Inne på tredje natten!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
loppan o nilla

Inne på tredje natten!

Inlägg av loppan o nilla »

Hej allihopa!

Ville bara säga att jag är så lycklig som hittat denna metod (Attans att jag ej hitta den tidigare!!!)

Min dotter tror att jag blivit heltokig från att ha burit henne till sömns i minst två månader och vaknat av henne fem- tjugo gånger per natt. Helt plötsligt ska hon somna själv. Hon har varit skogstokig dessa fem sovpass hon haft sen vi började. Eftermiddagsluren fick hon i vagnen, då var det inga protester. Tänk att nappen har vi tagit bort utan protester :roll: :roll: :roll:

Dessa nätter har jag fördrivit med att läsa alla frågor i forumet och det har varit så lärorikt, de flesta frågor jag hade velat ställa har jag fått svar på.På grund av detta så har nätterna gått jättefort.
Fast jag var så på läst så fick jag stressblackout första läggningen, hon var ju så otroligt stark, men jag fixa det :D :D :D . Andra natten sov hon helt igenom med fem frågor som jag ramsade tillbaka och hon nöjde sig med det :wink:

Ikväll frågade hon i 32 min innan hon somnade, igår i 40 min. Första natten när jag blev så stressad så buffade jag henne till sömns tog bara tio min,och det var inte alls min mening ](*,) Fatta att jag var frustrerad då.

En fråga som jag egentligen redan har svar på men ändå vill kolla av är att hon har blivit ledsen och orolig vid sovdags sen igår och börjat gråta så fort vi närmar oss sovrummet, fast vi försöker busa, det är precis som om hon fattar vad som komma skall. Men detta är nog vanligt i början på kurbarn,eller??? :-s

Oj det blev långt, men jag är så förundrad och fascinerad av kuren [-o<
Tack Anna!

(ps. jag läste någonstans i alla gamla frågor jag läste inatt, att det:
Gäller att bestämma sig för att genomföra kuren med liv och lust och solklar besslutsamhet och en orubblig ATTITYD AV SJÄLVKLARHET!!!
-vilket alternativ är att föredra?
Så bra skrivit!)
Lycklig mamma till underbara Cornelia snart 6 år, född jan- 06. ♥
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Bra jobbat :!: Pris och beröm :lol: Inte minst för att du läser på, styrker dig och stärker dig och vet vad du gör :lol: :lol:

Hur gammalt är lilla barnet :?: Det kan du skriva in i din signatur / profil, så hamnar det längst ner under dina inlägg.

Och ja, det är alldeles vanligt att man (lilla älsklingen) bryter samman en smula i början inför nattningen / sängen, men det bör man - de ömma - inte se som missnöjesyttringar, rädsla eller kryllande vargar utan som precis bara det det är, nämligen förvirring. Har man (barnet) levt i hela sitt lilla liv under helt andra premisser än de som plötsligt tycks gälla nu, vet man inte på rak arm genast och omedelbart vad man heter, om du förstår :roll:

Förvirring portas med säkerhet. Det är där Attityden kommer in som en Riddare av Självklarhet och Tveklöshet. Läs gärna Mammut Marias tråd om det livsavgörande (höll jag på att säga) förhållningssättet :!:

Så ju gladare och säkrare du /ni är, desto enklare för henne att ta till sig detta trevliga nya budskap om att på natten kan man sova lugnt. Inga vargar kommer och tar en. På natten händer absolut ingenting. Alla människor sover som grisar, och det är en ren fröjd :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
loppan o nilla

Hej alla.

Tack Anna för svar, sen jag läste svaret blev jag mycket lugnare och kunde vara säkrare än var jag var i min attityd och det har verkligen gett resultat. Min lilla pärla har nu tredje och fjärde natten bara vaknat två!!!!!!!!! ggr och frågat och nöjt sig med ramsaX2 och sen somnat sött igen. :sleep:

Otroligt, vi båda bara tittar på varann på morgnarna, det som varit så tokigt innan! Nu gäller det ju som sagt att man lär sig själv att sova igen. :D :D :D

Några frågor som jag har kanske någon kan svara på?

:?: 1. Hur märker ni att barnet somnat, jag vill ju inte springa fram och tillbaka, sen är det ju så mörkt så man ser ju inget, varför jag undrar är ju för att jag vill in och vända och lägga på täcket på den lilla utan att trafiken in stör och man ska ju göra det efter tio min.

:?: 2. Sen undrar jag om det är någon som vet hur man vänjer dessa små vid ljud när de är snart tio mån. gamla. Vi har ju tassat på tå för att bara få sova några timmar, precis det vi sa när hon föddes att det ska vi inte göra :evil: . Är det försent nu?

:?: 3. Vid Cornelias andra vila mellan 14.45- 15.30 går vi oftast ut och går i vagnen. Är det okej att jag bara går och gungar henne lite så hon somnar utan ramsa, för det har inte varit några problem och så promenerar jag tills att hon vaknar,eller gör jag något tokigt då?

:?: 4. Jo på natten när hon vaknat och jag ramsat och hon somnat om igen så vill jag ju gärna in och lägga på henne täcket igen för vi har ju så kallt därinne, och varje gång jag gått in så har honju mycket riktigt varit utan täcket. Men måste jag vänta tio min då oxå, eller gör ni inte det när de vaknar? Hur gör ni?

Jag är så himla tacksam över denna kur och vad det har gett oss alla härhemma, kul att det funkar så bra när vi har några omkring oss som var så skeptiska och ifrågasättande över detta och dessa fasta tider. Ska verkligen sprida detta vidare :mrgreen: [-o< .
Elle

Inlägg av Elle »

loppan o nilla skrev: :?: 1. Hur märker ni att barnet somnat, jag vill ju inte springa fram och tillbaka, sen är det ju så mörkt så man ser ju inget, varför jag undrar är ju för att jag vill in och vända och lägga på täcket på den lilla utan att trafiken in stör och man ska ju göra det efter tio min.

:?: 2. Sen undrar jag om det är någon som vet hur man vänjer dessa små vid ljud när de är snart tio mån. gamla. Vi har ju tassat på tå för att bara få sova några timmar, precis det vi sa när hon föddes att det ska vi inte göra :evil: . Är det försent nu?

:?: 3. Vid Cornelias andra vila mellan 14.45- 15.30 går vi oftast ut och går i vagnen. Är det okej att jag bara går och gungar henne lite så hon somnar utan ramsa, för det har inte varit några problem och så promenerar jag tills att hon vaknar,eller gör jag något tokigt då?

:?: 4. Jo på natten när hon vaknat och jag ramsat och hon somnat om igen så vill jag ju gärna in och lägga på henne täcket igen för vi har ju så kallt därinne, och varje gång jag gått in så har honju mycket riktigt varit utan täcket. Men måste jag vänta tio min då oxå, eller gör ni inte det när de vaknar? Hur gör ni?
Hej!

1. Jag brukar lyssna utanför och sedan när jag tror att han sover går jag in efter drygt 10 minuter. Vänd handfast och på med filten, ingen fara.

2. Nej, det är absolut inte för sent. Vänj henne genom att göra ljud i huset när hon ska somna, tex diska, duscha, städa, tv/radio på, prata lite högre med varandra etc. Detta är betryggande för henne då hon hör att ni finns där och vaktar från vargen.

3. Antinegn går du direkt och går hela luren eller så söver du henne innan du börjar gå. De sista alternativet gör att du inte vänjer henne vid att vagnen måste rulla för att hon ska kunna sova. Gör det som passar er!

4. Jag går inte in under natten och lägger på täcket. Men där gör vi kanske olika här på Forumet. Om du känner att du måste för att själv bli lugn så gå in efter 10 min.

Härligt att det går så bra för er och att du sprider budskapet vidare. Då får fler barn och familjer chans att sova gott så de orkar NJUTA av varandra. TACK för dina insater :D

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
loppan o nilla

Hej alla och tack Elle för snabbt svar!

Vill bara berätta hur bra det har gått inatt igen!!! Somnade efter tjugo minuters gråt, gnäll vid tio i sju. (Läggdags 18.30) Inte lika gnällig och ledsen innan sängdags som hon varit alla andra dagar (Tack Anna för svar så min attityd blev bättre och kunde göra henne tryggare.) [-o<
Sen ett kort uppvak vid 19.40 som jag ramsade ggr två, hon måste ha somnat om direkt sen hörde vi inte av henne förrän ett kort uppvak igen 05.17 som jag ramsade ggr två igen och hon blev tyst och somnade om.
:D :D :D =D>

:?: en liten fråga bara: Ska jag dra ner på ramsandet på natten till bara en gång eller ska jag fortsätta att säga ramsan två ggr vid sådana uppvak när det går så bra? :-k

en lycklig och glad mamma och pappa :lol: :lol: :lol: och en mycket rödkindad Cornelia :wink:
Elle

Inlägg av Elle »

Vid behov ger du en ramsa(dvs med fyra verser). Men tänk på att avvakta först och se om hon reder ut det själv.

Bra jobbat :thumbsup:

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
loppan o nilla

Hej Elle, tack för svar.

Efter att jag fått ditt svar så började jag igår kväll att fundera, fyra verser, en ramsa. Då slog det mig att attans, jag har gjort fel hela tiden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :evil: :evil: #-o

Vi gick tillbaka och läste igen i boken och i alla stenciler jag skrivit ut för att vi skulle vara så förberedda vi nånsin kunde bli. Åhhhhhhhh.,vad trötta vi blev på oss själva. Vi har ju bara ramsat denna stackars lilla unge fyra verser, upp till åtta verser som mest varje gång. Hon måste varit väldigt konfunderad av all tystnad som det då ju blivit eftersom vi inte ville missbruka ramsan. :cry: :cry: :cry:

:?: Vad gör vi nu? Ska vi börja ge henne fyra ramsor (16verser) nu när vi lägger henne. Vad less jag blir på mig själv att jag kunde missa detta som jag va så medveten om innan, läst om det så många ggr. :(

:D :D :D Annars så vakna hon bara en gång inatt som hon behövde hjälp av mig med ramsan.(6:enatten) Ska jag börja ge en ramsa(fyra verser) där med, just nu ger jag ju bara en halv ramsa(två verser) Kommer hon att bli alldelles fundersam nu? om jag ändrar antalet verser.

En glad mamma ändå, för jag har ju kommit så långt med kuren och det går så bra! :lol:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Men kära nån, du / ni har gjort alldeles rätt :!: Ramsan är som ett fyrfarldigt leve - man kör fyra verser, ibland om man tycker det behövs sex, och någon enstaka gång åtta i ett svep, med så gott som omärklig paus mellan verserna.

Så att dra 16 stycken vore att överarbeta, om man säger :wink: :lol:

Pris och beröm :!: Ni är så duktiga. Håll nu bara målet för ögonen, jobba er metodiskt framåt, börja inte "fråga" lilla barnet utan led vidare, i Aittyden av absolut totalt tveklös Självklarhet :wink: :lol:
loppan o nilla

Hej igen!

En fråga bara så här som uppkom nu när min kompis började kura i fredags. Bekräftelseramsan, ska den alltid ha sista ordet vid varje läggning (dag som natt) som vi gör? Vi lät den bara få sista ordet i ca tre dagar sen vid läggning ex. på kvällen om det tog ca trettio min så gav jag ramsan x fyra bara när jag ville gå in. Inte sen igen när hon tystnat. Nu i efterhand har jag läst på ännu mer och då känns det som om att jag skulle sagt bekräftelsen igen när hon tystnat, kan nån reda ut detta för oss. :-k :-k Detta borde jag ju veta men ibland tolkar jag det jag läst på nätet och i boken tokigt. Har ju läst att man inte ska använda ramsan för mycket heller.

Ger jag sen bekräftelsen varje läggning sen när hon tystnat tills hon blir stor? Hur gör ni andra?

Jag måste bara berätta hur bra det går, ( inne på elfte natten) igår natt vakna hon bara en gång vid halv åtta, sen sov hon ända till halv sju!!! :lol: :lol: :lol:
Ikväll tog det bara tjugo min för gumman att somna och inte alls mycket gråt! :wink:
loppan o nilla

Jag hittade själv svaret på frågan jag hade i Lilla Saga ett korrigerat återfall, där skriver Anna att man ska försöka låta ramsan få sista ordet alla gånger det är läge (dvs varje gång hon möjligen skrikit, inte när hon vaknat, pratat låtit lite osv...

Hade till och med skrivit ut detta och strukigt under med blåpenna!!! Hur dum får man bli!

Ber om ursäkt för denna dumma fråga :roll: :roll: :roll:

Ni som hållit på ett tag, länge med kuren, låter ni fortfarande bekräftelsen få sista ordet när de "skrikit"? :?:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Hur dum man får bli :?: Svaret är legio i vår familj: "Hur dum som helst."

:lol: :lol:

Bekräftelseramsan dras ihop med påminnelsen från och med tredje natten på kuren. Vid det laget tystnar ju barnet under ramsan, och då bara avslutar mam genom att gå ner mjukt och bekräftande i tonen.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"