... hur började förlossnignen...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Nancy

Inlägg av Nancy »

Såhär läste jag följande rader:
Päivi skrev:fick en ny trevlig julbock från granngrabben - jag hade glömt bort att jag hade gjort en beställning från honom någon gång i höstas när han var här med sin "julbockskatalog"...
Jag tänkte i mitt halvstilla sinne att det var värst vad påhittiga de är de där julkrämarna.. sälja julbockar per katalog via värnlösa grannbarn och det till lättlurade gravida finskor... :roll: :wink:

Svullna fingrar har jag ingen erfarenhet av men det låter ju onekligen misstänkt... Idag är det ju 19 dec och den dag som Nancy ("den oöverträffade") gissat som födelsedag till yngsta medlem Billing :heart: Nåja, kanske har fel den här gången...eller :?:
Nancy

Inlägg av Nancy »

8) Vill bara poängtera att även andra typer av folk kan vara lättlurade ex barn, tonåringar, män, pensionärer, statsministrar etc. Man behöver heller inte vara gravid utan kan även vara förkyld, förälskad, arg, sur etc. Man behöver naturligtvis inte heller vara finsk utan kan lika gärna vara norsk, sydamerikansk eller från Gävle. Man behöver heller inte vara lättlurad bara för att man gillar just julbockar i katalog. Så alla ni som brukar köpa julbockar från kataloger -go for it, köp en till :thumbsup:

Nä nu skall jag krypa tillbaka till den håla jag kom ifrån... :roll: 8)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Den som lever får se Nancy, visserligen besökte jag "Twilight Zone" igårkväll vid läggdags, men där fanns inga julbockar från det forna Atlantis - tyvärr... :(

SkymningsRiget ja... :roll: det var länge sedan jag besökt det stället... :!:

Så vad sägs om detta:

jag har, under den här graviditeten, lyckats undfly Nattligt Frossande hela vägen men igår... :shock:

Jag gick och lade mig vid tio som vanligt, låg och vnäde mig, som vanligt, hittade ingen bekväm position, tog bort det extra liggunderlaget som jag haft i flera månader nu, la till Den Största Kudden att ha mellan benen (Tack Ambra...), steg upp för att gå på toaletten...

... noterade att jag mådde lite vagt illa - hunger? - och plötsligt händer något Mycket Spännande med synfältet... 8-[ Vet inte hur jag skall förklara det, mest kändes det som ifall saker skulle skiftat färg en aning och kommit närmare (dags för psykakuten nu, Fjällmor..?), samtidigt som jag drabbades av lite frossa (utan några feberkänningar), och så en känsla av att allt inte stod riktigt rätt till. :shock: Känslan var starkast.

Det blev ett nattmål (eller sent kvällsmål) för att åtgärda illamåendet - och så tillbaks i säng. Mycket svårt stt somna, och vid strax efter elva lite mera ordentliga sammandragningar än innan... :D

... vilka jag somnade ifrån... :x

... och så vaknade vid halv fem, illamående av hunger (åtgärdade det, ramsade pojken som trodde att det var morgon...), och sov vidare.

Morgonen känns rätt så normal.

:roll:

Vi får se ifall Nancys tippning ger något... [-o<
Nancy

Inlägg av Nancy »

Päivi, kanske den nattliga hungern var en signal om den berömda "kolhydratladdningen" :?: *hoppas, hoppas* [-o<
Gäst

Inlägg av Gäst »

Gärna det, Nancy, gärna det... :lol: (hur mycket kolhydrater det blev där i nattmörkret är sedan en annan historia... :roll: )

Pianot och jag ser på varandra med misstänksamma miner. Och vi som har haft ett kärleksförhållande i 22 år... :(
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D en till i denna tråd! :D

Måste bara få säga en sak om prinskorvarna :lol:
EFTER förlossningen blir de sju gånger värre för mig :shock: Totalt omöjligt att sätta på skor när man ska gå hem från BB tex (jag har prinskorvar på fötterna oxå, hela fötterna ser missbildade ut :lol: ) Senaste gången fick jag gå hem med tofflorna :wink:

De försvinner efter några dagar dock, men inte precis efter förlossningen. I alla fall inte efter mina 3.

:roll: :roll: :roll: Upplyftande, eller........inte....

Kramar från Anna o co!
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Anna O med klan välkomnas varmt i tråden!

Jaså, svullen efter förlossningen..? :shock:

Jag kommer inte ihåg något sådant av tiden Efter Hugo - men så hade jag tillräckligt att göra med snittärret - jag kanske inte la märke till några svullna fingrar och tår.. :roll:

Pianot och jag har gjort en överrenskommelse: jag låter bli drillar och ornament - och den låter bli att lägga fram snubbeltråd för mina fingrar när jag skall spela finska julsånger med Hugo, så ska vi nog komma överrens... :P
Lollo0058

Inlägg av Lollo0058 »

Ytterligare en ansluter sig till tråden :D. Jag har följt den från början med stort intresse och nöje :lol: och den har ju blivit värsta nagelbitaren 8-[. Det är så spännande att följa dig Päivi och att läsa allas uppmuntran, stöd, erfarenheter och div andra matnyttigt (från sepultura till julbockar för att nämna nåt).

Jag tycker verkligen det låter som du är på G. Jag vet att du visserligen varit det ett tag, men jag menar det har nog satt igång så smått nu. Tror ni inte det?

Jag kan uppmuntrande säga som anna att jag kissade ur mig 10 kg dagarna efter förlossingen :wink:. Det är ju bara vänta och se hur det blir för dig.

Fortsätter med glädje och spänning följa tråden.

/Lollo
Pojke :heart: född 2005-09 (kurad vid 4 mån)
Flicka :heart: född 2007-10 (sm från start)
Flicka :heart: född 2012-05 (sm från start, kurad vid 6 mån)
Kriszta

Inlägg av Kriszta »

Hej, också ny på denna tråd!

Nu vet jag ju att du gått över tiden och fast jag själv inte upplevt så kan jag tänka mig att du nu är less på att vänta. Men här kommer en liten story om ett julklappsbarn. Jag kan säga så här en bättrejlplapp kan man inte önska sig! Min flicka BF 30/12 skulle ju bli ett nyårsbarn men kom på juldagen. Ja faktiskt nästan julafton eftersom hon är född 00.35 den 25:e. Många tyckte att "Bara hon inte kommer på julafton". Förra året var ju julafton en lördag minns jag så väl, samma vecka på måndag hade jag tid hos min gynekolog. Ojdå sa hon, du har börjat öppna dig lite. VA! sa jag hade liksom inte kännt någonting. Ju det dröjer nog inte länge till absolut inte till nyår sa hon. Jaha, men hur länge dröjer det då? Ja det går inte att säga det vet bara fröken (vi visste att det var en flicka) därinne sa hon. Man kan gå flera dagar såhär.
:shock: :evil: .

Jag gick hem och var helt intställd på att föda max inom 24 timmar. Det går snabbare andra gången hade alla sagt. Ringde min mamma och berättade att de nog inte skulle hinna fram innan det var dags. (Vi skulle fira jul hos oss här i Tyskland) Jag ringde mannen på jobbet så han skulle vara förberedd utifall att. Och så hällde jag i mig massor med hallonbladste :D . Inget hände på flera dagar men så på julafton morgon. Jag vakande och såg lite blod jaha tänkte jag det måste vara slemproppen. Inget mer hände på flera timmar. Vid 15 tiden började vi öppna paketen. Då kände jag igen små mens liknande värkar. Ja de hade jag ju kännt hela veckan. Men så plötsligt kom de tätare och jag var tvungen att sätta mig ibland. Mamma frågade hela tiden "Är det dags nu?" Lite irriterad blev jag ju eftersom jag tyckte att det hade varit dags i en vecka. Men så vid klockan sex var värkarna fortfarande "bara" mensliknande men lite mer regelbundna. Så höll det på tills 21.30 då jag tyckte vi skulle åka in för säkerhets skull. Vi åkte in strax efter 22. Ja resten kanske inte är så intressant men jag kan säga att det var en helt underbar vattenförlossning. Vilken härlig jul det var! Så en julklapp i magen är alldeles underbart! Det här inlägget är menat som en uppmuntran även om jag förstår att du nu sååååååå gärna vill hålla lillen i famnen.
Kram
Kriszta :D
Mamma till Adam f?dd 10 dec 2002 och Isabelle f?dd 25 dec 2005
Kriszta

Inlägg av Kriszta »

:D :D :D
bättre julklapp! skulle det ju stå!
Mamma till Adam f?dd 10 dec 2002 och Isabelle f?dd 25 dec 2005
Gablex

Inlägg av Gablex »

Hej Päivi! (och ni andra!)

Jag har väntat in i det sista med att lägga mig i här, men här krävs nog en helt ovetenskaplig ramsa från faster om det skall hända något! :twisted: :wink: :lol:

Kan jag få med er andra på allsång? Och du Päivi riktar naveln mot skärmen så att den där envisingen (mer finsk än skånsk skulle jag tro :wink: :lol: :!: ) inte missar budskapet!

OK, då kör vi!

:arrow: Nu har vi väntat länge nog, länge nog, länge nog
Nu har vi väntat länge nog, länge nog!

:arrow: Nu börjar vi få gråa hår, gråa hår, gråa hår
Nu börjar vi få gråa hår, gråa hår

:arrow: Nu börjar vi få ATP, ATP, ATP
Nu börjar vi få ATP, ATP o.s.v. o.s.v.

Tror du att h*n har uppfattat?!

Skämt åsido - sitter här på jobbet och väntar på brorsbarnet och mitt stalltips är att h*n kommer i morgon, så några timmar kvar är det kanske... Ring mig om du vill dryfta hur det är att gå 15 dagar över tiden :wink: :lol: :D !

Kram till hela klanen! :heart:
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:lol: :lol: :lol:

/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

är det nååågon som kan se överburna Päivi dansa kosackdans till ovanstående ramsa och sen INTE föda...? :shock: :lol:

/Fjällmor
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej päivi!
Jag hejjar på dig.
Jag tror att du kommer att gå segrande ur det här! :P

Vattenförlossning, är det tillåtet i Tyskland till skillnad från här? Du skrev att ingen var intresserad av det, fel fel! Jag vill jättegärna höra om vattenförlossningar!
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: Nu tror jag bestämt att Päivi är på gång!?!

Klockan tio på kvällen dan innan sista kom fick jag ett obeskrivligt sug efter nötter och juice! Nötter hade jag inte ens haft i åtanke under hela graviditeten och juice dricker jag bara inte. Surt och syrabildande. Min snälla och tjänstvilliga darling skyndade ut i sommarnatten på jakt efter något nattöppet i Älvsjö. Det inhandlade vräkte jag i mig utan att bjuda och somnade som en sten. Sen drog de "riktiga" värkarna igång.

Jag tippar på bebi idag eller imorgon.... Den lilla gullehalledudingen. Uhu. :heart:

Kram Jannika
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"