Hjälp med felsökning önskas

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Gogo :!: That's my boy :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
tove79

Inlägg av tove79 »

Så här långt har vi kommit:
Onsdag kväll somnade Ivar direkt och sov sen hela natten utan ett pip!
Igår, torsdag, somnade han gott så fort jag la honom och sen skulle jag gå ut med en kompis så eventuella påminnelser skulle pappa Per sköta. Eftersom barnafadern ställt till det förut fick han öva duktigt på ramsan och jag förhörde honom strängt om verktyg och attityd.
Lille Ivar hade vaknat och ylat vi midnatt och Per hade först avvaktat men sen slängt iväg en innerligt övertygande ramsa. Och prinsen lägger sig ner direkt och somnar! Jag var mäkta stolt när jag fick det berättat för mig :D
Imorse vaknade han bara en halvtimme innan klockan ringde och var ledsen men med ramsa somnade han om ändå. Vilket var bra för när jag då väckte honom var han ju glad igen. \:D/

Ikväll var det mycket krångel i spjälsängen, lät som han ägnade sig åt ommöblering av sängkläder, men han var inte ledsen och inte arg så vi struntade i honom. Men det tog nog en halvtimme innan han somnade ändå.

Mitt enda aber är att han är sååå trött på dagarna. Men har förstått att det kan vara så, nu när han äntligen sover som folk på natten. Jag tror dagslurarna och schemat behöver ses över såsmåningom. Efter uppföljningsveckan?
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Strålande jobbat :!: Pris och beröm :-({|= Till pappa också, verkligen :-({|=

Var det det här barnet som skulle kuras HÄR, eller :?: :!: Tillåt mig le :lol: Han är ju omgiven av experter :lol: :lol: :heart:

Ja, det hör helt till bilden att man blir fullständigt stuptrött när man äntligen får börja sova som folk.

Det kommer du / ni också att erfara. När du börjar räkna med att pålitligen få sova på nätterna, natt efter natt efter natt...inträder du i det s k zombiestadiet och är inte till att tala med. Och folk frågar. "Varför är du så trött :?: Du får ju sova nu :!: "

Svaret är: "Just därför."

:lol:
tove79

Inlägg av tove79 »

2, möjligen 3, förfärliga nätter...Och jag som tipsat andra om hur man ska göra med vargtimmen...Vi har skärmat av, ställt en klocka. Det funkade ju ypperligt ett par nätter. Ett par sköna 12-timmarsnätter...Nu är det något knas:
Ivar vaknar strax efter 5 och är så ledsen och upprörd. Skriker och skriker. Och gråter. Stora tårar trillar. Han är väl trött stackarn, men kommer inte till ro.
Ramsa går inte.
Ignorera går inte.
Dessa tre morgnar har han somnat om någon kvart, tjugo minuter innan klockan ringer. Jag har då väckt honom och tagit upp honom glad i hågen, även om vi båda har grus i ögonen. DÅ får han frukost och hålligång. Inte förr.
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Tove!

Jag skulle ge pangramsa vid första pip. Jobbar han sedan upp sig och blir ledsen skulle jag gå in och solfjädra honom tills han blir sömntung och sedan ut med ramsa.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
tove79

Inlägg av tove79 »

Ok...
Jag fortsätter att jobba på det!
Tack.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Inte deprimera nu :!: Lilla älsklingen är ju så underbart på väg och du / ni också.

Se det för sjutton gubbar inte som olyckliga missnöjesyttringar, om och när han vaknar för tidigt. Se det som frågor. Ge de för honom nöjaktiga svaren :!: Ge dig inye med mindre. Slipa ramsan, låt den låta som du själv skulle vilja höra den :wink:

Du ska bara veta att du nu är uppflyttad på listan till allmän deltagare i The Gastsjö Camp - med en liten SS... :wink: :lol: :lol:

Och det vill vi se, och det kan du :!:

:arrow: Lite mer tålamod :idea:

:arrow: Lite mer förtroende för lilla barnet :idea:

Och så gärna lite andra ljud i huset och /eller Mozart (sånglös klassisk musik) så att dina öron får annat att lyssna på och överkoncentrationen går hem och lägger sig :sleep:

Det är inte synd om honom, tänk på det. Det är en gåva du ger honom.

Det var Rom till mänskligheten också. Men Rom byggdes inte på en dag.
tove79

Inlägg av tove79 »

Tack för uppmuntran! Imorse vaknade han 10 minuter innan klockan ringde, vilket är godkänt (även om de där sista minutrarna också hade behövts...) MEN, jag är glad att vi har kommit så långt. Han är den enda 9månaders-bebisen jag känner (och jag har ett stort umgänge av 9månadersbebisar :shock: ) som inte ammas nattetid en sisådär 3-4 eller 12 gånger.
Angående Gastsjön känner jag pressen...Dumstrut på den förälder vars unge inte sover, eller? :oops:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Nädå, bara stackars, staaackars (med 29 styrkekramar) och så får du peståss gå upp och amma en sådär 20 gånger.

Eller :?: :!:

:lol: :lol: :lol:

Nu har du fåttt rumskamrat också :wink:
tove79

Inlägg av tove79 »

Imorse, efter en timmes skrik, vrål och högljudd gråt innan klockan ringde ville jag avboka tågbiljetten och sälja min bebis på torget för en femma :evil: .
Skriket är en fråga, ja, men vad frågar han? Om det fortfarande är natt? Om han kan få komma upp och leka klockan 5? Om meningen med livet?
Jag svarar ju, men svaret är tydligen icke tillfredsställande :?
Han sover bakom en skärm i vårt sovrum. Ska han flytta in till storebror nu? Eller ut på balkongen? :wink:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Du har privilegiet att översätta hans "frågor". Om han gapar och skriker kan du tolka det som "mamma, kan jag få ligga i snön på balkongen :?: " eller "mamma, kan inte du sälja mig på Blocket så jag kan få hamna på en nattklubb i Vegas :?: " På dessa frågor kan du då bryskt svara: "Håll truten, unge, du vet inte vad du yrar om. SOV :!: "

Helt rätt - han har inte fått för honom nöjaktiga svar. Om inte annat kan du trösta dig med att det blir legitimerade ramsningsövningar här på Campen :wink: :lol:

Till dess - smit ut och ramsa utifrån. Och släng dig på soffan tills klockan ringer. Kanske lite soft Mozart däremellan :?: Då kommer du i alla fall garanterat på andra och bättre tankar än att sälja honom så billigt som för en femma. Nog ska du väl kunna få ut ettt gängse adoptionspris, åtminstone :?
tove79

Inlägg av tove79 »

annawahlgren skrev:
Helt rätt - han har inte fått för honom nöjaktiga svar. Om inte annat kan du trösta dig med att det blir legitimerade ramsningsövningar här på Campen :wink: :lol:
Åh, jag tar tillbaka allt! Nu ligger han som en liten groda med tummen i mun och sover sött...
Föregående natt var kämpig och det kändes som att vi hade tagit ett steg tillbaka.
Men det SKA gå!
En liten fråga: Vi tänkte åka till mina föräldrar i slutet på veckan, och sova över en natt eller två, är det för tidigt med såna små äventyr? I samband med detta tänkte jag inviga sovande i resesäng.
Jag vill i stjälpa något, resan kan lätt ställas in för den goda sakens skull.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Tove!

Bra kämpat!

När vi kurade Olle, höll vi oss hemma tills natten satt utan uppvak. Sedan övernattade vi hos föräldrarna utan problem. Men det viktigaste är ju att ni har den rätta attityden och sedan kan bara ni avgöra vad som är bäst för er.

/Elle
tove79

Inlägg av tove79 »

Ärligt talat, vad gör vi för fel? :( Är detta forumets segaste kurning?
Ungen vaknar ofelbart senast 05.30 på morgonen, varje morgon. Han skriker och skriker. Alldeles förtvivlad. Alla verktygen känns "förbrukade". Han spänner sig som en sprättbåge och bara vrålar. Om man bara struntar i honom skriker han i 30-45 minuter, sen somnar han förvisso om men då är han ju alldeles utom sig... :cry:
Jag vet varken ut eller in...jag vet att det är ett vanligt problem med tidiga uppvak men detta är hemskt - han är ju så ledsen. Det märks att han är trött och vill sova om men han studsar ju upp hela tiden, och är helt hysterisk. Vad ska jag göra? Elle? Är du där?
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Tove!

Jag är här, hela kvällen från och till :wink:

Gå via search och skriv ex tidiga mornar så får du många träffar. Där kan du läsa om olika sätt att hantera tidiga uppvak. Läs och fundera vad som passar er och kör sedan benhårt på detta i ca 5 mornar så är nog uppvaken förbi.

Tjoa till om du har fler funderingar!
/Elle
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"