30 Minuter.. och hon skriker hela tiden.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
finbom

30 Minuter.. och hon skriker hela tiden.

Inlägg av finbom »

Hej!

Vi tycker att SHN-kuren har gjort mirakel...
Från att amma flera gånger, använda napp och sova i våra sänger så sover hon nu 10-12 timmat utan napp och utan amning i eget rum. :D

Vi har nu kört kuren i en månad och det är två saker som vi har problem med.

1. Det tar varje kväll en halvtimma innan hon somnar. Och hon gapar hela tiden, allt från arga skrik till förtvivlade. Vi går kanske in 2 gånger utöver läggningen för att lugna henne, och vi ramsar med alla tonlägen vi kan. Alltså argt/bestämt när hon låter arg, lugnt och fint när hon låter förtvivlad.

2. Det är stört omöjligt att få henna att sova på dagarna annat än i barnvagnen när man går ut. Vi försöker få henne att somna inne, så hon "erbjuds detta" som dt står i boken, men då somnar hon aldrig. Hon klättrar runt, sitter och tittar på lampan och gör allt utom att lägga sig ner.

SHN är något som jag verkligen tror på men det är jättesvårt att följa när man bara har teoretiska kunskaper från att ha läst boken säkert 10 gånger. Och som förstagångsföräldrer så känns metoden inte helt självklar och enkel som man ibland läser. Jag försöker vara bestämd och säker på det jag gör, tjejen med.

men, det känns som om vi kommit långt. :D :D
Och kanske kan vi komma en bit till...

MVH. Magnus, Linda och lilla Nelly.
syren

Inlägg av syren »

Hej och vad roligt att den lilla sover så bra nu!

Jag känner mig inte alls som expert, men det jag tänker på vad gäller läggningen och skrik är när ni ramsar. Barnet har ju svårt att ta till sig ramsan, så länge hon är arg. Då är hon inte alls mottaglig. (Du kan ju tänka dig själv, när mna är arg lyssnar man inte på vad som sägs, eller hur?) Däremot, så fort hon lugnar sig en smula, sätt då in ramsan och lyssna av om hon svarar på den och tar den till sig. Upprepa detta vid behov. Och, se till att ramsan är det sista hon hör och får med sig in i sömnen. Glöm heller inte bort den berömda ATTITYDEN av självklarhet som alltid skall vara din/er följeslagare.
Hur är det förresten med skrattet för go'natten?

Vad gäller dagslurarna har jag svårt att hjälpa till. Hur brukar ni göra inomhus och hur gör ni i vagnen? Det första jag tänker på här är annars ATTITYDEN. Den brukar lösa det mesta!

Fortsatt lycka till!
Hälsningar,
Syrén, mamm till två flickor (00, 01) och en pojke (06), kurad i oktober)
syren

Inlägg av syren »

Hej igen!

Läs lite längre ner här "Läggningarna är så jobbiga" (Ulrika Bergs inlägg). Den tråden kanske kan vara till hjälp.

Hälsningar från mamma Syrén.
Sa

Inlägg av Sa »

Hej!
Utan att vara expert så har jag ett tips på hur du kan göra med dagslurarna. Jag lägger min son i vagnen innomhus framför ett öppet fönster. Jag klär på hoonom som att vi ska gå ut (nästan) och lägger honom sedan i vagnen, ger honom en dagsramsa, gungar vagnen lite och vips så har han somnat!!
Fungerar jätte bra för oss. Kanske kan vara värt ett försök.
Sara; mamma till Billy 060211!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"