Några frågor jag behöver hjälp med innan jag drar igång!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
linalotta

Några frågor jag behöver hjälp med innan jag drar igång!

Inlägg av linalotta »

Hejsan!

Jag har en liten kille som alltid har varit "varit vaken" sedan han föddes. Han har oerhört svårt att komma till ro, vägrar sova i vagnen, somnar enbart vid flaskan eller i sin sele. Eftersom han snart är 8 månader och 10 kg tung börjar detta bli lätt ohållbart som Ni förstår.

Min plan är att börja kura på fredag, läser boken och försöker förbereda mig så gott det går. Men jag har några funderingar innan som jag hoppas att Ni kan hjälpa mig med:

1. Ibland sover han förmiddagslur på 45 min och ibland på 1.5 h. Vad händer om jag sätter schema på att han ska sova 1.5 h, men han vaknar redan efter 45 min, eller än värre efter bara en halvtimme. Vad händer då med resten av dagen? Det blir ju nästan en timme "för länge" då till nästa sovlur?

2. Idag somnar han väldigt sent då han väl somnar, runt 22, om jag ska få honom i säng runt 20 så kommer han inte vara "trött" vid den tiden eftersom han inte är van det. Ska jag låta honom sova mindre den eftermiddan som man planerar att starta så att han är lite "extratrött" eller kör vi på som vanligt och han ska somna ändå?

3. Om jag lägger honom vid 20 och han verkar pigg och bara leker i sängen. Ska jag låta honom hållas tills han själv säger ifrån eller buffar man honom till ro första gången även om han inte har "skrikit upp sig"? Buffar gör man ju för att lugna tänkte jag.

4. Om han inte vill sova sina timmar på dagen och jag ger honom förutsättningen på de tider jag i förväg bestämt, vad gör jag då? Tar upp honom igen och hoppas att han vill sova vid nästa sväng eller hur länge ska han ligga kvar i sängen? Om han verkligen inte vill somna dagstid tänker jag. Han är som sagt mycket svår att få å somna på dagen så jag hoppas verkligen att denna kur kan hjälpa oss till att få det bättre!

Mycket mycket tacksam för svar och tack på förhand!

:D
Stolt mamma till lilla Ville 060213
Elle

Re: Några frågor jag behöver hjälp med innan jag drar igång!

Inlägg av Elle »

Hej Linalotta!

Välkommen till forumet :D Vad bra att du tagit beslut att genomföra kuren och hjälpa din son till att sova gott!
linalotta skrev: Min plan är att börja kura på fredag, läser boken och försöker förbereda mig så gott det går.
:arrow: Att vara förberdd innan är A och O för att det ska gå bra. Läs boken igen, läs här på Forumet och öva på ramsa och buffning.

1. Ibland sover han förmiddagslur på 45 min och ibland på 1.5 h. Vad händer om jag sätter schema på att han ska sova 1.5 h, men han vaknar redan efter 45 min, eller än värre efter bara en halvtimme. Vad händer då med resten av dagen? Det blir ju nästan en timme "för länge" då till nästa sovlur?

:arrow: Då använder du dig av verktygen. Ger honom förutsättningarna att sova, om han sedan inte sover exakt de minuter han ska så gör det inget. Under kuren får du använda alla trix du kan för att hålla honom vaken och hålla schemat benhårt. Använd dig av marginalkvartarna vid behov.

2. Idag somnar han väldigt sent då han väl somnar, runt 22, om jag ska få honom i säng runt 20 så kommer han inte vara "trött" vid den tiden eftersom han inte är van det. Ska jag låta honom sova mindre den eftermiddan som man planerar att starta så att han är lite "extratrött" eller kör vi på som vanligt och han ska somna ändå?

:arrow: Det är ju det här ni ska hjälpa sonen med, att somna tryggt och sova gott. Ni behöver inte trixa något innan, se bara till att han är ordentligt mätt, torr blöja och skrattar så han kiknar på väg till sängen :lol:

3. Om jag lägger honom vid 20 och han verkar pigg och bara leker i sängen. Ska jag låta honom hållas tills han själv säger ifrån eller buffar man honom till ro första gången även om han inte har "skrikit upp sig"? Buffar gör man ju för att lugna tänkte jag.

:arrow: Läs på mer, du finner svaret i boken.

4. Om han inte vill sova sina timmar på dagen och jag ger honom förutsättningen på de tider jag i förväg bestämt, vad gör jag då? Tar upp honom igen och hoppas att han vill sova vid nästa sväng eller hur länge ska han ligga kvar i sängen? Om han verkligen inte vill somna dagstid tänker jag. Han är som sagt mycket svår att få å somna på dagen så jag hoppas verkligen att denna kur kan hjälpa oss till att få det bättre!

:arrow: Du ger honom förutsättningarna och håller schemat. Läs på mer om dagslurarna så finner du svaret.

:D
Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
linalotta

dagslur och förslag på schema för en 8 månaders kille?

Inlägg av linalotta »

Tack så mycket för ditt snabba svar och ursäkta för mitt långsamma. Fredagen kom och jag kände mig lite för osäker och det blev inte så att vi startade, nya tag på fredag. Måste känna mig stensäker annars blir det säkert bara halvdant och jag har förstått att det inte funkar iallafall.

Men en fundering. Jag håller på att klura på hur jag får ett schema som funkar. Hur lägger jag in dagslurarna bäst? Han brukar sova 45 min på förmiddan, men ibland slår han till med att sova 1.5 timme istället. Det varierar så mycket att jag inte vet hur jag ska göra? Törs jag sätta in i schemat att han ska sova den längre luren, eller är det bättre att använda sig av tre 45 min istället?

Har Ni något bra förslag på hur en 8 månaders livlig kille ska sova. Min förhoppning är att han ska sova från åtta på kvällen till åtta på morronen och runt tiosnåret brukar han vara trött igen och vill sova förmiddag. Sen är resten av dagen lite si och så för oss i dagsläget.

Tack så mycket för att man får fråga fråga fråga fråga här!

:oops:
Fjällfolket

Re: dagslur och förslag på schema för en 8 månaders kille?

Inlägg av Fjällfolket »

linalotta skrev: Tack så mycket för att man får fråga fråga fråga fråga här!

:oops:
Hej linalotta! :D

Bättre fråga här tills man är kanonsäker, än att ställa frågorna till barnet under pågående kur... Bra! :thumbsup:

Här finns en tråd med olika scheman att inspireras av:

:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153

Titta där och tänk till, gärna med papper och penna, och återkom om du har fler funderingar :wink:

Lycka till :!:
/Fjällmor
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Elle :wink: :D Tack, Fjällfolket :wink: :D

:D Välkommen är du :lol:

Vill bara tillägga att om och när du bestämmer dig för att verkligen genomföra Sova hela natten-kuren - se introduktionen "Vill du SHN-kura ditt barn? LÄS DETTA FÖRST!" - då tar du över ledningen. Då gör du upp ett schema som är i detalj genomtänkt utifrån vad DU tycker och anser fyller barnets behov och stämmer med övriga familjens tider. Det schemat ska sitta så säkert, när du är klar, i din övertygelse, att du inte ens drömmer om att ändra på det under kuren eller ifrågasätta eller ens utvärdera.

Och då är grundregel nr 1: man ser varken tillbaka eller åt sidorna. Man utgår alltså inte från vad lilla barnet "brukar" eller brukar ibland eller inte brukar. Man utgår från att nu börjar det nya livet :!: Och i detta tänker man sakligt och NYTT. Man ser och tänker framåt. "Bara" :!: :!: :!:

Så låt det gamla vara gammalt. Historia :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
linalotta

Inlägg av linalotta »

Tackar igen för svar och jag känner mig mer och mer peppad ju mer jag läser och framförallt det du Anna skriver, "titta inte bakåt", känns riktigt lyxigt och kunna "välja" när mitt barn ska sova och äta för att må så bra som möjligt. Kan tillägga att det aldrig tidigare hänt under dessa åtta månader. Jag har precis läst ut boken och sett så otroligt många exempel på familjer som det gått bra för, jag önskar inget hellre än att vi snart också kan vara en av dem! :wink:

Jag har klurat på ett schema och tar gärna en liten respons på om Ni tror att det kan fungera? (Ville är 8,5 månad) :?:

8.00 Gomorgon
8.30 Frukost (gröt)
10.15 till 11.45 Sova f.m
12.00 Lunch (pure och efterrätt)
14.00 mellanmål
15.00 till 16.00 Sova e.m
17.00 Middag (pure och efterrätt)
19.30 Kvällsvälling eller gröt
20.00 Sova för natten
:!:

En fundering till, han är idagsläget inte helt pigg på att äta alla sina mål ÄNNU, är övertygad om att det kommer att gå till sig ju mer han sover. Men om han äter "halvdåligt" under ett mål är det ok att ge honom lite flaska emellan de schemalagda tiderna om jag ser att han vill ha mer mat eller kommer det att förstöra resten av dagen? Har liknande problem då vi åker bil. "Huha va det är trist och åka bil tycker han." Har fram tills nu ofta fått äta lite välling och lekt med flaskan för att hålla sig nöjd. Jag har nu i allt större utsträckning kunnat byta ut vällingen i flaskan mot vatten. Är detta ok när det gäller vatten? Försöker avleda honom med alla möjliga leksaker inför bilresan, men det här med att sitta still på ett och samma ställe har aldrig varit någon höjdare. (Men å andra sidan behöver vi ju kanske inte åka så mycket bil under den första tiden på kuren. Vi ska försöka hålla oss till promenaderna för att hålla inne på intrycken.)

Jag tackar på förhand! :P
Elle

Inlägg av Elle »

Hej linalotta!

Jag har tittat igenom ditt schema och har lite funderingar:

:arrow: Jag skulle lägga mellanmålet kl 15 och sova 15.45-16.30. Mellanmålet kommer bara 2 h efter lunchen, det blir för tätt.
:arrow: Kvällsluren har tokig längd-1h(se naturliga sovrytmpass i SHN-boken)-, skulle lägga 45 min ist. Se tidsförslag ovan.
:arrow: Middagen skulle jag lägga 18.30(el 18), sedan bad och bus och nattslurken strax innan läggning.

Du ska inte ge honom flaska mellan målen. Aptiten kommer ju mer han kommer att sova. Det är dock okej med lite vatten eller någon muta, kanske en fruktbit eller fullkornsskorpa. Jag skulle låta bli långa bilresor innan alla lurar har satt sig. Då kommer han kunna sova i bilen om det behövs. Som du skriver själv så måste världen få vara liten under kuren och en tid efter så jag råder dig till att hålla dig till promenader ist. Senare vid bilturer så är det ju okej med lite mutor vid behov.

/Elle
linalotta

Inlägg av linalotta »

Tack Tack Elle för att du är så snabb på att svara, och naturligtvis har du ju rätt i vad du säger! :lol:

Jag har en fundering till ang. schema, är det någon skillnad om barnet tar sin "långlur" på förmiddagen eller eftermiddagen? Känns som att det blir väldigt lång eftermiddag för honom. Spontant borde han kanske vara mer utvilad efter natten och klara sig bättre på en 45 min sömnlur på före lunch och ta en längre lur på eftermiddagen istället? Kan det tänkas vara så, eller spelar det kanske ingen större roll?

Om jag byter plats på lurarna borde schemat bli så här istället!

8.00 Gomorgon
8.30 Frukost
10.00 till 10.45 Sova f.m
11.30 Lunch
14.30 Mellanmål
15.00 till 16.30 Sova e.m
17.30 Middag
ca 18.00 Bada. Pyjamas. Busa.
19.30 Vällingslurk eller gröt
20.00 Sova natten

Önskar också en "bekräftelse" på att: Visst är "skrattet till vilan på dagen" lika viktigt som skrattet till gonattet på kvällen?

Hur har Ni löst det och sova i vagn på vintertid då dom ligger på magen? Ligga i overall på fällen eller kan man lura in dom i åkpåse även fast dom ligger på magen? Min Ville är en 11kg kille snart och jag oroar mig för att det ska bli för trångt för honom? Han har i och för sig aldrig sovit så gärna i vagnen. Men jag hyser ju stort hopp att han ska vilja göra det sedan efter kuren och jag tänkte jag måste ju förbereda honom och mig! 8)

Måste få skriva av mig en rad också. Lille Ville killen är just nu totalt otröstlig på natten. Har ju tänkt börja med kuren på fredag så vi har helgen på oss att hjälpas åt båda två i starten. Han SKRIKER verkligen som om kniven sitter i honom och är allmännt mycket missnöjd med livet just nu. Det är ju skillnad på gråt och gråt och detta är något annat, det vet jag. Är det på detta viset som 8månaders ångesten kan yttra sig? Eller så undrar jag om det är fler tänder som ska till att komma ut? Jag sitter här med tårar för jag är så trött och kan bara tänka mig hur trött han är. Jag vill hitta kraft för att orka starta kur på fredag, fast känner mig ängslig över att inte klara det då han har det så jobbigt just nu! Tänker på Era ord "inget blir bättre av att han inte får sova" och ska försöka få dessa att inse att det går bra att starta upp iallafall! Har några dagar på mig att jobba upp min attityd!! :D
Elle

Inlägg av Elle »

Nu är det bättre rytm i schemat tycker jag. Ang långlur på fm eller em vet jag att många här på Forumet gör olika. Bara det passar barnet och familjen så blir det kanon! Sug lite på schemat så det känns klockrent när ni ska starta. Tänk på att på lördag kväll ska vi dra tillbaka klockan 1 h. Ni kan ju ställa om till vintertid på fredag när ni börjar kuren så är ni redan i fas. Vi kör "skrattet till vilan" på dagtid, tycker jag är lika viktigt som på kvällen. Så skratta så mycket ni orkar, ett gott skratt förlänger livet :lol: :wink:

Angående att sova på mage nu i höst-/vintertider så är det bättre att klä honom i mjuka kläder(ej bökig overall) och ist ligga på varm filt och ha en filt över.

Ja, det kan vara 8-månadersångesten som tar sig uttryck så. Fördelen med att ni genomför kuren nu är ju att ni får bra verktyg för att lugna honom så han kan somna och sova gott heeela natten. Så ladda ATTITYD, peppa er, träna verktygen på varandra och fråga här om det är några frågetecken.

/Elle
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"