Hej igen!
Vet du, du börjar så smått vara en av mina idoler. Vilken tåga!

Fantastiskt. Och så roligt att det går bättre och bättre. Måste kännas jätteskönt att få sova litegran, i alla fall.
Jag är ganska osäker på det här med vagning (jag buffade min son i spjälsängen) och även ramsning, faktiskt. För oss fungerar ramsan sådär, inte toppenbra, vilket får mig att ibland undra om vi använder den rätt. Därför känns det minst sagt vådligt att ge någon annan instuktioner i ämnet

men jag ska säga hur
jag förstått det hela, sen får du läsa på. Förhoppningsvis får du också snart en COACH som kan hjälpa dig. (Jag tycker det verkar ta lite tid, det där.)
Alltså: så här har jag fattat det: Första natten, för att bryta ett dåligt mönster ha man buffning/vagning att tillgå. Det är Storsläggan i verktygslådan. Första natten kan man få buffa/vagna ganska länge och ofta för att den lille ska slappna av. Och solfjädra, och ramsa och så.
Efter första natten ska inte Storsläggan fram annat än för riktigt riktigt vrålakuta lägen. Nu vet jag inte om man använder solfjädern i vagnen? Men tillrättaläggandet och solfjädern är alltså Lillsläggan, som hänger kvar för att ge ett tydligt besked om att nu är det sovdax, tillsammans med ramsan (som man tar när man vänder sig bort och går ut). Och ramsan funkar inte alls i början, men gradvis allt bättre. Sen måste den lille få ifrågasätta vad i friden du håller på med. Kom ihåg att hela hans liv har han fått veta, om och om igen, att själv kan han naturligtvis inte ligga! Vargen!! Så fort han "frågat" har han fått det svaret. Så var det hos oss i alla fall.
Jag vet inte om det är så jättefel att vagna som du gör. Hur upprörd är han? Behövs storsläggan verkligen? Risken finns att du svarat "Du kan sova om din bädd rör på sig. Då är det säkert." vilket kan medföra att han inte kommer att känna sig trygg för vargen om inte du vagnar. Var inte målet 10 timmars sammanhängande, pålitlig sömn? (Varför inte 11 eller 12 timmar?)
Jag tror att om du vill att lille Ilja (vilket underbart fint namn) ska ha den där ljuvligt säkra och djupa sömnen så ska du göra precis som det står i SHN-boken. Om du inte har den kanske du kan låna den på biblioteket. Kan maken svänga förbi bibblan påväg hem från jobbet kanske?
Han ska inte skrika dig till sig, utan från sig. Du ska svara på gossens frågor, sakligt och utan att överreagera. Ta inga släggor om du bara behöver en skruvmejsel. Han kommer att svara allt bättre på ramsan om det är den han får.
Nej, nu måste jag avsluta. Snälla ni andra som tittar in och läser detta, kom med synpunkter. Och lycka till med nästa natt, hoppas ni fortsätter att göra framsteg.
Kram / Victorine