Jag har en liten kille som alltid har varit "varit vaken" sedan han föddes. Han har oerhört svårt att komma till ro, vägrar sova i vagnen, somnar enbart vid flaskan eller i sin sele. Eftersom han snart är 8 månader och 10 kg tung börjar detta bli lätt ohållbart som Ni förstår.
Min plan är att börja kura på fredag, läser boken och försöker förbereda mig så gott det går. Men jag har några funderingar innan som jag hoppas att Ni kan hjälpa mig med:
1. Ibland sover han förmiddagslur på 45 min och ibland på 1.5 h. Vad händer om jag sätter schema på att han ska sova 1.5 h, men han vaknar redan efter 45 min, eller än värre efter bara en halvtimme. Vad händer då med resten av dagen? Det blir ju nästan en timme "för länge" då till nästa sovlur?
2. Idag somnar han väldigt sent då han väl somnar, runt 22, om jag ska få honom i säng runt 20 så kommer han inte vara "trött" vid den tiden eftersom han inte är van det. Ska jag låta honom sova mindre den eftermiddan som man planerar att starta så att han är lite "extratrött" eller kör vi på som vanligt och han ska somna ändå?
3. Om jag lägger honom vid 20 och han verkar pigg och bara leker i sängen. Ska jag låta honom hållas tills han själv säger ifrån eller buffar man honom till ro första gången även om han inte har "skrikit upp sig"? Buffar gör man ju för att lugna tänkte jag.
4. Om han inte vill sova sina timmar på dagen och jag ger honom förutsättningen på de tider jag i förväg bestämt, vad gör jag då? Tar upp honom igen och hoppas att han vill sova vid nästa sväng eller hur länge ska han ligga kvar i sängen? Om han verkligen inte vill somna dagstid tänker jag. Han är som sagt mycket svår att få å somna på dagen så jag hoppas verkligen att denna kur kan hjälpa oss till att få det bättre!
Mycket mycket tacksam för svar och tack på förhand!