Vi är mitt inne i uppföljningsveckan med lilla Ebba, 10mån, och nätterna fungerar otroligt bra. Från att ha vaknat flera ggr per natt och ej somnat om utan amning, långa stunders "vandring" eller närheten i vår säng, har hon nu sovit 11 timmar i sträck senaste två nätterna. Man vågar knappt nypa sig i armen...
Vårt problem är dagslurarna. Schemat har en 45-min på förmiddagen och en 1½-tim mitt på dagen som vi förlaggt ute i vagn eftersom Ebba alltid sovit så bra ute, samt för att få det att gåihop med hämtning och lämning av storebror Isak från dagis.
Men Ebba är för stor/vagnen för liten för henne att sova på magen i. Hon har tidigare som sagt sovit bra på rygg i vagnen, men hon blir fruktansvärt arg/ledsen när vi nu försöker få henne att somna själv med SHN-metoden. Om jag varit helt konsekvent att föja SNH vid nattning, har jag inte lyckats vid dagslurarna. Vid ett par tillfällen i börja har hon faktiskt somnat TILL SLUT efter mycket skrik, vagning, ramsning och ca 30min. Men då har ju luren inte kunnat bli så lång. Trots det har det varit lika mkt protester nästa gång. Jag har sedan vid andra tillfällen vagnat henne till sömns för att hon ska få sin sömn.
Min osäkerhet bottnar i om det är ok att kräva att hon ska kunna somna själv när hon ligger på rygg, då SHN förespråkar magläge.
Är det någon som genomfört vagningskur med ryggliggande bebis?