Hej!
Kan nu rapportera att vi kommit in ordentligt i SHN-kuren och jag vågar mig på en första utvärdering. Har också några frågor för att vi ska komma vidare och sätta detta ännu bättre!
Nätterna: fungerar jättebra!! Somnar snabbt och tryggt på kvällen 1930, sover hela natten fram till 5-6 då han oftast vaknar till men somnar om på ca 5 min med ramsa + bekräftelse. 0630 är det gomorron och antingen väcker vi med pompa o ståt eller så somnade han inte om om han vaknade 06 och då tar vi gomorron när han är lugn. Så nätterna måste jag säga är mycket bra, här är vi nästan framme!

En fråga: nästan varje kväll runt 23 sover sonen väldigt oroligt, alt. är halvvaken, han bökar, stånkar och gråter till. Pågår ca 15-20 min. Jag ramsar INTE här utan brukar vänta tills det lugnar sig. Det låter liksom inte som om han är riktigt vaken... Rätt?
Igår när vi skulle lägga oss (vi sover i samma rum med skärm) så beslöt vi att strunta i att han var inne i sin sova-ytligt period och gå in ändå, och då vaknade han mkt riktigt och behövde några ramsor. Nån mer som känner igen att de är så lättväckta?
Förmiddagslurarna 1030-12: Bökiga!! Tar ofta 30 min skrik och gnäll för honom att somna, sover 30-45 min, vaknar igen o skriker och somnar oftast inte om, alt. somnar om 5-10 min och vaknar av sig själv igen.

Eftersom han bökat och stått upp innan han somnade så måste jag gå in och lägga på filten, särskilt som vi har fönstret på glänt och det blir ganska kallt att ligga bara. Jag väntar 10-15 min från sista bekr.ramsan med tystnad innan jag går in för att vara säker på att han sover. Går aldrig in efter 5 eller 20 min. Men det händer ändå att han vaknar när jag lägger honom tillrätta! Och då är det cirkus igen med påminnelseramsa etc. Det är ju knappt jag vågar gå in..! Hur gör ni med era lättväckta älskingar? Huset är inte tyst, radion är på, jag knappar på datorn precis utanför, det är ljud från stan utanför.

Ett mönster i mitt ramsande har blivit såhär. Tillrättaläggande/solfjäder/ut/ramsa. Protester, påminnelseramsa ganska snabbt, efter ngn minut. Sen avvaktar jag även om skriken/protesterna fortsätter. Efter 5-10 min, ny vänlig men bestämd påminnelse, jag avvaktar och ser om han lugnar sig, då blir det ingen ramsa, annars påminnelse igen. När tyst, bekr.ramsa x1 eller 2. Om ljud efter detta, väntar igen till helt tyst, ny bekr.ramsa tills den får absolut sista ordet. Synpunkter? Är det fortfarande viktigt att bekr. får sista ordet, att detta är det sista de hör, eller kan han ligga i övrigt lugn och gnälla/prata sig till sömns nu såhär "långt" in i kuren? Svår balans mellan att lugna och störa tycker jag!
Tacksam för synpunkter!
Soliga hälsningar
Jenny
ps. nu har det gått en timme sen jag la sonen för fm-luren och enda han sovit är 10 min som han vaknade ur när jag la på filten...

Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!