För-tidig-morgon-problem

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lejonmamman

För-tidig-morgon-problem

Inlägg av Lejonmamman »

Hej! Nu så, känner jag att jag måste fråga er en sak. Vi har en snart 6 månaders son och är inne på fjärde natten i uppföljningsveckan. Kuren ger verkligen effekt och det här känns superbra! :D Han somnar oftast på 2-3 minuter på kvällen och vaknar en-två gånger på natten, men då somnar han oftast om själv eller efter ramsan. Jag helammar + gröt och lite puré.
Så här ser hans dag ut:

7.00 vakna + frukost
8.30-10 förmiddagslur
10.30 lunch
12-12.45 middagslur
14.00 mellanmål
15-15.45 eftermiddagslur
17.30 middag (gröt+ammar) Han är oftast helt galet hungrig vid 16.30 redan!!
18.00 bus, bad, nattslurk
19.00 sova natt

Mina frågor är:
1. Han brukade alltid vakna kl 6 förut. Nu vänjer vi honom vid att vakna kl 7. Han vaknar ca 5.45 och ligger och jollrar i ca 15 min, sen är han jätteledsen/arg/förbannad resten. Vi lät honom ligga kvar i sängen idag tills han lugnade ner sig (efter solfjädern 10 min). SEN tog vi upp honom. 50 minuter efter morgon-tiden... Är det rätt? Lugn och tyst - då får man komma upp? Oavsett om man går över hans morgontid? Eller är kl 7, med marginalkvart - morgon?
2. Dagslurarna krånglar endel. Den första är planerad sovtid 1,5 timme. Det tar alltid ca 25 min innan han somnar, jättearg, så det slutar alltid med 45 min kvar av sömnen. Hur kan jag bryta mönstret? Han får alltid ligga kvar till kl 10. Lägger jag honom för tätt inpå nattsömnen? Han är vaken 1,5 timme innan fm-luren. Är jättetrött då. De andra sovstunderna är det 2 timmar mellan, vaken tid. Det passar bra. Men eftermiddagsluren vid kl 15 har han på något vis lyckats korta ner till 30 min... :? Jag vagnar och försöker söva om. Lönlöst. Kommer det att ge sig med tiden tror ni?
3. Han skriker och är hungrig som en dåre vid 16.30 varje dag. Vad kan ändras? Jag ammar*2 och proppar i puré vid mellanmålet.

Han är världens goaste och gladaste nu! Så härligt att se att han mår bättre! :D Tacksam för lite goda proffsråd!

/Kristin
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Grattis till en snart genomförd kur! :D

Morgnarna kan ta tid, så var enträgen och kämpa på. Det är helt rätt att vänta ut honom. Helst ska han somna om, för då kommer han så småningom sova över uppvaknandet. Men innan han somnar så är det rätt att vänta.

Kom ihåg att agera på morgonen som om klockan var 12 eller 2 på natten. Det är alltså ingen skillnad för att det närmar sig morgon. Jag har nämligen tydligt märkt det på mig själv att jag har svårare att vara säger och själklar om klockan är nära morogn än om det är mitt i natten, men det ÄR ju mitt i natten (om du fattar)

Jag tycker att det verkar vara en lur väldigt tätt inpå morgonen. Han kanske helt enkelt inte är sovtrött än, efter att nyss har sovit i 12 timmar. Om du skjuter allt en halvtimme i sovschemat, och så kanske han kan få mat direkt när han vaknar på eftermiddagen ( ~16.15 - 16.30) men behålla övriga mattiderna ?

Funderingar från mig.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej!

Min son har precis passerat din sons ålder så här kommer några reflektioner. :D
Jag tycker att det är väl långt mellan 10-mål och 14.30-mål även om jag förstår om det är knepigt att trixa med mat och lurar. Jag la i sexmånadersåldern in mellanmål, ett mellan frukost(7) och lunchen(12) klockan 9.30(gröt + rån), ett mellan lunch och middag(16) klockan 14, 150 ml välling. De är ofta jättehungriga i denna åldern, växer så det knakar och börjar röra sig ordentligt. Dessa mellanmål har jag fortfarande kvar men är beredd att skära ner dem om de inskränker på övriga mål - har dock ännu inte skett! :D

Din fråga angående att det tar tid för honom att somna och det inte blir så mycket tid kvar. Lägg honom på "marginalkvart" 15 min innan han ska sova, då har han 15 min extra på sig och du kan lugnt låta honom sova sina fulla 1,5 h och trots att det tar 25 min (det kommer att kortas ner snabbt de närmsta veckorna, kanske dagarn) drar du bara över inom marginalkvart åt andra hållet, om du förstår? :wink:
Han behöver sin sömn, kräv inte av honom att somna på sekunden och gör han inte det är det "kört" att få den sömnen han behöver. Använd marginalkvartar åt båda håll. Ska han sova 8.30-10 så har han mellan 8.15-10.15 på sig att få sina 1,5 h.

Gällande tidiga uppvak kan jag bara hålla med LO, det tar ibland lite tid för dem att fatta 1) jag kan somna om 2) det är onödigt att vakna så tidigt. Har väl själv inte riktigt den åsikten att han ska ligga kvar 50 min över egentlig morgontid för att han inte är knäpptyst. Jag skulle ramsa honom lugn och sedan göra storstilad morgon någonstans mellan 6.45 och 7 när han verkar hyfsat lugn och samlad. Men det är jag det. :wink: Omsomnandet är förstås det vi är ute efter, men som sagt, det tar lite tid.

Lycka till! :D
En goding till son född 0603 :heart:
Lejonmamman

Inlägg av Lejonmamman »

Hej! Tack för era svar! Jag har tagit till mig lite från er båda. B.la tänkte jag förra natten att klockan var 2 och inte 5.40, tack för tipset LO! Han somnade om till kl 7 när vi väckte honom. :)
Jag ska nog skjuta fram förmiddagsvilan också 30 min och resterande sovpass under dagen. Kan man ändra mitt under uppföljningsveckan?
Sen tänker jag följa Jennies råd om små mellanmål. Han behöver ett efter eftermiddagsvilan så då får han amma lite. Det håller mammas huvudvärk borta till kvällen. :wink: Skämt åsido. Men det gick mycket bättre idag när vi gjorde så. Han åt ändå som en häst vid middagen!

Vi måste resa bort i helgen, till farfar. Tar med resesängen. Något vi ska tänka extra på?

Tack för era svar! Väldigt skönt att få hjälp när tankarna vandrar iväg.

/Kristin
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Man bör ju inte böka under uppfäljningsveckan, men är du övertygad om att det blir bättre att skjuta altt en halvtimme, så stör det ju inte så mycket. Så det tycker jag att du kan göra - men änndra inte igen förrän allt sitter!

Hos farfar ska du tänka på att hålla schemat och agera lika lungt som du gör hemma. Mörkläggning brukar inte vara något svårt så här års, men är det i storstan, så kan det vara bra att ha med filt eller dylikt att mörklägga med.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
jennie27

Inlägg av jennie27 »

En sak till, när du får till ett så fint omsomnande som idag kan du låta honom sova förbi morgontiden och väcka med marginalkvart, 7.15. Allt för att inpränta att han lugnt kan sova tills ni väcker honom. :D

Annars, bra attityd! :thumbsup:
En goding till son född 0603 :heart:
Lejonmamman

Inlägg av Lejonmamman »

Tack för era svar! Tack Jennie för uppmuntran! Just nu känns det tufft med morgnarna... *suck* :( . Han vaknar alltid vid 5.30-6 och det tar allt mellan 45 min till en timme att söva om. Men, gudskelov, han somnar om! Vi låter honom sova med marginalkvart då. Det samma gäller första förmiddagsluren... Han sover prick 45 min och sen är han hur glad och pigg som helst. Hur kan man tydligt tala om för honom att han ska sova 1,5 timme då?? Känns som att dessa två punkter är oöverstigliga berg... :shock: Iaf om man jämför med hur bra han har tagit till sig resten av kuren. Men nu är vi framme vid nionde natten sedan vi började så man får väl inte ha för höga krav än...

Det funkar som vanligt här hos farfar. Han bor mitt ute i de östgötska skogarna så det är mörkt och mysigt från kl 16...

Jag har faktiskt skjutit dag-sovtiderna framåt 30 min. Har inte hjälpt till vid den första sovluren dock. Men nu håller vi det här schemat. Det känns bättre.

/Kristin

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"