Så här ser hans dag ut:
7.00 vakna + frukost
8.30-10 förmiddagslur
10.30 lunch
12-12.45 middagslur
14.00 mellanmål
15-15.45 eftermiddagslur
17.30 middag (gröt+ammar) Han är oftast helt galet hungrig vid 16.30 redan!!
18.00 bus, bad, nattslurk
19.00 sova natt
Mina frågor är:
1. Han brukade alltid vakna kl 6 förut. Nu vänjer vi honom vid att vakna kl 7. Han vaknar ca 5.45 och ligger och jollrar i ca 15 min, sen är han jätteledsen/arg/förbannad resten. Vi lät honom ligga kvar i sängen idag tills han lugnade ner sig (efter solfjädern 10 min). SEN tog vi upp honom. 50 minuter efter morgon-tiden... Är det rätt? Lugn och tyst - då får man komma upp? Oavsett om man går över hans morgontid? Eller är kl 7, med marginalkvart - morgon?
2. Dagslurarna krånglar endel. Den första är planerad sovtid 1,5 timme. Det tar alltid ca 25 min innan han somnar, jättearg, så det slutar alltid med 45 min kvar av sömnen. Hur kan jag bryta mönstret? Han får alltid ligga kvar till kl 10. Lägger jag honom för tätt inpå nattsömnen? Han är vaken 1,5 timme innan fm-luren. Är jättetrött då. De andra sovstunderna är det 2 timmar mellan, vaken tid. Det passar bra. Men eftermiddagsluren vid kl 15 har han på något vis lyckats korta ner till 30 min...
3. Han skriker och är hungrig som en dåre vid 16.30 varje dag. Vad kan ändras? Jag ammar*2 och proppar i puré vid mellanmålet.
Han är världens goaste och gladaste nu! Så härligt att se att han mår bättre!
/Kristin