Om det gått så bra att kristilldelningsverktygen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
kokos

Om det gått så bra att kristilldelningsverktygen

Inlägg av kokos »

Den här frågan är lite skum, kan tyckas. Vi har inte behövt någon kristilldelning på ett bra tag nu. Ramsa har räckt. Men nu är lilleman sjuk och har hittills vaknat var 20:e minut och varit snorig och olycklig. Nyss jagade jag tyvärr upp honom med nässprayen så det blev världens hallaballooo och han blev mer ledsen än jag någonsin kan minnas. :cry:

Då kände jag, japp, nu tar jag fram verktygen. Men det fungerade inte så bra nu! Solfjädern blev han plötsligt ännu mer ledsen av och så tänkte jag, ah, jag buffar kort som besked. Han bara sprattlade och blev jättearg :shock: , så jag bytte tillbaka till solfjädern tills han blev lite lugnare (inte helt lugn, men lugnare) och gick därifrån med ramsan. Han gastade ett tag men lugnade sig till slut. Det som var bra i det hela var att jag aldrig tvekade utan gjorde allt som om det vore det mest självklara, det var bara så ovant att han inte svarade på kristilldelningen.

Kan de glömma verktygen? Måste jag träna in dem på honom igen? Var det ren idioti att buffa (det fungerade superbra förut)? :?:

Tror jag får öva solfjädern på pappa i natt!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Nu är det ju inte så att sonen glömt bort verktygen - det är man själv som gjort det :D ! Jag vet hur det kan kännas!

:idea: Då gäller det att snabbt som attan öva lite på maken eller i luften och sedan går man in och fullföljer säker på handen. Du tvekade nu på vad du skulle göra och gjorde ditten och datten först - sedan bestämde du dej och då funkade det :D !

:idea: I den situation du beskriver så brukar det hjälpa med en kristilldelning som lugnar och därefter går man på med ramsan och övriga ljud i huset som är betryggande.

:idea: Sov gärna inne hos honom så att du kan svara med mjuk ramsa då han vaknar till och snorar - då blir han lugn och jagar inte upp sej!

:D Det här fixar du fint! Krya på er!
kokos

Inlägg av kokos »

Ska jag ramsa vid första pip? Han brukar pipa ibland på nätterna men då verkar det bara som det drömmer. Det blir liksom bara en aaaaiiiaaa och sen är det tyst? Brukar inte göra nåt de där gångerna, men nu när han snorar så kanske jag ska köra en liten ramsa?
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Jag brukar göra det i den åldern och i den situationen - det skadar inte!
kokos

Inlägg av kokos »

Oki då kör jag på det. Tänkte bara att det kanske var risk för att fastna i ramsandet men så blir det ju förmodligen inte om man ramsar direkt, för då somnar han ju om direkt, right?

ramsar jag x 4 som vanligt eller bara en gång, typ bekräftelse?
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag gör så här i ren "mota Olle i grind"-teknik då det är sjukdomar på gång. Man vill ju inte att de ska bli ledsna och vakna och vara eländiga... Har aldrig haft några efterverkningar!

:idea: Ja, hur gör jag :roll: .... Jag ramsar lite mjukt ett par gånger sådär... Du känner själv!
kokos

Inlägg av kokos »

Det gick kanonbra i natt!!! Efter nässpraysjakten blev det lugnt. Han måste ha fått in en del i näsan trots allt, för han kunde andas hela natten, även om han snarkade en del.

Han gnydde till 4 gånger under natten och då gav jag en mjuk och fin ramsa direkt (bara en liten mjuk ramsa, inte x 4. typ som en bekräftelseramsa) och han sov vidare. 6.55 var det morgon, precis som vanligt! Ingen ledsen bebis på hela natten.

En sjuk son som sover hela natten, man vill ju bara jubla! =D>

Tjohooooo! Vad skulle man ta sig till utan detta forum? :heart: Tänk vad mycket snabbare han ska bli frisk nu när han sovit så gott.
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Bra jobbat!
Härlig läsning!

:D
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vill bara nämna om nässpray.
Vera var tokig och jättearg när jag skulle spraya, men så kom jag på den ljusa :idea: att låta henne "spraya" min näsa. Och sedan sig själv och sedan fick jag i hennes och min näsa. Utan att spraya så klart. Så nu får jag nässpray nästan varje gång vi byter blöja. :shock: (tänk er två näsborrar istället för ögonen) = avdramatisering.

Hon grimaserar fortfarande, men blir aldrig ledsen eller arg.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
mammamy

Inlägg av mammamy »

Kokos!
Nu blir jag nyfiken! "Bara en ramsa, mjuk och fin, inte x 4 typ bekräftelserasma" eller nåt sånt skrev du. Kör du en enda vers när du bekräftar, jag har trott att man ska köra fyra verser varenda gång man ramsar?? Enlighten me please!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Vi gör också så att när vi bekräftelseramsar så kör vi inte gånger 4, det har bara blivit så... Istället är den versen enbart gånger 2 hemma hos oss, och det har funkat bra :D
kokos

Inlägg av kokos »

Här kan jag ha missförstått allt, men vi har då gjort så här hela tiden:

1: besked (ramsa x 4)
2: påminnelse (ramsa x4 eller x8 eller vad som krävs för att han ska lugna ner sig) 8)
3: bekräftelse (ramsa x 1: mjuk och fin ramsa, ungefär som att jag sa: så ja precis så ska det låta när man ska sova så gott)

Jag har alltid trott att så länge det är fortsatt tyst efter bekräftelsen så spelar det inte så stor roll hur många varv man drar ramsan.

Nån vet säkert hur det SKA vara. Jag vill inte lära ut nån nästan-kur. :!:
camilla

Inlägg av camilla »

Far nog halla med kokos om att man bekraftelseramsar x 1 om det inte ar sa att det behovs mer for att man inte fatt sista ordet. paminnelseramsorna e ju x flera.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Såhär SKA det vara, i alla fall enligt Anna. :D
Hon skriver i "verktygslådan" följande om ramsan:
annawahlgren skrev:En ramsa består alltså av fyra ”verser” (ibland, när man tycker det behövs, sex; någon gång t o m åtta).
Och om bekräftelseramsan:
annawahlgren skrev:Det är ramsan igen
Alltså borde även bekräftelseramsan ha fyra verser.

Men det är klart, har man börjat göra på ett sätt med ramsan så ska man ju inte ändra för att det "ska" vara så.
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Jag har alltid trott att så länge det är fortsatt tyst efter bekräftelsen så spelar det inte så stor roll hur många varv man drar ramsan.

Tack kära alla :D Precis så är det. Bekräftelseramsan är till ordalydelsen densamma som Stora Beskedramsan eller Stora Påminnelseramsan. Men om lilla älsklingen redan är tyst, eller tystnar direkt, finns ingen anledning att harva på med x4 eller x6 eller ens x2. Man går bara ner i tonfallet på slutet efter en eller två ramsor, vad man tycker, och allt är frid och fröjd. Det är "dialogen" vi pratar om :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"