Tack för att du fick mig att rycka upp mig Anna, sen i lördags serveras ingen mat under natten - som är 8 timmar lång. Sonen tror att den är 6 timmar än så länge, men jag tror att han börjar fatta galoppen. Han sover för natten kl 22 och ammas kl 06. Natten till idag var det en del protester mellan fyra och fem, men oj vilken skillnad mot förut när han åt minst flera ggr/natt! Dagarna fungerar helt okej också, förhoppningsvis komer det bli ännu bättre så småningom.
Kura 7-veckors!?
-
Gäst
Oj! Nu skäms jag lite här
Tack för att du fick mig att rycka upp mig Anna, sen i lördags serveras ingen mat under natten - som är 8 timmar lång. Sonen tror att den är 6 timmar än så länge, men jag tror att han börjar fatta galoppen. Han sover för natten kl 22 och ammas kl 06. Natten till idag var det en del protester mellan fyra och fem, men oj vilken skillnad mot förut när han åt minst flera ggr/natt! Dagarna fungerar helt okej också, förhoppningsvis komer det bli ännu bättre så småningom.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
-
Gäst
Hm, funderar lite på läggningarna; han har otroligt svårt att komma till ro oftast. Blir mycket buffande och det är inte alls alltid det hjälper, nu har han legat i 45 min - la honom 18:05, han skriker - tystnar - skriker - tystnar osv osv och låter jättetrött. Gick in en gång och buffade när han lät riktigt lessen, men det hjälpte föga. Vill inte att han ska behöva ligga och skrika, jag vill att han ska slippa bli övertrött bli ännu lessnare när det är dags att sova natt, vilket han inte blir när han sover 18 - 20 och sen badar och får flaska, då är han lugn och somnar som en liten prins kl 22.
-
annawahlgren
Din uppgift är att lugna honom. Det kan du. Om och när han verkligen inte kan det själv.
Men minsta oro, tvekan och osäkerhet överför exakt detsamma till honom.
Tålamod och målmedvetenhet - det är två sidor av samma mynt. Sätt det i pannan
Och gläd dig under tiden åt allt du redan börjat få att glädja dig åt
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Gäst
-
Gäst
-
annawahlgren
Tnk på att det viktigaste inte är att han sover varje minut han "ska" - det viktiga är att han har förutsättningarna
Så ge honom dem, och odla Attityden, tålamodet och målmedvetenheten
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Gäst
Har två små frågor nu när det verkar som att vi har börjat få till det här med sömnen
Han tycker (så klart) att det är lite jobbigt att bli väckt och blir ofta ledsen, hur man än gör, så jag funderar på om nån har nåt bra tips på väckning som jag kanske har missat..
Det har hänt flera flera gånger nu att vi inte har vaknat av väckarklockan
och det verkar som att lilleman föredrar att sova till nio och inte åtta. Borde jag ändra i schemat eller helt enkelt köpa en ny väckarklocka?
Dagarna ser ut så här just nu:
08:00 Morgon (blir som sagt ofta kl 09:00...)
10:00 sova
12:00 vaken
14:00 sova
16:00 vaken
18:00 sova
20:00 vaken
22:00 natt
06:00 mat och sova vidare till 08...
Han tycker (så klart) att det är lite jobbigt att bli väckt och blir ofta ledsen, hur man än gör, så jag funderar på om nån har nåt bra tips på väckning som jag kanske har missat..
Det har hänt flera flera gånger nu att vi inte har vaknat av väckarklockan
Dagarna ser ut så här just nu:
08:00 Morgon (blir som sagt ofta kl 09:00...)
10:00 sova
12:00 vaken
14:00 sova
16:00 vaken
18:00 sova
20:00 vaken
22:00 natt
06:00 mat och sova vidare till 08...
-
Gäst
Hejhej!
Ja, om ni ska ha morgon kl 9 eller om du ska köpa ny väckarklocka??
Gör det som du vill själv, men bestäm dig för vilken tid morgonen börjar och håll sedan den tiden
Anledningen till att det är att lilleman ska inte behöva ta ansvar för när dagen börjar, utan det ska du göra. Mamman med ständig koll på läget (åtminstone skenbart...
), så att lilleman kan slappna av och sova gott ända till 9, eller 8, vilket ni nu bestämmer.
Bra att han har 8 timmar natt nu!
Kan du inte skriva i profilen när han föddes ugenfär, så att man vet hur gammal han är nu?
Om väckning vet jag inte, man får pröva sig fram lite vad som funkar. Vissa sjunger fram väckning
, andra pratar lugnt och väcker försiktigt, andra väcker lite mer tjo och hej. Det viktiga är att låta glad och trygg på rösten. Kanske någon annan har något toppentips

Kram Jenny
Ja, om ni ska ha morgon kl 9 eller om du ska köpa ny väckarklocka??
Bra att han har 8 timmar natt nu!
Om väckning vet jag inte, man får pröva sig fram lite vad som funkar. Vissa sjunger fram väckning
Kram Jenny
-
Gäst
-
Gäst
Nätterna har av någon anledning som jag inte kommer på, slutat fungera. Några dygn funkade det utmärkt men sen är det som att lilleman inte alls kommer ihåg att man sover på nätterna och ingenting annat.
Hur ska jag göra? Känns som att vi definitivt måste ha gjort nåt knasigt första natten han började vakna igen eftersom han fortsätter.
Undrar också hur man beter sig om man vill göra saker på dagarna? Han sover absolut bäst i sin säng och inte särskilt bra i vagnen.
Jag är så orolig för att förstöra schemat och allt annat så jag törs helt enkelt inte gå ut över huvud taget.
Har suttit inne i många veckor nu, känner mig som en fånge och allt känns bara grått.
Hur ska jag göra? Känns som att vi definitivt måste ha gjort nåt knasigt första natten han började vakna igen eftersom han fortsätter.
Undrar också hur man beter sig om man vill göra saker på dagarna? Han sover absolut bäst i sin säng och inte särskilt bra i vagnen.
Jag är så orolig för att förstöra schemat och allt annat så jag törs helt enkelt inte gå ut över huvud taget.
Har suttit inne i många veckor nu, känner mig som en fånge och allt känns bara grått.
-
Gäst
Har försökt göra saker de två senaste dagharna med följd att dagslurarna har havererat totalt och vi är tillbaka där vi började - IGEN = dödstrött bebis som inte vill nånting och bara skriker, dödstrött mamma som inte vill nånting och bara gråter.
Ja, jag vet: ta tag i saken! Det är du som måste göra det, ingen annan kan göra det åt dig osv osv osv. Men det blir ju bara fel så fort jag gör nånting!!!
Jag älskar min son, men jag hatar att vara mammaledig just nu.
Ja, jag vet: ta tag i saken! Det är du som måste göra det, ingen annan kan göra det åt dig osv osv osv. Men det blir ju bara fel så fort jag gör nånting!!!
Jag älskar min son, men jag hatar att vara mammaledig just nu.