Att som nybörjare på detta kura andras barn?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ninna

Att som nybörjare på detta kura andras barn?

Inlägg av ninna »

Hej! Jag har ju kurat lilla sonen i drygt en vecka nu och vi är jättenöjda. På nätterna sover vi och dagrna kan vi nu förutse på ett sätt som gör allting så mycket enklare :D

Min bror och hans fru har två halvårsgamla tvillingflickor. De bor utomlands, långt härifrån så vi ses bara några gånger om året. Tjejerna katastrofsover och hela familjen verkar gå alldeles på knäna. Nu är det så att min svägerska kommer hem till oss på besök med barnen i två veckor, hon ska gå en viktig kurs och jag ska vara barnvakt. Hon läser svenska dåligt och skulle ha svårt att ta till sig texterna men har bett mig att hjälpa henne med kuren, efter att hon fått höra talas om våra nya nätter.

Alltså: kan jag som nybörjare klara av att i princip ensam kura två flickor som jag knappt träffat? Vill gärna och jag skulle ju få översätta och förklara såpass att de skulle kunna leva vidare efter kurkoncept- och min bror kan ju naturligtvis svenska men han är inte med på hemresan. Vad tror ni? Gör jag rätt eller fel i att bestämma mig för att jag tror att jag kan?

Ninna
mamma till pojke, f?dd 27/9-04
br

Inlägg av br »

Kan hon tyska? Kuren finns skriven på tyska här på Annas hemsida ( jag har inte sett den på engelska, ngn annan kanske har det?!)

Ang att genomföra kuren på ngn annans tvillingar kan jag inte råda! Det finns ju en del tvillingbarn som blivit kurade, kanske du kan finna lite tips i de trådarna!

Hur brukar Anna göra när hon kurar barn?
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
br

Inlägg av br »

tidsomställningen? Det kanske försvårar
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
ninna

Inlägg av ninna »

Tack, br! Vet inte hur det står till med tyskan, ska undersöka det idag. Och ja, tidsomställningen skulle nog vara ett av de största problemen- det skulle ju bli totalt upp och ner med tider...

Nåväl, får överväga vidare

Ninna :D
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag tycker definitivt att du ska hjälpa om dom vill. MEN de måste ha förstått.
Förmodar att brodern kan svenska. Se till att han tar till sig allt material och förstår, så kan de hjälpas åt när familjen är samlad igen.

/LO

PS Jag tycker alltså att ni kan köra igång i Sverige - men de måsteju fortsätta själva.
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
camilla

Inlägg av camilla »

Nu kanske jag ar helt ute och snurrar men... Alltsa forsta manaden pa kuren e ju ratt kanslig och man ska val inte gora for stora andringar i schemat, alltsa, en tidsomstallning (savida den inte ror sig om 1 tim eller sa) gor ju det enligt mig omojligt att genomfora HELA kuren, dvs en hinner ju inte satta sig riktigt forran man borjar andra om, eller? Barnaboken finns ju pa engelska har jag forstatt sa pratar hon det sa ar ju det problemet lost. For ovrigt sa har jag tvilligar och jag kurade dem precis som alla andra kurar sin enlingar, de sov i samma rum i varsin sang. Det man bor tanka pa ar tt de forsta dygnen da man haller pa med buffning kravs det att man ar 2, annars far man springa som en dare mellan barnen och buffa. Pa dagslurarna da jag var sjalv lade jag dem pa golvet med en stor kudde emellan sa att jag kunde buffa bada samtidigt....
Lycka Till!
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart, Ninna :D Du kommer att förändra hela deras liv :D

Och självklart klarar du det. Det enda som krävs är att du vill, och det vill du ju. Att du kan vet du ju. Jag blir så stolt över dig :lol:

Vi ska inte alls måla f-n på väggen här. Tidsskilllnaden har ingen betydelse för små ungar som ändå inte har några tider. Det är bara att köra på, rakt av :lol:

Och att du knappt känner dem? Hur många av de hundratals barn som jag "lärt" sova tror du jag har känt :?: De blev utsatta för en vilt främmande människa, i ett vilt främmande hus, med de ömma föräldrarna bortom syn- och räckhåll - och reagerade med lättnad, när de äntligen fick sova, fria från Vargen :D

Så kör på du, och var stolt över att du kan och vet :!: Jag har "kurat" fem par tvillingar och gjort det ensam. Man springer mellan sängarna som en flådd råtta första två nätterna men man ramsar dem "i klump". Inga problem. Jag har tagit tre ungar samtidigt också många, många gånger.

Lathunden - A Cheat Sheet - finns på engelska också här på hemsidan. LYCKA TILL och rapportera :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D PS, Nej, Barnaboken finns inte på engelska ännu.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ninna

Inlägg av ninna »

:D Tack för råd och synpunkter! De kommer inatt och när vi klurat klart med schema och lite annat så sätter vi igång. Jag har mailat Lathunden och lite sammanfattande egenöversättningar och min svägerska verkar synnerligen laddad 8)

Ninna
ninna

Inlägg av ninna »

:D igår gjorde vi första natten och det var faktiskt riktigt kul. Det är nog lättare att behålla attityden när man redan har klarat en kurning i hamn och vet vart man är på väg. Visst blev det till att springa men vi var ju också två- och hade laddat upp med fika och hade mycket trevligt under tiden.

Återkommer med mer nogsam rapport framöver!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Vad trevligt det låter - får man vara med :P ?!

:thumbsup: Bra initiativ och bra gjort - du kommer att få "stå ut" med deras tacksamhet resten av ditt liv :heart: ! Vet hur det känns... 8) !

:D Lycka till!
Kristin

Inlägg av Kristin »

HEJ :D :D!

Vad coolt det HÄR var då :shock: :D!

Vilken grej du gör!!!!!

Supercoolt 8) svar från AW! F-n vad man skall krångla till det JÄMT :evil:!

Berätta hur det går!

Kram
Kristin en-som-krånglar-till-det :wink: :evil:
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kit

Inlägg av Kit »

Detta är imponerande! :thumbsup: Och så spännande! Tänk att världen - ändå och trots allt! - är full av kärleksfulla människor! =D> :heart:
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
ninna

Inlägg av ninna »

:D Inatt sov båda flickungarna över vargtimmen och fick väckas klockan sju! Mamman är så oerhört glad och efterlyser Barnaboken på engelska. Nu ska hon ta över projektet med lite hjälp från min sambo- och jag ska ägna mig åt att sova ett par dygn :wink:

En kul sak i sammanhanget: sonen har i och med detta kommit över sitt för tidiga morgonvaknande. antagligen beroende på att jag verkligen hade nästan sjutton andra bebisar i rummet intill. Så nedmontering av över koncentration fungerar!

tack för er uppmuntran!

Ninna
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Imponerad :!: :P
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"