Varför så kort natt

Han är 4,5 mån, vad jag förstår. Har du / ni läst "Litet PM för fyramånaders älsklingar" under Sova hela natten-fliken
Visst är det OK så här - schemat ser bra ut. Det blir lite rörigt på kvällskulan som du själv skriver, och med kortare kväll och längre natt skulle du enkelt kunna göra "middagen" till ett grötmål med bröst 1 efteråt och sedan, redan en timme senare (precis innan läggning) servera nattslurk från bröst 2. Jag tror det skulle förenkla livet
Mat inom 45 min betyder bara att du ska eftersträva det, för att ha en hållpunkt. Marginalkvarten finns ju alltid. Stress behövs ej 8-[
Oroa dig inte för att han äter mindre för att du glesar ut målen och strukturerar saker. Det kanske verkar så i hela 3-4 dygn eller t o m 5, men han tar sig. Jag lovar. Aptit och matglädje behöver hunger på sig, och hunger behöver tid.
Jag tycker verkligen du ska slänga nappen, glömma den och sluta fnatta på det här viset. Han behöver den inte längre. Hans sugbehov nuförtiden tillfredsställs gott och väl av diandet, i den mån det alls finns kvar, höll jag på att säga. Är nappen borta och han vill suga på något, hittar han det strax i form av lilla handen eller ett finger (eller tre). Ge honom chansen

(Detta förutsätter förstås att han ligger på mage.)
Att hålla på med nappen ibland, och ibland inte, åstadkommer bara förvirring. Ni har lärt honom att han ska ha napp. Nu ska han lära sig att han inte ska ha napp. Fast ni tycker han kan ha napp ibland. Fast inte alltid. Fast ändå. Fast inte, egentligen

Det är som om man skulle försöka lära ett litet barn klockan och då och då flytta om siffrorna och byta plats på visarna av och till. Av vilka grumliga skäl det nu vara månde som man hade - men inte skulle det göra livet, eller klockan, enklare för lilla barnet, precis

Ju tydligare desto bättre.
En liten otålighet - brådska - kan jag spåra hos dig och ber dig försöka intala dig sans. Som i praktiken i regel betyder att avvakta. Vänta lite! Dra inga förhastade slutsatser, dra inga slutsatser alls förrän barnet verkligen har övertygat dig och er om det ena eller andra

Och det tar tid. Måste få ta tid. Måste hinna bli just övertygande. :-$
Att han "inte vred huvudet åt sidan" när han var nyfödd och lagd på magen och "fick panik" gör honom - om jag ska ta dig på allvar - till världshistoriens absoluta unikum bland nyfödda bebisar

Jag tror att paniken var er, och jag tror att han inte fick en chans att vända på huvudet åt ena sidan, sedan lyfta det rakt upp, sedan vända det åt andra sidan, etc - därför att ni inte kunde stilla er. Orosvargarna kved och skrek. Era, inte hans.
Ett nyfött (och även ett flera månader gammalt) barn)kan ligga med näsan rätt ner i underlaget "hur länge som helst", men vem är det som tror att barnet inte kan vända på huvudet och / eller håller på att kvävas

Det är inte barnet. Barnet kan. Och gör det, när det är dags.
Bra att han får ligga på mage nu =D> Det betyder också så oändligt mycket mer än "bara" bättre sömn.
Och nej, det är inte tänderna som "gör att han sover dåligt". Sambandet är non-existent. Tandsprickning är det naturligaste av allt. En liten unge som får sin goda sömn påverkas inte ett dugg. En liten unge som inte får sin goda sömn kan däremot lätt hamna ur balans ytterligare, vad som än händer ovanpå den påfrestning som övertrötthet / sömnbrist är. Det gäller oss alla. När man är slut som artist blir t o m ett oskyldigt telefonsamtal för mycket. Man vill inte svara. Förstår du? Här gäller det att inte skylla på telefonen, om man säger
Dreglandet kan tyda på att första tanden är på väg och då är det trevligt med något strävt gnuggande mot gommen. Bitringen verkar bortrationaliserad, men den fanns i generationer just för detta - att barnet skulle kunna "klia" sig. Dreglandet kan också hel banalt komma sig av att lilla magen fått annat att smälta, att matsmältningsapparaten omorganiseras en smula, om du förstår.
En del små älsklingar dreglar som skyfall.
Snyggt jobbat så här långt! Pris och beröm