En glad bebis och glada föräldrar! Tack!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ladyline

En glad bebis och glada föräldrar! Tack!

Inlägg av ladyline »

:D
Hej! Har inget "viktigt" att säga, kände bara ett behov av att vidareförmedla min glädje!
Jag läste Barnaboken under graviditeten och tyckte att det mesta verkade rätt knäppt... Efter den första veckans totala kaos tänkte jag att jag ändå skulle testa lite. Och ser man på, min lilla kille verkade ha läst på bättre under graviditeten än jag :-), standardmodellen och schema gjorde honom till en glad, mätt och belåten kis som sov gott på nätterna. Nu är han drygt fyra månader och har sovit 12 timmar/natt i flera veckor.

Lata och dumma som vi var vagnade vi honom dock till sömns hela tiden, men vi insåg för några veckor sedan att vi var tvungna att ta tag i saken. Först fastnade vi i vagningen, igen, sen fastnade vi i ramsan. Om jag inte hade läst här på forumet om och om igen hur viktigt det är att _backa_ så hade jag aldrig vågat! En dag slutade vi bara vagna och krympte ramsningen till ett minimum och ta mig tusan, det funkade! Jag är fortfarande lite chockad...och glad förstås. Han ler när man lägger honom både kvällar och dagar, småsnackar nån minut och somnar sen in nöjd!
Jag räknar såklart med nya utmaningar, men nu har jag lärt mig att sluta tvivla på att mitt barn klarar av saker och att jag faktiskt klarar av att hjälpa honom.
Så ett stort tack från lilla Harry till anna och er som ger råd och tips !
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tack för en fantastiskt fin berättelse - jätteviktig dessutom :wink: !

:idea: Kan inte låta bli att småle när jag läser din Barnabokshistoria - min är väldigt snarlik! Minns att jag läste Barnaboken innan förstingenvar född och tänkte "det verkar då vara en omständig människa den där Anna Wahlgren"... :roll: Sedemera upptäckte jag att det kunde vara lite omständigt med barn :lol: och tog fram den bok som bekräfta mina tankar och handlingar längs med min karriär som småbarnsmamma! Ja, och gör det fortfarande :wink: !

:D Stort lycka till i fortsättningen och tack för att du ville dela med dej!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Å, vad jag blir glad :oops: :oops: :oops: Tack snälla båda, och jag tackar å era små älsklingars vägnar också... :lol:

Man tror ju att det ska gå så j-a lätt och naturligt om man bara är följsam och snäll :roll: ungefär. Jag minns när jag väntade min första unge hur jag sa till min grannfru, mamma till en femåring: "Det är väl bara att FRÅGA barnet, liksom, hur barnet vill att saker och ting ska vara... :?: " Hon såg luttrad ut. "Jag tror inte det", sa hon. "Jag tror det är mest barnen som frågar. Det är nog vi som får tala om hur det ska vara."

Visst verkar det besvärligt. Men det BLIR så enkelt. Om man bara får veta hur livet levs i ett beduinläger :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Vad GLAD :D :D :D man blir av såna här små historier!!!

När jag läste om standardmodellen tyckte jag också det verkade omständigt! Och så mycket tid man skulle lägga ner på matningen sen då! :roll: Nä, det var inget för mig, trodde jag...
Men när jag inte fick ordning på någonting, Clara sov lite hipp som happ, jag matade i tid och otid, och jag fick "ingenting gjort" för jag aldrig visste hur hon skulle sova nästa pass, insåg jag att här behövs struktur!!

In med standardmodellen (med extra matning kvällstid, för det behövde hon) och fasta tider, och sova-hela-natten.
Det tog några veckor innan det satt, men OJ vilken skillnad det blev!! :D
Glad bebbe - glad mamma, som hann med BETYDLIGT mer än slattmatning, och slatt-sovning!
Dom som säger att man inte hinner med NÅGONTING annat än bebben, har inte läst Barnaboken, helt klart!! :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Bettty

Inlägg av Bettty »

Jag hakar på lite här :wink: För så många gånger man fått höra att "men vad besvärligt det verkar med alla tider" osv.
Nu ÄNTLIGEN har t.om min man insett hur enkelt allt har blivit, nu har han slutat flina åt mig när jag säger: "jag har läst att....." :)

Tackar också och bockar!
Mamma till tv? sm? gullungar, en p? 2 1/2 ?r (ej kurad) och en p? sex m?nader (kur startad 23 Januari, mycket lyckat!)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"