Vad gör jag för fel? Hjälp!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
eliselinda

Vad gör jag för fel? Hjälp!

Inlägg av eliselinda »

Varför blir det så här? :cry: :?

Jag har under 2-3 veckors tid lagt min äldste son kl 12:00-13:00 för att sova middag. I början var det lite körigt. Han sprang upp 2-3 ggr oftast innan han gav sig. Det hände att han sprang upp 10ggr också vid några tillfällen. Nu har det fungerat väldigt bra under ca 1 vecka. Han har gladeligen lagt sig för att sova. Och till och med sagt att han inte ska vara ledsen och gnällig. (Det är ingenting som vi har sagt till honom när det gäller sovning, att han inte ska vara ledsen och gnällig.) Det har jag inte riktigt veta hur jag ska bemöta. :?

Jag vill inte att han ska sluta skrika, gråta och vara ledsen för att ”vara snäll”. Jag vill att han verkligen ska VILJA sova. Att han ska känna sig trygg och glad. Inte känna sig ledsen utan att visa det. För är man ledsen så tycker jag att man ska visa det. Målet är ju att han inte ska känna så när han lägger sig.

Kvällsläggningen fungerar jättebra. :D

Han är nu snorig och har några konstiga prickar på kroppen. Så han är allmänt missnöjd och har varit det i några dagar. :-& (Ska ringa rådgivningen idag)
Idag när jag skulle lägga honom så sprang han upp minst 30 ggr. :shock: :shock: :shock: Han försökte vid varje tillfälle att ta med sig någonting till sängen, en bok, ett pussel, leksaker… Jag hämtade upp honom, la honom i sängen och ramsade på vägen ut. Men jag hann inte ens ut de flesta gånger. Vid tre tillfällen solfjädrade jag honom och gick sedan ut, men det gav ingen effekt. Lillebror var helt hysterisk vid det här laget för han vill bara att jag ska gå ut, han blir så störd av min närvaro och givetvis av brorsans skrik/gråt/spring.

Äldste sonen försöker hela tiden att prata med mig. Han vill att jag ska förstå honom, han vill sova i pappas säng (våran säng), han vill läsa bok, han vill inte sova. Jag försöker att bara ramsa honom. Han vill att jag ska sitta bredvid hans säng inne i rummet. (Där satt vi alltid innan lillebror och han delade rum) Jag säger att jag sitter utanför. När han börjar undra vart pappa är och vill åka till honom (han är på jobbet) så brister mitt hjärta. Jag känner att allt han vill är att jag ska prata med honom, förstå honom, men jag bara lyfter tillbaka honom och ramsar. Gör jag fel? :? :shock:

Till slut så pratade jag med honom, sa att;
”jag vet att du vill att jag ska sitta därinne, men det går inte för lillebror vill att jag ska gå ut, han kan inte somna när jag är här inne. Det går bra att jag sitter utanför. Jag vet att du kan somna då, för det har du gjort så många gånger nu.” Jag försöker hela tiden att låta normal på rösten, även när jag ramsar.

Då svarade han okej. Lugnade ner sig och jag kunde gå ut. Han somnade nästan på en gång. :sleep:
Vad gjorde jag för fel? Ska jag försöka förstå honom från start eller ska jag inte prata med honom? :cry: :?

Det här med pappa är känsligt, för jag vill att han ska känna sig trygg med MIG. Jag vill inte känna mig som elaka tanten och sen när pappa kommer hem så blir allt bra. :cry: :evil:

Det blev långt det här…

Tacksam för svar!
Kram
Linda

Ps. Vi gjorde ett misstag när vi bytte till vanlig säng tror jag, men han har faktiskt vuxit ur sin spjälsäng. Det tog i och small när han vände sig så han vaknade. Och nu är han så stolt över sin säng. Visar den för alla som kommer och hälsar på. Ds.
Mamma till två helt magiska söner
2004-07 Kurad
2006-03 Kurad
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Linda :D

Har funderat ett tag nu på dina frågor... Och för det första tror jag att det kan vara så att du tycker synd om din pojk, och det känner han!
Han ställer frågor - om och om igen - och du måste se till att svara honom - igen och igen!

Ge honom till att börja med skrattet tillgodnattet även på dagen! Busa ner honom i säng, ramsa dig ut och sedan precis som vid kvällsläggningen!

Du gjorde helt rätt idag, som bara bar iväg honom och la honom :!
:
Jag tror att när du pratade med honom, och förklarade varför du satt där du gjorde osv. så förmedlade du det du egentligen ska göra med din ramsa; känn precis så när du ramsar honom, att du förklarar för honom att det är sovtajm och varför, så kommer han att lyssna på dig!

Låt inte ditt hjärta brista, när han frågar efter pappa, och känn dig INTE som elaka tanten, du vill ju bara ge honom sömn, och det vill han ha också!

Så leta fram attityden nu, Linda, och var SÄKER på det du gör, och jag tror absolut att i morgon kommer dagsömnen också att gå mycket lättare :!:

Många kramar Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
eliselinda

Inlägg av eliselinda »

Hej Miar70!

Tack för ditt svar! :D

Jag har tänkt mycket på det du skrivit och visst är det väl så att jag tycker synd om honom. Jag har underliggande dåligt samvete och svårt att förlåta mig själv för sånt som blivit fel tidigare. Så jag gjorde som du sa och intalade mig själv att han vill sova och självklart behöver sova. Att jag inte är dum som försöker hjälpa honom med det, utan snäll.

Först gick det väldigt bra, vi hade pratat innan om att jag skulle sitta utanför "som vanligt". Han frågade väldigt tydligt om samma sak gällde idag för han smålog när han spatserade ur sängen. Jag gick tillbaka och svarade med ramsan (fast tänkte det som jag vill säga). Det fungerade väldigt bra! Åtminstone för mig, för då känns det bättre i mig. Han klev upp en gång till och samma procedur inträffade då, men då sa han att han ville att jag skulle sätta mig i köket istället. Okej, sa jag. Gick ut med ramsan och satte mig i köket. Han somnade nästan direkt! :D :shock:

Jag var ju lite orolig att han skulle smyga upp och hämta leksaker, men det gjorde han inte. Jag ville testa också för att se om det funkade eftersom att det vore toppen i så fall. Glad att jag gjorde det!! :D :D

Tack så mycket för ditt svar! Det verkar ha hjälpt alldeles strålande! :heart:

Varma kramar
Linda
Mamma till två helt magiska söner
2004-07 Kurad
2006-03 Kurad
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Linda :D

Vad bra att det ordnade sig :!: Härlig rapport :D
Om du inte redan läst det här, så gör det; det visar hur viktigt det är med den berömda attityden :wink:

Lycka till i fortsättningen,
Kram Mia

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "