Ska börja kura i helgen - några funderingar....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Täbybo1

Ska börja kura i helgen - några funderingar....

Inlägg av Täbybo1 »

Hej!
Pernilla heter jag och ska nu i helgen genomföra kuren på min son Elliot som är snart 8 månader. Vi har läst boken massor och känner oss ganska säkra på vad som rekommenderas att man gör. :wink:
Mina funderingar är nu: Elliot somnar redan själv (för det mesta, annars räcker det om man bara sitter bredvid, tyst, i mörkt rum, ev. med en hand i sängen.) Och han sover minst ett 6-timmars pass varje natt, och någon / några nätter i veckan sover han hel natt utan yl (ca 20.30 - 06.30). Ibland vaknar han på sen-kvällen (fram till 24, och ibland på vargtimmarna, men sällan båda två). Han sover i eget rum och har gjort det i 3 månader. Han sover i snitt 14 timmar per dygn (knappt), men det varierar rätt mycket beroende på vad vi gör för aktiviteter.
Alltså: Han sover rätt bra och vi med! Men vi tycker ändå det kan bli bättre. Och därför vill vi genomföra kuren. :D
Mina frågor är:
Ska vi köra kuren "light" (och bara använda vissa verktyg) och bara öva in en ramsa med våra nuvarande rutiner? (han lägger sig alltid på sida och sover, och om han är ledsen så har vi hållt solfjädern sedan han var liten). Eller ska vi köra hela programmet med magläge och buffning? Eller andra förslag / funderingar...
Känns dumt att ändra på det som funkar, men man kanske måste köra allt? :?
Tacksam för tips och idéer!
Mvh Pernilla
Mamma till Elliot februari-06 & Leona maj -08, världens bästa!!! ;o)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Ska börja kura i helgen - några funderingar....

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:
Täbybo1 skrev: Elliot somnar redan själv (för det mesta, annars räcker det om man bara sitter bredvid, tyst, i mörkt rum, ev. med en hand i sängen.)
Flytta ut bara, tycker jag. Odla ramsan :wink:

Ge honom skrattet-till-go'nattet. Han ska vara riktigt glad innan han läggs. Se till att det är svalt och mörkt i rummet och att han är lätt klädd, så att han kan röra sig fritt.

Lägg tillrätta på mage med de distinkta handgreppen (han vänder sig säkert strax på sida) som signal till lilla barnahjärnan att all aktivitet upphör (en liten stund, hm :lol: ) och tryck sedan till lite fint och statiskt med solfjädern en mycket kort stund.

Gå ut med ramsan, som ska påbörjas direkt på utgång men avslutas (högre) på väg bort från dörren, utanför. x4 eller x6, alltså, i ett svep.

När han vaknar, servera ramsan igen likadant. Undvik i det längsta att gå in. Gör det inte förrän om och när han låter verkligt olycklig och uppenbarligen tänker fortsätta med det - alltså inte "går ner". Om och när han går ner, bekräfta mjukt x4. De första två, högst tre nätterna; därefter drar man ihop själva ramsan (som han då tystnar under) med bekräftelsen.

Jag tror inte alls det behövs mera med den här inte särskilt "seriöse" lille sömntrasslaren :!: Ni behöver bara låta ramsan ta över.

Men öva upp den innan och lär er noga lyssna av. Kommunikation ska uppstå redan andra natten :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Täbybo1

Schemat?....

Inlägg av Täbybo1 »

Tack för snabbt svar! :D
Jag har nu suttit och filat på schemat och blir inte riktigt nöjd. Blir 4 timmar mellan lurarna och mellan målen en gång....
Behöver fler par ögon att kolla schemat :lol: Eller så funkar det att ha så länge mellan?...

7.45 Morgon
8.00 Amma (står sig inte på det så länge, men vill inte sluta amma än)
9.00 Gröt (1 1/4 dl)
10.30 - 12.00 Lur
12.15 Lunch (3/4 stor puréburk)
15.30 Mellis (3/4 stor puréburk)
15.45 - 17.15 Lur
19.15 Gröt (1 1/4 dl)
20.00 Nattslurk, tvätt/bad, pyjamas, skoj
20.30 Sova natt

De tider som inte "går" (läs vill) :wink: att rubba är: 7.45, 12.15 (eller möjligtvis 12 då vi alltid har möten vid 12.30 eller 13.00), samt 19.15 .

Totaltid 14 1/4 timmar. Har lagt två längre lurar istället för en lång och två korta, då jag inte fick ihop det med våra aktiviteter mellan 13 och 15 på eftermiddagarna... Kanske ska han sova natt 20.15 :idea: så han får 14.5 timmar?....

Han är nu van att sova 2 st 2-timmars lurar och en massa småmål, då han ratar mat med ens de minsta bitar i så vi får ta varje mål i två omgångar för att inte krig ska utbryta vid bordet :)

Ser det ok ut? Ändringar?
Många kramar
Täbybo1

Vaken?

Inlägg av Täbybo1 »

En fundering till... :oops:
Ska jag ändå vara vaken de två första nätterna? och springa in och solfjädra och sedan ramsa? eller ska jag ramsa omedelbart utanför dörren?, eller kan jag sova och gå upp och ramsa??? :?:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Är du osäker och inte riktigt nöjd med schemat måste du tänka igenom varför och möjligen tänka om. Dessvärre kan ingen annan göra schemat för just din lille pojke och just er familj åt dig. Bara du vet t ex om han pallar att med gott humör vara vaken 4 tim - eller åtminstone ha goda skäl att tro :wink:

När du strukturerar dagarna äter han mer sällan och därmed bättre (men det tar sina modiga tre-fyra dagar) och du riskerar inget "krig" vid matbordet. Öva dig emellertid redan nu, tycker jag, att inte tänka så :!: Äter man för ofta blir man helt enkelt inte särskilt hungrig. Det är mänskligt.

Två nätter tycker jag du kan offra för den goda sakens skull. Du kommer kanske att kunna slumra ändå, men psykologiskt bör man vara inställd på att vaka. Det gäller att vara på plats genast. Jag har beskrivit hur i mitt förra svar.

LYCKA TILL :lol:
Täbybo1

Nu har vi börjat :o)

Inlägg av Täbybo1 »

Känns superskönt att äntligen vara på väg mot riktigt god sömn! :D
Vi skojade och busade som aldrig förr, och sedan sa maken godnatt och gick ut. Efter det släckte vi lampan och han åkte ner på magen i en säng som vi tagit bort allt från uton snutte och ett gosedjur. Vi hade även sänkt ned sängen (han börjar bli lite väl mobil för att sov högst upp...), och tagit bort kudden samt vänt om så att han har huvudet åt vänster.
Så självklart uppstod en del frågetecken i det lilla huvudet!...
Jag lade tillrätta med en mjuk ramsa, tryckte till med solfjädern och gick ut ramsandes x 4. Han reagerade inte omedelbart som jag hade trott, utan det tog ca en minut innan han började skrika. Efter någon minut var det tydligt att han var ledsen och skrek upp sig, så jag gick in, lade tillrätta och höll ner med solfjädern. Fick under 10 min lägga tillrätta 4-5 ggr till innan han var tyst en längre stund och började slappna av. Tryckte då till lätt och gick ut ramsande x 4. Och det blev omedelbar reaktion (redan på trycket), han var ARG! Jag avvaktade, ramsade x 4, han skrek (ca 10 sek), blev tyst, skrek (ca 5 sek), och var sedan tyst. Jag bekräftade då x 4, och han blev omedelbart arg igen, snabbt tyst, skrik (ca 5 sek), tyst, skrik (2 sek), och sedan tyst längre. Bekräftade igen x4, arg igen, men bara en gång ca 5 sek, sedan tyst, ett pip, tyst, och bara lite snyftningar. Sedan dess är det tyst :o

Jag tycker att det är svårt att avgöra om han är ledsen eller arg när han skriker sitt värsta skrik, då vrålar han rätt ut så att det skorrar, rösten brister och han hostar. Han låter utom sig, men av vad är svårt att säga, det är iallafall väldigt högt :?

Nu undrar jag mest hur jag ska hålla mig vaken inatt... Jag vågar inte se på tv, för då hör jag kanske inte fort nog. Och datorn står ca 12 meter från hans dörr och brummar lite så jag vet inte om jag hinner dit fort nog...?
Men jag kan omöjligt sitt rakt uppochner på en stol utanför hans rum, för då somnar jag :lol:

Har köpt hem Cola iallafall, så jag kan få i mig lite koffein :!:
Täbybo1

Inlägg av Täbybo1 »

Hur gör jag nu???
Elliot sov i ett svep (förutom ett pip och host i sömnen) fram till kl 06.55!!! Sedan var det lite gladsnack, då ramsade jag vänligt men bestämt, sedan (10 min senare) blev han arg, ramsade igen mer bestämt, och vid 07.20 var han riktigt arg och börjar bli ledsen, småarg ramsa x 6. Tyst i omgångar, med mycket starka protester emellan, till 07.30 då vi gör god morgon (använde marginalkvarten, och passade på då det var tyst en minut).
Förmiddagsluren gick bra att lägga, småprotester i ca 10 min periodvis, sedan tyst (ramsade inget utöver den då han gick ur rummet, glömde bekräftelsen :oops: ). Men han vaknar superledsen efter 45 min, och det krävs två tillrättaläggningar och 4 omgångar ramsa + 2 omgång bekräftelse innan han somnar om.

Nu undrar jag: Ska vi båda vara med vid skrattet-till-godnattet och uppvakningspartyt även vid daglurarna (som vi gjorde nu) eller kan en ta hand om det?

Och i och med att han sov hela natten undrar jag om ramsan verkligen har satt sig till i natt??? Ska jag sitta uppe i natt också, ifall han skulle vakna och vara ledsen? (Kändes väääldigt onödigt inatt). :lol: Och är det ok att jag gör som nu och inte ramsar förrän han ropar/frågar (försöker få kontakt), och inte så fort jag hör ett pip?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Det gick ju strålande. Pris och beröm :lol: och hitta nu inte på någon oro :!:

Fortsätt bara lugnt och målmedvetet. Det här är ingen avancerad sömntrasslare. Han behöver bara veta vad som gäller och i lugn och ro få sig diverse polletter nertrillade. Det tar sin lilla tid men inga evigheter. Så släpp inga små vargar över bron :wink: :lol:

Båda är ju trevligt om ni är med på skrattet-till-go'nattet och även till God Morgon i stor briljant stil, då ni bekräftar varandra. Men till dagslurarna är det nästan fel, höll jag på att säga, med så stor uppståndelse. Det räcker med en öm :!: Enkla grepp överlag där. I Attityden av du-vet-vad. Total Självklarhet!

Om ramsan har satt sig till i natt kan vi inte veta förrän vi vet det. Och det är du/ni som ser till den saken och inte får ge er med mindre. Den sätter sig inte själv, om man säger. Det är en fråga om kommunikation, dialog :wink:

Så fort han nu tystnar under ramsan, slutar ni ge bekräftelseramsan separat. Man låter den haka på påminnelsen som en mjuk nergång i tonfallet, bara.

Du ramsade lite väl energiskt på morgonkulan och får tänka på att det inte är meningen att du ska starta dagen. Gränsen mellan lugnande och underhållning bör uppmärksammas noga :!:

Lär dig lyssna och lyssna av och ta det väldigt lugnt. Minns att en arg liten unge aldrig låter sig talas till rätta, om man säger - förrän han/hon gör det själv. Är klar. Vi vill inte förbjuda eller försöka hindra folk från att reagera.

Läs på Lathunden igen och vänta alltså med alla former av ingripanden tills du är säker på att han är verkligt olycklig och ber om hjälp :!: Först då är han också mottaglig för den.

En strålande första natt, verkligen :lol: Kom nu bara ihåg att för att lilla älsklingen ska kunna (fortsätta) göra framsteg, krävs att du/ni gör "baksteg" - först, och kontinuerligt.
Täbybo1

Inlägg av Täbybo1 »

Tack för tipsen!
Små dräggel-vargar körs härmed på porten!
Tänker försöka sova lite lätt i natt (utanför rummet) med ett öra spetsat :wink:

Nattningen idag gick superlätt, inga protester på vare sig tillättaläggning, ramsan eller bekräftelsen! Duktig kille :!: Han blev dock lite sur efter ca 4 minuter, antagligen för att han inte kunde somna bums :) men det redde han snabbt ut själv, och sedan dess har vi inte hört något. :shock: Han verkar redan ha fattat galoppen..
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Se där :!: Tjusigt :wink: :lol:

Dum är han inte, den lilla Olyckan. (Obs - inget personligt, bara en kärleksfull familjebenämning :wink: )

Sov inte för nära dörren, bara. Han ska inte märka att du är där. Då stör du. Du ska vara strängt sysselsatt med att hålla vakt :!: Ska han tro.

Men sov gott :lol:
Täbybo1

Varför gör han så här???

Inlägg av Täbybo1 »

Nu har vi kommit en bit på väg, och allt har rullat på kanonbra, med några små-gupp på vägen som rättat till sig (tidigt uppvaknande bl a).
Nu sedan i måndags har han börjat ha mycket svårt att somna på lurarna (varierar vilken som tar längst tid) och det har blivit värre från dag till dag. Idag tog det 45 min av gråt innan han slocknade!!! :shock:
Han vaknar ledsedn mitt i luren, somnar om själv, och vaknar glad då jag väcker honom.
Han gråter till han somnar. Jag ramsar och ibland tar det, men oftast inte. Han bara fortsätter gråta. Jag har även lagt tillrätta, men han blir bara mer ledsen då jag går (det räcker med att börja tillrättaläggningen så gråter han).
Jag har förstått efter att ha läst lite inlägg att jag ska strunta i att gå in, men det känns inte allls bra det här att han gråter sig till söms, även om han oftast inte är superledsen, så ligger han ju och gråter (inte arg).
Vad göra???? :(
Täbybo1

Inlägg av Täbybo1 »

Kanske ska tillägga att shemat ser ut ungefär som tidigare, med någon kvarts förskjutning (tidigare). Och att han nu är 9,5 månad.
Täbybo1

Inlägg av Täbybo1 »

Och så ska jag säga att han inte gråter på en gång efter första ramsan vid läggning, utan han sätter igång efter ett tag...
annawahlgren

Re: Varför gör han så här???

Inlägg av annawahlgren »

Täbybo1 skrev:Han gråter till han somnar. Jag ramsar och ibland tar det, men oftast inte. Han bara fortsätter gråta. Jag har även lagt tillrätta, men han blir bara mer ledsen då jag går (det räcker med att börja tillrättaläggningen så gråter han).
:D Så här vill vi inte ha det :evil:

Det är din sak, förlåt att jag säger det, men så är det - att se till att ramsan "tar". Den ska vara betryggande i ordets sanna bemärkelse. Ut och öva :!: Läs på i Verktygslådan och träna, verkligen. Se också Lathunden :idea:

Det är ett så vanligt misstag att gradvis, sakta men säkert, lägga över ansvaret på lilla barnet självt. Man börjar ställa frågor, i tonfall och handling, och föreställer sig - hoppas - mer eller mindre medvetet att lilla barnet ska ge svaren åt en.

Och det är detta som får små barn att bryta samman. De varken kan eller orkar ta hand om kuren eller sömnen eller någonting som hör till rutinerna, själva, här i världen. De uttrycker sin förvirring och sin oro och sin uppriktiga ledsenhet genom att gråta (så många andra uttryckssätt har de ju inte) därför att de känner sig förvirrade, oroliga och ledsna. Så enkelt är det - och så hemskt :shock:

Så i stället för att hela tiden se till vad HAN gör - och, mer eller mindre medvetet, vänta på hans godkännande nickningar och bekräftelser på att du gör rätt, dvs att HAN ska ge svaren medan du ställer frågorna - måste du återta ledningen och agera sant betryggande. Du måste koncentrera dig på vad DU gör, som är i HANS verkliga intresse :!: Du måste sätta dig själv åt sidan här. Du måste tänka ur hans synvinkel, inte din egen. Du ska veta exakt vad du gör och varför. Det får inte finnas skuggan av några små vargar kring din person. :!:

Förstår du :?:

Det finns så mycket att läsa här, som peppar och lär dig :!:

Missa inte Mammut Marias klistrade tråd om det alldeles avgörande förhållningssättet, dvs Attityden av Självklarhet.
Täbybo1

Inlägg av Täbybo1 »

Idag har det gått betydligt fortare för han att somna, jag super-odlade attityden igår kväll och pluggade på som tusan :)
Idag ramsade jag myckat betryggade och tydligt och gjorde sedan inget mer eftersom han inte "grät upp" sig, men han ligger ändå och arg/sur-gråter och gnölar innan han somnar (5-10 minuter). Min fråga är - ska jag då ramsa (ge besked) igen, eller ska han få hållas? Jag vill ju att han ska somna glad och nöjd....
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"