Problem med dagslur på rygg i vagn!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ulrika2006

Problem med dagslur på rygg i vagn!

Inlägg av Ulrika2006 »

Hej,
Vi är mitt inne i uppföljningsveckan med lilla Ebba, 10mån, och nätterna fungerar otroligt bra. Från att ha vaknat flera ggr per natt och ej somnat om utan amning, långa stunders "vandring" eller närheten i vår säng, har hon nu sovit 11 timmar i sträck senaste två nätterna. Man vågar knappt nypa sig i armen... :P Det är lite protester inne från sängen ca 5-15 min vid läggningen, och oftast lite protest sen vargtimma men det går bättre och bättre.

Vårt problem är dagslurarna. Schemat har en 45-min på förmiddagen och en 1½-tim mitt på dagen som vi förlaggt ute i vagn eftersom Ebba alltid sovit så bra ute, samt för att få det att gåihop med hämtning och lämning av storebror Isak från dagis.
Men Ebba är för stor/vagnen för liten för henne att sova på magen i. Hon har tidigare som sagt sovit bra på rygg i vagnen, men hon blir fruktansvärt arg/ledsen när vi nu försöker få henne att somna själv med SHN-metoden. Om jag varit helt konsekvent att föja SNH vid nattning, har jag inte lyckats vid dagslurarna. Vid ett par tillfällen i börja har hon faktiskt somnat TILL SLUT efter mycket skrik, vagning, ramsning och ca 30min. Men då har ju luren inte kunnat bli så lång. Trots det har det varit lika mkt protester nästa gång. Jag har sedan vid andra tillfällen vagnat henne till sömns för att hon ska få sin sömn.
Min osäkerhet bottnar i om det är ok att kräva att hon ska kunna somna själv när hon ligger på rygg, då SHN förespråkar magläge.
Är det någon som genomfört vagningskur med ryggliggande bebis?
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Ulrika,

när de små barnen fått korn på magläget så brukar de inte gilla att sova/somna på rygg. Vår son gillar inte att sova i bilstolen tex för där kommer han inte runt och kan ligga på mage.

Men om nu vagnen är för liten och luren absolut måste ligga vid den tidpunkten när det ska hämtas på dagis får du ge dig katten på att det kommer att fungera. För visst kan lilla barnet somna på rygg, men det är inte helt lätt.

Alternativet är att ändra hämtningstiderna så lilla barnet kan sova sin lur i sängen på mage. :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, SusanD :wink: :D

:D Välkommen är du :lol:

Ytterligare ett alternativ är att du införskaffar en större vagn - en av gammal hederlig 70-talsmodell, t ex. Det går över mitt förstånd att vagnarna har krympt vad gäller sovutrymme medan barnen blivit allt större :roll: Brukar finnas att köpa billigt begagnat på Blocket eller så.

Det ÄR som Susan skriver ett problem med ryggsovande för små barn som börjat sova gott på mage. Men det går ju, om det måste gå. Dock är det lite mycket begärt att hon ska somna på det viset själv. Där får du allt hjälpa till. Bästa sättet brukar vara att gå. Och skärma av alla synintryck. Helst ska hon inte kunna se någonting alls. Och att inta Attityden av Självklarhet :!: Som lär barnet att "jaha, den här luren sover man tydligen på rygg, jaha, då vet vi det".

Allting går ju, för små barn gör som vi lär dem. Även om det kan ta sin lilla tid.

Pris och beröm för strålande genomförd SHN-kur :wink: :lol: Nästan genomförd, i alla fall. Du är så duktig :!: Vad skönt för er alla.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Ulrika2006

Inlägg av Ulrika2006 »

Hej igen, och tack för så snabba svar! :lol:
Jag ska ut på nätet och titta efter större vagn.
Lilla Ebba somnar gärna på rygg i vagnen bara vi går med den, så det är inga problem. Däremot vaknar hon då ofta lätt efter 20 eller 30 min och somnar inte gärna om även om det ska vara en 1½ timmars lur. Hon beklagar sig inte men somnar helt enkelt inte om utan ligger där och småpratar tills jag sätter henne upp då det är dags.
Speciellt gäller detta 1½ timmars eftermiddagsluren, och jag börjar undra om hon kanske inte behöver 45 min på förmiddagen som hon sover mellan 9-9:45. Sover sedan em-luren kl. 12-13:30. (Sover 18:30 - 6:30 natten). Alltså har vi planerat in 14,25 timmars sömn för henne och hon är 10 mån. Vad tror ni. Skulle vi kanske när kuren är över gå ner till 20 min på fm för att få em-luren att fungera bättre.
Ulrika
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Stäng ute synintrycken, tycker jag fortfarande. Gärna med ett stycke mörkt, luftgenomsläppligt mörkläggningstyg (finns i metervara) från suffletten och hela vägen. Det är inte särskilt roligt att prata med, om man säger :wink:

90% av små barns alla intryck kommer genom synen. Det räcker alltså med att hon ser någonting alls, när hon vaknar till, så sätts lilla skallen igång.

Der kan vara idé att korta fm-luren men inte än, tycker jag. Innevarande schema bör sitta först :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"