Vaknar om och om igen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Anna&Viktor

Vaknar om och om igen

Inlägg av Anna&Viktor »

Hej till Anna och alla andra i forumet!

Lille Viktor är snart fyra månader och vi har kört standardmodellen från första dagen. :wink: Vi kurade bort ett nattmål genom vagning vid 1,5 månader. Vid ca två månader började han själv sova över det andra nattmålet. :D :D
Jag ammar helt, men han har fått smaka banan efter 12:30-målet några dagar nu.
Jag har börjat med ramsa till natten: ”Nu ska Viktor sova, natti-natti.” Ramsan sitter inte. Han somnar dock inom 10 minuter när jag lägger honom. Utan napp.
På dagen är det sällan några problem. Jag tror att rutinen med att ta på overall, mössa, vantar osv har samma effekt som ramsan. När jag kör ut vagnen på förstubron somnar han ibland genast, annars går jag ut och vagnar lite och stoppar i nappen. Ibland vaknar han till och gnäller, då vagnar jag lite och ev i med nappen. Han spottar alltid ut nappen när han somnar in.

Så här ser vårat schema ut:
05:45God morgon! (Pappas väckarklocka ringer)
05:50 Mat B1
06:15 – 07:30 Sova/mysa med mamma (ibland är han jättetrött och ibland pigg, sover ca 1 h)
07:30 Mat B2
08:00 – 08:15 Ensamlek i spjälsängen
09:00 Mat B1, jag pumpar ut ca 120 ml från B2
09:30 – 12:30 Sova ute i vagnen, 3 h.
12:30 Mat B1
13:30 Mat B2 (Om han är hungrig får han en extra slurk kring 14:45)
15:00 – 17:00 Sova ute i vagnen, 2 h.
17:00 Mat B1
17:30 Mat B2
18:45 20 minuters lur, ibland är det omöjligt att få honom att sova
19:15 Mat, det som jag pumpade ut på fm
19:45 Bada
20:15 Mat B1
21:15 Mat B2
21:30 – 05:45 Sova i själsängen, 8.25 h

Nu till problemet:
De sista veckorna har Viktor vaknat MÅNGA gånger varje natt. Han är inte hungrig, tror jag. Han kan vakna kl 23, 01, 03, 04, 05 och så några gånger däremellan. Först gnäller han lite, sen stegras det till små-skrik sen blir det ill-vrål. Han ligger och vrider sig och sprattlar med armar och ben. Hur ska vi få honom att somna om? Eller snarare, inte vakna?

Eftersom Viktor faktiskt sov hela nätter tidigare vet jag att det är ännu underbarare att vara mamma när man får tillräckligt med sömn. :wink: Nu är både jag och min man ständigt trötta och har börjat sova varannan natt på soffan. Vi har provat att vagna. När man rör vagnen tystnar Viktor omedelbart, men börjar skrika när vagnen står stilla. Om man stoppar i nappen, suger han ivrigt och är tyst ett par minuter. Sen börjar det om.

Jag har läst Barnaboken några varv, men inte SHN. Tack Anna för Barnaboken, den är så bra!
Hoppas att någon läser och svarar! Tacksam för hjälp!
    Viktor född 060924
    Felix född 090617 (BF 090628)
    TinaT

Inlägg av TinaT »

Hej

När jag läser ditt inlägg är ändå det första jag tänker på - mer mat - trots att du inte tror det själv. Man kan inte tro vad dessa små liv kan få plats med i magen och jag förundras fortfarande hur mycket min pojke snart 6 månader kan sätta i sig. Vid 4 månader blir barnen också alltmer aktiva och gör av med mycket energi. Jag började med smakportioner vid 3.5 månader och det dröjde inte länge innan vi var uppe i full portion. Trodde också han var mätt av bröstmjölken men han kunde dra i sig 200 ml tillägg direkt efter att ha ammat kvällsmålet. Nu "proppar" jag i honom så mycket det bara går och han ber om - och det är maaaasssssor.

Så mitt bästa tips är att börja öka på maten i lagom takt och se om inte det blir bättre då. Vill du vara rädd om amningen, börja med gröt som inte konkurrerar.

mvh Tina
    Daniel 0407 sover hel natt sedan 6 månaders ålder
    Albin 0607 kurad jan -07
    Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

Tack för ditt svar, Tina!

Jag har börjat med smakportion med 4-månaders-gröt. Han verkar tycka om det! Dock verkar det vara lite svårt att äta från sked ännu. Ungefär lika mycket kommer ut som jag stoppar in :!:

Ska man ge gröten alldeles före natten, eller någon timme innan?

När Viktor får i sig en hel portion gröt återkommer jag med rapport om hur det går med sömnen...
    Viktor född 060924
    Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Anna&Viktor! Och välkommen :D !
    Jag tror precis som TinaT att du gör klokt i att proppa i mer mat. Och att det kommer ut en del de första dagarna hör till. De lär sig tekniken rejält snabbt bara de får träna några dagar :wink: :D. Och de brukar snabbt komma upp i rejäl konsumtion också. Vi gav både lunchsmakis (som blev en hel liten burk på bara några dagar) och havregrynsgröt till kvällen när tösen var 4 mån. Vi gav 1 tim innan läggning för därefter var det bad, men du kan ge närmare inpå sovtiden också förstås.
    Sen undrar jag om inte nappen stör lite också. Det är rätt vanligt har jag förstått här på forumet med täta uppvak på nätterna för de som använder napp. Så många väljer därför att plocka bort den då.
    Här är TVÅ trådar i ämnet:
    http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9143
    http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9663
    Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
    Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

Tack för svaret Ewa!

Har försökt ta bort nappen tidigare, men det är så enkelt att ploppa i den när han vaknar och man är på stan eller mitt i natten när man är jättetrött... Ska göra ett nytt försök redan vid em-sömnen.

Havregrynsgröt?? Med vanliga havregryn? Provade som sagt med färdig 4-månaders-gröt (Nestle), men gillar egentligen inte färdigprodukter med en massa tillsatser. Jag tänkte att havregrynsgröt blir för grynig i konsistensen, men där kanske jag hade helt fel??
    Viktor född 060924
    miar70
    Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Anna&Viktor skrev: Ska göra ett nytt försök redan vid em-sömnen.
    Hej :!:
    Enklast är såklart att du helt enkelt slänger nappen, och så tänker ni inte mer på den :wink: Om du glömmer den, så glömmer Viktor också bort den :!:
    Jag har också bara använt havregrynsgröt till mina, jag vet att många här mixar havregrynen innan de kokar gröten, så att den blir slät och fin :!:
    /Mia
    :heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
    TinaT

Inlägg av TinaT »

Hej igen

Jag provade mig fram när det var lämpligast att ge grötmålet. Försökte först direkt innan badet, strax innan läggning men lillkillen var för trött för att orka äta nöjd och glad, så nu får han gröt 16.30 och sedan nattslurk (idag välling, tidigare ersättning eller amning) inför läggning kl 19. Funkar bra för oss. Tror du får lyssna på när det passar din son, när han orkar äta gröten.

Tänk på att gröten man köper är berikad med extra järn. Små barn behöver mycket järn och har svårt att få i sig tillräckligt med järn i vanlig mat, utan tex gröt måste berikas. Lagar man egen gröt tror jag att man bör berika med järn på annat sätt för att det ska bli tillräckligt. Vet dock inte hur man gör detta på bästa sätt. Jag har kört Nestles gröt också, enklast och jag behöver inte bekymra mig om sonen får tillräckligt med järn.

mvh Tina
    Daniel 0407 sover hel natt sedan 6 månaders ålder
    Albin 0607 kurad jan -07
    Ewa

Inlägg av Ewa »

Vad gäller järnberikningen - det går att ordna det med, alldeles själv! :D Det finns ett ypperligt recept här på forumet under recepttråden på Mat, mage och barnakropp (Tack Susanneethel :wink:), där finns också recept på välling. Aprikoser innehåller också mycket järn, så vi har givit aprikospuré t.ex. Och när man sen börjar laga puréer kan man koka i järngryta, så blir den automatiskt järnberikad! Leverpastej på plockmacka blir snart aktuellt det också. Så jag tror inte faran behöver vara så överhängande. Vi har iaf aldrig använt industritillverkad gröt - inget fel på att göra det, vill jag poängtera - men det går faktiskt lika bra med hemmalagat :wink: :D!
    Lycka till med matglädjen!
    Kram Ewa
    Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
    annawahlgren
    Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Jag undrar om du inte ser honom som lite mindre än han är. Som nyfödd, rentav.

Hanss natt är kort - bara åtta timmar och en kvart. Dagen är våldsamt sönderhackad. Han äter 8 gånger; han bör äta inom 45 min nu och inte mer än fyra mål plus nattslurk per dag.

Ska du försöka styra upp det hela lite, kanske?

Sönderhackade dagar ger lätt sönderhackade nätter :cry: ty allt hör samman.

"Han ligger och vrider sig och sprattlar med armar och ben" - betyder det att han ligger på rygg :?:

På rygg sover han med största sannolikhet betydligt sämre än på mage. Liksom med napp :shock: som stör alltmer ju äldre barnet blir.

"Prova" inte att vagna utan läs på i Verktygslådan :!: Har man inte effektiv teknik - och man bör träna med tyngd i vagnen - hamnar man hur lätt som helst i det s k vagningsträsket och får stå där hela natten :roll:

Tack för dina varma ord :heart: och LYCKA TILL nu :lol:
    :D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
    Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
    Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

Hej och varmt tack för alla svar :!:

Jag hade nog inte tänkt på att schemat var så sönderhackat som AW skriver… Viktor har kräkts mycket och jag har tyckt att det blev bättre när han fick äta lite åt gången. Jag gjorde en rejäl schemaändring från och med fredag förra veckan.
    Så här ser våra (uppstyrda :D ) dagar ut nu:

05:45 God morgon!
    05:50 – 06:30 B1 + blöjbyte + B2
    06:30 – 06:50 Ensamlek i spjälsängen
    08:00 – 10:30 Sova ute i vagnen 2,5 h
    10:30 – 11:15 B1 + blöjbyte + smakis + B2
    12:30 – 14:00 Sova ute i vagnen 1,5 h
    14:00 – 14:45 B1 + blöjbyte + B2
    16:00 – 17:30 Sova (oftast ute) 1,5 h
    17:30 – 18:15 B1 + blöjbyte + B2
    18:45 gröt + mjölk i flaska
    19:00 bada + massage + pyjamas
    20:15 B1 + B2 (nattslurk)
    20:45 – 05:45 sova, 9 h

2 frågetecken :?: :?: återstår:
    Jag tycker att det är stressigt att hinna med allt inom 45 minuter vid 10:30-målet. Tips :?:
    För att få till 4 mål inser jag att jag borde slå ihop 17:30-målet med grötmålet. Men då känns det som att han äter mindre än tidigare och jag vill jag att han ska äta mer. Är det ok så här :?:

Det verkar fortfarande vara lite problematiskt att äta gröt. Oftast får vi ner nästan en hel smakportion. Sen blir det tvärstopp, men mjölk vill han ha. :? Smakisarna brukar gå ner tre-fem halva skedar. Provar äppelmos nu, syrligt och spännande :o

Vi lydde råden och la bort nappen. Två gånger vid dag-sömnen har jag ”fuskat”. Viktor har då skrikit med vidöppen mun och ingen vagning i världen har funkat. Nappen i och han har somnat inom 5 sekunder! (Då har jag plockat bort nappen.) Nätterna gick bättre, i början. Insomningen tog lite längre tid, men aldrig längre än 10 minuter. Vi klarade nätterna utan napp i en vecka. Några uppvak (betydligt färre än innan) varje natt, men med vagning har han somnat om. Sen kom det några nätter då han inte somnade om och nappen åkte fram på småtimmarna.

Angående vagning tycker både jag och min man att vi vagnar enligt principen ”rädda innan stupet” alltså långa häftiga tag och rytmiskt. Tonar ner när han slutar skrika och skakar till lite och går därifrån.

Viktor har sovit på rygg. När han var nyfödd vred han inte huvudet åt sidan och fick panik när man la honom på mage. I går kväll la jag honom på mage. Han blev nog lite förvånad, men somnade inom två minuter!! Han vaknade sedan kl 23 (somnade om nästan genast på ramsan + solfjäder), kl. 02 (ramsan och solfjäder hjälpte inte, vaggade sängen länge, vi har sådana där vyssanlull-fötter) samt kl. 04 (tror att vi hade en liten varg i form av snorig näsa, han VILLE somna) somnade äntligen in 05:20 för att väckas 05:45. Vi kommer att fortsätta lägga honom på mage.

Jag funderar också lite kring det här med tänder. Han har inte fått sin första tand ännu, men dregglar väldigt mycket och vill tugga på allt. Det kanske är tänderna som gör att han sover dåligt? Har någon nått knep här? I Barnaboken står det om fullkornsskorpor vid tandsprickning. Gäller det även första tanden?
    Viktor född 060924
    annawahlgren
    Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Varför så kort natt :?: Han är 4,5 mån, vad jag förstår. Har du / ni läst "Litet PM för fyramånaders älsklingar" under Sova hela natten-fliken :?:

Visst är det OK så här - schemat ser bra ut. Det blir lite rörigt på kvällskulan som du själv skriver, och med kortare kväll och längre natt skulle du enkelt kunna göra "middagen" till ett grötmål med bröst 1 efteråt och sedan, redan en timme senare (precis innan läggning) servera nattslurk från bröst 2. Jag tror det skulle förenkla livet :wink: :lol:

Mat inom 45 min betyder bara att du ska eftersträva det, för att ha en hållpunkt. Marginalkvarten finns ju alltid. Stress behövs ej 8-[

Oroa dig inte för att han äter mindre för att du glesar ut målen och strukturerar saker. Det kanske verkar så i hela 3-4 dygn eller t o m 5, men han tar sig. Jag lovar. Aptit och matglädje behöver hunger på sig, och hunger behöver tid.

Jag tycker verkligen du ska slänga nappen, glömma den och sluta fnatta på det här viset. Han behöver den inte längre. Hans sugbehov nuförtiden tillfredsställs gott och väl av diandet, i den mån det alls finns kvar, höll jag på att säga. Är nappen borta och han vill suga på något, hittar han det strax i form av lilla handen eller ett finger (eller tre). Ge honom chansen :!: (Detta förutsätter förstås att han ligger på mage.)

Att hålla på med nappen ibland, och ibland inte, åstadkommer bara förvirring. Ni har lärt honom att han ska ha napp. Nu ska han lära sig att han inte ska ha napp. Fast ni tycker han kan ha napp ibland. Fast inte alltid. Fast ändå. Fast inte, egentligen :roll: Det är som om man skulle försöka lära ett litet barn klockan och då och då flytta om siffrorna och byta plats på visarna av och till. Av vilka grumliga skäl det nu vara månde som man hade - men inte skulle det göra livet, eller klockan, enklare för lilla barnet, precis :cry: Ju tydligare desto bättre.

En liten otålighet - brådska - kan jag spåra hos dig och ber dig försöka intala dig sans. Som i praktiken i regel betyder att avvakta. Vänta lite! Dra inga förhastade slutsatser, dra inga slutsatser alls förrän barnet verkligen har övertygat dig och er om det ena eller andra :!: Och det tar tid. Måste få ta tid. Måste hinna bli just övertygande. :-$

Att han "inte vred huvudet åt sidan" när han var nyfödd och lagd på magen och "fick panik" gör honom - om jag ska ta dig på allvar - till världshistoriens absoluta unikum bland nyfödda bebisar :shock: Jag tror att paniken var er, och jag tror att han inte fick en chans att vända på huvudet åt ena sidan, sedan lyfta det rakt upp, sedan vända det åt andra sidan, etc - därför att ni inte kunde stilla er. Orosvargarna kved och skrek. Era, inte hans.

Ett nyfött (och även ett flera månader gammalt) barn)kan ligga med näsan rätt ner i underlaget "hur länge som helst", men vem är det som tror att barnet inte kan vända på huvudet och / eller håller på att kvävas :?: Det är inte barnet. Barnet kan. Och gör det, när det är dags.

Bra att han får ligga på mage nu =D> Det betyder också så oändligt mycket mer än "bara" bättre sömn.

Och nej, det är inte tänderna som "gör att han sover dåligt". Sambandet är non-existent. Tandsprickning är det naturligaste av allt. En liten unge som får sin goda sömn påverkas inte ett dugg. En liten unge som inte får sin goda sömn kan däremot lätt hamna ur balans ytterligare, vad som än händer ovanpå den påfrestning som övertrötthet / sömnbrist är. Det gäller oss alla. När man är slut som artist blir t o m ett oskyldigt telefonsamtal för mycket. Man vill inte svara. Förstår du? Här gäller det att inte skylla på telefonen, om man säger :|

Dreglandet kan tyda på att första tanden är på väg och då är det trevligt med något strävt gnuggande mot gommen. Bitringen verkar bortrationaliserad, men den fanns i generationer just för detta - att barnet skulle kunna "klia" sig. Dreglandet kan också hel banalt komma sig av att lilla magen fått annat att smälta, att matsmältningsapparaten omorganiseras en smula, om du förstår.

En del små älsklingar dreglar som skyfall.

Snyggt jobbat så här långt! Pris och beröm :lol:
    :D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
    Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
    Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

Hej igen!

Nu känner jag att det är dags att skriva och berätta om hur det gått! :)

Vi körde en kur för ca tre veckor sedan. Vi la Viktor i spjälsängen och introducerade buffning. Själva läggningen är, och har aldrig varit, något problem. Vi lägger honom, ramsar och går ut, oftast utan minsta protest. Ibland kan han argt ställa några frågor. men han somnar alltid inom fem minuter. :D :D :D

Första två nätterna blev det en hel del buffande och ramasande. Från tredje natten och hela två första veckorna hade han två uppvaknande varje natt. 03 då han somnade om genast på ramsa och 05:45 med joller och sång, sen arg-skrik och gnöl, rulla till rygg, arg, lessen osv, efter några omgångar ramsa och hjälp att vända tillbaka på mage och somnade han om. :?

Nu vaknar han oftast bara en gång. Kl. 05:45 :!: (prick). Han somnar om relativt snabbt på pangramsa. Vi har lagt en rulle av handdukar i sängen som gör den smalare och nu joxar han inte runt så mycket. Han sover fortfarande i vårt rum då vi håller på att renovera. Jag tror att vi stör och hoppas att det blir bättre när han får eget rum.

Vi har gjort vissa justeringar i schemat, förlängt nattsömnen något samt fixat till kvällarna:
    06:30 God morgon!
    06:35 – 07:15 B1 + blöjbyte + B2
    07:15 – 07:35 Ensamlek i spjälsängen
    08:30 – 10:30 Sova ute i vagnen 2 h
    10:30 – 11:15 Puré + blöjbyte + B2
    13:00 – 14:30 Sova ute i vagnen 1,5 h
    14:30 – 15:15 B1 + blöjbyte + B2
    17:00 – 17:45 Sova ute i vagnen 45 min
    17:45 – 18:30 Gröt + B2
    19:00 bada + massage + pyjamas
    19:30 B1 + B2 (nattslurk)
    20:00 – 06:30 sova, 10,5 h

Dagslurarna funkade bra innan kuren, men nu trasslar dom. :roll: Det tar längre tid att somna och han skriker mer. Han vaknar ofta efter klassiska 45 minuter och det kan ta en bra stund att somna om. När jag läst på forumet har jag fått intrycket att det är vanligt att det blir så, men att det blir bättre… Jag hoppas det blir bättre snart! 8)

Han älskar sin gröt och äter en hel portion. Puréer gillas mer och mer. Allt som mamma äter vill han smaka på. Frukt är smaskens, särskilt päron och kiwi! :o Det är naturligtvis jättebra! Men, amningen funkar inte alls. :cry: Han vill inte ligga vid bröstet. Han vrider sig och vill titta på annat, sjunga en trudelutt, nypa mamma i näsan osv. Efter en lååång stund börjar han skrikgråta och då plötslig tar han bröstet och suger nöjt i 20 sekunder. Sen börjar det om. :x Jag tycker att det är jättejobbigt. Ibland lessnar jag och försöker att bestämt vrida huvudet mot bröstet. Ibland funkar det ibland blir han bara arg. :evil: Att amma någon annanstans än hemma är otänkbart. Kanske är det dags att sluta amma? Nattslurken har gått bra tidigare, men igår var det samma cirkus. Är det vanligt att det blir så här när man börjar med vanlig mat? Betyder det att han inte vill ammas? Är det fler som varit med om samma?

Inga tänder i sikte, med jag tycker att han är piggare och gladare nu! :lol:
    Viktor född 060924
    TorsMamma
    Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Anna,
    Men, amningen funkar inte alls. Han vill inte ligga vid bröstet. Han vrider sig och vill titta på annat, sjunga en trudelutt, nypa mamma i näsan osv. Efter en lååång stund börjar han skrikgråta och då plötslig tar han bröstet och suger nöjt i 20 sekunder. Sen börjar det om. Jag tycker att det är jättejobbigt. Ibland lessnar jag och försöker att bestämt vrida huvudet mot bröstet. Ibland funkar det ibland blir han bara arg. Att amma någon annanstans än hemma är otänkbart. Kanske är det dags att sluta amma? Nattslurken har gått bra tidigare, men igår var det samma cirkus. Är det vanligt att det blir så här när man börjar med vanlig mat? Betyder det att han inte vill ammas? Är det fler som varit med om samma?
    Ja för oss är det lika dant. :cry: Det är ju så (det skriver Anna även i BB) att vid 4 månader avtar sugbehovet och vi är många som försöker hålla liv i amningen när välden är så spännande att man inte har tid att amma.
    Jag lyckas endast amma numera om jag tar upp honom när luren är slut innan ha vaknar och egentligen skulle vilja sova vidare. Då får jag allt från 1 min till 5. Men det är mer undantag än regel.

Så jag får kallt konstatera att ammandet för detta barn är över och vara glad att han tycker om mat i MASSOR och blir en mätt och go unge istället. Pumpar lite fortfarande och ger i flaska, mugg, sked osv mest för att jag tycker han behöver kalorierna om inte annat.

Du får jättegärna följa med i denna tråden där vi diskuterar alla dina frågor vitt och brett.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

VÄLKOMMEN :!: :heart:

Ps. när de blir så här stora är det svårt att få till långa lurar tycker jag. Kanske vill du se över sovschemat en aning efter att ha läst tråden. Men absolut inget man måste. :wink: Ds.
    Tor 2006
    :heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
    :heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
    Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"