Får jag bara nyfiket fråga....?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
snubbla

Får jag bara nyfiket fråga....?

Inlägg av snubbla »

Hej.

Jag försökte kura mitt första barn när han var 7 månader gammal. Hade då bara tillgång till första utgåvan av Barnaboken. Jag satte hjul på spjälsängen och efter exemplet "Oscar 6 månader" i boken satte jag igång. Och där stod jag i 3 månader. När han var 10 månader gammal hittade jag hemsidan och kurade honom med ramsa. Något mer behövdes inte, han sov 8 timmar första natten och sedan dess har han sovit 19.30 - 06.00 och är nu 28 månader.

Har lyckats schabbla till standarmodellen med min dotter som är 3 månader, helt mitt eget fel. När jag skulle vagna bort hennes nattmål så stannar jag ju vagnen INNAN hon somnar, men hon somnar helt enkelt inte om. Inatt stod vi i tre timmar och hon skriker så fort vagnen stannar trots att det knappast ser bekvämt ut för henne. Somnade inte en minut.

Det jag undrar är: När hände det här att man ska stanna innan barnet somnar? När jag läste BB så stod det att man inte får stanna förrän barnet somnat in ordentligt. Varför är det olika? Gäller det olika åldrar? Känns som om med min son skulle jag stannat innan, och med min dotter borde jag fortsätta tills hon somnat. BB skrevs ju efter Anna fått alla sina barn(?) så varför funkar det då inte att vagna till de somnat in?

Hopppas ngn fattade min fråga :oops:

Ps. Detta är inte kritik, jag är jätteglad att jag fick boken som hjälpt oss mkt, särskilt med social delaktighet och att hantera trots!
*frieda*

Re: Får jag bara nyfiket fråga....?

Inlägg av *frieda* »

snubbla skrev: Har lyckats schabbla till standarmodellen med min dotter som är 3 månader, helt mitt eget fel. När jag skulle vagna bort hennes nattmål så stannar jag ju vagnen INNAN hon somnar, men hon somnar helt enkelt inte om. Inatt stod vi i tre timmar och hon skriker så fort vagnen stannar trots att det knappast ser bekvämt ut för henne. Somnade inte en minut.
:D Jag tror att jag fattade din fråga :!: En motfråga: Är hon tillräckligt mätt :?: D.v.s. får hon tillräckligt med mat under dagen :?: Hon ska ha fem fulla mål mat om dagen enl. SM... Dessutom kan du börja introducera lite fast föda ifall hon verkar intresserad av / behöva det :!:

Annars så finns det en del information om vagningsträsket att tillgå forumen :wink: Men jag låter andra forumister informera närmare i den saken :D

Lycka till :!:
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej

Har du gamla utgåvan av Barnaboken? I den står det nämligen att man ska vagna barnet till sömns - alltså sluta när de somnat. I nya utgåvan från 2004 och i Sova Hela Natten-boken har Anna W modifierat detta råd till att man alltså ska stanna vagnen innan de somnar - just med tanke på risken för vagningsträsket. Vagnar man till sömns händer ofta det ofta att barnet vaknar så fort de upptäcker att vagnen står stilla.

Det du beskriver med att du får vagna av och till i tre timmar är ett gott exempel på en mamma som hamnat i vagningsträsket... :wink:
Backa mer. Vagna vid absolut kris - skaka annars bara på handtaget som besked och påminnelse.

Det finns massor att läsa om vagning och vagningsträsk under search samt på de låsta forumen (de med hänglås framför) på första sidan av föräldraforumet. Kastar med ett par länkar:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=20

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Lycka till
/Åsa
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, *frieda' :wink: :D Tack, Kantarella :wink: :D

I tillägg bara den förklaring du efterlyser:

När jag skrev BB hade jag mycket riktigt fått alla mina barn, varav det tredje blev upphovet till Standardmodellen.

Men ingen hade några direkta sömnbekymmer - tack vare just SM, som jag följde sedan. (De två första var sömngrisar.)

Så jag vagnade till sömns, när nattmålen skulle bort - då var de ju bara en respektive två månader. Trenätterskuren kallade jag det. Och det gick bra.

Men under tiden och senare, i bekantskapskretsen, såg jag ju att folk hade problem och de bad mig också om hjälp. Men jag fattade helt enkelt inte att små barn behövde hjälpas att lära sig somna och somna om själva och att man inte kunde / borde försöka göra det åt dem. Det tog sina modiga år och alltfler insikter i människors bekymmer med sina små barn, bekymmer som inte jag hade, innan jag började arbeta ut Sova hela natten-kuren.

Men visst var det ett väldigt vagnande, minns jag, hemma hos mig också, särskilt med nummer åtta när hon skulle sova dagslur i vagnen inne. Bortskämd som jag var med hjälpande händer satte jag SM-systern, då 11 år, på att vagna ibland, och en gång när hon stod och vagnade energiskt med sammanbitna tänder i en mindre evighet hörde jag henne väsa, i takt med det rytmiska vagnandet:

- Jag ska aldrig ... aldrig ... ALDRIG ha barn :evil: :!: Jag ska aldrig ... aldrig ... ALDRIG ha barn :evil: :!:

Hon fick fyra stycken.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"