Vad gäller vid promenad utomhus...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mallgroda

Vad gäller vid promenad utomhus...

Inlägg av mallgroda »

Vi har nu kört kuren 6 nätter med allt större framgång. Inatt lyckades lillen somna om själv alla gånger utom 3, då jag fick ramsa lite. Trots förkylning är han på ett strålande humör på dagarna. Själv inser jag mer och mer fördelarna med att ha ett fast schema. Jag börjar också vakna upp ur dvalan :D . Nu till min fråga...

Lillen har alltid somnat in så skönt i vagnen när man är ute på promenad. Måste man stanna vagnen och låta honom somna in med den stillastående, eller kan man bara fortsätta gå? Läste ett svar AW skrivit i nåt annat inlägg att man i alla fall inte behövde ramsa när man var utomhus.

Mina barnvagnspromenader med väninnorna skulle underlättas om jag slapp stå på stället i 10 minuter :) .
F?rstag?ngskurare p? 5-m?naders
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Det låter som om det går lysande! Visst är det kanon med schema!

Om det är tänkt att du ska promenera hela tiden han sover så kan du göra det. Om du har tänkt att gå en sväng och sedan ställa vagnen kan det vara vits att han somnar när vagnen står still.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
mallgroda

Inlägg av mallgroda »

Tack Lo för snabbt svar!

Oftast går vi en sväng och sen bara måste man ju ha lite kaffe, så då fikar vi :D . Alltså verkar det bäst att han somnar in själv först.
F?rstag?ngskurare p? 5-m?naders
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Mallgroda och GRATTIS till framgången =D>!

jag går alltid ut och går med min plutt inför långluren mitt på dagen. Han somnar sött efter bara några minuter (eller längre beroende på hur länge innan sovstart jag går ut). Jag fortsätter och gå i ca 30 min och ställer honom sedan ute på verandan och sedan sover han i 2 h (ibland vaknar han till mitt i luren och skriker, antar att han drömmer, men då går jag ut och vagnar honom lugn och så somnar han om). Detta har jag gjort sedan dag 1 på kuren. Detta har inte påverkat insomningen i spjälsäng de övriga daglurarna eller inför natten.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
J och Å

Inlägg av J och Å »

Men har jag förstått fel nu, jag trodde (oavsett man ska promenera vidare eller stanna) att man skulle stanna vagnen och låta barnet somna???

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Åsa :D!

Vet du vad, här har jag gått helt efter eget huvud. Jag har inte läst om detta i boken/hemsidan. Det fungerar för oss och eftersom vi inte har några direkta problem (visst skriker han då och då) med de andra lurarna i spjälsäng så har jag inte tänkt något mer på det. Jag följer inte alla råd i boken... :wink:

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
JH

Inlägg av JH »

Så har jag aldrig gjort... :oops: :-s Var har du läst det? Har jag missat nåt? (trodde jag läst ALLT 100 ggr! :D )

När jag är ute och går och Elsa vaknar så går jag bara vidare och låtsas inte om henne. Hon får ligga och böka en stund och 97% av gångerna somnar hon om efter 2-15 min. ( De andra 3 % är hon riktigt besvärlig :twisted: och somnar kanske inte om alls, men det händer ju så sällan)

Så gör vi..... :)
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
J och Å

Inlägg av J och Å »

Det jag hade för mig är att om man promenerar dem till sömns så är det ju som att vagna till sömns.

Ingen som läst samma som jag, att man under promenad stannar vagnen. barnet somnar och man promenerar då vidare.

Annars blir det ju skitjobbigt om de varje gång de ska sova i vagnen behöver promenar en kvart. Meningen är väl att de ska somna som de gör i sängen. Man vill ju inte att det ska bli en vana, att bli promenerad till sömns.

Eller, fungerar det för er att bara lägga ner, och så somnar de?

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
JH

Inlägg av JH »

Alltså, det låter väldigt vettigt och SHN :D , men jag kan inte minnas mig ha läst det nånstans! :-k Dock har jag förstått det som att många gör som jag, och deras scheman funkar - men jag kan ju ha missförstått...
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

antar att det bästa är om anna själv svarar på den här frågan :D men jag har faktiskt också för mej att jag läst nånstans att man ska stanna vagnen när bebben vaknat för att sedan promenera vidare då h*n somnat igen.... kommer ihåg i början av kuren att jag tyckte att det lät så jobbigt och att man skulle behöva stanna stup i kvarten #-o
nu gör jag iallafall så att jag lägger henne i vagnen och går inte ut förrän hon somnat och när/om hon vaknar under promenaden så går jag bara vidare och förhoppningsvis så somnar hon om! om inte, och hon blir ledsen, så stannar jag och vagnar lite... ja så gör jag, rätt eller fel har jag inte en aning om :? :D
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
lilltjejen

Inlägg av lilltjejen »

Okej, så här har jag för mig att AW svarade mig på samma fråga då jag ställde den på det gamla forumet (och snälla Anna rätta mig om jag minns fel).

Det kan underlätta att stanna vagnen och vänta tills barnet somnat

... om man är i början av kuren.

Detta för att inte förvirra barnet och vänja det vid att vagnen måste rulla för att det ska kunna somna om.

Har man däremot inget problem med in- och omsomnandet när barnet vaknar (på natten eller dagen) så spelar det kanske ingen roll hur man gör.
Dipl. SHN-kurare!
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008
Kristin

Inlägg av Kristin »

Lilltjejen, det du säger låter vettigt att man kanske skall vänta med att promenera dem till sömns om man är i början av kuren. Fast det gjorde vi ändå kan jag säga :oops: :D!

Jag tycker inte att det är jobbigt då promenaden innan hans middagslur/under tiden (=långluren) ser jag som motion :wink:.

Kram
kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, lilltjejen :D

Målet att ha för ögonen är ju att lilla älsklingen ska kunna sova gott. I rörelse som i stillhet. I tystnad som i ljud.

När man genomför shn-kuren på ett litet barn som man låtit dra på sig sömnproblem, i all sin missriktade välvilja, är syftet att lilla ungen ska lära sig (våga) somna själv och somna om själv. Då kan man alltså inte vagna eller buffa till sömns. Då ska man bara LUGNA barnet där det ligger, och sedan tilltro barnet förmågan att kunna/våga somna själv, alltmer trygg i sig själv.

Därför är det ganska logiskt att man stannar under promenaden, om och när barnet vaknar och bryter samman, och vagnar/lugnar - och låter barnet somna om med vagnen stilla. Annars blir det "vagnande" till sömns. Ofta kan då lilla älsklingen behöva läggas tillrätta först, och många hänger för ett mörkläggningsskynke av något slag för att utestänga synintryck. När den lilla sovit några minuter, kan man fortsätta gå.

Men när sömnen sitter? Kuren är genomförd och klar? Barnet sover som en liten klocka (i regel)? Inga problem! Då behöver man inte stanna. Då vet man - och vet barnet - att man både kan gå och plötsligt parkera vagnen någonstans. Allt är lugnt i vilket fall. Och den lilla sover tryggt vidare tiden ut.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"