Jag försökte kura mitt första barn när han var 7 månader gammal. Hade då bara tillgång till första utgåvan av Barnaboken. Jag satte hjul på spjälsängen och efter exemplet "Oscar 6 månader" i boken satte jag igång. Och där stod jag i 3 månader. När han var 10 månader gammal hittade jag hemsidan och kurade honom med ramsa. Något mer behövdes inte, han sov 8 timmar första natten och sedan dess har han sovit 19.30 - 06.00 och är nu 28 månader.
Har lyckats schabbla till standarmodellen med min dotter som är 3 månader, helt mitt eget fel. När jag skulle vagna bort hennes nattmål så stannar jag ju vagnen INNAN hon somnar, men hon somnar helt enkelt inte om. Inatt stod vi i tre timmar och hon skriker så fort vagnen stannar trots att det knappast ser bekvämt ut för henne. Somnade inte en minut.
Det jag undrar är: När hände det här att man ska stanna innan barnet somnar? När jag läste BB så stod det att man inte får stanna förrän barnet somnat in ordentligt. Varför är det olika? Gäller det olika åldrar? Känns som om med min son skulle jag stannat innan, och med min dotter borde jag fortsätta tills hon somnat. BB skrevs ju efter Anna fått alla sina barn(?) så varför funkar det då inte att vagna till de somnat in?
Hopppas ngn fattade min fråga
Ps. Detta är inte kritik, jag är jätteglad att jag fick boken som hjälpt oss mkt, särskilt med social delaktighet och att hantera trots!