Att lämna till barnvakt

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
kvacke

Att lämna till barnvakt

Inlägg av kvacke »

Hej! :lol:

Visste inte var jag skulle lägga detta men känns som det inte passar under barnfostran så jag lägger det här.

Vi har lite trubbel när det gäller att lämna Wilma till barnvakt. Vi har under hennes första år i livet inte behövt lämna henne någon gång men nu på senare tid har vi försökt kortare stunder hos farmor eller mormor. Vi har tex bara gått en kort promenad med hunden. Hon blir helt panikslagen!!! Det är fruktansvärt att se henne. Det börjar direkt när den av oss som är med lämnar rummet och pågår tills vi tar henne i famnen. Då slutar hon direkt och blir lugn fort. Men hon skriker upp sig blixtsnabbt och det går inte att avleda henne. Vid ett tillfälle tappade hon andan och blev blå runt munnen :shock: . Vi respekterar att hon har det jobbigt med detta och försöker inte ens just nu men det känns som att det snart skulle vara mysigt att göra något ihop. Hittills har vi lagt henne själva först på kvällen innan vi har vart iväg och någon har vart barnvakt.

Alla nära börjar ju också bli sugna på att få vara barnvakter men dem vill ju förståss inte heller vara med om hennes, vad det verkar, totala ångest.

Så, hur hanterar man detta? Någon med liknande erfarenheter?

Kram Åsa
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D
Det dröjde ända till Vega var över året innan vi lämnade till barnvakt, då till farmor och farfar som hon hade träffat i stort sett varje vecka sedan hon var spädis. De kunde sitta barnvakt EFTER vi hade lagt henne på kvällen. Eftersom hon redan då var en SS behövde de inte göra något alls i praktiken.

Före hon var 9-10 månader fick de knappt hålla henne heller. Hon gallskrek och såg livrädd ut. Vi fick prata lite med farmor och farfar och be dem backa lite. Det gick bra om de kom och inte tog någon notis ALLS om henne, utan bara pratade med oss. Likadant om vi var där. Då blev hon nyfiken efter en stund och kunde t om kosta på sig ett litet leende i deras riktning :wink:

När hon var runt året började det släppa lite, och nu är det stor fest varje gång de kommer hit eller vi åker till dem. :D Hon har sovit där ett flertal gånger och det har fungerat bra varje gång.

Vet inte riktigt vad jag ska råda dig till mer än att avvakta. Hon verkar inte redo för barnvakt än. Kanske finns det bra tips på hur man kan "vänja" barnet på ett bra sätt, men jag tror nog på att vänta ett tag.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
kvacke

Inlägg av kvacke »

Tack för svar! :D

Wilma blir superglad varje gång vi träffar far eller morföräldrar och när vi är med är det aldrig några problem. Hon går iväg utan att ta någon notis om oss och låter dem bära omkring på henne. Det är när vi lämnar som problemet uppstår.

Antar att det bara är att avvakta tills hon är mogen men de nära börjar bli otåliga :wink:

Åsa
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LindaVega - så vackert, så rätt :wink: :D

:D kvacke - "det är när vi lämnar som problemet uppstår" skriver du, och då måste ni nog rannsaka era njurar. Hur lämnar ni :?: Med ett koppel orosvargar kring benen :?: Fikande efter barnets godkännande nickningar :?: Med massor med frågetecken i röst och kroppsspråk :?:

Det är det där med Attityden, du minns. Av självklarhet. Det är den som gäller. Det är den som talar om för lilla barnet att allt är i sin ordning och precis som det ska vara.

Så börja (om) med att gå ut med hunden. Se till att planera promenaden när lilla älsklingen är som gladast, i famnen på mormor eller farfar och allt är kul. Skratta upp er och se himlastormande lyckliga ut. Meddela att ni ska gå ut med hunden. Pussa och le. "Hej då, kommer strax!" och GÅ, skrattandes, utan att lämna minsta marginalsekunds plats för invändningar. Ut med er, bara :!:

Och så kommer ni in igen, efter tjugo minuter - en halvtimme, och gör ett strålande tjoande glatt nummer av återseendet, utan skuggan av oro eller frågor, med puss och "Heeeej!" och därpå genast lite avslutande tjoho med hunden, och så omedelbart till Viktig Syssla, gärna skrattaneds och kacklandes med varandra, men inte mer med barnet. Som på så vis övertygas om att allt inte bara är i sin ordning utan alldeles utomordentligt trevligt och bra :!:

Allt utom farligt och fel, alltså :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kvacke

Inlägg av kvacke »

Tack för ditt svar Anna! :D

Jo det är nog så att vi blir lite smånervösa men jag har försökt att stålsätta mig men det ser hon nog igenom :wink: .

Vad säger jag till de ömma morföräldrarna? Hur ska dem bete sig när det händer? Fösöka avleda? Kanske hitta på någon syssla? Ja där svarade jag nog själv... :D . Sysslor i mängder får det bli för det brukar göra även den mest ledsnaste Wilman till glad igen.

Tack för ännu en ögonöppnare....

Kram Åsa
Rica

Inlägg av Rica »

Hej alla! :D Måste bara fråga om det verkligen gäller det här med att barn under 1 år inte ska lämnas till barnvakt :shock: ? Tror att det var på BVC jag hörde det men är ej säker.

Vår 2,5åring har alltid varit lätt att lämna till barnvakt från det han var liten. :D Vi har ju alltid lämnat till personer han känner mormor och morfar mest och han har aldrig gråtit efter oss vare sej nu eller när han var 9 månader(när vi hade barnvakt första gången). Nu har vi inte lämnat speciellt ofta men hansov själv hos mormor när han var dryga ett år och det gick galant :lol: . Det är nästan så man genom åren känt att "lite har du väl saknat oss eller" :oops: :wink: ?!

Nu har vi en till kille på 6 månader och han har då aldrig fällt en tår när nån annan hållt honom ännu utan ler till alla- hade en kort period för nån månad sen då han var lite blyg för karlröster(bla morfar till hans stora förtvivlan :cry: ) men det gick snabbt över :wink: .........Är det fel av oss att lämna bägge älsklingarna tillmormor och hon får natta en kväll, vi vill så gärna gå ut och äta på tumanhand.Vi har tänkt att vi sover där hela familjen men att jag och pappa avviker en stund på kvällen. Hur gör ni andra :?: . Är det bara våra grabbar som inte verkar bry sej så mycket om vi "försvinner" en natt eller en kväll nån gång då och då!?? :? Jag känner mej helt lugn när de är hos mina färäldrar, de känner varann och är älskade och i bästa händer där.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D
Nej det låter jättekonstigt, det har jag aldrig hört Vi hade gärna lämnat bort Vega tidigare, om det hade fungerat. Det är ju skillnad att lämna bort till främlingar och till t ex mormor/morfar- de tillhör ju familjen på något sätt.

Var glad och njut över att dina barn trivs så bra hos dina föräldrar.

Vega, som nu är 19 månader sover ungefär en gång i månaden hos farmor och farfar. Då brukar vi lämna runt middagstid och hämta på fm nästa dag. Hon är fullkomligt trygg med dem och slänger sig inte om famnen på oss när vi hämtar alla gånger heller. De brukar även ha henne ibland en lördag eller söndag på dagen- ibland för att de så gärna vill, men ibland för att vi ska iväg.

Farmor har även sagt att hon vill vara hemma från jobbet en dag/v framöver för att ha Vega (och nästa bebis) hos sig.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Jannika

Inlägg av Jannika »

Vilken lyx! För barnen. Och för mor- och farföräldrarna! :heart:
Sommar

Inlägg av Sommar »

Jag tror inte heller att det kan vara någon fara att lämna till barnvakt före året! Annie sov hos mormor och morfar första gången när hon var ett halvår! Och hon har aldrig varit ledsen när vi lämnar henne där, men det kan ju också bero på att hon är där minst ett par gånger i veckan när jag jobbar :D Och så har hon en väldigt utåtriktad personlighet :D

Lycka till Kvacke och skjut alla orosvargar :wink:

Kram Emma
Mamma till Annie 051020
kvacke

Inlägg av kvacke »

Imorgon ska vi till mäklaren och skriva kontrakt på vår husförsäljning. Wilma ska då vara hon min syster som hon känner väldigt väl och som har två egna barn som Wilma älskar. Detta blir första gången som jag lämnar henne en längre stund och efter svaren i den här tråden så känns det bra! :D . Jag känner att jag har attityden och att det är självklart att det kommer att gå bra..... :D.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

kvacke skrev: Vad säger jag till de ömma morföräldrarna? Hur ska dem bete sig när det händer? Fösöka avleda? Kanske hitta på någon syssla? Ja där svarade jag nog själv...
:D Ja, det gjorde du :wink: Fast kanske inte riktigt på det sätt du menar 8) om du förstår.

Barsk lektion, alltså: du ska varken bekymra dig om vad lilla barnet gör och inte gör eller vad de ömma morföräldrarna gör och inte gör utan om vad DU gör :!: :lol:

Det är DIN attityd som måste städas och sopas ren här. Klarar du det, så lovar jag dig att det inte blir några som helst problem.

Du måste alltså lära dig släppa taget, och det stavas större förtroende för lilla barnet - och större förtroende för de ömma :idea:

Som det nu är (har varit, hm) känner lilla älsklingen ett våldsamt tryck på sig - HON borde försäkra dig om allt möjligt, både att hon älskar dig, att du kan vara lugn, att allt kommer att gå bra osv osv - vilket hon ju rimligtvis inte kan. Varpå hon bryter samman. Det är du / ni som borde försäkra HENNE om alla de där sakerna :wink: :lol:

Så gör det, och lär dig gå - utan att vända dig om.

Naturligtvis kan man lämna små barn ifrån sig till barnvakt av alla älskvärda slag långt tidigare än vid ett år. Det är alldeles avhängigt - - - se ovan :lol:

Tänk på mig, som kurat x antal hundra små barn - vars ömma föräldrar blivit utkörda ur huset och här står jag, en person som ingen liten fem-sex-mnaders eller åtta-nio-månaders eller ännu större (eller mindre för all del) någonsin träffat, och tar över hela ruljangsen.

De fick inga men för livet, vad det verkar :lol: :lol: :lol: De började sova gott och mådde prima.

:idea:
kvacke

Inlägg av kvacke »

Du har så rätt kära Anna! ( Så klart ) 8)

Igår lämnade jag lilla gumman hos syster i en självklard attityd och det gick så bra! Hon hojta efter mamma i nån minut sen var det full fart.

När jag kom efter nästan 2 timmar möttes jag en liten rödrosig superglad nakenfis som just hade hoppat och busat i sängen med den andra ungarna. Hon var världens lyckligaste! :D

Så...det var ju lätt som en plätt 8) . ...Nu är funderingarna på att det inte skulle gå att lämna henne ur världen och borta från lilla mammans huvud!

Senare igår kväll var vi på kalas hos farmor och min man berättade stolt hur bra det hade gått hos syster. Farmor frågade förstås hur vi hade gjort och min man sa; "Åsa frågade AW hur man skulle göra och så gjorde vi som hon sa och det gick hur bra som helst." Han va grymt imponerad och sa till mig att det är tur att vi har forumet att fråga.... :heart:

Så tusen tack!

Kramar Åsa och en mycket tacksam barnafader
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Härligt Åsa :!: :D

/Fjällmor
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
Myra

Inlägg av Myra »

Hej. Har en fråga i detta ämne... :-) Bör man vara en stund hos barnvakten innan man går därifrån? Idag skulle jag lämna Johanna till mormor o morfar och gjorde så som jag så många gånger gjort när Joel var liten, dvs inte följt med upp till deras lägenhet utan de har kommit ned till bilen och hämtat. Men det verkar inte fungera med Johanna för det var riktigt ledsamt. Redan när hon såg mormor började hon gråta?! Försökte ha en attityd av självklarhet men det kanske ändå är så att det blir lite för häftigt att bli "lämnad" så. Vad tror ni?

/Myra
Mamma till Joel född 0205 och Johanna född 0509
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"