... hur började förlossnignen...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Nancy

Inlägg av Nancy »

Vilken "ton" :roll: :?: När man går över tiden såhär när det nalkas jul får man använda så många :x :x :x man vill :wink:

Kikar annars in för att dra ned statistiken gällande tid för födsel och lite småsurt konstatera att min karriär som sierska verkar vara över... :? :roll: :wink:

Krya på sig i halsen :heart:
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Hej

Jobbig väntan, hoppas han/hon tittar ut snart.

Jag som väntade tvillingar hade hört att de alltid kom så himla tidigt... och genomsnitt var vecka 37. Så vecka 32 började jag vara nervös att de kanske skulle komma mitt i flytten, vecka 36 började jag tycka att det var dags, vecka 37 trodde jag de skulle komma vilken dag som helst, vecka 38 slutade jag jobba och då började kollegorna sin "stalking", mejl heeela tiden, "hänt nåt?" - NEJ!!
Vecka 39 trodde jag de skulle stanna för alltid och jag aldrig mer skulle få sova på rygg eller mage och alltid med stor kudde mellan benen och vakna en gång i timmen och be maken vända mig.. Fredag vecka 40 var jag djupt ner i förvivlans mörker. Maken tog ledigt från jobbet och tog mig ut på restaurang på lunchen. Grym fisksoppa och hopp om livet. Sen gräl och gråt pga trött tvillinggravid kvinna, gick och la mig på sängen och försökte framkalla värkar genom att dra ihop magen rytmiskt... :lol:
Vänner igen. Tacos och DVD-film. En stund in i filmen så klack det till i magen. "NU BÖRJAR DET". Sex timmar senare hade jag två bedårande tvillingpojkar på bröstet...

Håller tumm rna för att du snart slipper vänta mer! Men du vet... worth waiting for. Den som väntar på något gott..
Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hej päivi!
Vill medela att jag gick tre veckor över tiden med jacob.In på två undersökningar och den tredje satt dom igång mig med dropp.
Droppen satte dom in vid elvasnåret.Jag och sambon satt och läste tidningar och väntade.... och väntade....på att nånting skulle hända.Men nej..inte ett tillstymme till någon värk där inte!! :roll:
Vid tretiden ville sambon ha lite kaffe, så jag följde med honom och på vägen tillbaka var det som om allt förändrades.Jag kände att nu var det på riktigt verkligen.In på rummet och kräkas.Sambon ringde efter sköterska och hon såg jag var öppen 6cm.Resten gick väldigt fort, spräcka hål på hinnan så vattnet kom in med lustgas mm.Kom faktiskt inte ihåg så mycket om jag ska vara ärlig, men jag tror nog att det där kaffet inte blev urdrucket för sambons del :wink:
Jacob är född klockan 17.25.Alltså två och en halv timme senare.
Många som blir igångsätta tycker att dom blivit "snuvade" på sin förlossning och att man inte hinner med, men så känner inte jag.Av naturen så är jag mer en "sprinter" än en "maratonlöpare" och därför så kändes det helt ok att allt gick så fort när det väl hände.Smärtan blir mer intensiv har jag hört av att bli igångsatt för värkarna blir inte i dom vanliga etapperna så man hinner inte samla sig som en "vanlig" förlossning och därför var lustgasen ett bra alternativ för mig.Att sätta in ryggmärgsbedövning hann dom aldrig.
Jag hoppas nästan att jag blir igångsatt denna gången oxå om jag får bestämma för att ligga i värkar flera dygn är väll inget som lockar.Min kompis har haft två jättelånga förlossningar och det är inget jag avundas.Nej pang på rödbetan om jag får bestämma :lol: :lol:

Jaaa, det var förlossningshistorien om mej om det är nån som orkat läsa hela. :sleep: Det blir alltid så långt när jag alltid ska skriva någonting.

kram och :santa: från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Päivi skrev:Fjällmor - :heart:

och alla andra - ursäkta tonen - jag har ont i halsen, :( var jag nu har fått det ifrån - jag umgås ju inte längre med någon annan än Ola och Hugo... :roll:
Men! :D DÄR har vi beviset på att ramsan nått fram :!:
VI ligger ju med baciller i huset... :roll: :shock: :wink:

Kraaaaam! :heart:
/Fjällmor
Kriszta

Inlägg av Kriszta »

Ja ramsan kanske har nått fram men tyvärr Päivi, du får vänta till julafton :D
Varför?
Jo, vi kollade igår på gamla (nåja inte så gamla) kort med sonen. Från tiden då lillasystern forfarande låg i magen. Så började han ställa frågor. Han är nuförtiden helt besatt av att räkna. Allting ska räknas! Han kan ju räkna till tio! Så stolt han är :D . Tar inte med hela diskussionen och alla hans underbara frågor men ett iaf. Han fågade vad som händer om inte bebisen vill komma ut. Ja då väntar man till bebisen vill komma ut. Hur länge väntar man då? (Kom lustigt nog att tänka på dig :)) Tja, några dagar kanske ett, kanske två ja kanske flera sa jag. Tio då? frågar han. Jo det kan också hända sa jag. Ja det tycker jag man ska vänta sa han då! Det är lagom :D Så det så Päivi..BF 14/12 plus 10 blir 24:e. :D
Oooops jag kanske inte ska ge mig på att sia det har ju inte gått så bra för andra här i tråden :D
Vill bara önska en God Jul till alla!
Kram
Kriszta
Mamma till Adam f?dd 10 dec 2002 och Isabelle f?dd 25 dec 2005
Gäst

Inlägg av Gäst »

... sanningen kommer ur barnens mun. säger ett gammalt finskt ordspråk - så visst, det kan bli den 24;e :!:

Har precis kommit hem från Barnmorskebesöket - bebisen mår bra, jag mår bra (...), och nästa tid är 27. Sedan efter det blir det Varbergsbesök... :roll:

Mycket spännande att läsa om alla olika förlossningar - man börjar verkligen förstå att ingen förlossningen är lik den andra och att vi är alla olika!

Nancy - inte kan du förstöra någon statistik här när trådstartaren själv är snittad i vecka 39... :P

Fjällmor - vi får hoppas på att rackarungen lyssnar NOGA på ramsan nu när vi har fysiska bevis på att den har nått fram, annars får du helt enkelt pallra dig hit ner i egen hög person... 8)

Nu skall vi äta lunch... :wink:
ambra

Inlägg av ambra »

:D Förste sonen har alltid varit en punktlig typ, han kom precis på utsatt datum :!: Därför var jag helt inställd på att barn nummer två, skulle komma som allra senast på utsatt datum om inte två veckor tidigt (det "visste" man ju, att andra barnet ofta kommer tidigare än det första). Dagen för BF kom och gick och jag fick gå över tiden :shock: . Nåja, ut kom han till slut-

Du hade alltså ingen vattenavgång, Päivi :?: Natten innan lillen föddes gick vattnet för mig. Jag var förberedd på en störtflod, som med storebror, men det här var mer "oj, det kom visst lite vatten i trosorna..." På morgonen fick vi åka in för att konstatera vattenavgång, jag fick höra att man inte väntar för länge på att förlossningen sätter igång spontant pga ökad infektionsrisk då vattnet gått. Jag vet eg inte hur länge man väntar på att sätta igång det hela om det inte startar av sig självt.

Det i alla fall många timmar innan det riktiga värkarbetet kom igång, men till min besvikelse öppnade jag mig knappt alls :cry: . Det var verkligen kämpigt att få veta det då värkarna var fruktansvärda. En nytillkommen förlossningsläkare började mumla om något, undersökte mig lite snabbt och sa att vattnet inte alls gått på riktigt, utan att jag bara hade fått lite PYSPUNKA :!: :shock: :lol: . Alltså stack de hål på hinnorna, ut kom allt vatten i världen, t om läkare och barnmorskor häpnade. Bye, bye 10 kg direkt :!:

Sedan tog det kanske 5 minuter innan det var dags för lillen :heart: att komma ut. Idag kan jag tänka på att jag kanske fått gå en vecka till om de inte stuckit hål på de där hinnorna... 8)
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Jaha. No bebbe.

Jag har ju haft lååånga förlossningar i tid men inte i smärta(profylax är bra!). Jag tappar helt tidsuppfattningen i alla fall. Man får lita på att kroppen väljer det som passar den bäst.

Näe, nu ska jag slå in några klappar medan Milo sover. Annars blir de öppnade lika fort=ganska ineffektivt. Han hjälper gärna till att sätta fast små tejpbitar och krusa snöre men sen ska de ju såklart avnjutas direkt. Rifs, rafs.

Våran julgran har också en något innovativ klädsel. Milo plockar ner alla kulor han når och Nike hänger upp alla nerplockade på sin favoritgren. Där hänger VÄLDIGT många just nu. VaO-Jander bara tittar på granen och suckar, han har gett upp. :lol:

Jag är inte ett dugg julstressad men jag har ingen riktig julfeeling heller. Strange? Känns konstigt att det snart är julafton måste jag tillstå. Det kanske är för att darlingen bara jobbar och jobbar. Ända fram till fredag. :cry: Trist.

Skickar massor av kryapås till Päivi och Fjällisarna!

Kram Jannika
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nej, det var väl inte vattenavgång då i helgen - när jag ringde tyckte de att jag skulle avvakta och se om det kommer mera - det borde ju fortsätta sippra efter att vattnet gått - vilket inte hände... :roll: Så vad det nu handlade om då i helgen vet jag inte - läckage..? :oops:

Vi har jättefint väder här så nu skall jag passa på att gå ut med gossen!
Gablex

Inlägg av Gablex »

Håll ut Päivi - det är en tidsfråga nu :wink: !

Jag börjar längta efter min middag i Varberg =P~ (tradition i släkten Billing när Päivi föder barn)!!! Barnen undrar också varje dag när kusinen tänker komma och store G kommer att bli mycket förgrymmad om det inte är en pojke :lol: !

Spelar lite vacker pausmusik för dig så länge och hoppas att ni snart får åka iväg... :-({|= :-({|= \:D/

:heart:
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Gablex har fixat musiken, jag har fixat sysselsättningen...

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9916

Vi är med dig Päivi! :heart:

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ack du, kära svägerska, om det ändå var upp till mig... :roll: ... så skulle ni få åka till Varberg och äta middag imorgon dag. :twisted:

Nå, ny natt på gång :D , och alla vet ju att Sådant Här börjar oftast på nätterna, så vi håller tummarna. 8)

Julklappsrim? :shock: Hur gör man då..? :shock: Jag vill nog ha lite exempel först, tror jag - annars är jag självskrivet med! :wink:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Kom nu Päivi! Rimstugan behöver DIG :!:

[-o< :santa: [-o<

/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Ikväll har vi stormvindar och regn här bland fjälltopparna...vilken dunderorkester :!:

Klämmer i med en dunderramsa som orkar över molnen och far med vindarna... :heart:

nattnatt
/Fjällmor
Nancy

Inlägg av Nancy »

Osnuten bebis med lurigt humör
Vägrar att födas till julen som bör
Bebisen retas med mamma och pappa
trots att Fjällmoran ramsa och klappa

:santa: Dagens uppgift: julklappsrim om Päivis Julklapp i magen med BF 14/12... Rimmet ovan hör kanske inte till mina höjdpunkter (antagligen ett av de sämre jag någonsin fått ihop :roll: ) men ville syfta till lite tidsfördriv... :wink:

:heart: från Nancy
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"