Sparkas förfärligt på skötbordet

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Sagalinda
Kontakt:

Sparkas förfärligt på skötbordet

Inlägg av Sagalinda »

Hej ni kloka!

Nu orkar jag inte mer. Min dotter på 1 år och 8 mån har blivit helt omöjlig med allt sparkande vid blöjbyte. Hennes ben och fötter går som trumpinnar och jag med babyn i magen blir faktiskt rädd. Och ARG. Först försöker jag snällt och tålmodigt "man sparkar inte, man klappar" men när hon fortsätter så fort jag släpper taget om hennes fötter blir jag till sist ursinnig och vrålar att man inte får sparkas. Varpå ungen kiknar av skratt :roll: Hon tycks inte alls förstå att jag menar allvar :( :evil:

Det enda som tycks nå fram till henne är när jag bryskt lyfter ner henne från skötbordet och sätter henne pladask på golvet. Då kan hon bli stött och lite ledsen, och mottaglig för mina ord. Men jag känner mig lika hemsk och misslyckad varje gång det går så långt.

Är det någon som kan ge mig lite pepp och råd? Ja VET ju hur man ska göra (inte sparka, man klappar) men mitt tålamod orkar inte :( Hur viktigt är det att man VARJE gång säger "man klappar"? Jag vet att jag allt som oftast bara tar de små fötterna i handen och säger med eftertryck "man sparkar inte. Hör du vad jag säger?" Antar att mitt tålamod är kort i denna situation just för att jag faktiskt vädrar fara då de små benen tar sikte på magkulan. Men jag vill inte börja morgonen på detta sätt :!:

Säkert finns många trådar redan skrivna om liknande, och om ni kloka inte hinner svara kanske ni kan tipsa om en tråd. Är för trött och ledsen nu för att söka.

Tacksam för lite hjälp
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
siri

Inlägg av siri »

Hej!

Båda mina har fått sluta med byte på skötbordet när de blivit runt året. Kanske kan du börja byta när hon står upp istället? Jag tycker att det är både enklare och ger lugnare barn.
Naturligtvis ska hon inte sparka och det är ju jättebra att du visar vad hon ska göra istället. Men om det bara gäller blöjbytet så kan det faktiskt vara så att hon är för stor att ligga ned.
Muta kanske skulle funka också? Härhemma får man pyssla med mammas mobil om det är liggande byte.

Hoppas det löser sig.

/ S
fyra älskade ungar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Min Tor är ju ganska lång och att byta på honom är svårt om man står vid fotändan. Han är ju bara 4 månader men sparkas på ack så bra och jag är inte gravid. Men en fet känga på sprängfyllt bröst gör också ont. :(

:idea: Så jag byter på honom genom att stå på sidan av skötbordet. Då kan han ligga där och sparka utan att träffa mig. Har du möjlighet att stå på sidan eller kan vrida skötbordet 1/4 varv så kan hon inte sparka dig från fotändan i alla fall?
:idea: Om du är stark och smidig kanske du kan börja byta på golvet istället, jag vet att det är jobbit att röra sig när man är gravid men vår andra skötplats är just på golvet och då kan man också sitta skräddare brevid.

Det var bara en tanke, ta inte bråket utan gå runt det så kanske du orkar bättre. Det blir ju inte heller lika skoj att sparka då får man hoppas. :wink: :wink:

Snart kommer alla de där mammorna som har MASSOR av fräcka tips så jag passade på att svara innan jag känner mig lite efter... :roll: :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
elin sofia

Inlägg av elin sofia »

Jag brukar också byta på min kille ståendes, utom när han har bajsat för då tycker jag att det är enklare när han ligger ned. Minns att han också sparkade mycket men att det blev bättre när jag började be honom hjälpa till. Typ, lyfta på rumpan så jag kommer åt att torka bättre. Då var han tvungen att ta spjärn med fötterna mot golvet och då går det ju inte att sparka. :D
Mamma till Adam och Ida, juni -04 och juli -06
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Ingen prestige :!:

Lös problemet på annat sätt som alla tipsar om. Om saker inte fungerar så får man helt enkelt göra på annat sätt. Att fortsätta om och om igen (med saker som inte är nödvändiga) är bara dömt att misslyckas.

Läs också om 18-månaders ålder här på forumet och i böckerna. Är en ibland svår, men mycket viktig ålder, att möta barnet på rätt sätt. Jag tycker lite att ens attityd här är avgörande för kommande trotsålder m.m. Betänk också att detta är en mycket svårt ålder för barnet och du behöver ge det verktyg för att hitta ut ur vanmakten. Tänk själv att förstå mycket och tro att du vet hur världen fungerar - men ingen förstår dig och du förstår egentligen ingenting heller. Här gäller visa vägen och leda. Innebär inte att de ska göra som de vill, men ord betyder ingenting här utan måste visas i handling - dock ej arg sådan :wink:

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Gäst

Inlägg av Gäst »

Såhär gör vi på vilde Anton, 10 månader.

:arrow: Skötbordet förpassat till vinden.

:arrow: Kissblöjor dagtid, bytes stående (Anton får hålla i sig i bord/stol), oftast under pågående aktivitet... :roll: . Kräver byxblöja som är lite dyrare, tyvärr.

:arrow: Bajsblöjor dagtid, Anton placeras i endast blöja i badkaret. Blöjan tas av, rumpan duschas. Ny blöja tas på i farten, när Anton är på väg mot nya äventyr :lol: . Man får vara snabb!

:arrow: Nattblöja (som inte är byxblöja utan vanlig med tejp), då får man vara två personer eller muta med väldigt spännande leksak så att lilleman ligger stilla på mattan de 30 sek man behöver på sig.

:idea: På det här sättet förbrukar vi minst tårar, adrenalin och ilska. Men lite mer pengar på byxblöjor.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Mitt varmaste tack till er alla snälla som ryckte ut så snabbt i min deppiga stund :heart: :heart: Vilken guldgruva detta forum är :D

Jag har tagit åt mig råden och känner mig laddad nu. Tyvärr kan jag inte byta blöjor stående då vi använder tygblöjor... De måste vikas runt på ett särskilt sätt och Saga har lärt sig detta så hon brukar sällan försöka stiga upp eller vända sig. Det leder ingen vart. Hon måste helt enkelt ligga ner. Men det där med att hjälpa till, som elin sofia skrev, var ett fint tips :!: Tillämpade det efter lunchen och det funkade finfint :D Ska också prova stå lite på sidan trots att vi byter på fast orubblig bänk i hjälpköket. Och så SKA jag inte bli arg! Tack Susanne* för de välvalda orden :wink:

Med bättre humör i sinnet och på återhörande, kram :P :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Ewa

Inlägg av Ewa »

Härligt att råden givit utdelning redan! Jag var i samma sits som du när Anton var en sparkvilde (alltså gravid), och förutom "upp med rumpan" a la elin sofia gick vi nogsamt tillsammans igenom allt bra benen kunde användas till, nu när man inte får sparka på annat än bollar med dem, och då gick han så upp i den "uppgiften" att han liksom kom av sig med sparket :wink: :lol: . Som tips om du behöver något annat att ta till någon gång :wink:.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
dukat

Inlägg av dukat »

Känner igen problemet. Det som fungerat bäst för oss har varit att snurra på sonen ett kvarts varv (så benen inte träffar något) och högt konstatera att "sparkar du så kan vi inte byta blöja" och avvakta tills han slutar sparka. Då vänder man tillbaka honom och fortsätter.
Mamma till två söner
storebror född juli 04
lillebror född okt 07
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"