Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Så var det nog, ja... :roll: Eftersom jag inte ammar har jag inte så noga koll på ökningsperioderna, men det där stämmer nog bra!

Idag har hon nästan slukat sina 200 ml flaskor till sista droppen -och sovit första passet mycket lugnt! :D Lite pip vid en-timmes skarven, vilket jag snabbt som blixten motade i grind... :twisted: Därefter djup sömn till tio, då jag väckte! \:D/

Hoppas att jag nu kan hålla mig till min plan, och tillmata vid tio trots egen trötthet... man är INTE van vid håll-i-gång på natten, nä... :shock:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Roligt att läsa om era dagar :D Alla verkar ha sådan ordning och reda :wink: Här hemma känns allt fortfarande lite rörigt :roll: 8) , mycket pga att lilleman krånglar så förb :evil: på första luren. Det tar över en halvtimme för honom att somna om på 45-min skarven. Jag antar att jag hamnat i vagningsträsket :x ...men i såfall bara på den luren....är det möjligt.. :?: Har läst en del vagningstrådar nu och jag inser att jag måste backa ännu mer om han ska komma över skarven självmant..och helst i modern tid....
Det är sedan en konst att hålla honom vaken i två timmar på nästa vakenpass. Trots att jag är OTÅLIG som bara den är jag rätt envis också, så vi tragglar på.

Nätterna är däremot hur bra som helst. :D Han gör natt vid 19.30-20.00 och sover till 06.00. Skulle gärna vilja förskjuta det något- typ 20.30-06.30- men det känns inte jätteviktigt just nu. Han verkar vara inprogrammerad på 19.30, spelar nästan ingen roll vad vi gör. Har försökt med ytterligare en 20 minutare för att förlänga kvällen, men då gör han natt och bara gråter när vi väcker. Eftersom han precis som Liw är svårflörtad vad gäller matning på sista passet, fyller jag på i sömnen vid 21.45 sedan sover han till 02.30-03.00, äter och somnar om till morgon. Det är ju inte sex timmar sammanhängande, men dock bara ett nattmål och jag kanske nöjer mig med det till det är dags för 8 timmar. Vad tror ni? Har inte vagnat alls, utan han förlänger lite succesivt på egen hand.

Päivi: jag vet vad jag har att vänta om två veckor...ökningsperioden vid tre veckor var inte rolig, och denna är väl den kämpigaste om jag har förstått saken rätt....

ulrikaj: Mata i sömnen fungerar mkt bra hos oss. Låt henne somna in ordentligt först och ta sedan upp försiktigt. Jag har aldrig gjort det med flaska, men jag vet många som bara vänder upp dem på sidan och "trattar in" -behöver inte ens ta upp dem ur vagnen. Malte äter otroligt avslappnat vid 21.45, dvs fyller upp det han inte orkade med på slutet.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Lua

Inlägg av Lua »

Päivi: Jo, nog låter det som mera mat! Några tips, som hjälp hos oss:

:idea: Gör drygt 200 ml i flaskan. Det är nåt psykologiskt - hos mig i alla fall - som gör att det går ner mer om det finns mer. (Var det inte du som tipsade om det förresten?! :-s )

:idea: Isak gillar varm välling vid påfyllningarna. Ljummet duger inte utan varm. Första omgången däremot skulle nog kunna vara iskall... :wink:

:idea: Erbjud flera gånger under målet. Ibland äter Isak 80 ml, rap, 10 ml, sur! Byta blöja, busa lite. Ingen påfyllning accepteras. Nya försök med 5-15 minuters intervall - inte intresserad. Plötsligt: resten av flaskan säger slurp!

:idea: Tänk om! Stress och otålighet strömmar ut med vällingen. Ofta när Isak tjorvar märker jag att jag är otålig. Om jag tar ett djupt andetag och slappnar av, tänker på lugna saker eller koncentrerar mig på ett tv-program kan tjorvet vara som bortblåst.

:idea: Ömma järngreppet är ingen hit, tycker Isak, medan Allis uppskattade det mycket. Isak föredrar att vara ganska fri, gärna liggande bredvid och inte i famnen.

Rapportera!

Kram Lua. :heart:

Nu när jag förhandsgranskade såg jag ditt inlägg, Linda. Kanske du får ge dig? Är det någon som brukar ha 45, 2,5 och 45? Jag lekte med tanken när jag höll på att vagna bort samma skarv som du nu kämpar med. Hann dock aldrig tänka egenom vad det skulle innebära.

Kram igen.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hejsan svejsan :D
Idag har jag fått i Liw 200ml,utom nu detta pass då hon åt 150ml.Hoppas få i henne 250ml nästa pass med lite trug.Det är ju ganska långt så det blir lite grann som två pass iett.Hon fick även vara vaken lite grann innan jag gav mat så hon blev ordentlig hungrig.Det gick jätte bra då hon låg och flinade där hon lågbredvid.Jag ska testa att ge henne när hon sover i kväll och ger samma tid som LindaVega eftersom vi har samma nattid för våra små.
Jag gjorde som Päivi och fyllde flaskan med 200 mot annars 150 och det kanske är lite psykologiskt för det gick mycket bättre att få i henne på så vis.
kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:x Lua: Ja vissa dagar har jag lust att ge upp förstaluren, men vill abslolut ha åtminstone 1.5. Har redan skurit ned från 2 till 1.5. Det finns en gräns för hur mkt jag orkar bråka. Problemet är ju att efterföljande vakenpass blir grinit och sedan vill han gärna sova längre än 2.5 på nästa sovpass. Jag väcker ALLTID en djupt sovande herre som tar lååång tid på sig att vakna...sedan följer kvällen ganska smärtfritt förutom att han är så trött framåt 19-19.30...

Lua igen: när införde ni 12 timmar natt :?: Vid tvåmånadersgränsen, eller något tidigare :?: Vet att du skrev någonstans om när ni satte schema, men hittar det inte ( orkar inte leta :oops: ) Kommer kopiera schemat
(lurar/vakentid) rakt av men med tiderna 18.30-06.30 som med sommartiden i slutet av mars blir 19.30-7.30 Perfekt :lol:

Kram
Linda
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

oj sur gubbe skulle INTE komma framför ditt namn :shock: :oops: utan efter första meningen såklart
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

LindaVeg förresten:Vore jag er skulle jag nog avvakta med vagningen.Han verkar ju redan nu sova så bra på egen hand, men det är ju bara ni som vet hur ni känner.Jag själv tänker avvakta med Liw då hon sovit själv tills klockan 04,30 då vi väckt henne från 20, i ett sträck några gånger.Har nu slutat väcka henne på natten.
Kram
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack snälla ni för alla tips och funderingar!

Lua; jovisst, det är och var jag som i "lurande" syfte började ge gossen Kejsaren 180 ml istället för 150 en gång i tiden, just för att jag tänkte "om flaskan känns tyngre mot slutet så tror han att han inte har ätit så mycket som han brukar, och fortsätter att äta" - funkade bra då, funkar bra nu... 8)

Har fått i tjejen omkring 200 ml/måltid idag - och hon har ätit med mycket god aptit. :D Skall dock nu ta upp vid tio och truga lite... :!:

Linda: jag gjorde så här idag med första luren: vid första oroliga pip flög jag dit och vagnade. Hade noga koll på henne hela tiden. När hon hade slutat vända oroligt på huvudet slutade jag - hon var aldrig vaken. Tio minuter senare samma sak. Sedan sov hon resten av passet utan ett pip! Skarven kom vid sovda en timme. Innan har jag avvaktat, och hört efter om hon kan somna om själv, men det har bara resulterat i att hon har väckt sig själv, och därefter har det varit hopplöst svårt - skarven har blivit en halvtimme lång, med tillhörande vagning och avvaktning... :roll:

Alla scheman skall ju få minst en vecka på sig innan man funderar på förändringar, - vet vi alla. Så därför avvaktar jag med eventuella förändingar till på måndag. Om hon nu börjar sova det där första passet utan bök-i-bök så är det ju underbart! Precis som du, har jag upplevt andra vakenpasset som mycket trött och grinigt ifall hon sover mindre än två timmar - därför envisas jag.

Lycka till med ditt sovpass!
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Ja att vagna vid första pip, nästan före, gjorde jag förra lör och sön med BRA resultat. Jag stod beredd vid vagnen efter ca 40 min av sovpasset hade gått. I måndags sov han hela utan uppvak :D har typ aldrig hänt. I tisdags var skarven tillbaka :x Känner igen mig i det du beskriver när uppvaket väl är där. JÄTTESVÅRT att somna om. Känner nästan att jag väcker ännu mer med vagningen, men vad ska man göra. :?: Går inte att avvakta när han skriker upp sig. Han lugnar sig snabbt vid vagningen- räcker med några drag, men är snabbt igång igen....

Imorgon ska jag återigen vara snabb, kanske redan före skarven kommer. Visst är det konstigt. Jag vet nästan på minuten när han kommer börja böka och vakna till.

När du är så snabb ( vagning vid första pip)- vagnar du kraftigt a la riktig vagning då, eller blir det en lugnare variant :?: Jag körde lugnare vagning- mer promenadvariant förra helgen. Om jag hade vagnat akraftigt känns det som jag hade väckt honom.

Sitter just nu och funderar på om vi ska vagna nattmål eller om vi ska avvakta. Min sambo är inne på vagna, men jag vet inte om jag orkar. Hör ju hur fint alla era små sover längre och längre, och Malte visar ju också tendenser på att förlänga natten på egen hand.

Kram
Linda
Lua

Inlägg av Lua »

Låter bra att vagna vid minsta pip i den där värsta skarven. Anna brukar väl ibland rekommendera att man promenerar hela luren så att skarven aldrig uppstår, liksom. Det du beskriver blir ju liknande.

Vi satte schema ganska precis vid tvåmånadersdagen, lite innan tror jag. Det var ganska enkelt eftersom han visade vägen så hjälpsamt! :) Kanske ni ska vänta med vagningen eftersom du inte känner dig totalpeppad? Det är ju det där med attityden... :wink: Men det är sköööönt när det är gjort! I natt sov han till 6 från 20.00. Men då hade han faktiskt lite svårt att somna om så jag fick dra några drag i vagnen. Men det tog inte mer än 10 minuter...

Rapportera, tycker jag!

Kram Lua.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Linda; jag körde en mellanvariant: jag satt här vid datorn, och hade vagnen 5 mm ifrån. :lol: När hon började pipa tog jag tag i vagnen här jag satt, och det betyder att det blir ett lite mjukare knyck, nästan så att vagnen "lyfts upp" lite mjukt - tänk en båt som gungar på vågor... 8) Funkar bra, tycker jag...

Jag förstår vad du menar med att man inte kan avvakta mera än man kan. :roll: Börjar det skrikas upp är det ju inget att be för. Jag använder marginalkvart de värsta dagarna - vill ju att schemat skall ha en chans att sätta sig ordentligt - men orkar inte hålla på att vagna vart femte minut hur länge som helst, och där emellan lyssna på gnällllllllllllllll... :(

Dagens övningar ger mig ändå hopp om att detta skall ha en chans ändå - jag ser ju hur glad hon är under följande vakenpass när hon har fått sova sina två timmar... ("aooo", "hooo" "gnoooo", SOM man snackar... :heart: )
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Oj, så mycket läsning det var här då :D Det hinns mycket på ett par dagar :wink: Tänkte sklriva ner en dag för oss jag med, men tror det får vänta, ska spela spel å dricka rödvin nu :lol:
Idag har vi varit i Östersund och badat, med de fyra yngsta - jättehärligt :!:
Jag har riktiga vattenbarn, allihopa är tokig i vatten, och Frida verkar bli likadan :!: Som hon njöt, den lilla bullen :heart:

LindaVega! En liten tös på badhuset hette Vega, och jag sneglade såklart, tänkte att det kanske var ni :wink: Men jag såg ingen liten Malte, så det finns nog fler...

Må så gott allihop :!: Nu blir det familjegeni :roll:

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Ja visst är det underbart när de pratar. Malte snackar som allra mest när han ligger på skötbordet. Långa haranger följt av gurglande "skratt" :heart:

Förstår hur du menar med båt som gungar 8) Tack för beskrivning :D

Att jag vill avvakta med vagning på natten handlar mest om att jag är rätt nöjd som det är. Vi har ett nattmål runt 03.00 och sedan sover han till morgon. Kruxet är väl att det inte är 6 timmar sammanhängande ( bara 5 från 21.45 då jag fyller på lite innan jag lägger mig, dvs om en minut... :wink: ) men han har flyttat fram det på egen hand utan åtgärd från oss. Vill tro att han fortsätter i samma stil. Om han inte skulle göra det får vi ta några nätter...

Nej nu ska jag fylla upp lillkillen och sedan sova själv

Trevlig helg och godnatt
Linda
Gäst

Inlägg av Gäst »

Yes! :D

Rapport:

påfyllning 21.40 - ingen vaken tjej - läggning 21.50 åt 80 ml

första uppvaket 03.15 :shock: :D

Skall hålla mig till detta nu, tills matkraven har stabiliserat sig.. :!:

Linda; jag förstår precis att du inte känner någon panik - jag känner inte heller att det skulle vara något problem att hon inte sover åtta timmar natt än. Jag tror vi är på väg dit ändå... :idea:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej.
Ville bara berätta att Liw sov till 04.30 från 20 i ett sträck inatt och däreftervidre till 06.30 då vi gjorde morgon. =D> Gårdagens påfyllninga av maten gjorde förhoppningsvis susen [-o< Idag är det bara att köra samma,mat,mat och mera mat!
Kram ulrika
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"