Ska jag våga ta bort nattmålet?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack, för att du så tålmodigt har hängt med i tråden Torsmamma :heart: :!:
Jag har vargarna hos mig i kväll, och vågar inte ta tag i detta i natt. Hoppas jag har bättre mod i morgon... :roll:

Anledningen är den att sista passet, mellan Halv sex, och kvart över sju(em), sov han inte mycket jag fick vagna i princip, hela sista timmen där, och då måste det vara maten, för lite mat alltså :!: :evil: Han har ätit kring 190g hela dagen, men nu tycktes det inte räcka i 2 timmar alltså... :( Inte ens i 1 :!: :!: Så¨jag måste nog avvakta, jag är tokrädd för att misslyckas igen. :roll:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ta det när du känner dig trygg! Det är absolut viktigast!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Åhhh.. Sonica,

Då väntar du tills du är TRYGG. Inget halvhjärtat. :wink:

Jag lovar du kommer att känna när det fungerar. Jag har alltid gått på känsla och Tor har själv signalerat när det är dags, och sen har det tagit mig några dagar att fatta. Därav kallad "sabotören" av Tor :roll: :lol:

Vi finns här och stöttar det vet du :!: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:? I natt vaknade lillkillen redan kvart i 1, det har väl aldrig någonsin hännt, att han vaknat före 1, inte ens från början tror jag. Alltid mellan 1 och tre (3 någon enstaka gång innan, vagningshysterin), Oftast halv två. Men jag gav honom nu mat då, åt rätt bra ändå. Vaknade sen halv 4, och då valde jag att vagna i alla fall. Och gjorde det till 4, då han fick äta, och då var det bara en liten skvätt, trugade och trugade, men icket :!: :roll:

Då han äter på det där sättet då vet man ju med säkerhet att morgonen blir tidig :!: Och halv sju, var det dags igen. Men nu vagnar jag igen, annars blir det likadant nästa mål och sen nästa och nästa...alltså bara skruttiga snåla små mål.

:idea: Egentligen så bara borde ajg ta bort första målet, de här skruttiga nattmålen är ju helt värdelösa. Skulle jag ge honom mat enbart 22 och 4 skulle han kanske äta en större slurk :?: vid 04, och sen sova längre och bättre sen.

Jag är bara så rädd att stå och vagna i flera timmar kanske mellan 1-4(inte vagna hela tiden) men att vara vaken och beredd och vagna stup i kvarten eller varje minut :!: ända tills han blir så stor att han får smakisar och gröt och verkligen inte undkommer att bli proppmätt :!: Tänk om jag får stå och vagna i flera veckor, månader :!: :?:

Jag vagnar ju en del även dagpassen (även om det lugnat sig en aning)och minst sagt: så hatar jag det. Är så gruvligt less :!: :!: Men sova ska han ju, så han kan äta :)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

[quote="sonica
Jag vagnar ju en del även dagpassen (även om det lugnat sig en aning)och minst sagt: så hatar jag det. Är så gruvligt less :!: :!: Men sova ska han ju, så han kan äta :)[/quote]

Du ser... Det GÅR frammåt! Jag vagnade mig ju också till blåsor i händerna, men helt plötsligt så lossnade det och vi båda hittade tekniken. Och sen fick jag som sagt uppsträckning av Mrs Tall och slutade helt vid tre månader.

Torsmamma tipsade också om att föra lite logg när det känns skijobbigt, så att man kan SE att det går frammåt.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Sonica,

Ett litet pepping tips! Läs igenom denna tråden från början en gång till och se hur långt du har kommit. Kanske hittar du några tips som du behöver nu utifrån detta läget som är NU. :wink:

Du har kommit långt, tänk på det. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:( Inte känns det som jag kommit långt alls. Jag vill inte vara en av dem som säger att standardmodellen inte funkar, inte på mitt barn, så kan det ju inte vara. Något annat är galet :oops:
JAg ser tendenserna med vagningen, alltså han vagnas i princip hela sista sovtimman :!: :!: Och det är klat det handlar om MATEN :!: :idea: Men jag vet inte hur jag ska få i mer :!: Jag använder mig utav alla knep redan nu, och får inte i honom ens 200g, mellan 160 och 180 är vanligast. och nu senaste passet så fick jag hålla på i 2 timmar med att truga, inget umänge ingen roligt. Och trots detta fick jag bra ner 160 :twisted:

Det känns som ett krig. och får jag inte ordning på matfrågan, så fungerar ju inte detta. Snälla kan någon ge mig tips på hur man ska få i mer mat (han står sig inte längre än att sova 1 timme ungefär.

Det jag gör nu är pilla under örat, på kinden, pilla under fötter, rapa i tid och otid, härja, killa. Lägga ner på golvet emellanåt...osv osv
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Inte skall du vara ledsen, man har bra dagar och dåliga dagar. SM är inte något man följer slaviskt och får PERFEKTA barn. :cry: Det är en guide till att få det lättare för både mamma och barn, samt rutiner.

Om jag går in och läser på andra forum så finns det de som har samma problem med sina 2-åringar som folk här har med en 4 mån. Så vi vet ALLA här som har använt SM, att DEN FUNKAR! :) Det är bara inget mirakel utan ett hårt jobb med bra arbetsmiljö, kompisar, stöd och super bra riktlinjer. :thumbsup:

Några tankar...
Om han äter mellan 160 och 180/mål. Äter han då 5 mål dagtid och 2 mål nattid så blir ju det 170ml x 7mål=1190ml vilket absolut är de där 1000ml man skall sikta på. Så om detta stämmer så är det bara "polletten" kvar om man säger.
För att den skall trilla i kan det ta både en och två veckor beroende på bebis.
När han fyller 2 mån brukar saker och ting verkligen falla på plats, så här får du odla en viss mängd tålamod också.
AW brukar säga att "rom byggdes inte på en dag, men se så vackert de blev och kvar står det" och det är Tors svar på detta du ser i signaturen. :wink:

Vill du ha mer pepping får du gärna läsa denna tråden... Bevis för att SM fungerar.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Tor 2006

Gäst

Inlägg av Gäst »

:D :D \:D/ Gissa vilken bebis som sov över första målet av sig själv :!: :!:
Helt otroligt, jag hade aldrig trott det, skulle aldrig ha beslutat mig för att dra i gång och vagna igår natt, inte när jag inte fått honom att äta tillräckligt :!: Osså gör han helt plötsligt så här :?: :roll:
Jag vaknade själv strax efter 2, och undrade om han inte skulle vakna snart. Tänktte att jag kanske skulle hålla mig vaken och invänta... :arrow:

Men tydligen somnade jag om, och 4.10 :!: var det dags för nattmålet :shock: Jag var tvungen att väcka sambon och fråga om han gett honom mat tidigare :!: vilket han inte gjort Inte åt han med särskilt god aptit trots detta. Jag fick truga och trixa ändå.

Torsmamma :arrow: Jag har gett endast 4 mål, men förlängt det sista målet till 3 timmar, med en paus på 20 minuter, ungefär som enligt kompendiet..
Kanske ska jag prova 5 mål :?: Om jag vill tanka i mer :?: för det sista målet på 3 timmar så får jag inte i jusst så mycket mer(bara en 30-40 g mer, än ett vanligt standardmål.
Eller nu då han har sovit över, kanske jag skulle behålla det som jag har i dag alltså bara 4 stora mål:?:

Om han nu vaknar i natt, då bör jag ju vagna :?: , han har ju visat att han kan :!: Jag hoppas jag slipper, men nu känns det verkligen som att jag måste ta ansvar över detta.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hurra, hurra, hurra :!: Håll attityden av självklarhet så kan man faktiskt slippa vagna också. Lite is i magen så kanske han reder ut det själv varje natt :wink: Men, känner du att han jagar upp sig, hopp upp och vagna med besked, på natten sover man.

Standardmodellen är ju 2 vaken 2 sova. Kan du försöka att tala om ungefär hur era dagar nu ser ut? Gärna gårdagen då den gick så bra. Det kan vara så att man bara har 4 mål och ett kvällsmål där vid 23 typ i sämnen. Hoppa över 1 målet och äter 4. Då har du ändå 6 mål mat/dygn och då också massor av möjligheter att uppnå rätt mängd. :wink:

Vid 2 månader kan du ju börja spika ett schema om du vill som oftast är baserat på hur utinerna ser ut idag. Bra att ha papper och penna mao. :idea:
Tor 2006

Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Han vaknde halv 4, och drog bara några korta drag, 3-4 stycken och så somnade han om, och jag väckte honom 4.10, när jag hörde att han bökade och var på gång. Nu finns ingen återvändo :!: Nattmålet är borta, och ska aldrig mer tillbaka :D

Vi följer inte riktigt tiderna exakt, men Anna har ju ett förslag på hur det kan se ut. Där första målet börjar 8, och sista målet slutar 22.30, vi har gjort i princip så, fast vi börjar morgonen halv åtta i stället, och sista målet avslutas 22 till 22.30.

nu vill jag bara slippa vagnadet dagtid, alltså vid varje sovpass så vaknar han mot sista sovtimman, och då måste jag dra vagnen, nästan konstant, han somnar liksom inte om igen,:twisted: Det är som att han inte klarar sig längre på det han ätit, men jag kan lova att det inte går i en enda droppe till, vid själva matandet, det går inte, han ger upp efter en kort stund, sen trugar jag i evigheter, men han ligger bara och gapar rätt ut och låter sig inte trugas.
Kanske ger det sig, jag hoppas det, snart bör ju målet inte vara längre än 1 timme, och i bland får jag ju hålla på i 2 timmar med att trixa och truga, oftast med en halvsovande bebis, eftersom han inte sovit som han ska under sina sovpass. Och lika fullt ska han spy upp allt sen :!: :roll:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Duktig gosse! Vi hade samma tider. 22-07.30. Snart nog så blir det tidigare kväll.

Vaknar han samma tid varje gång? Här hade vi 45-minuter på alla lurar utom uteluren. Urjobbigt, och ordade sig inte förrän jag skurit ned ORDENTLIGT på vagnandet vid insomningen.
Lua

Inlägg av Lua »

Jag svarar i den här tråden eftersom den ger den bakgrund man behöver! Starta inte nya trådar om samma barn är du gullig!
sonica skrev:Jag behöver lite rådgivning eller ideer.
Första nattmålet kl 01 är nästan borta. Men ofta nog vaknar han halv tre, och jag får vagna länge, länge
klockan 4 är nästa nattmål, men han äter knappt något alls då.
Suger 1-2 minuter sen så vrider han på sig fäktas och knorrar. Han vill somna om direkt. Jag får truga i en kvart, utan resultat. sen brukar jag låta han somna in i ca 5 minuter, för att sen ta upp honom sovandes och få i honom mer, men det är ändå väldigt lite. Som ni förstår så tar detta betydligt längre tid än än 20 minuter.

Sen så är målet avslutat ca klockan 5 eller strax före 5. Men sen sover han enbart till 6 i bästa fall halv sju. Och det är ju inte tanken direkt.

Jag vill ju att morgonen ska starta 7.30, varför annars ha nattmål 4

Alltså vagnar jag, men efter ett antal veckor så hjälper inte detta, varje dag ser lika ut, han vaknar 6 eller 6.30. Och inte somnar han om.

Jag vet inte hur jag ska lösa detta.

Vi har 5 mål, alltså 4 stora och ett mindre natmål i sömnen klockan 22. (en sista chans att få i honom mat)

Snart är han 8 veckor och ett till nattmål ska bort, jag som knappt fått bort det första

Ska jag ge upp min drömtid 7.30, och ge honom mat då. Precis som han visat i flera veckor nu att han vill ha det så.

nätterna är betydligt jobbigare och ger inte den sömn jag behöver, nu när det är på detta sätt. Alltså ungefär varanan natt vagnar vi i timtal, sen nattmål klockan 4, som är otacksamt. och drar ut på tiden när jag får ge honom itvå omgångar, och sen uppvak igen klockan sex, som också då innebär vagning, om jag nu vill ha morgon klocka 7.30.

Har ni kloka människor några ideer eller tankar
sonica skrev:Berättat mer här: Så här ser dagarna ut jusst nu:

7.30 mat vaken 1 timme eller 1.5, sover 1 timme eller 1.5.
9.00-10.00 sover
10.00(10.30) Mat vaken till 12.00
12.00-14.00 sover
14.00-16.00 Mat, vaken
!6.00-17.30 sover
17.30-20-00 Mat bad, mat, umgänge, lek, mat igen halvåtta, sova klockan 8.
22.00 en sista slurk i sömnen.
04.00 nattmål.

När han vaknar vid halv tre, somnar han i bland om efter 20 minuter, med vagning, i bland tar det en timme. Men sen kan han helt plötslit sova till 5 efter uppvaken. (de gångerna funkar morgonen 7.30 bättre!!) Alltså han sover till 7. eller 7.30. Men som sagt han äter så otacksamt lite vid nattmålen, jag blir inte klok på detta.

tänker att man här rent av ska göra morgon klocka 6, och 8 timmars sammanhängande sömn.

Va tror ni, är det dömt att misslyckas, då vi fortfarande kämpar varannan dag med 1 nattmålet

:idea: Har du inte för mycket sömn på schemat? När Isak var åtta veckor hade vi 12 timmar natt med nattmål vid 4. Dagslurar: 1,5 timme på fm, 2 timmar mitt på dagen och 45 minuter på kvällen.

:idea: Kan det vara så att du stör honom med vagningen på natten? Han kanske bara behöver vända på sig, fundera och gnöla lite? De allra flesta vuxna vaknar ju också till någon gång under natten. Har du provat att vänta lite? Det verkar ju inte vara särskilt hungrigt!

:idea: HUR vagnar du? Det brukar vara ytterst svårt att hålla sig vaken när man vagnas, om man inte är superhungrig och det verkar han ju inte vara! :wink:

Sen är det som TorpSara skriver: mycket brukar ge sig efter tvåmånadersdagen!

Kram Lua. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har inte skrivit på ett tag. Varför inte?
Det går inte bra här hemma-ingenting. Det känns så otacksamt att skriva att trots alla fina goda råd, så tycks allt bara bli värre och värre.
Skrikperioderna hrä hemma blir bara längre och längre. jag vet inte alls hur jag ska reda ut detta.
Jag är så avundsjuk på er, som tydligen har fått allt att funka, mat och sömn av den osvikliga standardmodellen :!:

jag har vagnat hans sovpass dagar och nätter i 5 veckor. Han kan inte sova eller äta som folk.
det som hännt sen senast är att han faktiskt inte äter som tidigare, han bara skriker. Hjärtskärande. Jag får inte i honom samma mängd som tidigare, han ligger minus på matkontot.
Han äter sin lilla skvätt om ca 40 ml, sen börjar trugandet och skriket :( Jag trugar en timme eller lite mer. Han äter bäst och mest om han får äta när han sover djupt. Påfyllningen är alltid värst, hysteriskt skrikande :!: Jag vet att han är trött, men vad ska jag göra?

Så sovpassen i sin tur blir omöjliga, jag får bara vagna. Han sover så dåligt.
Miar hjälpte mig tidigare här i tråden och få till sömnpass som var helt utan uppvak och vagning :!: om dryga 2 timmar. Detvar helt underbart, jag började till och med längta efter att han skulle vakna.

Jag förstår inte alls hur jag ska få till detta, om han inte kan sova så kan han inte -han orkar inte äta ordentligt. Och sen kan han inte sova heller.

Så har vi vagningen, jag vagnar mycket - för mycket :!: Jag vill ju så gärna att han ska sova. Jag tror att jag är i vagningsträsket i början av sovpassen, och i slutet så vagnar jag nog då han är hungrig.

Nätterna då :?: Vi har 5 mål, sista slurken 22.30. Han sover bara till ca 3.30, och så vagnas han en halvtimme, äter lugnt på natten utan skrik. tar ca en kvart, sen sover han till 7. Han sover alltså 5 timmar i sträck. Och nu borde han väl klara 8 timmar :?:

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har använnt mig av tipsen om matningstrasslare, men det hjälper föga, problemet är ju många gånger att han är så väldigt trött, så så fort flaskan kommer i närheten så skriker han. Jag har matat honom i sömnen i bland, det lyckas. Men så ska det ju inte vara :(
Om han är pigg och ändå trasslar alltså vrider och skruvar på sig, så funkar tipsen om trasslare, men inte hysterin, det har inte gått lösa. Det är lite som om han vill upptäcka världen också, liksom inte har tid att äta,han vill veta vad som händer runt omkring, vill titta på saker runt omkring. Och trugandet gör honom förbannad.

Lua anledning till att jag har ett sovpass om1.5 timmar i slutet av dagen är helt enkelt för att han sover så dåligt sett över hela dagnen:( . Sista vaknepasset är han så trött, det är nästan bara skrik i 2.5 timmar, det är det värsta av alla pass över hela dagen.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Uj, vad trist, Sonica...
Ammar du eller flaskmatar, eller båda delarna :?:
Att mata ett barn som är för trött är ingen hit, sikta på att all mat ska in inom timmen - innan han börjar tröttna. Ta gärna upp honom när du ser att han är på G att vakna, när han börjar röra sig i vagnen. Ta upp honom och mata direkt, titta inte på honom alls, sitt alldeles stilla och bryt inte för rapar eller något alls, utan låt han äta tills han själv slutar.
Titta på tv själv, men ta koncentrationen från sonen!
Äter han bara lite, så sitt kvar, avvakta, med flaskan/bröstet kvar i munnen.
Vill han absolut inte ha, så gå upp, rapa, mys, busa! Sen gör du om hela proceduren.
Men sluta truga och trilskas när timmen gått, då har ni avlsutat matningen, och gör nåt väldigt viktigt och nödvändigt :!: I en timme håller ni på, óch sen ska det sovas. Utan insomningsslurk. Och du vagnar honom lugn, inte sovandes! Och ser till att han sover det du bestämt! hur ser ert schema ut, omni har nåt :?: Har du räknat i hop sömntimmarna per dag :?:

Hoppa gärna på vår tråd här
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10660
läs den, jag tror du kan känna igen dig mycket, samt få många bra tips!!!

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"