BVC-besök mitt i luren

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Halloj! :D

Ni är ju redan i de bästa av händer :wink: :D Jag vill bara hoppa in och säga att det är ljuvligt härligt att läsa er tråd!

SNYGGT jobbat :!:

=D> =D> =D>

Lycka till med de resterande 47 :thumbsup:
/Fjällmor
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Hejsan!

Nu skriver mamma till Elliot med en liten uppdatering om hur det har gått. I måndags var vi då hos BVC. Innan vi gick lade jag honom att sova en kvart innan den vanliga tiden (12) för den långa luren. Det tog dock en kvart för honom att somna och sen hade jag råkat glömma min mobil inne i sovrummet ](*,) och såklart så ringde den halv ett och väckte honom! Jag lyckades inte få honom att somna om, men jag lät honom vara kvar i sängen tills vi skulle bege oss till BVC. Allt gick bra hos BVC, och sen när vi kom hem försökte jag få honom att sova lite mer, men det gick inte alls. Han låg vaken i sängen och bökade runt. Jag lät honom vara kvar till kvart över två och gav honom mellanmål sen. Den sena luren gick bra eftersom den tar han i sjalen när vi är ute på promenad, och han sov bra hela natten också. [-o< Så igår så hade han fått feber och var lite extra kinkig och den långa luren krånglade; det tog en halvtimme att få honom att somna, men när han somnade så sov han fint. Och nattningen gick bättre än någonsin! Hittills har han gnölat och klagat i ca en kvart innan han sedan tystnat och somnat. Nu tystnade han efter kanske tre minuter! :shock: Han somnade inte utan bökade runt lite och vi gick in kanske tre gånger på tjugo minuter och lade honom till rätta och ramsade lugnt ut (till köket där vi gjorde varma mackor). Sista gången så var han helt avslappnad i kroppen och gosade ner sig och somnade på några sekunder. :sleep: Vilken lättnad det var att han inte gnölade och klagade så som han gjort de tidigare nätterna, utan istället lugnt försökte hitta en bra sovställning (?). Kanske ska vi nästa natt låta honom hållas tills han somnar på egen hand? Men jag tyckte att det såg så svårt ut för honom att somna när han hela tiden skulle vända sig ner mot fotändan så han hamnade på tvären och huvudet trycktes mot spjälorna.
I alla fall, nattsömnen påverkades inte av BVC-besöket och inte heller av febern. Vi får se hur det går med den långa luren idag. [-o<

Tack för all hjälp! :heart:
Och vi får väl se hur det blir med de där 47... 8-[ :lol:
/Ninna
Mamma till
Elliot, 060419 - SHN-kurad oktober 06
Matti, 071018 - SHN-kurad februari 08
Ewa

Inlägg av Ewa »

Vad skönt! Och febern gav med sig, antar jag!? Brukar inte bli så långvarigt. :D

I fortsättningen skulle jag avvakta när han bökar runt, om jag var du. Risken finns annars att han vänjer sig vid att han behöver handgriplig hjälp för att somna in ordentligt. Jag har också haft två vändare men låtit dem hållas om de inte blivit alldeles förtvivlade. Och de somnar nästan alltid själva i vilken ställning som helst. Sen kan man smyga in när det gått 10 min (obs. inte 5 eller 20 min för då är de i en sömnskarv) och vända rätt och bädda om, om man vill. Så behöver de ju inte vakna under natten av att de ligger illa eller fryser. Bara som tips!

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Ewa :wink: :D
Ninna76 skrev: vi gick in kanske tre gånger på tjugo minuter och lade honom till rätta och ramsade lugnt ut
:D Ujuj, alldeles för trafikerat :shock: Lyss till och lär av Ewa - exakt så :lol: Och försumma förstås inte skrattet-till-go'nattet.

Nu låg han tydligen i sängen på dagen i alla fall :?: Föreslår alltså konsekvens, som jag skrev tidigare. Genomför kuren innan ni ändrar :!:

Det är bara det att man sätter undan vagnen i avskildhet.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Skrattet-till-go'nattet har vi absolut med; det kittlas och skojas och stojas så mycket det bara går! :D

Ja, jo, han sov i sängen den luren den dagen :oops: , men sen efter det har vi konsekvent låtit honom sova i vagnen som vi ställt in i sovrummet för avskildhet. Och vi lovar att hålla oss till det nu.

Jaså, så tre gånger på tjugo minuter var mycket det också? #-o Jag som tyckte att vi var duktiga. Ska följa Ewas råd och låta honom böka runt så mycket han vill tills han ropar på hjälp eller somnar och har sovit i tio minuter. Svårt att veta dock när han somnar när man inte står och lurpassar hela tiden. :-k

/Ninna

Ps. Febern gav snabbt med sig, med hjälp av lite Alvedon. :)
Mamma till
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :lol:

Det menas tidigast efter tio minuter (inte tjugo). Du kan gå in efter tre timmar också när ni själva ska gå och lägga er :!: Snabbt, tyst och effektivt, i, ja, du vet, den där Attityden... :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Så igår kväll så lade vi honom kl 19 efter en massa skoj och han klagade en kort stund för att sedan skrida till verket och hitta den ultimata sovställningen. Vi gick inte in för att rätta till utan lät honom hållas. Vi kikade på honom från dörren så att han inte såg oss och tjugo över sju så sov han sött. Vi ville inte rätta till honom just då eftersom vi inte visste säkert hur länge han hade sovit, så vi väntade tills jag gick och lade mig (kl 21 - fast jag somnade redan tjugo över åtta framför TV:n :sleep: för jag har blivit så otroligt trött nu de senaste dagarna) och lade honom till rätta och stoppade om honom. Och så väckte vi honom kl 7 och han var så glad att se oss och vi honom. :D Jag hade hört honom vakna vid fem, men han behövde inte vår hjälp att somna om, utan klarade det helt på egen hand. Han är så cool! 8) Ja, nätterna funkar jättebra och snart kommer säkert lurarna under dagen också funka fint! \:D/ Underbart!

/Ninna
Mamma till
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken härlig läsning Ninna :thumbsup: Njut och sov så gott hela familjen :D

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Ewa

Inlägg av Ewa »

Härligt Ninna! Ja, man blir liksom själv urtrött när man får tid att sova - och de små sover så fint.
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ninna76
Kontakt:

Nu angående maten...

Inlägg av Ninna76 »

Jo, nu de senaste dagarna har Elliot varit extra skrikig och gnällig, och det skulle möjligen kunna bero på att han är hungrigare än vanligt. Vårt schema ser ut så här:

07:00 Frukost (ammar)
08:45 Förmiddagslur 20-45 min
10:30 Lunch (liten burk barnmat + amning)
12:00 Sova middag 2 timmar
14:00 Mellanmål (liten burk fruktpuré + amning)
16:30 Utepromenad med sömn 20-45 min
17:30 Middag (gröt med fruktpuré)
18:00 Bad/Skoj
18:30 Nattslurk (sen mer skoj)
19:00 Sova Natt

Nu är det så att Elliot är en liten kräkbebis, som kräks i tid och otid och har gjort så sedan födseln, och jag undrar om det här matschemat funkar för honom eller om vi måste ge honom mer mat och lite oftare eftersom han kräks upp en del av det som han äter. Ibland kräks han väldigt mycket och ibland mindre, och så har han verkat hungrigare sedan han börjat sova hela nätterna och äter duktigt vid varje mål, men behåller inte allt.

Vid senaste BVC-kollen så hade han sjunkit lite på kurvan (men ändå gått upp 400g senaste månaden) så att de tyckte att vi skulle komma in igen om en månad... tyder det på att han äter för lite?

/Ninna
Mamma till
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Jag vet inte säkert, men kanske är han en hungris. Min Disa åt något mer när hon var 6 mån (nu 8,5). Jag gav stor burk mat vid lunchen, och gröt så sent som 18.00 för att hon skulle vara riktigt mätt för natten. Är nattslurken välling mättar det säkert bra också, men ammar du, så kanske gröten måste ligga senare, för det är nog i så fall den som ger mesta mättnaden. Min mjölk var iallafall så vattnig att den kändes mer som extraslurk vatten än som något man kunde tänkas stå sig på hela natten. Nåväl, det vet du bäst själv.

Sen började hon bli alltmer hungrig hon också, så jag lade in ett andra mål mat redan när hon var 7 mån (istället för rek. 8 mån) och då lägrade sig husfriden omedelbums. Eller kinket. Så hon åt både grötfrukost, lagad lunch, fruktmellanmål, lagad middag och gröt under dagen när hon var 1 mån äldre än din söting och ändå är hon en superspinkis. Hög förbränning kanske (eller ja, min raring småkräks hela tiden hon också, trots att hon bara äter fast föda nuförtiden). Så hungern kan säkert variera hos de små.

Bara en reflektion över första dagsluren. Varierar den i längd? Skulle tro att han blir tryggare i vad som gäller om den spikas. ANTINGEN 20 eller 45 min. Inte ibland si, ibland så.

Kram Ewa
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Då provar vi med mer mat då! :) Tack för svaret, Ewa!

Nej, hittills har det blivit så att han sover 45 minuter på förmiddagen och 20 minuter på sena eftermiddagen. Så det har varit konsekvent.

/Ninna
Mamma till
Ewa

Inlägg av Ewa »

Bra, bra! :D
Och fint med tiderna också! :D
Kram Ewa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"