Kur o uppföljningsvecka avklarad, några frå

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mammajenny

Kur o uppföljningsvecka avklarad, några frå

Inlägg av mammajenny »

Hej!

Kan nu rapportera att vi kommit in ordentligt i SHN-kuren och jag vågar mig på en första utvärdering. Har också några frågor för att vi ska komma vidare och sätta detta ännu bättre!

Nätterna: fungerar jättebra!! Somnar snabbt och tryggt på kvällen 1930, sover hela natten fram till 5-6 då han oftast vaknar till men somnar om på ca 5 min med ramsa + bekräftelse. 0630 är det gomorron och antingen väcker vi med pompa o ståt eller så somnade han inte om om han vaknade 06 och då tar vi gomorron när han är lugn. Så nätterna måste jag säga är mycket bra, här är vi nästan framme!

:?: En fråga: nästan varje kväll runt 23 sover sonen väldigt oroligt, alt. är halvvaken, han bökar, stånkar och gråter till. Pågår ca 15-20 min. Jag ramsar INTE här utan brukar vänta tills det lugnar sig. Det låter liksom inte som om han är riktigt vaken... Rätt?

Igår när vi skulle lägga oss (vi sover i samma rum med skärm) så beslöt vi att strunta i att han var inne i sin sova-ytligt period och gå in ändå, och då vaknade han mkt riktigt och behövde några ramsor. Nån mer som känner igen att de är så lättväckta?

Förmiddagslurarna 1030-12: Bökiga!! Tar ofta 30 min skrik och gnäll för honom att somna, sover 30-45 min, vaknar igen o skriker och somnar oftast inte om, alt. somnar om 5-10 min och vaknar av sig själv igen.

:?: Eftersom han bökat och stått upp innan han somnade så måste jag gå in och lägga på filten, särskilt som vi har fönstret på glänt och det blir ganska kallt att ligga bara. Jag väntar 10-15 min från sista bekr.ramsan med tystnad innan jag går in för att vara säker på att han sover. Går aldrig in efter 5 eller 20 min. Men det händer ändå att han vaknar när jag lägger honom tillrätta! Och då är det cirkus igen med påminnelseramsa etc. Det är ju knappt jag vågar gå in..! Hur gör ni med era lättväckta älskingar? Huset är inte tyst, radion är på, jag knappar på datorn precis utanför, det är ljud från stan utanför.

:?: Ett mönster i mitt ramsande har blivit såhär. Tillrättaläggande/solfjäder/ut/ramsa. Protester, påminnelseramsa ganska snabbt, efter ngn minut. Sen avvaktar jag även om skriken/protesterna fortsätter. Efter 5-10 min, ny vänlig men bestämd påminnelse, jag avvaktar och ser om han lugnar sig, då blir det ingen ramsa, annars påminnelse igen. När tyst, bekr.ramsa x1 eller 2. Om ljud efter detta, väntar igen till helt tyst, ny bekr.ramsa tills den får absolut sista ordet. Synpunkter? Är det fortfarande viktigt att bekr. får sista ordet, att detta är det sista de hör, eller kan han ligga i övrigt lugn och gnälla/prata sig till sömns nu såhär "långt" in i kuren? Svår balans mellan att lugna och störa tycker jag!

Tacksam för synpunkter!
Soliga hälsningar
Jenny

ps. nu har det gått en timme sen jag la sonen för fm-luren och enda han sovit är 10 min som han vaknade ur när jag la på filten... :?
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Bra jobbat och härlig rapport! Nu ska det finslipas!

:idea: Angående morgonen: Här ska du använda marginalkvarten +15 minuter och få till ett omsomnande. Annars fastnar du i ett "en timma innan morgon-uppvaknande" som han inte löser utan fastnar i "vakna - skrika - sedan upp" istället för "vakna - somna om - sova klart". Tar ca en vecka att få till.

:idea: Du gör helt rätt som avvaktar vid 23-snåret! De brukar ha en mer ytlig sömnperiod vid 22-23-tiden och då är de mer "lättväckta". Ramsa ner honom om han vaknar när ni går in - då lär han sej att sova över ert antågande!

:idea: :shock: STÄNG FÖNSTRET! Inte in och störa honom när han lyckats somna [-X :wink: . Som jag brukar säga "gör inte det enkla så svårt" :P

:idea: Gnälla och prata sej till sömns kan man göra utan att behöva bekräftelse. Men har insomnandet föregåtts av ramsningar och annat så kan du bekräfta.

:D Lycka till - snart är ni i hamn!
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Hej Mammut,

tack för svar och pepp! Några kontrollfrågor bara.

På morgonen, få till omsomnande även om han efter påminnelse är nöjd och lugn och ligger och pratar med nalle?

Du tycker inte att jag ska gå in, och visst kan jag stänga fönstret så att det inte blir kallt för honom. Men om han legat och knölat ihop sig och ligger helt oskönt och konstigt, ska jag inte lägga tillrätta då heller? Och ingen skön liten filt på?? :-({|=

Bekräftelse: alltså, om påminnelserna tagit och han är tyst, fått en bekräftelse men efteråt smågnäller, då behöver han ingen ny bekr utan kan somna själv där?
BB-barn från start!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vem bestämmer vad som är skön ställning? Låt honom vara på middagslurarna. Helt och hållet. :!:
Helt rätt uppfattat med bekräftelsen.
Tycker att det låter som ni är på god väg. :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

OK då får han knöla bäst han vill och somna i sin lilla hög! :D
BB-barn från start!
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Rapporterar vidare!

Nyss somnade sonen på fem min, mkt snabbare än vanligt, ska sova fm 1,5 h. Han var uppe och knölade innan det vet jag, men nu ska jag alltså inte ens smyga in och lägga på en filt? (Har fönstret stängt nu så kallt är det inte längre)

:?: Jag menar inte att ifrågasätta de kloka råd jag fått, men måste ändå dubbelkolla, eftersom det står i lathunden (tror jag) att man efter 10 min kan gå in och lägga tillrätta just i de fall älsklingarna har fallit ihop där de stått. Men han har ju vaknat några ggr när jag gjort det, ska medges, så jag blir ju fundersam...samtidigt som - om jag går till mig själv - det är omysigt att sova utan ngt på sig!

Men jag ska testa detta nu, ska inte gå in! =;

:?: I morse vaknade sonen 0615, morgon är 0630. Mammut, följde rådet att han skulle somna om, och det var inte lätt! Han gnölade en hel del, var bitvis lugn och pratade med nallarna, allt missnöjdare vad tiden gick men till sist, 0658 (verkligen sista minuten när han hade marginalkvart +15 min på sig :) ) somnade han och då gav jag honom 5 min innan jag väckte glatt och självklart. Han var solstråle som vanligt :D

Blev det rätt? Jag skulle få honom att somna om trots att han var lugn och nöjd ibland va? Om han INTE hade somnat om före 0700, vad skulle jag då ha gjort?
BB-barn från start!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Då ska vi se!

:idea: Du ska INTE gå in till honom; precis som du tänkt att inte göra. Att gå in och lägga till rätta - det gör man efter precis 20 minuter och det gäller de små barn som hamnat på rygg. Då kan man gå in och vända tillbaka för att minska risken för uppvaknande. Det kan du göra också men BARA om han hamnat på rygg!

:idea: Alla mina tre barn har sovit utan täcke till 1,5års-åldern; de gillar det helt enkelt inte. Barn blir ofta för varma - de är ju som små kaminer själva :P !

:idea: Vill du ha fönstret öppet så klä honom efter det!

:idea: Jag blir lite förvirrad! Är det morgon 06.30? OM det är det så vaknade han inom marginalkvart och då hade du kunnat ta upp honom. Men nu fick du till ett omsomnande och det var strålande gjort - om än överkurs :wink: !

:idea: Om han vaknar före marginalkvart så ska du se till att få ett omsomnande no matter what! Då får du t o m dra över marginalkvart för att få till det. Det "brukar" ta 20-45 minuter att få dem att somna om på morgonkvisten. Så det brukar lösa sej! Men man ska alltid se till att få ett omsomnande - precis som du gjorde idag :thumbsup: !

:D Bra gjort och lycka till!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Oj då! Det är ju en gammal goding du har :wink: ! Då hade jag inte vänt tillbaka på mage - han är så myndig att han får sova hur han vill - han KAN!
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Tack Mammut!

Ja det var inom marginalkvart men jag hade fattat det som att jag skulle få honom att somna om ändå, så att han lärde sig vakna - somna om och sen skulle bli väckt. Men men, det blev ju rätt ändå :!: :lol:

Nu finslipar vi vidare!
BB-barn från start!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Japp; jag förstod att du förstod - för bra :lol: ! Kontentan är dock - om han vaknar INOM marginalkvart på morgonen är det ok att göra morgon!

=D> Med det överkursarbetet du gjorde idag så kanske det inte är ett problem mer :wink: !
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Finslip: svalt i rummet tycker jag definitivt det ska vara, och inte efter 20 min utan efter 10 kan man lyfta barnet rätt alternativt tyst slänga på en filt.

Pris och beröm :D och glöm inte de andra sjutton bebisarna :!: En liten varning för överkomcentration, alltså :lol: Du är så duktig :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

:oops: Tack, Anna! Det är är lätt att slinka på tangenterna! Självklart ska det vara 10 minuter!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Mmmmm :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

:P :roll: :lol:
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Tack!! :D
...och tack för alla kloka svar och pepp, jag känner så starkt nu att vi är på rätt väg. Underbart!! :lol:
BB-barn från start!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"