dotter född 1991

Samtalsforum med barnen i fokus
Nunnu

Inlägg av Nunnu »

Här igen ....

Vi var med min dotter igår på föräldramöte gällande val av studieplats efter nionde klassen, altso inkommande höst.
:?: Tycker ni att hon ska få själv välja skolan (hon ändrar sej ungefär 1 ggr/2 veckor) eller borde man så att säga tvinga henne till den som man är nästan säker på att är den hon egentligen vill ? Detta har ju förstås igen att göra med pojkvännen :(

Min syster, min mor och jag har försökt tala med henne om saken men ingenting tycks gå fram. För två dagar sen sa hon till mej att ok då, jag väljer inte 10:de klassen (det är den jag tycker är onödig), men igår var hon igen utav annan åsikt :?

En av lärarna sa igår att: Låt sen eleven välja själv, annars blir det inte bra :x Ni kan ju tänka er blicken jag fick av min dotter......och sen var det kört igen.

Nunnu
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Nunnu!

Vi är i samma sits, sonen har precis valt (igår!) och jag har gärna lagt mig i :oops: MEN insåg att ju mer jag gjorde det, desto mindre ville han välja det jag ville :? Och jag insåg ju, att detta är ett av de val som han faktiskt MÅSTE få göra själv! Jag vet ju vad jag tycker att han ska göra, men det är ju hans liv det gäller...
Och syon berättade att om han nu ångrar sitt val, så går det alltid att byta efter första terminen!
Så du bör nog backa här (fast det är svårt) och stötta henne i hennes beslut!
(ps, när JAG valde gymnasium, tror jag inte mamma hade en aning om vad jag valt - och det gick ju bra det med :wink:)
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nunnu

Inlägg av Nunnu »

Hej Mia,

Här i Finland måste dom välja 3 alternativ t.o.m. 15.2 men om jag förstod rätt så beslutet, i och med att hon kommer in till alla, görs först senare.
Till all tur, för då kan hon hinna ändra sej IGEN och välja bättre :roll:
Det är ju möjligt att hon kommer bara in till en och då är ju beslutet gjort.

:?: Man kunde ju kanske försöka kompromissa om att en av skolorna hon söker till är den jag tror hon egentligen vill och har mest nytta av.....eller vad tycker du?

Nunnu
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :wink:
Min gosse ville helt plötsligt läsa till snickare, och det hade medfört att han skulle vara tvungen att bo borta på veckorna! Jag protesterade såklart hejvilt - skulle min lille plutt bo borta? Aldrig! Och när jag sa det till honom (det här var i höstas) så blev det ju naturligtvis jätteviktigt att bli snickare (han som knappt aldrig hållt i en hammare :roll: ).
Då pratade jag med en kompis, och hon berättade att när hon skulle välja gymnasium, vägrade hennes mamma att släppa iväg henne, så hon fick aldrig gå kockutbildningen, som hon ville. Han är arg än idag på sin mamma (detta är över 20 år sen) för att hon inte då fick chansen att prova. Då bestämde jag mig för att INTE lägga hinder, eller tvinga sonen till något!
Däemot har jag varit intresserad, vi har tillsammans läst broschyrer, kollat på nätet och diskuterat!
Och det ledde till att han skippade snickarutbildningen (puh...) för han insåg att det inte var hans grej! När han hörde att det var ok för honom att flytta, att jag skulle hjälpa honom med allt det praktiska, att jag tog honom på allvar, DÅ ändrade han sig!
Så försök prata med din tjej, förklara att du står bakom henne, att det är HENNES val, sen kan man nog bara böna och be för att det blir bra i slutänden [-o<
Jag känner ibland att jag skulle vilja skräddarsy mina barns liv, vilka jobb/partners de ska ha, var de ska bo, hur många barn de ska få och när - men det går ju inte, och att släppa taget är INTE lätt, men nödvändigt...
Nä du, inte är lätt att veta vad som är "rätt och fel", men så här har jag gjort, kanske kan det hjälpa dig lite :?:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tokaungen
Kontakt:

Inlägg av Tokaungen »

miar70: Är det mig du pratat med? :shock:

Nä, vi känner inte varandra men när jag skulle välja gymnasielinje ville jag så gärna gå Hotell-och Restauranglinjen men mina föräldrar vägrade skriva på pappren... :evil: :evil: :evil: Jag var ju så "studiebegåvad" (och skoltrött så jag höll på att kräkas kan tilläggas...) så jag var tvungen att välja en teoretisk linje.

Resultat: Urusla betyg och mycket skolk!

Och nu då i 30-årsåldern vad får man höra?" Men du som är så duktig på att laga mat, ska inte du öppna restaurang?" Nä du, mamma nu är det för sent!!! :twisted:
Tokaungen
Selma född juli 2003 :heart:
Ellie född december 2005 :heart:
Gustav född 7 april 2007 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Tokaungen skrev: Och nu då i 30-årsåldern vad får man höra?" Men du som är så duktig på att laga mat, ska inte du öppna restaurang?" Nä du, mamma nu är det för sent!!! :twisted:
Nej, Tokaungen, där vill man ju inte hamna som förälder...
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Lillasyster hoppar också in här!

Jag vill bara förtydliga att det som dottern vill är en 10nde klass (dvs ingen fortsatt utbildning överhuvudtaget) , dvs ett extra år som man kan gå om man vill höja betygen, eller vill söka till någon utbildning som har åldersgräns. Detta är fallet med hennes bästa kompis (som vill börja frisörlinjen som hon kan söka till först nästa år.) Ända orsaken syterdotten min vill gå den är för att hon vill bo med bästa kompisen och vara nära pojkvännen. Suck..... :roll:

Ja ja, man får vara glad att man har små barn och små bekymmer....

Kämpa på ni där hemma i Finland!
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ja, vi har ju samma system här i Sverige, med ett tionde år (IV-programmet, individuella) för de som behöver läsa upp betyg eller inte riktigt vet vad de vill.
Men kanske det inte heller är helt fel? Det ger ju ett extraår till att mogna och fundera på vad man vill. Här är rätt många (främst killar) som väljer iv-programmet, bl a min systerson. Och då har de chansen att praktisera på olika ställen också, för att känna på olika yrken!
/Mia
Nunnu

Inlägg av Nunnu »

Hej Mia,

Skrev just en viktig grej under rubriken: Ändra på uppfostringsmetoden i tonåren som jag mycket gärna skulle villa höra även din åsikt om.
Meningen var att lägga det här men det gick fel.... igen :oops:
Nunnu
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"