Brösten räcker inte till Tvillingar och SHN!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
AnnaMartina

Brösten räcker inte till Tvillingar och SHN!

Inlägg av AnnaMartina »

Jag körde standard modellen redan på BB. Det fungerade fantastiskt bra, eftersom jag använde ersättning. Barnen sov snabbt från 20 till 5 på morgonen. Har varit väldigt stolt över hur bra det fungerar med tvillingar, och gärna berättat för alla :) (deär 3 månader nu)
Men, har kännt mig ganska misslyckad vad gäller amning, och därför försökt att öka mängden bröstmjölk. Detta genom att dels pumpa ut på kvällen innan jag lägger mig, och dels genom att låta barnen suga när de vill. Detta är ju tipsen man får för att öka. Det har hjälpt, och jag har dragit ner på ersättning till sista perioden 18-20, ca 120ml, plus det jag pumpat ut kvällen innan som extra tidigare på dagen. Under denna period har barnen dock börjat vakna vid 2 för at äta. Tidigare, när vi fasade ut nattmål, var det ganska enkelt att få dem att somna om. Nu eskalerade allt bara ganska snabbt, och jag gav dem mat eftersom jag tror att de var genuint för hungriga.
Fick rådet att sluta med att pumpa av amningsrådgivningen, samtidigt som jag läst en annan sova hela natten bok där barnen ska äta sista gången kl.23. Detta passade mig bra eftersom mina bröst annars skulle göra alldeles för ont, så erbjöd helt enkelt bröst till barnen vid 23. Tanken var givetvis att de nu skulle klara sig till 5 och skippa 2 målet. Men, nej. Så klart vaknade de nu även 2, sen 5, och sist 7....
Känner mig TOTALT frustrerad, ledsen, rådvill. Känns som att jag gjort allt fel, det blir ju bara värre, inte bättre. Så nu har jag misslyckats både med amning OCH god sömn.. Kan inte se hur jag ska kunna kombinera de två, dvs få en bra dagsrutin med tillräckligt med mat för dem för att de ska kunna sova hela natten.

Har ni någon erfarenhet av för lite mjölk? Går det att kombinera försök att Öka mjölkmängd samtidigt som man kurar?
Tar nya tag inför natten, men tappar sugen ganska snabbt när de skriker andan ur sig.. Extrastressigt eftersom de väcker varandra, annars klarar jag själv skriket bra. Igår var jag tvungen att ta upp henne för att ´vagna´henne i babysittern i vardagsrummet kl2. Lyckades kl3 få henne att somna om på detta, och efter det sov hon till 6.30, så det är ju inte omjligt.. Men är orolig att jag gjort fel för att jag tog upp henne ur sängen..
Men han, inte en chans!

Min fråga är alltså, kan det vara så att de helt enkelt är för hungriga för att sova hela natten, att de inte får tillräckligt från mig och den sista kvällsersättningen? Måste jag öka mängden igen, eller finns det andra sätt? Var det ett misstag att börja med 23 maten? Jag vet inte vilket ben jag ska stå på längre, känner att jag behöver råd och hjälp från någon som vet. Har något om just detta innan jag kan köra modellen rent ut. Fungerar det tex under tillväxtperioder att inte ge mer mat under natten?

Hoppas på snabb hjälp..

Tvillingmamma
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jo, det känns igen. :D Av många tremånadersmammor... Får jag rekommendera min tråd här, och till det TorsMammas superbra extraförstärkta nattmacka?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10646
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej AnnaMartina,

Jag svarar på öka mjölkmängden för det verkar vara det jag kan numera :roll: :lol:

:arrow: Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

Det jag pumpar serverar jag i flaska som "förstärkt brösmjölk" bröstmjölk med NAN pulver i. Dubbla kalorier, halva mängden.

Hoppas någon av våra andra experter hjälper dig med svar på de andra frågorna :!:

Lycka till :!: //Kalorijägaren
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hahaha... TorpSara! Du är ju för go :!: Vi gillar att krocka numera :lol: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Alltid, verkar det som... :lol: :heart:
AnnaMartina

Inlägg av AnnaMartina »

Tusen tack! Det känns som handfasta råd om hur man hanterar mjölmängden! Känns MYCKET bättre än vaga 'fri amning'. Dricker redan luzern te, ska försöka dricka mer vätska generellt, och vila mer! Det blir inte så ofta..
Fett? I vilken form som helst? Ost? Nötter?
Tror jag har hela tiden ätit för mycket socker, godis och kakor. Kan det verka negativt?
Vilka mängder ersättning tillsätter du? 1 skopa till 30ml? På babysemp paketet står det att för mycket pulver leder till förstoppning, är det något du märkt av?

Igår gick jag som på tå och väntade på kl23.. hade ont i magen, nervös, orolig. Hade inte bestämt mig än om jag skulle fortsätta föra in 23 målet, eller försöka ta bort det igen lika snabbt som jag satt in det. Och nu vaknade ingen av dem! Jag var jättenervös och kunde inte sova tills han vaknade, 1.30, då han fick mat. Fröken sov till 4.30, då hon fick mat. Och han vaknade runt den tiden. Höll sig dock rätt lugn, varför jag försökte förlänga stunden. Han fick lite vatten och var vaken en stund. Vid 5.15 var det dock dags och han fick så lite jag kunde ge och somnade sen om till 7.30. Hon vaknade 6.45 och var vaken till 8.00 innan mat.

Det känns MYCKET bättre att inte ha 23 målet.. Det stör min kväll och det kändes som ett stort steg bakåt. Och nu verkar det som att barnen själva också menar att det inte var så lyckat.

Men när han då vaknar, och fullkomligt GALLskriker på tre sekunder, ska man bara buffa på? Det eskalerar bara, otroligt nog. Annars är han den lugna och trygga typen, somnar alltid utan att gnälla själv, utan ramsa. Har mycket tålamod med förseningar osv. Därför blir jag extra störd när han skriker på det där viset. Hennes skrik klarar jag mycket bättre, har liksompejl på det och vet när jag kan få tyst på det.

Tack tack igen för era snabba svar! Känns livräddande att ha hittat er!

am
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

AnnaMartina skrev:Fett? I vilken form som helst? Ost? Nötter?
Tror jag har hela tiden ätit för mycket socker, godis och kakor. Kan det verka negativt?
Vilka mängder ersättning tillsätter du? 1 skopa till 30ml? På babysemp paketet står det att för mycket pulver leder till förstoppning, är det något du märkt av?
:arrow: Självklart gillar vi ju de nyttiga fetterna bäst men i detta fallet handlar det mer om kalorier i massor. Om du går ner mycket i vikt desto mer kalorier. Fettet har jag märkt gör mjölken lite fetare :wink:

:arrow: Kan säga att jag grubblade lääänge på detta som du just tar upp med pulvret osv. Testade och tänkte. Konsensus är: bröstmjölk är lite laxerande och håller man mängden pulver som paketet säger 1 skopa/30 ml så stör detta inte magen. Mycket vältestat!
Det är bara ett varnings tecken med det, det drar ner på aptiten om natten och till slut frukosten också. Men då VET du att de är såååå proppmätta de kan bli och kan lugnt vagna bort målen med gott samvete :wink: 8)
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"