Vi har tänkt kura våra tvillingflickor Sigrid och Tordis så fort som bara möjligt, men har först några frågor vi så gärna skulle vilja ha svar på. Vi läser nu så ögonen blöder om kuren….
Först lite bakgrundsfakta. Sigrid och Tordis är 8 månader och tre veckor. När de var 5 månader så använde vi fem-minuters-metoden på dem (jag vet vad man anser om denna metod här, men det var en metod vi trodde på då och gjort är gjort). Metoden har emellertid fungerat ok på dem. Dvs vi lägger dem på kvällen utan protester (i alla fall i 9 fall av 10 – minst!), sedan sover de i regel i nio - elva timmar fram till vargtimmarna. Dvs de vaknar vanligen en gång vardera mellan ca 04.00 och 06.00 (mer sällan redan vid 03.00). När de vaknar på vargtimmarna får de välling (uppallade flaskor i spjälsängarna) för att sedan somna om. Det är detta vi vill få bort!! Vi använder oss av en ramsa och har så gjort sedan metodandet, den lyder: ”God natt! Sov så gott! Det kan ni!” Sigrid sover på mage (valde det själv), Tordis sover dock fortfarande på rygg – vi har nu hyrt andningslarm till henne.
Vi följer redan ett dagschema som ser ut som följer:
07.30 Morgon
08.30 Frukost (denna hade vi tänkt flytta fram till 08.00)
10.00 – 10.45 Sova FM
11.30 Lunch
13.00 – 13.45 Sova EM
14.30 Mellis
16.00 – 16.30 Sova kvällslur
17.00 Middag
18.10 Nattslurk (skall flyttas fram till 18.40)
19.00 God natt
De har följaktligen en natt på 12,5 timmar.
Nu över till våra frågor!
Har ni några tips på hur vi skall möblera när det gäller två barn? Vi har förberett med en skärm mellan sängarna. Vi bor bara i en tvåa (i väntan på större boende sover jag och min sambo i vardagsrummet) men det gör att en av spjälsängarna står i fånget för ljus från dörren. Kan jag sy stora ”spjälsängskydd” och knyta fast så att inte ljuset faller rätt på sängen?
Vår nattning har hittills sett ut såhär: Nattslurk, bad, spa, saga, sång. Kan vi läsa saga och sjunga (utanför sovrummet i framtiden) alldeles innan ”skrattet till gonattet” eller ska vi ta det innan badet istället tycker ni?
Vid beskedet första natten: skall vi buffa båda två? Vi antar att vi måste buffa Tordis eftersom hon aldrig har somnat på mage förr. Men Sigrid som är en van magesovare (och som dessutom alltid somnar sött utan protester på kvällen) – hur gör vi med henne? Tänker mig att det skulle kunna räcka med tillrättaläggande och sedan solfjäder sedan ramsa på henne??
Men hur blir det då om, ponera att, Sigrid vill somna efter solfjäder och ramsa men Tordis är i full sjå och ställer frågor varför hon blir buffad? Det jag undrar är hur vi skall göra om den ena bör ramsas medan den andra buffas? Den tyste kommer ju inte att höra ramsan som den är tänkt…. (Vi inser ju att vi måste vara två vid kuren eftersom vi har två barn – som kanske exempelvis måste buffas samtidigt, vi kommer att ta ut semester under kurens första dygn). Det samma kommer det ju att bli även mitt i natten när de vaknar under vargtimmarna.
Kan vi använda samma ramsa som vi redan har? Även om vi nu tidigare använt den på ett enligt SHN felaktigt sätt??
Vad tycker ni om vårt schema? Verkar det ok?
Till sist en dagslursfråga. Tjejerna har (speciellt när de ska sova EM i vagnen) visat att de skulle kunna (vilja?) sova 1,5 timmar klockan 13.00. Det vore skönt om de sov middag rejält (dvs mellan 13.00 – 14.30 istället) MEN, de har ändå varit trötta vid 16.00. Hur göra tycker ni?
Tacksamma för svar
Bästa hälsningar Lisa och Magnus