju redan undersökt henne på BB, sedan brukar ju dessa barn ha svårt att amma, vilket Alice aldrig haft. BVC skickade oss till läkare och efter en halvtimmas väntan tog det fem sekunder för läkaren att konstatera att hon var helt normal....Vänder mig inte till BVC i onödan om man säger så.

Som tur är finns ju istället detta forum där man kan få svar på sina frågor! Är så glad för att detta forum, AW och att Ni finns :lol:

För att övergå till något helt annat; Ålder, jag är 32.

När det gäller tygblöjor har vi inte heller testat det.
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Sidda75: Du har inte tänkt på att byta BVC-tant? Du har alla skäl. :shock: :roll: Men ta tiden till en djupare undersökning tycker jag. Det skadar ju inte, eller hur? :D
Jag är 30 och har tygblöjor somnästa projekt! Är rätt van eftersom två nära barn har det. :-)
Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

Sidda75: när jag läste tänkte jag precis samma som TorpSara. Byt BVC-tant. Det är viktigt att det stämmer, att man har förtroende osv. BVC ska man ju ha kontakten med i många år framöver.
Tänk också på att dom ofta utvecklar en sak i taget. Viktor är av den "fysiska*" typen. TIdig med att greppa, rulla och krypa, men väldigt tyst av sig och jollrar inte som det står i en del böcker att dom ska göra. Du skriver att Alice jollrar och pratar med leksakerna. Det är ju jättebra!

Jag är 30 och har inga planer på att börja med tygblöjor. Jag tycker att det är tillräckligt med smutstvätt som det är nu!
Viktor född 060924
Felix född 090617 (BF 090628)
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Byta "BVC-tant". Egentligen är hon ingen tant som jag kallade henne utan mer i min ålder (något äldre kanske). Det finns tre BVC sköteskor och vem man går till beror på vilket område man tillhör, så det känns lite konstigt att byta (är lite konflikträdd av mig :roll: ). Ger henne en chans till men händer det mer "dumheter" ska jag be att få byta.

Jollrar gör hon och trixar med rösten och blir överlycklig när jag sjunger för henne. Med tanke på att jag inte är världsbäst i sång utan sjunger heldre än bra så är det ju lite smickrande :lol:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

So sorry, glömt blöjfrågan :oops: Nej, jag har aldrig testat tygblöjor.

Sidda75, BYT BVC sköterska! Bara säga JAG VILL HA EN ANNAN! Varför? Jag vill ha en annan. Motivation, jag vill ha en annan! Allt med attityden av självklarhet.
Jag hade en sköterska till Tor som varken han eller jag gillade, hon verkligen naggade mig i kanterna. Jag ser nu till att boka tid hos någon annan än henne, utan att motivera varför. Så här är det bara, helt enkelt!

När jag är bekymrad för något som jag anser vara av STOR vikt, kan jag boka tid till läkaren själv.
Tor har en (vad jag kallar för blip) och sköterskan ställde till med stort rabalder och ville boka tid till läkaren. Jag sa att jag återkommer i så fall och bokar själv. Hon fortsatte att försöka få in en tid och jag sa, jag återkommer och bokar tid när jag har kalenderna framför mig i så fall. När vi sen hade 6 mån kontroll (2 mån senare) frågade jag läkaren och han sa att det kan vara typ vad som och oavsett så om de skulle göra något så skulle de skära i honom och då också behöva söva ner honom.
Jag sa att jag har inga problem med blippen och inte Tor heller, han sa att då kan ni vänta och se vad som händer. Så man skall inte röra runt i grytan för mycket. Jag är väldans restriktiv med läkarvård och kontakt numera. De är ju också människor och inte gudar :wink:

Ps. vi har också tant efter område, men det hindrar inte mig. Kanske kan du vara lite lurig och se om hon har semester eller så, och då ringa och ooops kan inte komma kan jag få en tid då (på hennes semester..), istället? :oops:

Annars får du göra som Miar70, bara gå dit för mät, väg och vaccination säga att ALLT är bra HELA tiden och själv boka tid med läkare om du behöver.

Alla sätt är bra utom de dåliga. :lol: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

TorsMamma, dock tycker jag inte de andra två heller verkar så bra. Den ena var inblandad i svampen då Alice var tio dagar plus att hon kom in och tittade i Alice mun då de misstänkte spaltgom. Den tredje brukar leda våra mammagruppsmöten och verkar ganska osäker av sig. Förespråkar fem-minutersmetoden, etc..så jag tror jag behåller den jag har men gör som Miar70. Har redan tagit lärdom av att man inte ska fråga något utan låtsas som allt är bra, men denna gång var det ju läkaren som var "boven". Jag kanske skulle ljugit och sagt att "hon vänder sig jätte mycket och flyttar saker mellan händerna. Vad konstigt att hon inte ser klossen, hon som följer med blicken så bra för de sakerna vi tappar hemma" :) .

Vi får se om hon följer klossens fall om två veckor :wink: Det är en annan läkare då, som kanske gör nya test :) . Men som du skrev tidigare, om hon inte gör det hon "borde" göra, vad kan man göra åt saken? Hur gå vidare?

Är ju inget som går att påverka. Jag ger henne förutsättningarna genom att ge saker och så är det upp till henne vad hon gör med dem. Hon får förutsättningarna att ligga mycket på mage och lära sig åla för att sedan krypa och det roliga är att hon de senaste dagarna är riktigt nöjd på magen även då hon är vaken :lol:

Vid nästa läkarbesök kommer jag tydligt säga ifrån att jag inte vill ha mer besök angående utvecklingen utan heldre observerar henne själv hemma och tar kontakt om jag känner oro :!:

Tack för att du påminner mig lite om ATTITYDEN! Den självklara attityden kan man ju tillämpa i alla lägen!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ja fy, då skall du inte byta. Kör Miar70 stilen och lev ditt eget liv.

Du har ju oss :heart: :heart: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Skickar också lite hjärtan och styrka till Sidda! :heart:

Stå på dig tjejen. Instämmer med de andra - du har ju oss! :D

Har nu en jättesnuvig/förkyld liten Pytt. Äter dock med god aptit. Men vaknar tidigt och är så täppt att hon inte kan ammas utan att vi tar fram vår vän Näsfrida först. Tycker mig ana tänder på gång i överkäken förutom förkylningen så det känns säkert väldigt roligt att vara Pyttan just i dagarna. :cry:

Häromdagen tramsade storebror óch hoppade i sin säng och Pyttan skrattade så jag trodde hon hade blivit knäpp. Gud så roligt det lät. Höll säkert på i 2-3 minuter. :) Och som hon gillar att dansa på skötbordet. Särskilt om pappa håller henne och hon står upp och mamma jazzar på bredvid och sjunger sådär underbart som bara jag kan!

Måltiderna funkar ganska bra tycker jag. Det mesta äts med god aptit, så länge man har egen sked att fixa med. Låter henne inte ha maten själv riktigt ännu men såg på kort att storebror inte var så mycket äldre när han fick bli helkladdig ... Suck.
duggan

Inlägg av duggan »

Ang tygblöjor, så såg jag att ViFöräldrar har ett test på tygblöjor i detta nummer (kommande för icke premunanter) om nån är intresserad!

Har era börjat matvägra, eller rättare sagt bli-matad-av-mamma-vägra. Hugo har börjat pyssla med det, så han måste ha egen sked, och en skorpa i handen, så får jag trolla in mat emallanåt. Pust, jag trodde sånnt här kom senare :wink:
Och på morgonen så får han skorpa med leverpastej..och vad gör han? Jo han sitter och skrapar av pålägget från skorpan med skeden och slickar av den för att sedan kasta iväg skorpan. Hmm samma med rån, han suger på dem tills påläggen är borta då spottar han ut det halvuppblottnade rånet. Vilket bordskick va?! :shock:

Stackar Pyttan som är förkyld, men är aptiten kvar så brukar det gå över fort :D

Nåja god kväll min damer med skruttisar!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Linbodel, det finns ju faktiskt inget som slår när de skrattar så där hjärtligt i flera min. Det är HELT OSLAGBART.
Tor har lärt sig "skrattet till go nattet" lite för bra, så han drar igång det själv inför vissa lurar och till natten, så himla roligt. :lol:

Du har väl läst på alla super förkylningstips på forumet. :wink:

Inte prata mer tänder, jag orkar nog inte att det skall komma 2 till riktigt än. Behöver sova lite först 8-[

Duggan, det är ju därför vi har dig :heart: Du går lite före så jag vet vad jag har att vänta. Ser fram emot lösningarna :lol:

Att lära sig ta det "gottigaste" från maten, är vad jag kallar utveckling :lol:
Tor 2006

duggan

Inlägg av duggan »

Ja det måste ha med all sömn att göra :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

GLAD PÅSK!

Imorgon bitti åker vi till Småland och jag kommer nog inte gå in på forumet där (om jag inte får abstinens och går in från föräldrarnas dator).

KRAM :heart: :heart: :heart:
Nian

Inlägg av Nian »

GLAD PASK TILL ER ALLA!

Om ni har tid, passa pa att lasa om enastaende pappan i aftonbladet:
http://aftonbladet.se/vss/foraldrar/sto ... 35,00.html

Hans attityd ar bara sa sjalvklar, och han verkar sa cool. Helt klart ar det nog darfor lille barnet sover och trivs med tillvaron! Harligt tycker jag att lasa om happy parenting.

Paskkramar till er alla fran oss
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
indra

Inlägg av indra »

Duggan: Teo matvägrar till o från. Matningen kan ta sin tid, men jag brukar än så länge få i ngr. skedar i alla fall. Förkylningen har gjort sitt nu, så jag får ge han nässpray innan mat. För mig har det oxå hjälpt att han får egen sked o kladda med maten o så får man skopa in :roll: , så länge det går. I bland får jag avbryta o byta blöja o sen tillbaka, det brukar oxå funka.. O skorpa i handen som du gör funkar på min med. Dom har egen vilja minsann :wink: . Glad påsk /indra.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:heart: :heart: :heart: Glad Påsk Alla Kära! :heart: :heart: :heart:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"