uppvakningsfråga

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JH

uppvakningsfråga

Inlägg av JH »

Vi har ju läääänge :evil: :roll: haft problem med vargtimmen. Det har gått upp och ner, och efter mina sista inlägg i frågan bestämde jag mig för att inte skriva mer förrän det VERKLIGEN blivit bättre :twisted:

Vi bestämde oss efter MYCKET funderande till sist för att ha natt mellan 18.30-06 (från början hade vi 19-06.30, som blev 18.30-06.30). Kändes lite "fegt" :roll: , och jag har ju läst om andra som tidigarelagt morgonen efter problem i vargtimmen, och där barnet då bara vaknat tidigare och tidigare.

Det verkar dock ha funkat! Jag är säker på att det går att få Elsa att sova längre (och JAG skulle gääärna vilja det :roll: ), men tydligen så lyckas inte vi med det. Kanske är det ändå så att attityden blev starkare hos mig när jag kände att det inte var så långt till morgon då hon vaknade.... Alla andra tips vi har fått har vi ju också använt oss av och det är ju dessa tips som "egentligen" har hjälpt oss, men framflyttandet var liksom ändå det sista avgörande för just oss.

Vi har dock bestämt oss för att det ÄR morgon 6, INTE kvart i sex! Vi utnyttjar bara marginalkvarten framåt alltså, i alla fall den första månaden. Detta för att hon inte ska börja vaknar tidigare ändå.

Nu till frågan:
:arrow: När hon ibland vaknar före sex ligger hon oftast och småpratar och slumrar till då och då. Jag låter henne bara vara då (ingen ramsa alltså) och det funkar. Någon gång så har hon dock börjat gnälla precis före 6, inte skrika eller gråta utan just gnälla. Är det då ok att gå in och göra GLATT godmorgon :D trots att hon smågnäller, eller bör jag börja ramsa mm? Har ju inte ramsat innan under morgonen, så det känns lite konstigt att börja med det 5 min innan hon ska upp... Men det är väl heller inte bra att ta göra morgon om hon ligger och gnäller?

Detta är en liiiten fråga, men jag är verkligen mån om att inte förstöra något nu eftersom jag vet att vi riskerar ännu tidigare morgnar om vi inte verkligen jobbar på detta!!

Tack för allt stöd som jag fått av alla, framför allt dig Mammut :D i vårt vargtimmeskämpande! Tror att jag medverkat till en hel del bra trådar i ämnet för andra som har liknande problem :lol:
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
/LO
Kontakt:

Re: uppvakningsfråga

Inlägg av /LO »

JH skrev:Nu till frågan:
:arrow: När hon ibland vaknar före sex ligger hon oftast och småpratar och slumrar till då och då. Jag låter henne bara vara då (ingen ramsa alltså) och det funkar. Någon gång så har hon dock börjat gnälla precis före 6, inte skrika eller gråta utan just gnälla. Är det då ok att gå in och göra GLATT godmorgon :D trots att hon smågnäller, eller bör jag börja ramsa mm? Har ju inte ramsat innan under morgonen, så det känns lite konstigt att börja med det 5 min innan hon ska upp... Men det är väl heller inte bra att ta göra morgon om hon ligger och gnäller?
Hej JH
Vi gör så. Om Vera gnäller lite precis innan morgon, så går vi in och gör glatt morgon. Vi låtsas inte om som om det varit något gnäll utan som om hon vaknat glad och nöjd som vanligt.

En annan sak med tiden - snart går vi över till sommartid igen (sista söndagen i mars) och då är ju kl 7 när hon tror att den är 6, så då kan ni ju behålla den tiden. :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
JH

Inlägg av JH »

Tack! :D

Det där med sommartid är också något som vi tagit med i beräkningarna när vi bestämde oss för att ha morgon 6.... :wink:
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ett banalt tips är att överrösta de små gnällkorvarna. Man sätter på morgon-TV HÖGT eller musik HÖGT eller tar hand om de andra sjutton beisarna HÖGT och så - poff! erinrar man sig den där andra bebisen, som visst ska upp nu, och störtar in och jublar, i hast, och gör glada saker, i hast (man har ju SÅ mycket annat att göra också). Poängen med den här cirkusen är att man utnyttjar det faktum att små barn är 1. kolossalt lättlurade, 2. kolossalt nyfikna. Så lilla gnällkorven kommer helt enkelt av sig när andra spännande ljud än det egna trista gnölandet kommer in i bilden, och öronen korvar sig över tröskeln. DÅ hugger man ungen! Som alltså inte på några villkor ska tro att det är gnällandet som gör morgon :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Hej!

Antar, men vill dubbelkolla, att detta tips även gäller för för tidigt uppvaknande på dagslurarna? Min lille gosse, 1 år precis, brukar vakna när det är ca 30 min kvar på långluren 1030-12. Jag ramsar precis när han vaknat för att visa att lägenheten inte är övergiven, men sen brukar jag lämna honom ifred för han är inte olycklig, mer gnölig och missnöjd varvat med lugnt prat med nallarna. Jag är väl inte direkt tyst idag, pysslar lite i köket eller knapprar på dadorn, men kanske ska jag börja rumstera mer? Eller minskar detta chansen att han somnar om?
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"