Tillämpar standardmodellen men behöver hjälp..

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
0205

Tillämpar standardmodellen men behöver hjälp..

Inlägg av 0205 »

Hej på er..

Våran son Viggo fyller 5 veckor om 2 dagar.
Sedan 2 dagar sen har vi börjat köra med standardmodellen (2-2.)
Det går upp o ner men vi ser redan stora resultat och tänker vara ihärdiga med dessa rutiner och ser fram emot ännu större resultat :)

De rutiner vi tillämpar är:
Kl.
7-9 Vaken
9-11 Sova
11-13 Vaken
13-15 Sova
15-17 Vaken
17-19 Sova
19-21 Vaken
21-01 Nattvila (01 äta)
01-04 Nattvila (04 äta)
04-07 Nattvila

Ska inom någon dag slopa det första nattmålet med, men vill inte göra för stora förändringar direkt.

Ser det ut som ett väl fungerande schema? Även sedan när man slopar första nattmålet?

Vårat problem är det att Viggo kan dela upp målen på små mål, så att det inte blir ordentligt äta dirket när han vaknat, sen vakentid emellan med skötning och umgänge, och sen äta ordentligt innan han somnar.

Det blir liksom lite mer utspritt under hela vakentiden med en längre matsession precis när han vaknat på allt mellan 10-25 min följt med en rap.
Jag trugar o åter trugar, antingen äter han en liten slurk till eller så gallskriker han eller vägrar ta bröstet, då blir det att jag väntar ett tag och då tar han lite till, väntar igen, tar lite till o då resulterar det i att det blir uppdelat små mål på hela vakentiden.

Är det en normal föreetelse som kommer rätta till sig när man tillämpat metoden en längre tid eller gör jag något fel?

Oerhört tacksam för all hjälp..

:heart: Med varma hälsningar Therese
:heart: Äntligen kom Viggo 07.02.08 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Välkommen hit!

Ja, det kan vara lite så i början! Men det brukar räta till sig när de växer på sig. Och insomningsslurken kan man köra lite längre om det behövs tycker jag. Det märker du.

Du kanske märker att du får justera schemat sen, det brukar ju vara lagom att spika till 2-månadersdagen. Tex är vissa tröttare på morgonen (vi hade 1 timme fram till 2 månader). Andra vill sova mer på dagen och mindre på kvällen. Det där märker du om du känner av honom. Men det är ett bra schema, vi utgick också från precis de tiderna... 8)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Therese! Och välkommen, säger jag också!
Och grattis till lilla sötnosen. Vill du, kan du avvakta några dagar innan du vagnar bort nattmålet. Rätt många små tufsar sover över av sig själva, men det är inte alldeles säkert att det inträffar exakt på 4-veckorsdagen. Det där bestämmer du naturligtvis själv. Ville bara tipsa om att du kan pröva att avvakta och proppa i fullt med mat under dagarna för att se om det ger sig självt helt enkelt. Det gjorde det här :wink:!
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
0205

Inlägg av 0205 »

:heart: tack TorpSara och Ewa O:)

Skönt och veta att vi är på rätt spår, även om det är en bit kvar..
Viktigt för Attityden att veta att man inte gör fel..

Proppar honom med mat är prioritet nr 1 varje dag, så vi får se om han börjar sova över första nattmålet annars får vi börja Operation Vagna.

Och att han delar upp målen till småmål under hela vaken tiden ger sig efter tiden om jag förstod det rätt?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

0205 skrev: Och att han delar upp målen till småmål under hela vaken tiden ger sig efter tiden om jag förstod det rätt?
Det gör det. Man måste ju vänja sig vid att äta ordentligt också! :D Det kan ta en vecka eller så.
0205

Inlägg av 0205 »

Tusen tack för att du/ni tog er tid.. uppskattas Oerhört mycket!
Nu är jag påfylld med optimism igen o kan sprida den rätta Attityden :D

Kram Therese
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Du ska däremot fortsätta sträva mot att lägga större delen av maten i början av målet, och att låta det ta kortare och kortare tid. Men det är absolut viktigare att vara ordentligt mätt än att äta inom 1-1,5 timme.

Stor kram och grattis till lille grabben! :heart:
0205

Inlägg av 0205 »

Några fler frågor döck upp..

Om Viggo vaknar under sovtiden (dag som natt) då ska jag vagna honom o inte ta upp honom om jag förstått det rätt?
Egentligen är det här säkert självklara grejer men jag blir så förvirrad när det väl händer för modersinstinkten säger åt mig att ta upp honom.

Sen vill jag bara klargöra för mig själv en gång för alla det där med att äta inom 1-1.5h, för det förvirrar mig också lite
(allting är förvirrande just nu, haha)..

Ska man: På vaken tiden som är 2 h, ska första målet o sista målet ske inom 1.5h o sen ska han vara vaken ca en halvtimma innan han somnar?

För så som jag gör nu: så får han mat, mycket mat, när han vaknar o sen en halvtimma innan sovtiden startar börjar jag med amning så han precis ammat klart när han ska sova.

Gör jag rätt?

:heart: Kram :heart: Therese
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

0205 skrev:Några fler frågor dök upp..
Om Viggo vaknar under sovtiden (dag som natt) då ska jag vagna honom o inte ta upp honom om jag förstått det rätt?
Egentligen är det här säkert självklara grejer men jag blir så förvirrad när det väl händer för modersinstinkten säger åt mig att ta upp honom.
Det är A&O! Han ska lugnas i sin säng/vagn! Du ska inte bekräfta hans oro, eller gå med på att man är färdigsoven bara för att man råkar vara klarvaken... :wink:

Ska man: På vaken tiden som är 2 h, ska första målet o sista målet ske inom 1.5h o sen ska han vara vaken ca en halvtimma innan han somnar?
Ja.
För så som jag gör nu: så får han mat, mycket mat, när han vaknar o sen en halvtimma innan sovtiden startar börjar jag med amning så han precis ammat klart när han ska sova.
Nej, det blir lite snuttigt och han hinner inte bli hungrig nog för att äta ordentligt nästa gång. På så vis går det bara i skvättar hela tiden, varpå man aldrig blir riktigt mätt och aldrig kan sova ordentligt. Karusell.

Men innan saker och ting faller på plats kan man hålla det stora ätandet inom tiden, men ge en symbolisk insomningsslurk innan sovandet, bara han inte somnar vid tutten.
0205

Inlägg av 0205 »

TorpSara tusen tusen tusen tusen och åter tusen tack.. :D :D :D

Så fort jag formulerat mina meningar så fick jag lite klarhet o med dina råd ramla poletten ner!
Vet inte varför jag krånglade till det, men antar att jag o min sambo missförstod kuren från början o så hängde den synen på kuren kvar sen.

Nu gör jag så här då:

Om vi säger att Viggo vaknar kl. 19 och ca 19.10 äter från bröst #1 i 10-20 min. Sen rapas han o om det går äter han en slurk till.
Sen ca 20.10 äter han från bröst #2, rapas o om det går en slurk till.
Sen läggs han i vagnen vid kl. 21 o vagnas till sömns tills han lärt sig att somna av sig själv.

Förlåt om jag är övertydlig, men vill verkligen "get the hang of this" på rätt sätt..

Hjärtliga hälsningar Therese
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Låter toppen, även om man just vid allra sista målet (nattslurken) nattar direkt på maten alltså har ingen extra vakentid innan sängen. :D

När han blir lite större, ca 2 månader, så försöker du hålla allt inom timmen.
0205

Inlägg av 0205 »

Hej igen TorpSara & alla andra vänliga själar..

Det går framåt här.. Redan nu händer det att han läggs i vagn med öppna ögon o somnar in själv, men inte varje gång, utan mer någon gång då o då..

Både han o min bröst till matleverantör har fattat galoppen o nu äter han mycket mer. Men han är inte så mycket för att truga, han äter 90% av tiden det han vill ha med en gång.. några enstaka gånger går det ner en tilläggs slurk, men oftast måste det gå en stund emellan först då.

Jag är så oerhört glad för allas hjälp o över att Viggo o jag börjar få in rutinerna på det här nu, men jag har en fråga som jag blir lite fundersam över.

VI har beställt Sova-hela-natten-kuren i bokform o i den står det att en 1månads bebis ska sova 16,5 h o en 2månads bebis 16 h.

Med det schemat vi har får han ju inte så många timmar? Fungerar det schemat vi har eller bör jag ändra på det?

Om han fortfarande sover när vakentiden börjar ska jag låta honom sova över då? Om det blir över en halvtimma spricker ju hela schemat, eller har jag förstått det fel?

Tacksam för all hjälp..

:heart: hälsningar t
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, det är lite för lite sömn, det har du ju rätt i! :oops:
Du får försöka lägga till lite. Ett tips är att natta tidigare efter första vakenpasset, och kanske förlänga en lur på dagen?

Du väcker om han vill sova längre, precis.
0205

Inlägg av 0205 »

Vad tror du om att prova så här:

kl7 äta, om han är trött somna direkt.
Om han är pigg sova igen vid 8.

kl11. Vakna, äta från bröst2: kl. 12.10

kl13 Sova

kl15 Vakna, äta från bröst2: 16.10

kl17 Sova

Kl19 vakna, äta - bada - äta.

kl20/20.30 Nattvila

kl01 äta i 20-30min, skötning vid behov, sova igen direkt efteråt

kl04 äta i 20-30 min, skötning vid behov, sova igen direkt efteråt

Eller blir det för långa sov pass efter varandra då?
Tror det borde fungera men det blir nog en del vagning nu innan han fattar galoppen ;)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det är lite tätt med sömnen på kvällen. Anna skrev just att man bör ha två timmar vaken innan natten. Det kan vara svårt att få till så lång natt annars, speciellt om man är så liten...

I övrigt, när man är en pytte som ska sova så mycket är det oftast enklare att räkna vakentid än sovtid för att få ihop ekvationen på slutet. Dessutom behöver du ju inte styra upp FÖR hårt, känn av honom lite, snart märker du vad han har för läggning. (tex. Edvard är en sån som ääälskar en lång middagslur men hatar att sova länge på kvällen, men det kan vara precis hur som helst)

Jag kan tänka mig ungefär:
7-8 vaken Mål1
8-10 sova
10-12 vaken Mål2
12-14.30 sova
14.30-16.30 vaken Mål3
16.30-18.30 sova
18.30-21 Mål4+ nattslurk (vid behov en kortlur på fem eller 20.)

Då kommer vi upp i 16,5 timmar och får ordentligt med vakentid innan mörka natten. Efterhand (vid två månader) utökar du vakenpasset på morgonen med en halvtimme och kanske kortar middagsluren eller kvällsdito.
Låst

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"